همشهری آنلاین: بر اساس تصمیم دادگاه عالی کره جنوبی، از این پس احزاب متمایل به کره شمالی حق فعالیت در این کشور را نداشته و منحل می‌شوند.

کره شمالی جنوبی

به گزارش ايرنا این خبر جمعه ( 28 آذر) در رسانه‌های کره شمالی بازتاب زیادی داشت و آنها اعلام کردند؛ دادگاه عالی کره جنوبی با این کار کشور را عملا به سوی دیکتاتوری سوق داده است.

علنی شدن تصمیم یاد شده، واکنش مقامات کره شمالی را نیز بر انگیخت و آنان با ابراز نگرانی از شرایط پیش آمده، آن را فرصتی مناسب در سرکوب مخالفان توصیف کردند.

دولت کره شمالی همچنین جمعه با صدور بیانیه‌ای، تصمیم سئول را نقض آزادی بیان و آزادی حقوق بشر در این کشور دانست.

پیونگ یانگ در عین حال اقدام اخیر سئول را خطری برای اتحاد دو کره دانست و تصریح کرد که این تصمیم بر موانع موجود بر سر راه اتحاد دو کشور افزوده است.

تصمیم جدید دادگاه عالی کره جنوبی پس از آن صورت گرفت که جمعه گذشته، حزب چپ گرای موسوم به «پیشروی متحد» این کشور به اتهام انجام فعالیت در حمایت از کره شمالی و آنچه که «نقض اصول قانون اساسی» عنوان شد، منحل گردید.

حکم انحلال این حزب چپ گرا نیاز به رای شش قاضی از مجموع 9 قاضی دادگاه داشت که هشت قاضی حکم به انحلال آن دادند.

تصمیم اخیر دادگاه عالی کره جنوبی واکنش سازمان عفو بین الملل را نیز در‌پی‌ داشت و این سازمان در واکنش به این موضوع در بیانیه ای اعلام کرد: ممنوع شدن فعالیت برخی احزاب در این کشور باعث زیر سوال رفتن تعهد مقامات کره جنوبی به آزادی بیان و معاشرت شده است.

کد خبر 281641

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آسیا و اقیانوسیه

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha