مجموع نظرات: ۰
چهارشنبه ۳ دی ۱۳۹۳ - ۱۱:۴۴
۰ نفر

همشهری آنلاین: تلسکوپ خورشیدی NUSTAR ناسا که به منظور مطالعه روی کهکشان‌های دورافتاده و سیاهچاله‌ها طراحی و به فضا ارسال شده‌، تصویری دیدنی از خورشید به‌ثبت رسانده‌است.

خورشید

براساس گزارش BBC، اين تلسكوپ طيف‌سنج هسته‌اي در سال 2012 به فضا ارسال شد و مي‌تواند جهان را در پرتوهاي قدرتمند ايكس مشاهده كند.

خورشید

اين تلسكوپ كه ماموريتش براي دو سال ديگر تمديد شده‌است، تاكنون توانسته سرعت چرخش سياه‌چاله‌ها را تخمين بزند و تصويري كه به تازگي به ثبت رسانده ثابت مي‌كند از توانايي جمع‌آوري اطلاعات درباره خورشيد نيز برخوردار است.

به دليل حساسيت بالايي كه اين تلسكوپ دارد، مي‌تواند معماهايي قديمي از قبيل وجود نانوشعله‌ها را درباره رويداد‌هاي فضايي حل كند. اين شعله‌هاي كوچكتر از شعله‌هاي غول‌پيكر خورشيدي مي‌توانند دليل داغ‌بودن اتمسفر خارجي خورشيد را نسبت به سطحش توضيح دهند، معمايي كه بيش از 10 سال بدون پاسخ باقي مانده‌است.

دانشمندان زماني كه اين تلسكوپ در دست ساخت بود به استفاده از آن براي مطالعه روي خورشيد انديشيدند، اما بعد اين نظر رد شد زيرا ايده استفاده از ابزاري كه براي رصد اعماق فضا طراحي و ساخته شده‌بود، به منظور رصد پديده‌اي كه در همسايگي زمين قرار دارد، عاقلانه به نظر نمي‌آمد.

اما در نهايت دانشمندان پروژه Nustar تن به اين طرح داده و از تلسكوپ براي مطالعه روي خورشيد استفاده كردند. به گفته دانشمندان دانشگاه كاليفرنيا سانتا‌كروز، اين تلسكوپ مي‌تواند ديدگاهي بي‌نظير از عميق‌ترين نقاط تا سطحي‌ترين بخش‌هاي خورشيد در اختيار دانشمندان قرار دهد.

اين توانايي Nustar مديون قدرت ديد پرتو ايكس توانمندي است كه در اختيار دارد، و در عين حال، خورشيد در طيف‌هاي ديگر نوري به اندازه‌اي كه درخشان ديده مي‌شود، به نظر نمي‌آيد. اين درخشش شديد مي‌تواند موجب از كار افتادگي ابزارهاي رديابي و رصد ديگر تلسكوپ‌هاي نظير چاندار شوند.

تيم پروژه Nustar علاوه بر مطالعه خورشيد، از تمديد زمان ماموريت اين تلسكوپ كه تا سال 2016 خواهد‌بود، براي مطالعه بر اجرام دورافتاده از قبيل سياه‌چاله‌ها و بقاياي ابرنواختري نيز استفاده خواهند‌كرد.

کد خبر 281891

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha