چهارشنبه ۳ دی ۱۳۹۳ - ۱۴:۴۳
۰ نفر

همشهری آنلاین: جنگ آمریکا علیه داعش در عراق و سوریه خوب پیش نمی‌رود، و گسترش فعالیت‌های این گروه تروریستی در نواحی نزدیک مرز اسرائیل، دولت تل آویو را به تکاپو برای مقابله با آن واداشته است.

سوریه

به گزارش خایسنا، روزنامه فیسکال تایمز در گزارشی نوشته است: جنگ علیه داعش در حال تغییر جهت خطرناک و شاید غیرقابل اجتنابی است. این سازمان تروریستی قصد دارد تا جنوب و پایتخت سوریه را مورد تهاجم قرار دهد. در حال حاضر گفته شده که داعش سه گروه از مخالفان سوری را که در جنوب این کشور در منطقه‌ای هم مرز با بلندی‌های جولان عملیات انجام می‌دهند، به خدمت گرفته است.

این تغییر جهت بدان معنا است که اسرائیل، نزدیکترین متحد آمریکا در خاورمیانه توسط شبه نظامیان ، "انصار بیت المقدس" در صحرای سیناء که گروه داعش در مصر محسوب می‌شوند، از سمت جنوب غرب و توسط داعش در جنوب سوریه در معرض تهدید است.

جنگ علیه داعش به هیچ عنوان برای ائتلاف ضد داعش تحت رهبری آمریکا در سوریه خوب پیش نمی‌رود. داعش و جبهه النصره، شاخه القاعده در سوریه همچنان گروه‌های شورشی مسلط در این کشور محسوب می‌شوند و "ارتش آزاد سوریه" تحت حمایت آمریکا هنوز به یک نیروی معتبر تبدیل نشده است.

سه گروه از مخالفان سوری که به داعش پیوسته‌اند می‌توانند وضعیت را بدتر کنند. از این میان دو گروه‌ از نظر تعداد نیرو بسیار کوچک هستند اما "گروه شهدای یرموک" صدها نیرو دارد.

جفری لوین، یکی از اساتید دانشگاه نیویورک می‌گوید: اگر داعش به اسرائیل حمله کند آمریکا انتظار دارد که اسرائیل برای دفاع از خودش دست به واکنش نظامی بزند. با این حال آمریکا با مشارکت دائم اسرائیل در این جنگ مخالف است چرا که این مساله ائتلاف تاکتیکی میان آمریکا، ایران، ترکیه، و چند کشور عربی دیگر علیه داعش را تهدید می‌کند.

گروه شهدای یرموک منطقه‌ای نزدیک به مرز اردن و اسرائیل را در مارس سال 2013 میلادی تحت کنترل گرفت. این گروه در همان ماه تعدادی از نیروهای حافظ صلح سازمان ملل را گروگان گرفت. با این حال گزارش شده که اسرائیل به این گروه اجازه داد تا نیروهای زخمی خود را در بیمارستان‌های اسرائیلی معالجه کنند.

بسیاری از اعراب و مسلمانان از داعش به خاطر آنکه با اسرائیل نمی‌جنگد و در عوض با هم نوعان عرب و مسلمانان می‌جنگد، انتقاد کرده‌اند. حمله به اسرائیل ممکن است باعث افزایش محبوبیت داعش در جهان عرب و تقویت سربازگیری و کمک‌های مالی‌اش شود.

از سوی دیگر برخی از فرماندهان نظامی ارشد داعش افسران سابق ارتش صدام، دیکتاتور سابق عراق بوده‌اند و ممکن است به آنچه که صدام در جنگ خلیج فارس در سال 1991 میلادی انجام داد و با راکت‌های میان برد به اسرائیل حمله کرد، روی آورند و امیدوارند تا اسرائیل را به جنگی بکشانند که صدام در آن شکست خورد.

در سال 1991 میلادی اقدام تلافی جویانه اسرائیل می‌توانست ائتلاف تحت رهبری آمریکا را که شامل مصر، سوریه و عربستان سعودی می‌شد به خطر اندازد. این رویداد ممکن است مجددا رخ دهد.

اما با وجود تنش‌های اخیر میان این کشورها، اسرائیل همچنان نزدیک‌ترین متحد آمریکا در خاورمیانه است. حمله داعش یا گروه‌های وابسته‌اش به اسرائیل باعث تشدید جنگ در این منطقه و یا خدشه‌دار شدن روابط میان دولت اوباما و تل آویو می‌شود.

کد خبر 281918

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha