همشهری آنلاین: رئیس جمهور گفت: همه باید همدیگر را به خیر و معروف دعوت و از منکر نهی کنیم، اما اگر عده‌ای بخواهند بگویند که ما چند نفر پیغمبرزاده‌ایم و بگویند می‌خواهیم کشور را اصلاح کنیم و بقیه فاسد هستند ما نمی‌پذیریم و دولت نمی‌گذارد که چنین اتفاقی بیافتد.

روحانی

به گزارش ایسنا، حجت‌الاسلام والمسلمین حسن روحانی در جریان یازدهمین سفر استانی کاروان تدبیر و امید به استان خراسان جنوبی در جلسه توسعه و سرمایه گذاران این استان که در سالن علامه فرزان اداره کل فرهنگ و ارشاد استان خراسان جنوبی برگزار شد با ابراز خوشحالی از حضور در جمع کارآفرینان و سرمایه‌گذاران استانی اظهارکرد: ما در کشور باید به نقطه‌ای برسیم که در آن تولیدگر منتظر دولت نباشد، بلکه دولت منتظر فعالیت تولیدگر باشد.

وی با بیان این‌که امروز در بخش تولید کشور با موانع و مشکلات بسیاری مواجه است اظهار کرد: اگر تولید نتواند در بازار مصرف جای پای محکمی برای خود بیابد و سرمایه‌ای که برای تولید مصرف شده است را با سود قابل قبولی بازگرداند، دچار مشکلاتی می‌شود.

رئیس جمهور کشورمان با تاکید بر این‌که باید در کشور چرخه تولید را به گونه‌ای به حرکت در آوریم که طی آن هم مردم نسبت به تولید تشویق شوند و هم تولید مشوقی برای آن‌ها باشد به مسیر کشور در سال‌های گذشته اشاره و خاطرنشان کرد: مسیری که در سال‌های گذشته در کشور وجود داشته، بی‌تردید دارای اشکالاتی است، امروز نیز این مسیر خالی از این اشکالات نیست و باید نسبت به برطرف کردن آن‌ها تلاش کنیم. در سال‌های گذشته ما نفت را زیاد و گران می‌فروختیم و سپس به واردات روی می‌آوردیم و بازار را با اجناس وارداتی پر می‌کردیم. در این دوران ممکن بود مردم در کوتاه مدت بتوانند اجناسی با قیمت مناسب‌تر خریداری کنند.

وی اضافه کرد: در سال‌های قبل اساس ادارات دولتی ما حتی در بخش وزارتخانه‌های اقتصادی بیشتر بر مبنای واردات بنیان گذاری شده بود.

روحانی با بیان این‌که کارشناسان ما در بحث صادرات نه به اندازه کافی کار بلد هستند و نه طرف خود را می‌شناسند، اظهار کرد:‌ متاسفانه کارشناسان ما در دستگا‌ه‌های اداری و اقتصادی نسبت به واردات از آگاهی و تخصص بالایی برخوردار هستند، اما در صادرات نه اطلاعات کافی دارند و نه طرف خود را می‌شناسند.

وی با تاکید بر این‌که ما باید بتوانیم بازارهای جهانی را فتح کنیم خاطرنشان کرد: امروز فتح بازارها برای ما از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است ما باید بتوانیم بازارهای خود را در بخش داخلی و خارجی فتح کنیم چرا که اگر تولید صرفا به داخل اختصاص یابد راه درست خود را پیدا نخواهد کرد و اقتصاد زمانی پامی‌گیرد که در یک شرایط رقابتی قرار بگیرد.

روحانی در ادامه صحبت‌های خود با بیان این‌که ممکن است در کشور برخی مردم تصور کنند که دولت صاحب مملکت است و آن‌ها رعیت هستند تصریح کرد: صاحب کشور مردم هستند و دولت و دستگاه‌های حکومتی یا خادم مردم هستند یا اگر اینگونه نباشند خائن به آن‌ها هستند؛ چرا که دستگاه‌ها باید بپذیرند که صاحب کشور مردم هستند و دولت برای کمک و مساعدت به آن‌ها وارد می‌شود.

رئیس جمهور با بیان این‌که دولت برای ایفای این نقش خود در دوران گذار قرار دارد خاطرنشان کرد: هنوز به نقطه مطلوب خود که در آن حداقل‌های اقتصاد را دولت انجام دهد و حداکثرهای اقتصادی توسط مردم انجام بگیرد دست پیدا نکرده‌ایم و امروز در شرایطی هستیم که در بسیاری از امور دولت حضور دارد و فعال است و در بسیاری از موارد هنوز انحصارها و رانت وجود دارد و شفافیت‌های لازم در بسیاری از موارد وجود ندارد.

رئیس جمهور با تاکید بر لزوم ایستادگی مردم در همه مراحل خاطرنشان کرد: دولت‌ها روی کار می‌آیند و کنار می‌روند، اما این مردم هستند که باید به طور دائمی همواره در صحنه‌ها بایستند و تا پایان کار دولت‌ها بر آن‌ها نظارت و آن‌ها را هدایت کنند. مردم باید از دولت‌ها انتقاد کنند و به آن‌ها راه حل ارائه دهند؛ چراکه دولت‌ها نیز ممکن است اشتباه کنند، چنان‌چه ما اشتباه کنیم و به ما بگویند که ما اشتباه کرده‌ایم ما باید این موضوع را بپذیریم، چرا که یکی از وظایف قانونی ما شنیدن و پذیرفتن انتقادات و پیشنهادات مردم است.

روحانی با اشاره به سفر کاروان تدبیر و امید به استان خراسان جنوبی خاطرنشان کرد: یکی از فلسفه‌های سفر دولت به استان‌های مختلف این است که صداهای متنوع مردم را بشنود.

وی با تاکید بر این‌که در کشور وظیفه انجام برخی از امور بر دوش دولت است و دولت باید آن‌ها را انجام دهد، به وظایف قانونی که دولت از لحاظ حاکمیتی بر دوش دارد اشاره کرد و گفت: دولت وظیفه دارد که ثبات اقتصادی در کشور ایجاد و زیرساخت‌های موردنیاز کشور را مهیا کند. دولت همچنین وظیفه دارد که در اموری مانند تامین امنیت و همچنین ثبات که انجام آن‌ها توسط مردم امکان پذیر نیست، کار را بر عهده بگیرد و نسبت به انجام آن اهتمام بورزد.

رئیس جمهور با تاکید بر لزوم ایجاد ثبات در کشور اظهار کرد: تغییرات متعدد و بی‌ثباتی بزرگترین مشکل‌ها را در زندگی مردم ایجاد می‌کند و استمرار ثبات یکی از وظایفی است که بر دوش دولت قرار دارد؛ چرا که مردم در زندگی خود ثبات می‌خواهند.

وی در ادامه با اشاره به تورم ارزی و ریالی در کشور و همچنین تغییرات متعدد قیمت‌ها خاطرنشان کرد: متاسفانه در کشور روزهایی بر مردم گذشته است که طی آن مسائل بسیار ساده تغییر کرده‌اند به طور مثال در آن شرایط مردم ماشین آلات خریداری می‌کردند، اما قبل از این‌که به دستشان برسد مشاهده می‌کردند که به یکباره به دلیل تغییرات ناگهانی قیمت ارز ، قیمت آن چند برابر شده است.

روحانی با تاکید بر این‌که عدم تعادل و ثبات در جامعه مشکلات بسیاری ایجاد می‌کند، خاطرنشان کرد: دولت باید کاری کند که شرایط اقتصادی را هم متعادل و هم باثبات کند.

رئیس جمهور با اشاره به اقدامات انجام گرفته طی 16 ماه اخیر خاطرنشان کرد: در این 16 ماه از روز نخست به مردم قول دادیم که در کشور ثبات ایجاد کنیم و برای اینکه این کار را انجام دهیم به همه کارآفرینان اعلام کردیم که بنای دولت یازدهم به کاهش مستمر تورم در کشور است.

روحانی با بیان اینکه کاهش تورم امری سخت و استقرار آن امری سخت‌تر است اضافه کرد: بنای دولت بر کاهش مستمر تورم است، اما همگان می‌دانیم که در دنیای اقتصاد چیزی دست ما نیست. چرا که به هرحال فروشنده نفت هستیم، اما همه کاره بازار نفت نیستیم و قیمت نفت و اجناس دیگر گاهی افزایش و گاهی با کاهش مواجه می‌شوند.

روحانی با بیان این‌که متاسفانه نفت از دیگر کالاها سیاسی‌تر است و در زمانی کوتاه قیمت آن افزایش یا کاهش می‌یابد اظهار کرد: اما اختیار مسائل دیگر بر عهده ماست و ما در کنترل آن‌ها تلاش خود را می‌کنیم اساس امر بر این است که ما به یکدیگر وعده دهیم و هر دو به وعده خود عمل کنیم و تقسیم کار علمی با مردم انجام دهیم و هرکدام کار خود را به خوبی انجام دهیم.

وی با اشاره به تصمیم و تاکید دولت بر کاهش نرخ تورم اظهار کرد: در ابتدا که دولت تصمیم گرفت که کار خود را از تورم آغاز کند بسیاری از دولت گله گرفتند و اظهار کردند که دولت باید کار خود را از رونق آغاز کند، اما ما در جلسات فراوانی که داشتیم به این نتیجه رسیدیم که چون نرخ تورم بالای 40 درصد است ابتدا باید به این موضوع بپردازیم.

روحانی اضافه کرد: زمانی که ما کار خود را آغاز کردیم و تورم را کاهش دادیم برخی از دوستان بار دیگر اظهار کردند که دیگر امکان پذیر نیست که دولت بتواند برای رکود کاری انجام دهد و کار آن چنان گره کوری خورده است که از عهده دولت خارج است، اما ما با مشورت با کارشناسان و اقتصاددانان به این نتیجه رسیدیم که این کار شدنی است.

وی با اشاره به وعده دولت نسبت به مهار تورم تا پایان سال 93 اظهار کرد: ما طبق برنامه به مردم قول داده بودیم که تا پایان سال 93 بتوانیم تورم را مهار و به رونق دست یابیم در این راستا نیز لایحه ای برای خروج اقتصاد از رکود ارائه دادیم و به لطف خدا پیش از این‌که مجلس به بررسی این لایحه بپردازد ما توانستیم با دستورالعمل‌های دولت بر رکورد فائق آییم.

رئیس جمهور با اشاره به سفر اخیر به خراسان رضوی خاطرنشان کرد: من در سفر به خراسان رضوی علی رغم این‌که باور این موضوع برای برخی سخت بود توانستم اعلام کنم که کشور از رکود عبور کرده است و محاسبات اقتصادی نشان می‌دهد که در 3 ماهه نخست اول سال 93 نسبت به سال 92 اقتصاد با رشد 4.4 درصدی روبه رو بوده است.

وی با بیان اینکه مشخص نبود که ما بتوانیم این اقدام را در 3 ماهه دوم سال جاری ادامه دهیم اظهار کرد: شب گذشته بانک مرکزی اعلام کرد که رشد ما در 6 ماهه نخست سال 93 نسبت به مدت زمان مشابه سال گذشته 4 درصد است و این بدان معناست که ما در دو فصل متوالی رشد داشته ایم یعنی ما به رونق رسیده‌ایم.

رئیس جمهور کشورمان در ادامه خاطرنشان کرد: دولت از 16 ماه قبل به مردم قول داده که نسبت به تورم و رکود که از مسائل اساسی اقتصاد هستند، توجه و مشکلات آن را برطرف کند و امروز نیز به قول خود عمل کرده و اعلام می‌کند که در بازار نیز تلاش می‌کند تا بازار آرام باشد.

روحانی با اشاره به وعده های دولت نسبت به روابط اقتصادی با دنیا اظهار کرد: بنای دولت در روابط اقتصادی با دنیا گسترش روابط اقتصادی با دنیا است، چه در واردات و چه در صادرات.

وی با تاکید بر این‌که هیچ کشوری در دنیا پیدا نمی‌شود که با انزوا بتواند به توسعه دست پیدا کند گفت: امکان پذیر نیست که ما به گوشه‌ای تنها برویم و درها را قفل کنیم و بگوییم که می‌خواهیم در همه چیز خودکفا باشیم؛ خودکفایی بسیار خوب است، اما برخی اقدامات زمان می‌برد و برخی اقدامات در همه جا امکان پذیر نیست و امروز هیچ کشوری وجود ندارد که بگوید من در همه موضوعات خودکفا شده‌ام اگر هم چنین چیزی امکان پذیر باشد، نیز این اقدام به صرفه نیست.

روحانی با تاکید بر لزوم حرکت کشور مطابق با برنامه‌ریزی انجام گرفته اظهار کرد: ما باید بتوانیم مشکلات خود را با برنامه‌ریزی خود برطرف کنیم باید توانمان را به کار بگیریم و از هر تجربه و دانشی که داریم استفاده کنیم تا بتوانیم بر مشکلات خود فائق بیاییم.

وی با بیان این‌که ممکن است بخش خصوصی نتواند در برخی امور فعالیت‌های لازم را انجام دهد و کار را برعهده بگیرد گفت: دولت باید در مواردی که بخش خصوصی از جمله راه سازی ، جاده سازی، تامین خطوط ریلی که عهده انجام آن برنمی‌آید بار را به دوش بکشد.

روحانی با تاکید بر اهمیت خطوط ریلی کشور اظهار کرد:‌یکی از برنامه‌هایی که دولت در استان خراسان جنوبی که ردیف بودجه آن نیز در بودجه سال آینده پیش بینی شده است انجام کار مطالعاتی برای احداث راه آهن در استان خراسان جنوبی است، اگر ما بتوانیم این استان را به راه آهن کشور متصل نماییم هم برای استان و هم برای کریدور جنوب به شمال استان اهمیت بسیاری دارد.

روحانی در بخش دیگری از صحبت‌های خود با تاکید بر لزوم وجود آرامش در کشور گفت: فضای کشور باید آرام باشد؛ چرا که از جنگ و درگیری اقتصاد حاصل نمی‌شود در این جا آنچه که به دولت مربوط می‌شود نمی‌گذاریم فضای کشور ناآرام شود.

وی با تاکید بر این‌که باید در مقابل بسیاری از حرف‌ها که مطرح می‌شود تحمل داشته باشیم به بحث امر به معروف و نهی از منکر اشاره و اظهار کرد: همه باید همدیگر را به خیر و معروف دعوت و از منکر نهی کنیم، اما اگر عده‌ای بخواهند بگویند که ما چند نفر پیغمبرزاده‌ایم و بگویند می‌خواهیم کشور را اصلاح کنیم و بقیه فاسد هستند ما نمی‌پذیریم و دولت نمی‌گذارد که چنین اتفاقی بیافتد.

روحانی اضافه کرد: همه باید تلاش کنیم که فضای سالم فرهنگی در کشور ایجاد کنیم؛ چراکه همه مانند همدیگر هستیم و همه مردم به اهل بیت علاقه‌مند هستند. همه باید آمر به معروف و ناهی از منکر باشیم و در کشور عده‌ای فکر نکنند که آن‌ها همه کاره‌اند و بقیه باید تحت سلطه آن‌ها باشند و آن‌ها همواره باید نگاهی غضب آلود داشته باشند و بگویند که باید این گونه بشود و آن‌گونه نشود.

وی در پایان با اشاره به ویژگی‌ها و ظرفیت‌های استان خراسان جنوبی خاطرنشان کرد: استان خراسان جنوبی با وجود خشکسالی در بسیاری از محصولات صادرکننده و نام آور است. این استان لیاقت‌ها و استعدادهای بسیار زیادی دارد و باید تلاش شود که با جذب سرمایه‌گذاران و با کمک دولت موجبات توسعه استان فراهم شود.

کد خبر 281947

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دولت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha