چهارشنبه ۳ دی ۱۳۹۳ - ۲۱:۴۰
۰ نفر

همشهری آنلاین: «احضاریه» عنوان نمایشگاهی از تازه ترین آثار نقاشی محمدمهدی رسولی است که ۵ دی ماه گشایش خواهد یافت.این هنرمند برای کارت دعوت نمایشگاهش ایده خلاقانه ای ارائه کرده است که مخاطبانش را غافلگیر می کند.

محمد مهدی رسولی

به گزارش مهر؛ محمدمهدی رسولی برای کارت دعوت نمایشگاهش ایده بسیار جالبی را ارائه کرده که مخاطبانش را بسیار غافلگیر می کند. کارت دعوتی که مهر قرمز رنگ «محرمانه» را بر روی کاغذی کاهی بر خود دارد و درون آن حاوی کاغذهایی رنگ و رو رفته و قدیمی است که شما را به دادگاهی خیالی احضار می کند.

عکسی کهنه و قدیمی از خود هنرمند نیز در ابعاد 3در4 با مهارت هر چه تمام روی کارت هویت بسیار قدیمی شده به شکل بسیار خلاقانه ای الصاق شده است که مشخصات هنرمند را به شیوه همه کارت های قدیمی با خودکار نوشته است: محمد مهدی رسولی تولد: 1342، محل صدور : تهران. در انتهای کارت نیز مهر آبی رنگ «شناسایی هویت» دیده می شود.

قدیمی بودن این عکس و کارت هویت به همراه متنی که شما را برای تشخیص هویت صاحب عکس احضار کرده است، مدعوین را قطعاً تا مدت کوتاهی گیج خواهد کرد.

متن این دعوت نامه نیز بسیار هنرمندانه و با مهارت به این شرح نوشته شده است: « از جنابعالی دعوت می شود ساعت 4 تا 8 عصر جمعه پنجم دیماه سالجاری (93/10/5) جهت رویت و تشخیص مدارک ارائه شده توسط صاحب کارت شناسایی پیوست، به نشانی خیابان دکتر بهشتی، خیابان صابونچی (مهناز)، کوچه مهماندوست، پلاک 8 حضور بهم رسانید/ اداره کشف هویت».

کاغذ آبی رنگ دیگری نیز به آن الصاق شده است که حاوی ملاحظاتی است از قبیل:

1- اشیاء، اسامی، القاب و عناوین خود را قبل از ورود، تحویل مأموران ویژه بدهید.

2- با شاهدان و احضارشدگان دیگر، گفتگو نکنید.

3- آینه ها فقط آنچه را که هستید باز می نمایانند، آرامش خود را حفظ کنید.

4- از آوردن هر گونه دسته گل که شما را پشت آن پنهان کند، خودداری کنید.

5- توصیه می شود به اتفاق همراه و یا همراهان در محل حاضر شوید. (البته تشخیص ضرورت و مسئولیت حضور ایشان با شخص شماست.). »

نمایشگاه نقاشی «احضاریه» ساعت 16 تا 20 روز جمعه 5 دی ماه در گالری ساربان گشایش خواهد یافت.

نمایشگاه نقاشی احضاریه

 

به گفته هنرمند، ۳۵ اثری که در این نمایشگاه ارائه شده است، از بین ده‌ها اثری انتخاب شده است که از سال ۱۳۶۳ شکل گرفته است. این انتخاب که نه بهترین آن هاست و نه بدترینشان، حکایت از جستجوی ناتمامی دارد که همهٔ این سال‌ها، بخشی از فعالیت نقاشانهٔ این هنرمند را شکل داده است.

۳ اثر از این مجموعه، در نمایشگاه‌ها ی پیشین به نمایش در آمده و باقی تا کنون دیده نشده‌اند. ۱۹ اثر مربوط به سال ۹۰ تا ۹۳ است. ۵ اثر مربوط به دههٔ هشتاد، ۷ اثر دههٔ هفتاد، و ۴ اثر در دهه ۶۰ نقاشی شده‌اند. کاغذ، مقوا، بوم و چوب؛ مداد و گواش، رنگ روغن و آبرنگ، در نگاه اول، آثار را متنوع و متعدد جلوه می‌دهد و البته شاید در نگاه‌های بعدی، منظرهٔ پنهان مشترک اثر، نقاش و بیننده، بازخوانی شود.

محمد مهدی رسولی درباره انتخاب عنوان نمایشگاه و سوژه آثار گفته است: «احضاریه، در این زمان، معنای حضور خواستن و نظاره بر لحظه‌ای است که سی سال بر من گذشته است. شهادت سی ساله‌ای که ترش و شیرین و‌گاه گس، بر من تابیده و من بر او تابیده‌ا  و آنکه باید حاضر شود، قبل از هر کس، نقاش است. حضور، به معنای بازخاستن در خود و بازخواست از خود است. فراخوان دیگران نیز در این معرکه، به معنی حضور داور و دلیل و ناظر است. اما داوری و دلالت بی‌حضور آینه، که خود را در آن ببینی و بشناسی، عبث می‌نماید. پس، از این لحظه به بعد آنان که احضار شده‌اند نیز با نقاش در یک جایگاه می‌ایستند.

ما حاضر شده‌ایم تا از پس و پشت غبار، چهرهٔ از یاد رفتهٔ خود را باز‌شناسی کنیم. معقول ما هم زمانی آدم سر‌شناسی بودیم. سراغمان را از هر آینه‌ای که می‌گرفتی، ما را به خودمان نشان می‌داد و حالا آمده‌ایم به رویارویی با خاطرات شمایلی که گم شده است. ما از کودکی، پنهان و آشکار از گم شدن در ازدحام و هیاهو ترسیده‌ایم. و حالا همهمه‌ای که از جابه جایی ذرات غبار بر روی تصویرمان شنیده می‌شود ما را در خود گم کرده است. ما را در آینه گم کرده است. خانم‌ها و آقایان! احضاریه، شکست سکوت بی‌تمام ماست بر ما. اندوه آینه است بر ما و اندوه و حسرت غریبانهٔ ما به دور شدن از نشانه‌ای که در آغاز، ما را بر آن دلالت کردند.»

محمد مهدی رسولی متولد دی ماه ۱۳۴۲ در منطقه شیرازی تهران است. برگزاری بیش از ۱۰ نمایشگاه انفرادی در گالری‌های آفتاب، سبز، رسولی، آب، آرت سن‌تر و فرهنگسرای نیاوران، حضور در ۱۹نمایشگاه گروهی داخلی، ۷ نمایشگاه نقاشی در کشورهای چین، هامبورگ، بنگلادش، مکزیکوسیتی،ژاپن، ایتالیا و... را در کارنامه هنری خود داشته است.

انتشار مجموعه طراحی «جنگِ جنگ» ۱۳۶۲، انتشار کتاب «انارستان» ۱۳۷۱، تصویرگری جزء سی‌ام قرآن کریم ۱۳۷۳، انتشار آلبوم نقاشی «پری دریایی» ۱۳۷۶، انتشار آلبوم نقاشی «روزی پرنده‌ای» ۱۳۸۱، انتشار کتاب «شوق شرقی» ۱۳۸۵ و انتشار برگزیده آثار نقاشی (نشر نظر) ۱۳۹۲ از دیگر آٍثار منتشر شده این هنرمند است.

در افتتاحیه این نمایشگاه، از کتاب «برگزیده نقاشی‌های محمد مهدی رسولی» از انتشارات «نشر نظر» رونمایی خواهد شد.

علاقه مندان می‌توانند برای بازدید از این آثار از ۵ تا ۱۵ دی ماه همه روزه بجز سه شنبه‌ها از ساعت ۱۶ تا ۲۰ به گالری ساربان واقع در خیابان شهید بهشتی، خیابان صابونچی، کوچه مهماندوست، شماره ۸ مراجعه کنند.

کد خبر 281953

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha