همشهری آنلاین: آیین رونمایی کتاب «فرماندهان ورود‌ممنوع» صبح چهارشنبه، هشتم بهمن‌ماه با حضور مسئولان بنیاد شهید و سید محمد حسینی، وزیر سابق فرهنگ و ارشاد اسلامی و سید مهدی هاشمی، نماینده مجلس شورای اسلامی در سالن سید‌الشهدا برگزار شد.

فرماندهان ورود ممنوع

به گزارش همشهری آنلاین سردار انصاری، قائم مقام بنیاد شهید در این مراسم بر ضرورت نگارش خاطرات فرماندهان و رزمندگان دورن دفاع مقدس تاکید کرد و گفت: کتاب «فرماندهان ورود ممنوع» شامل خاطرات 30 تن از مجاهدان و پیشکسوتان تخریب‌چی است. مقدمه‌ای از، سردار قاسم سلیمانی هم در آغاز این کتاب آمده است.

وی افزود: تخریب‌چی‌ها در میدانی قدم گذاشتند که نخستین اشتباه، آخرین اشتباه آنان بودچرا که نوع مین‌ها و نحوه چینش آنها به هیچ‌وجه مشخص نبود و در واقع فرماندهان نقاط مین‌گذاری شده در میدانی پر از مجهولات مجاهدت می‌کردند. آنها انسان‌هایی مجاهد، ایثارگر، فداکار، مومن، خلاق، طراح و هموار کننده راه برای بقیه مجاهدین، است که به سمت خطر رفتند. آنها در لحظه می‌توانستند خلاقیت خود را برای خنثی کردن هر نوع مینی به کار گیرند.

انصاری ادامه داد: مقام معظم رهبری هشدار دادند که جوانان ما در آینده محقق شدن آرمان‌های قدس را خواهند دید. این کلمات نورانی انسان را به یاد فرمایش‌های امام می‌اندازد که کمونیسم به موزه تاریخ می‌رود. پیش‌بینی رهبر معظم انقلاب هم به یقین محقق خواهد شد و اسرائیل روزی از بین خواهد رفت و نشانه‌‌های آن را خواهیم دید.

وی گفت: کتاب «فرماندهان ورود ممنوع» تولید فرهنگ ایثار و شهادت است و گنجینه‌ای تمام ناشندنی‌ است که باید به آیندگان منتقل شود. انتشار این کتاب و همه تولیدات فرهنگی برای ماندگاری این حماسه ‌ها در دل تاریخ است تا آیندگان رشادت‌های ما را افسانه نپندارند. با این هدف، بنیاد شهید و امور ایثارگران، تاکنون یک‌هزار و 700 کتاب در زمینه ایثارگران و شهیدان منتشر کرده است. کتاب «شهدای دانشجو» نامزد بهترین کتاب جایزه کتاب سال دفاع مقدس است.

رحیم مخدومی، مسئول تدوین کتاب نیز در این مراسم با اشاره به این‌که کتاب «فرماندهان ورود ممنوع» نگاه تازه‌ای در ادبیات دفاع مقدس است، به برجسته‌ترین ویژگی‌های کتاب پرداخت و عنوان کرد: راویان نخستین ویژگی‌ کتاب است.۳۰ راوی که همگی از پیشکسوتان جنگ تحمیلی و در رسته تخریب‌چی‌ها هستند. گردآوردن خاطرات آنها در یک اثر با توجه به این‌که هرکدام یک مسئولیت و مدیریت دارند، کار دشواری است. البته جدیت راویان برای حضور در ‌ جلسات هفتگی بسیار موثر و مفید بود. اگر این کتاب یک راوی داشت، امکان خطا وجود داشت و نیز ممکن بود که خاطرات از یک زاویه روایت شوند اما وجود ۳۰ راوی، خاطرات را قابل اطمینان و اتکا کرد.

وی پیشکسوت و فرمانده بودن، عضو رسته تخریب بودن و در قید حیات بودن را ویژگی‌ مشترک راویان دانست و افزود: این کتاب خلاصه‌ای از خاطرات این 30 راوی است و خاطرات مستقل هر راوی نیز منتشر خواهد شد. این کتاب فتح بابی برای نگارش خاطرات دیگر رسته‌های جنگ تحمیلی چون رسته تبلیغات، توپخانه و تدارکات است. همه این رسته‌ها خاطرات شنیدنی دارند که می‌توانند در قالب کتاب منتشر شوند.

مدیر انتشارات رسول آفتاب گستره جغرافیایی و تاریخی کتاب را از دیگر ویژگی‌های «فرماندهان ورود ممنوع دانست و گفت: راویان از استان‌های مختلف خاطراتی از پیش از انقلاب تا هنگام تفحص شهدا و پاک‌سازی‌ها را بیان کرده‌اند. این کتاب در گروه مستندنگاری است و کوشیدیم در لحن راویان دست برده نشود. همچنین، از راوی‌ها یادداشت‌هایی برای تائید خاطرات و عکس‌هایی مرتبط با خاطرات در کتاب آورده شده است. شاید مهم‌ترین خصیصه کتاب این باشد که مومنی‌راد و شهرام نور‌صالحی ویراستاران اثر، از گروه تخریب‌چی‌ها و با این نوع خاطرات به خوبی آشنا بودند.

مخدومی در ادامه یادآور شد: «فرماندهان ورود ممنوع» بانک سوژه خوبی برای هنرمندان و نویسندگان است. سوژه‌هایی چون مبارزه با طاغوت، همراهی با آیت‌الله طالقانی، درگیری با گروهک‌ها، تاسیس واحدها و یگان‌ها، آزمون و خطاها، لحظات جانباز شدن، فرار از بیمارستان، استحاله توابین، نقش مادران و طنز‌پردازی‌های تخریب‌چی‌ها در این کتاب خواندنی است.

آیین رونمایی «فرماندهان ورود ممنوع» با خاطره‌گویی سید جلال روغنی و جعفر جهروتی‌زاده ادامه یافت.

سردار روغنی که از جانبازان 70‌درصد رسته تخریب‌چی‌ها و به عنوان جوان‌ترین رزمنده این گروه در دوران دفاع مقدس شناخته می‌شد، از تدوین‌گران کتاب سپاسگزاری کرد و گفت: یکی از مشکلات ما فقر سمبل در کتاب‌های درسی است و با تدوین این آثار می‌توانیم شهیدان را به عنوان سمبل در کتاب‌های درسی هم معرفی کنیم.

در پایان، با حضور 30 راوی، از کتاب «فرماندهان ورود ممنوع» رونمایی شد.

کد خبر 285734

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دفاع-امنیت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha