شنبه ۱۱ بهمن ۱۳۹۳ - ۰۶:۳۶
۰ نفر

وزیر بهداشت نسبت به کوتاه‌شدن قد ایرانیان در آینده به‌دلیل عدم‌مصرف شیر هشدار داد و گفت مصرف کم شیر در کشور ریشه فرهنگی دارد.

شیر


حسن قاضي‌زاده هاشمي كه براي بازديد از يك دامپروري به ورامين رفته بود، با اشاره به اينكه يكي از عوامل رشد قد، مصرف شير و مصرف مواد لبني است، گفت:« سالانه ۵۰ هزار شكستگي در كشور رخ مي‌دهد كه ۱۰هزار مورد آن به‌دليل عوارض شكستگي جان خود را از دست مي‌دهند. مصرف كم شير در كشورهم بيشتر مشكل فرهنگي دارد. مردم ايران بيشتر به ظواهري چون لباس و لوازم آرايش اهميت مي‌دهند و كمتر براي سلامتي خود ازجمله مصرف لوازم لبني هزينه مي‌كنند.» اين گفته‌هاي وزير در حالي است كه افزايش قد تا ۸۰ درصد بستگي به ويژگي‌هاي ژنتيك افراد دارد ولي مي‌توان براي ۲۰درصد بقيه آنچنان كه ژاپن در سال‌هاي بعد از جنگ جهاني دوم برنامه‌ريزي‌ كرد، عمل كرد. آنها توانستند با افزايش سرانه شير و گنجاندن كلسيم در برنامه غذايي دانش‌آموزان ميانگين قدشان را 3تا 10سانت افزايش دهند. وزير بهداشت نيز با تأكيد بر همين اهميت شير در افزايش قد افراد، افزود: نخستين ماده‌اي كه از سفره خانوار‌ها حذف مي‌شود شير است و ممكن است كه خانواده‌ها براي شكلات و ساير تنقلات پول اختصاص دهند اما توجهي به مصرف 2ليوان شير در روز ندارند. در حال حاضر از هر دو خانم ايراني بالاي 40سال و از هر 3مرد ايراني يك نفر دچار پوكي استخوان است. بروز معلوليت‌ها نيز از ديگر عوارض شكستگي و پوكي استخوان است كه باعث تحميل هزينه‌هاي گزاف به خانواده و جامعه مي‌شود.

به اعتقاد وزير بهداشت توزيع شير در مدارس كه براي افزايش مصرف شير در كشور آغاز شده، ناقص اجرا مي‌شود و بايد برنامه‌ريزي‌هاي درست در اين زمينه انجام شود. او از مردم خواست كه با بازنگري در سبد غذايي خود به جاي برخي تنقلات مضر نظير چيپس و پفك، خريد شير را جايگزين كنند و افزود: مصرف شير نبايد به‌عنوان يك هزينه در سبد خانوار تلقي شود. لبنيات نوعي سرمايه‌گذاري براي خانواده‌ها و دولت است و بايد با ترويج تغذيه سالم باعث ارتقاي سلامت شويم چرا كه تغذيه‌هاي وارداتي باعث بروز آسيب جدي به سلامت خانواده مي‌شود. هاشمي با يادآوري اين نكته كه دام‌هاي خوبي در كشور در حال پرورش است و در توليد شير به‌خودكفايي رسيده‌ايم و محصولات خوب با كيفيتي در اختيار است از مردم خواست با اطمينان خاطرحداقل روزي 2و نيم ليوان شير مصرف كنند. او اطمينان داد كه تيم‌هاي نظارتي به‌صورت مرتب در حال نظارت هستند و در اين خصوص وزارت جهادكشاورزي هم تلاش جدي را در بخش نظارت دارد.

  • توليد كافي شير در ايران

معاون امور دام وزارت جهادكشاورزي هم در اين بازديد بر لزوم افزايش سرانه مصرف شير و لبنيات در كشور تأكيد كرد و گفت: دامپروران كمر همت را بسته‌اند تا افزايش مصرف لبنيات در سبد خانوار را عملياتي كنند. حسن ركني گفت: ميانگين سرانه توليد شير در كشور حدود 104تا 105كيلوگرم است كه اين ارقام با ميانگين جهاني مطابقت دارد. اما عددي كه ما به آن قائل هستيم حداقل توصيه وزارت بهداشت مبني بر مصرف 160كيلوگرم لبنيات در سبد غذايي هر خانوار ايراني است.

در اين ديدار يكي از دامپروران خطاب به هاشمي عنوان كرد كه زماني كه در مورد مصرف محصولات لبني كم‌چرب به مردم توصيه‌هايي را ارائه داديد، ميزان مصرف ماست و شير پرچرب به‌شدت كاهش يافته است و ما با مازاد چربي شير در واحدهاي صنايع تبديلي مواجه شده‌ايم. اين امر امكان تأمين كره و شير خشك در كشور را فراهم كرده، اما در مقابل واردكنندگان و تجار خواهان واردات كره و شيرخشك بي‌كيفيت از كشورهاي صنعتي هستند. در اين زمينه خواستار حمايت شما از كاهش واردات كره و شير خشك به كشور و افزودن كره حيواني به سفره مردم و حذف كره گياهي هستيم.

  • درخواست وزير بهداشت از قوه قضاييه درباره پالم

وزير بهداشت با تاكيد بر اينكه اسامي متخلفان پرونده پالم به دستگاه‌هاي مربوطه ارائه شده، از قوه قضاييه و دادستان خواست با اين گزارش‌ها هر طور كه صلاح مي‌دانند برخورد كنند تا مردم باورشان شود كه اگر در حوزه سلامت كوتاهي يا قصوري وجود داشته باشد به‌شدت مورد برخورد مسئولان قرار مي‌گيرد. دكتر هاشمي با تأكيد بر اينكه انتظار همه دامداران و كساني كه در اين حرفه با شرافت خدمت مي‌كنند معرفي معدود موارد تخلف است، افزود: ساحت و دامن اين افراد از چنين مسائلي پاك است.

صحبت‌هايمان راجع به روغن پالم گلايه‌هايي را در پي داشت اما اين موضوع بركاتي هم داشت، به‌طوري كه عدم‌استفاده از مواد لبني پرچرب به كاهش واردات كره و در عين حال به افزايش صادرات منجر شد. همچنين قيمت‌ها در بيرون مرزها نيز افزايش يافت و در مجموع اين صحبت‌ها هم به نفع سلامت مردم شد و هم به نفع دامداران.

کد خبر 285814

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha