همشهری‌آنلاین: شصت‌وچهارمین شماره ماهنامه ایران‌شناسی و ایران‌گردی سرزمین‌من در بهمن‌ماه ۹۳ منتشر شد.

در این شماره، سرزمین‌من با گزارش‌ها و مقالاتی خواندنی درباره حکومت ناشناخته الیمایی، ایران در 100 سال قبل، ماهیان خلیج‌‌فارس، اسطرلاب، گزارشی از زندگی یک خانواده متفاوت در ارتفاعات زمستانی تالش و پيشنهادهايی برای گشت‌وگذار در ماه بهمن به بازار آمده است.

  • قافله‌ای در ایران

ایران یک قرن پیش، در بخش تاریخاین شماره منتشر شده و پرونده‌اي است درخصوص ایران دوره قاجار از نگاه یک نقاش و گزارشگر آمریکایی. در این پرونده که عكس جلد اين شماره از مجله را هم به خود اختصاص داده، خواهید دید که ایران از نگاه هارولد اف وستون چه شکل و شمایلی داشته است. او حدود 100 سال پيش از راه عراق به ايران وارد شده و پس از گذر از كرمانشاه و همدان به تهران و شمال كشور و سپس به اصفهان رفته است. گزارش اين سفر در سال 1921 و در ويژه‌نامه مجله نشنال‌جئوگرافيک درباره ايران منتشر شده كه در اين شماره از سرزمين‌من براي نخستين‌بار ترجمه آن را خواهيد خواند.

  • پرندگان دریای پارس

در این شماره و در بخش طبیعت، گزارش اختصاصی سرزمین‌من را درباره جوجه‌آوری پرندگان مهاجر در جزایر خلیج‌فارس خواهید خواهند. جزایری که گاه بسیار کوچک و حتی خالی از سکنه‌اند و یک منطقه‌ای منحصربه فرد و گرم برای زمستان گذرانی و جوجه‌آوری پردگانی متنوع شده‌اند.

  • دانش ایرانی

سرزمين‌من، در بخش تاریخ علم اين شماره، با گزارش جام جهان‌نما نگاهی به تاریخچه اسطرلاب انداخته است؛ ابزاری که ایرانیان با ابداع آن، گام مهمی در پیشرفت علم نجوم برداشتند. در این نوشته، جداي از بررسي تاريخچه این ابزار، خواهید خواند که ابداع کنندگان آن برای مشاهده بهتر در آسمان و زمین، چطور از آن استفاده می‌کردند.

  • حکومت ناشناخته ایران

در بخش باستان‌شناسی این شماره از مجله، گزارشی درباره یکی از ناشناخته‌ترین حکومت‌های ایران خواهید خواند؛ حکومت الیمایی. یک پادشاهی کوچک و خرد از دوره اشکانی که قلمروي آن، بخش‌هایی از زاگرس مرکزی و جنوبی و جلگه خوزستان بوده و در زمان خود امپراطور روم را شكست داده است.

  • رزم و بزم نقش‌ها

در بخش نگارخانه این شماره از مجله، یک گزارش جالب خواهید خواهند. در مطلب آرامش نقش‌ها عکس‌هایی از هنر از یاد رفته سنگتراشی را بر سنگ‌آرامگا‌ه‌هاي تاريخي خواهيد ديد. این گزارش با نگاهی به مجموعه تخت فولاد اصفهان تهیه شده و درباره هر عكس توضيح كاملي داده شده است.

  • تصویر زندگی

در بخش مردم ایران، یک مطلب با عکس‌های دیدنی خواهید دید؛ تنها در برف شما را به تماشای زندگی یک خانواده ایرانی می‌برد که زمستان را تنها در ارتفاعات جنگلی تالش به سر می‌کنند. اين خانواده در فصل زمستان به اين منطقه كوچ مي‌كنند و به‌صورت كاملا سنتي روزگار مي‌گذرانند.

  • اتحاد در خلیج فارس

شاید براي بسیاری از علاقه‌مندان ماهیان جالب باشد که دلایل و شیوه‌های زندگی گروهی ماهیان در خلیج‌فارس و دریای مازندران چیست. خوانندگان در مطلب اتحاد در خلیج‌فارس که در بخش حیات‌وحش اين شماره از سرزمين‌من منتشر شده، با شیوه‌ها و دلایل زندگی گروهی ماهیان آب‌های ایران آشنا خواهند شد.

  • سفر ماه بهمن

در این شماره از سرزمین‌من پیشنهادهای متفاوتی متناسب با نیمه زمستان در ايران خواهید خواند. در بخش طبیعت این شماره سه مطلب خواهيد خواند؛ تا جنگل جنوبی راهنمایی برای سفر به جنگل حرا در جزیره قشم، آبگرم صفوی راهنمایی برای سفر آبگرم تاریخی ورتون در استان اصفهان هستند. در زیر مجموعه ماجراجویی هم مطلب دشت‌های خوش‌رکاب راهنمايي است براي دوچرخه‌سواری در طبیعت اطراف ایوانکی استان سمنان.

در بخش ميراث این شماره هم مطلب، هوای خوش بندر مسافران را راهی تماشای نقاط تاريخي شهر بندرعباس راهی جنوب ایران می‌کند و در زیرمجموعه موزه‌گردی هم مطلب گوشه‌ای انقلاب خوانندگان را راهی تماشای باغ موزه قصر در تهران می‌کند.
در بخش روستاگردی این شماره هم یک مطلب منتشر شده است؛ گرمای آتش‌گردی راهنمای سفری است به تشکوه در رامهرمز خوزستان. همچنين در این شماره، گزارش شیرین خراسانی در زیرمجموعه سفره ایرانی شیوه طبخ ساطری پلو؛ غذايي از منطقه خراسان را آموزش می‌دهد. در بخش خرید هم یک مطلب تهیه شده است؛ میراث حصیری سیستان که راهنمایی براي بافت و خرید حصیربافی‌های استان سیستان و بلوچستان است.

تاکنون 64 شماره از ماهنامه ایران‌شناسی و ایران‌گردی سرزمین‌من منتشر شده است. این نشریه در 116 صفحه، به سردبیری رضا مختاری و با قیمت 5هزار تومان به صورت تمام رنگی و گلاسه منتشر مي‌شود.

شماره تماس با تحریریه ماهنامه سرزمین‌من 23023424 (021) است.

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

برچسب‌ها

۱۲ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۶:۰۷