دوشنبه ۱۱ اسفند ۱۳۹۳ - ۲۲:۰۰
۰ نفر

آیا اثرات ناشی از کاهش قیمت نفت و رکود اقتصادی منجر به کاهش سود شرکت‌های بورس خواهد شد؟

بورس

مسئولان بازار سرمايه مي‌گويند: سود شركت‌هاي بورس در سال94 افزايش خواهد يافت اما آمار‌هايي كه در بهمن‌ماه منتشر شد، از نزول 1300ميليارد توماني سود شركت‌ها حكايت دارد.به گزارش همشهري، در شرايطي كه اطلاعات قابل دسترس نشان مي‌دهد كه شركت‌هاي بورس و فرابورس تحت‌تأثير اثرات ناشي از ركود و همچنين كاهش قيمت نفت با كاهش سودآوري مواجهند، ديروز 22مقام مسئول بازار سرمايه با ارائه اطلاعاتي كلي اعلام كرده‌اند كه سود شركت‌هاي بورس براي سال آ‌ينده افزايش مي‌يابد درحالي‌كه تاكنون هيچ‌يك از شركت‌هاي بورس اثرات ناشي از كاهش قيمت نفت را بر سودشان محاسبه نكرده‌اند.

تازه‌ترين‌گزارش آماري بورس تهران‌كه در پايان بهمن‌ماه منتشر شد، نشان مي‌دهد كه سود شركت‌هاي بورس دست‌كم 1300ميليارد تومان كاهش يافته است. براساس اين گزارش سود پيش‌بيني شده شركت‌هاي فعال در بورس تهران در پايان بهمن‌ماه به 555هزار ميليارد ريال رسيد كه نسبت به دي‌ماه امسال معادل 13هزارو212 ميليارد ريال كاهش نشان مي‌دهد.

  • 170شركت پيش‌بيني سودشان را منتشر كرده‌اند

در شرايطي كه گمانه‌زني‌هاي مختلفي درمورد آينده سودآوري شركت‌هاي بورس وجود دارد، محمدرضا معتمد، مدير اداره نظارت بر ناشران بورسي سازمان بورس از دريافت و انتشار نخستين گزارش‌هاي مربوط به سود سال آينده ۱۷۰شركت از ۲۳۰شركت داراي سال مالي ۲۹ اسفند خبر داد و گفت: تاكنون 170شركت اقدام به ارائه و انتشار گزارش‌هاي لازم كرده‌اند. او افزود: به جز شركت‌هاي فعال در صنعت سيمان كه نسبت به سال‌جاري درآمد كمتري را براي سال آينده پيش‌بيني كرده‌اند، اكثر شركت‌ها و صنايع انحراف معناداري بين سود سال‌جاري و 94 نداشته‌اند.

  • رشد سود شركت‌هاي فرابورس

علي بيگ‌زاده، مدير اداره نظارت بر ناشران فرابورس هم در اين‌باره گفت: در فرابورس از بين 50شركت داراي سال مالي منتهي به 29 اسفند، 34شركت معادل 70درصد شركت‌ها به ارائه نخستين سود سال آينده اقدام كرده‌اند. برآيند كلي اطلاعات دريافتي حكايت از آن دارد كه سود سال آينده اكثر شركت‌ها نسبت به سال‌جاري يا افزايش يافته يا تغيير معناداري نداشته است. او در عين حال اشاره‌اي به جزئيات اين برايند كلي نكرد اما تأكيد كرد: در صنعت پتروشيمي به جز كاهش درآمد سال آينده پتروشيمي زاگرس، درآمد باقي شركت‌هاي اين صنعت تغيير محسوسي نكرده است. بانك‌ها هم مانند سال‌جاري، سود94 را اعلام كرده‌اند.

  • شركت‌هايي كه هنوز پيش‌بيني سودشان را اعلام نكرده‌اند

تازه‌ترين اطلاعات نشان مي‌دهد كه آمار شركت‌هاي مهمي مانند بانك‌هاي ملت، صادرات و تجارت، ايران خودرو، گروه بهمن، گل‌گهر، چادرملو و توسعه معادن و فلزات هنوز به سرمايه‌گذاران ارائه نشده است. شنيده‌هاي تأييد نشده حاكي از آن است كه مديران بانك‌هاي بزرگ ملت، تجارت و صادرات، در يك هماهنگي نانوشته در تدارك برنامه‌اي هستند تا اطلاعات سال آينده را بر اساس واقعيت‌ها و با حداقل نوسان نسبت به سال‌جاري ارائه كنند. شركت ايران خودرو هم هرچند براي بودجه سال آينده توليد 540 تا 550هزار دستگاه خود را درنظر گرفته اما در حال بررسي درآمد شركت‌هاي فرعي است تا بودجه و درآمد سال آينده را اعلام كند.

اما آخرين شنيده‌ها از 2شركت گل‌گهر و چادرملو هم حاكي از آن است كه دوقلوهاي سنگ آهني بودجه سال آينده را قبلا با احتساب حق انتفاع 30درصدي به سازمان بورس ارائه كرده بودند اما در پي تصويب نرخ 25درصدي، قرار شده اطلاعات جديدي تهيه و ارائه شود. اميرحسين نادري، معاون اقتصادي و مالي فولاد مباركه هم اعلام كرده كه فولاد مباركه در سال93 طبق برنامه سودش را پوشش داده و طبق اطلاعيه‌هاي منتشر شده در سامانه كدال شركت فولاد مباركه در نخستين پيش‌بيني سود خالص سال مالي94، با سرمايه 50,000 ميليارد ريال، به ازاي هر سهم خود 453ريال سود پيش‌بيني كرده است.

کد خبر 288761

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار بيمه و بانك

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha