سه‌شنبه ۱۲ اسفند ۱۳۹۳ - ۰۶:۲۲
۰ نفر

همشهری آنلاین: رئیس دانشکده محیط زیست و انرژی دانشگاه علوم و تحقیقات گفت: طی سه ماه آینده برای مهار ریزگردها از ذرات نانو رس در سطح ۳ هزار هکتار استفاده می‌شود.

استفاده از ذرات نانو رس برای مهار ریزگردها

به گزارش مهر، دکتر مجید عباسپور گفت: در شورای سرمایه‌گذاری اقتصادی دانش بنیان که رئیس دانشگاه علوم و تحقیقات در راس آن قرار دارد تصویب شد که تحقیقات در خصوص مهار ریزگردها در سطح دانشگاه و دانشکده‌ها به سرعت آغاز شود.

به گفته وی، در حال حاضر در واحد خوراسگان تحقیقات جامعی بر روی ریزگردها انجام شده که به‌زودی طرح پایلوت آن اجرا می‌شود.
عباسپور اظهار داشت: این طرح را که تحت عنوان نانو رس بررسی می‌شود، برای مهار ریزگردها در تمام استان‌های کشور از جمله خوزستان می‌توان اجرا کرد.

وي تصریح کرد: البته طرح دیگری هم در رابطه با ذرات نانو رس وجود دارد که پایلوت آن طی چند ماه گذشته اجرا شده است.
نانو رس ذراتی هستند که فضای خالی بین آن‌ها بسیار زیاد است و چنانچه رطوبت اندکی هم به آنها برسد توانایی جذب و نگه‌داری آن را در خود دارند.

عباسپور یادآور شد: به این ترتیب ذرات نانورس می‌توانند نشست کرده و روی ریزگردها و ذرات شن و ماسه در بیابان‌ها قرار گرفته و اجازه برخاستن ریزگردها را ندهند.

وي تأکید کرد: آزمایش‌های انجام شده نشان می‌دهد که ذرات نانو رس خیلی پایدار هستند و در مقایسه با روش ماچ‌پاشی روش بسیار موثرتری است.

وی اظهار داشت: در حال حاضر شورای اقتصادی تولید نانو رس را با ظرفیت ۱۵۰ تن که مساحتی حدود ۳ هزار هکتار را پوشش می‌دهد، تصویب کرده که در حد پایلوت است.

عباسپور گفت: پس از اجرای طرح پایلوت ظرف دو سه ماه آینده در خوراسگان اصفهان این پروژه بنا بر مصوبات شواری اقتصادی به سرعت گسترش می‌يابد و در سایر استان‌ها از جمله خوزستان اجرا می‌شود.

کد خبر 288801

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha