پنجشنبه ۱۴ اسفند ۱۳۹۳ - ۰۳:۰۰
۰ نفر

مقام‌های عربستان سعودی روز گذشته همزمان با سفر جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا به این کشور برای بحث درباره مذاکرات هسته‌ای با ایران خبر از توافقنامه‌ای هسته‌ای با کره‌جنوبی دادند تا قدم دیگری در برنامه مرموز هسته‌ای خود مانند سال‌های گذشته بردارند.

سال‌هاست كه مقام‌هاي عربستان به‌دنبال فناوري هسته‌اي هستند اما حرف و حديث‌هاي بسياري هم درباره فعاليت‌هاي هسته‌اي آنها وجود داشته است. سعودي‌ها با اين پرونده اما بارها در مقابل توافقنامه هسته‌اي ايران موضعگيري كرده‌اند و نشان داده‌اند از توافق احتمالي اصلا دل خوشي ندارند.

يادداشت تفاهم هسته‌اي با كره‌جنوبي براي ساخت حداقل 2رآكتور در عربستان و همچنين همكاري علمي هسته‌اي در جريان سفر پارك چونگ هي رئيس‌جمهور كره‌جنوبي به رياض و ديدار او با سلمان بن عبدالعزيز پادشاه عربستان به امضا رسيد. ارزش توافق كره‌جنوبي و عربستان بيش از 2ميليارد دلار برآورد شده است. سعودي‌ها اعلام كرده‌اند قصد دارند تا سال 2020نخستين نيروگاه هسته‌اي خود را راه‌اندازي كنند و به گفته خودشان برنامه فعاليت‌هاي صلح‌آميز هسته‌اي خود را گسترش دهند.

در طرح مقام‌هاي عربستان دورنماي ساخت 16نيروگاه تا سال 2032درنظر گرفته شده تا با توليد برق با انرژي هسته‌اي، اين كشور نفت بيشتري براي صادرات داشته باشد. هزينه ساخت 16رآكتور هسته‌اي عربستان در مجموع 112ميليارد دلار تخمين زده مي‌شود. مقام‌هاي عربستان در سال 2011 هم توافقنامه همكاري هسته‌اي ديگري را با سئول به امضا رسانده بودند. كره‌جنوبي البته تنها يكي از كشورهايي است كه مقام‌هاي عربستان طي سال‌هاي گذشته در رؤياي داشتن فناوري هسته‌اي با آنها وارد همكاري شده‌اند.

در مي ‌سال 2008مقام‌هاي آمريكا و عربستان يادداشت تفاهمي براي گسترش فعاليت‌هاي هسته‌‌اي رياض به امضا رساندند. چيني‌ها نقش مهمي در ساخت تاسيسات هسته‌اي عربستان دارند و در سال 2012 ون‌جيابائو، نخست‌وزير وقت اين كشور توافقنامه همكاري هسته‌اي را با عبدالله پادشاه عربستان امضا كردند. در اين ميان رابطه هسته‌اي پاكستان و عربستان همچنان در هاله‌اي از ابهام قرار داشته است.

رسانه‌هاي مختلفي طي سال‌هاي گذشته گزارش داده‌اند كه براساس اسناد سازمان‌هاي اطلاعاتي، عربستان به‌دنبال گرفتن بمب هسته‌اي از پاكستان بوده است. در سال 2006 رسانه‌هاي آلمان گزارش دادند كه عربستان از سال 2003 از دانشمندان هسته‌اي پاكستان كمك گرفته تا خود را به موشك‌‌هاي داراي كلاهك هسته‌اي مجهز كند. در نوامبر 2013 بي‌بي‌سي گزارشي را به نقل از چند منبع اطلاعاتي منتشر كرد كه نشان مي‌داد عربستان سرمايه‌گذاري هنگفتي در پروژه تسليحات هسته‌اي پاكستان داشته كه سهمش از آن دريافت بمب هسته‌اي در زمان نياز است.

كره‌جنوبي قرار است نقش فعالي در برنامه هسته‌اي عربستان بازي كند اما هنوز كسي درباره ماهيت اين برنامه تحقيق نكرده و از آن اطمينان ندارد. عربستاني‌ها مي‌دانند كه درصورت توافق هسته‌اي ايران و غرب نقش‌شان براي آمريكا كمرنگ مي‌شود و حالا برگ گسترش برنامه هسته‌اي خود را براي فشار بر واشنگتن انتخاب كرده‌اند.

کد خبر 289024

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha