یکشنبه ۹ فروردین ۱۳۹۴ - ۰۲:۰۰
۰ نفر

همشهری آنلاین: محمد حسنین هیکل، پژوهشگر و تاریخدان سرشناس عرب با صدور بیانیه‌ای، حمله ائتلاف عربی به رهبری عربستان سعودی به یمن را محکوم کرد و گفت این حمله ناشی از یک تصمیم عربی نبوده است.

محمد حسنین هیکل

به گزارش فارس، در بیانیه این متفکر سرشناس مصری که بارزترین مشاور مطبوعاتی عبدالفتاح السیسی رئیس‌جمهور مصر، ضمن محکوم کردن تجاوز ائتلاف 10 کشور عربی از جمله مصر به یمن آمده است: تجاوز به یمن حتی پیش از برگزاری نشست سران اتحادیه عرب در «شرم الشیخ» (که امروز شنبه 8 فروردين در حال برگزاری است) صورت گرفت. این در حالی است که پیش‌بینی می‌شد این تجاوز پس از برگزاری این نشست صورت گیرد به ویژه که از مهمترین بندهای موجود در دستور کار این نشست، تشکیل یک نیروی مشترک عربی بود اما حمله به یمن پیش از برگزاری نشست سران در شرم‌الشیخ بیانگر این واقعیت است که 10 کشور مذکور حتی نمی‌توانستند چند روز دیگر صبر کنند و بدون پوشش سیاسی فراگیر عربی برای این اقدام، به آن مبادرت ورزیدند.

هیکل در ادامه اظهار داشت: نیروی هوایی آمریکا، به طور آشکار در این تجاوز مشارکت کرد و این امر نشان می‌دهد که این تصمیم یک تصمیم عربی نبوده و طرف‌های دیگری بودند که می‌خواستند به جنوبی‌ترین منطقه در یمن پیش از نشست شرم‌الشیخ حمله شود و سپس نشست سران عرب در شهر شرم‌الشیخ در چنین شرایطی برگزار شود.زیرا در چنین وضعیتی ارتش‌های عربی از جمله نیروهای هوایی و دریایی مصر و نیز نیروی زمینی آن در صورت لزوم در این حمله مشارکت می‌کنند.

وی که استراتژیست برجسته جهان عرب است، در صفحه رسمی‌اش در شبکه اجتماعی «فیسبوک» نوشت: زمانی که ارتش‌های عربی و از جمله نیروهای نظامی به یک کشور عربی حمله می‌کنند، خون جنگجویان و شهروندان بالاتر از هر کلامی حرمت دارد به همین دلیل نیز من مانع پخش برنامه تلویزیونی هفتگی‌ام که24 ساعت پیش از تجاوز به یمن ضبط شده بود، شدم.

کد خبر 290708

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha