شنبه ۸ فروردین ۱۳۹۴ - ۱۹:۳۹
۰ نفر

همشهری آنلاین: یک نویسنده و کارشناس خاورمیانه گفت که عربستان سعودی برای تجاوز به خاک یمن که با همراهی متحدان عربی‌اش صورت گرفته و ده‌ها نفر را به خاک و خون کشیده، بهای سنگینی را پرداخت خواهد کرد.

yemen

به گزارش ایرنا ، سرگئی پلخانوف که تاکنون چند کتاب در مورد اعراب از جمله 'زندگی و مرگ صدام' نوشته، روز شنبه در مصاحبه با روزنامه روسی ماسکوفسکی کامسامولتس خاطرنشان کرد: تهاجم به یمن قبل از هر چیز بر سرنوشت عربستان سعودی تاثیر منفی خواهد گذاشت.

وی با اشاره به سردمداری ائتلاف ضدیمنی توسط عربستان خاطرنشان کرد: جایگاه عربستان سعودی در جهان عرب و اوضاع داخلی این کشور به نتیجه این عملیات بستگی دارد.

نویسنده روس یادآوری کرد: عربستان سعودی پنج سال پیش با عملیات زمینی به سرکوبی ساکنان شمال یمن پرداخت و با وجود این که شمار زیادی از مردم در جریان بمباران نیروهای سعودی کشته شدند اما ریاض نتوانست به اهداف خود دست بیابد. شمار زیادی از نیروهای سعودی به اسارت درآمدند و مقامهای این کشور بهای گزافی را برای آزادی آنها پرداخت کرد.

وی ادامه داد:در آن عملیات تلاش‌های عربستان ناکام ماند و بر اثر آن خالد بن سلطان فرزند ولیعهد این کشور که فرماندهی نیروهای نظامی عربستان را برعهده داشت برکنار شد.

پلخانوف خاطرنشان کرد: وضعیت تهاجم کنونی عربستان به یمن هم از نظر عواقب آن بر وضعیت داخلی این کشور مشابه پنج سال پیش است.

نویسنده روس با اشاره به پاکسازی های سیاسی ملک سلمان پادشاه عربستان سعودی و کنار گذاشتن فرزندان و افراد نزدیک به ملک عبدلله پادشاه قبلی این کشور از مقام‌های کلیدی افزود: در حال حاضر دو نفر از فرزندان ملک سلمان عهده دار مقام وزارت دفاع و وزارت کشور هستند و در واقع رهبری عملیات نظامی ائتلاف علیه یمن را برعهده دارند.

وی ادامه داد: اگر این عملیات نتایج مطلوب نداشته باشد جایگاه دو فرزند ملک سلمان متزلزل خواهد شد و هیچ بعید نیست که جنگ قدرت شدید میان فرزندان و افراد نزدیک به ملک عبدالله با پادشاه کنونی عربستان آغاز شود که حتی ممکن است جامعه این کشور را بی ثبات کند.

پلخانوف با اشاره به مشاهدات سفرهای خود به یمن گفت: مردم این کشور سلحشور و اکثر آنها مسلح هستند و اگر عربستان سعودی عملیات زمینی را در این کشور آغاز کند هیچ بعید نیست که نیروهای این کشور تلفات سنگینی متحمل شوند و ریاض موفقیتی کسب نکند. به همین دلیل مقام‌های عربستانی نگرانی نتایج اقدامات جنگی این کشور در یمن هستند و سعی دارند تهاجم نظامی را به حملات و بمباران هوایی محدود کنند.

واحدهای هوایی عربستان سعودی و کشورهای عربی همپیمان آن در سه روز اخیر در چند نوبت مناطق مسکونی یمن را بمباران کرده و بر اثر آن ده ها نفر از مردم بی گناه و غیرنظامی کشته و مجروح شده‌اند.

کد خبر 290723

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha