مجموع نظرات: ۰
یکشنبه ۳۰ فروردین ۱۳۹۴ - ۱۹:۱۲
۰ نفر

عباس ثابتی راد: هر شهر با نمادهایش به جهانیان معرفی می‌شود. اگر نماد پاریس برج ایفل است، بیش از هر چیز این نماد بیانگر ورود انسان به عصر مدرن است و دوران چیرگی آهن و فولاد بر زندگی مدرن. اگر نماد مسکو، میدان سرخ است، این میدان نشانه تفکر مردم آن سرزمین یخ زده است.

پل طبیعت

اگر مجسمه عيسي مسيح بر فراز ريودوژانيرو برافراشته است، نشانه فتح قاره آمريكاي جنوبي توسط مسيحيت است. اگر نماد توكيو، بزرگراه‌هاي تودرتو و خانه‌هاي چوبي است، بيانگر زندگي منظم و در عين حال آرام و بي‌دغدغه مردم اين شهر است.

نماد هر شهر بيانگر سبك زندگي شهروندان آن شهر است. اگرچه اين نماد به‌تدريج شكل گرفته است و مردم يك شهر به ديده يك نشانه به آن توجه كرده‌اند، اما روح زندگي در شهرها با نمادهايشان عجين است. ميدان آزادي تا سال‌ها به نشانه آزادي خواهي مردم اين مرز و بوم نماد شهري پايتخت بود. در روزگار معاصر نيز برج ميلاد نشانه دستاوردهاي فني ايرانيان است و باور و خود اتكايي.

اكنون پلي در هم تنيده با طبيعت در دل تپه‌هاي عباس‌آباد احداث شده است كه توانسته باز‌هم رتبه‌اي ديگر در عرصه جهاني كسب كند؛ پلي كه بيش از هر چيز بيانگر روح توسعه همراه با حفظ طبيعت است. اين پل بي‌ترديد اين روزها به يكي از نمادهاي پايتخت تبديل شده‌است و دست‌كم يكي از نمادهاي معروف پايتخت ايران. پلي كه در كنار مصلي جان گرفته است و چشم‌اندازي شكوهمند و فراخ دارد به ساحت ديني مردم. پل طبيعت نمادي از هوش، توان و علم و باور شهري است كه تهران مي‌ناميمش.

معاون معماري و شهرسازي شركت نوسازي عباس‌آباد جايزه A+ براي پل طبيعت را بيشتر بهانه‌اي مي‌داند براي سخن گفتن در مورد فضاهاي شهري. سيد جواد مير حسيني مي‌گويد: شاخص‌ترين اتفاقي كه در اين پروژه افتاد حس احترام به انسان در اين پروژه بوده است.

او مي‌گويد: قبل از آنكه در مورد مسابقه A+ سخن گفته شود، بايد از رفتار اجتماعي درستي كه اتفاق افتاد سخن به ميان‌ آيد. اتفاقي كه در اين پروژه افتاد احترام به فضاي زيست انساني است. اينكه عابر پياده در اين شهر براي عبور از يك پل لازم نيست حتما از پله‌ها پايين برود. اگر كسي بخواهد وارد پل شود، به راحتي و با امنيت كامل وارد پل طبيعت مي‌شود، روي آن مكث مي‌كند و از طبيعت اطراف لذت مي‌برد. اين راز و رمز موفقيت اين پل است.

به گفته مير حسيني اگر كسي در تهران يا شهرهاي ديگر از فراز يك پل مي‌خواست عبور كند، با سرعت از آن مي‌گذشت اما در پل طبيعت اتفاق ديگري در حال وقوع است. در آنجا شهروندان مي‌توانند كوه‌هاي البرز را به راحتي ببينند. شهر تهران را مي‌توانند ببينند. كمتر اتفاق مي‌افتد كه در شهر تهران بتوان چنين منظره‌اي زيبا از البرز را پيش روي شهروندان گذاشت. اين پل و اين پروژه به انسان احترام مي‌گذارد. معاون معماري و شهرسازي شركت نوسازي عباس‌آباد معتقد است: ما در ايران معماري بسيار خوبي داريم؛‌معماري بي‌نظيري كه تاكنون كمتر فرصت داشته خود را نشان دهد. امروز اين فرصت به عرصه معماري بايد داده شود تا بيش از پيش خودش را بيان كند و فضاي زيست مناسب آنگونه كه در فرهنگ غني ماست را براي انسان امروز تعريف كند. مسلما هر جا و در هر پروژه‌اي به انسان احترام گذاشته شود، مردم نيز ازآن استقبال مي‌كنند.

به گفته مير حسيني، شاخصه اصلي اين پل، شايد به لحاظ اجتماعي داراي ارزش و اعتبار باشد. شايد بتوان گفت كه پل طبيعت يك فضاي شهري به‌وجود آورده است؛ عرصه‌‌اي مناسب براي ارائه يك تجربه نو به مردم.وي مي‌افزايد: من فارغ از مسابقه و بحث‌هاي فني، بيشتر از احساس خوب مردم در اين پروژه رضايت دارم و اينكه مردم در كمال امنيت و آرامش از يك فضاي شهري مناسب استفاده مي‌كنند. مير حسيني در ادامه مي‌گويد:

واقعيت اين است كه تهران بيشتر از پل به ساختمان‌هاي خوب نياز دارد؛ ساختمان‌هايي كه مردم در آنها حس آرامش به‌دست آورند و از زندگي در آنها لذت ببرند. اميدوارم معماري ما حس خوب و آرامش را در ساختمان‌هاي شهري هم جست‌وجو كند. مسلما هر اثر معماري كه آرامش با خودش داشته باشد و به انسان احترام بگذارد، مستحق جايزه است.

وي در پايان از همه كساني كه باني خلق چنين فضاي ارزشمند شهري شده‌اند تشكر مي‌كند و مي‌گويد: چنين فضاهايي محيط‌زيست انساني را آرام‌تر و زيباتر مي‌كند و هر كس كه در اين مسير گام بردارد، مسلما بايد مورد تقدير قرارگيرد.

--------------------------------------------------------------

  • محيط‌زيست اولويت اول ساخت پل

كار مطالعاتي پل طبيعت در سال 88 آغاز شد. مديرعامل شركت نوسازي عباس‌آباد مي‌گويد: در همان سال فراخواني از سوي شركت نوسازي عباس‌آباد در رسانه‌ها منتشر شد و طراحي اين پل در قالب يك مسابقه انجام و عمليات اجرايي آن از اواخر ۶‌ماه دوم سال ۸۹ آغاز شد. قبل از اينكه مسابقه طراحي پل طبيعت برگزار شود، كارشناسان شركت نوسازي عباس‌آباد مطالعات اوليه‌اي را درخصوص ويژگي‌هاي اين پل انجام دادند. كارشناسان اين شركت چند مسئله مهم را در طراحي اين پل مدنظر قرار دادند كه نخستين اولويت توجه به مسائل محيط‌زيست در طراحي اين پل بود. با توجه به اينكه پل طبيعت در نقطه‌اي واقع شده است كه تمامي شاهراه‌هاي پايتخت مانند بزرگراه مدرس، همت، حقاني و رسالت از بالاي اين پل به خوبي ديد دارد، محل جانمايي آن نيز از اهميت زيادي برخوردار است.

اردشير نوريان با اشاره به الگوي ساخت پل در ايران مي‌گويد: مهم‌ترين نكته پل طبيعت تغيير نگرش عمومي مردم نسبت به پل‌هاي عابر پياده نه فقط در تهران بلكه در كشور و خاورميانه است. اگر نگاهي كوتاه به پل‌خواجو يا سي‌و‌سه‌پل در اصفهان بيندازيم، مي‌بينيم كه اين پل‌ها به غير از آنكه يك مسير رفت‌وآمد براي مردم محسوب مي‌شوند به‌عنوان يك مقصد گردشگري براي شهروندان اين شهر است. در نتيجه در طراحي پل طبيعت به اين مسئله توجه شد كه اين پل به غيراز آنكه امكان دسترسي ۲ بوستان طالقاني و بنادر را در 2 سوي بزرگراه مدرس تأمين مي‌كند، امكان تامل شهروندان و استفاده از نماي پل و فضاي سبز اطراف آن را براي پايتخت‌نشينان فراهم مي‌آورد.

نوريان درباره فعاليت‌هاي عمراني و شيوه اجرايي اين پل مي‌گويد: با توجه به فرايند برشكاري، مونتاژ قطعات، نصب و جوشكاري در كنار بهره‌مندي از سازه‌هاي فضايي در ارتفاع 40متري در كل كشور منحصر به ‌فرد بود كه در نهايت موجب شده با وجود برخي تحريم‌هاي خارجي، سازه‌اي بزرگ در پهنه فضاي سبز مياني بزرگراه مدرس نمايان شود.
وزن كل سازه فلزي پل آنگونه كه نوريان مي‌گويد بيش از 2000تن بوده و در ساخت آن بيش از 14هزار قطعه فولادي با بيش از 102كيلومتر جوشكاري به هم متصل شده است. درمجموع وزن كل بتن‌ريزي انجام شده حدود 15هزار تن است. مساحت اين پل 7000مترمربع است كه 720متر آن به فضاي سبز و 480متر آن به رستوران‌ها، كافي‌شاپ و ديگر فضاهاي فرهنگي و تفريحي اختصاص خواهد داشت.

به گفته نوريان، براي ساخت پل از مصالح ويژه و لوله‌هاي خاصي استفاده شده و بالاترين استانداردها و ضريب ايمني براي آن درنظر گرفته شده و براساس قولي كه پيمانكار اجرايي طرح داده پل طبيعت از زمان بهره‌برداري 100سال عمر خواهد كرد و در برابر حوادث و بلاياي طبيعي حتي زلزله بالاي 7 ريشتري مقاوم است.

  • پلي براي ثبت خاطرات

نوروز 94چهره‌اي تازه از منطقه فرهنگي و گردشگري عباس‌آباد آشكار كرد. چهره‌اي كه فعاليت‌ فرهنگي آن توسعه بيشتري يافت و پل طبيعت نيز مكاني تازه شد براي گردشگري شهري. معاون اجتماعي و فرهنگي شركت نوسازي عباس‌آباد از استقبال گسترده مردم از منطقه فرهنگي و گردشگري عباس‌آباد در نوروز 94خبر مي‌دهد. سيدمحمد حسين حجازي مي‌گويد: ايام نوروز امسال به بركت ايام فاطمي، بيش از 350هزار شهروند تهراني و مردم كشور از منطقه فرهنگي گردشگري عباس‌آباد بازديد كردند.

هر چند ارائه ويژه برنامه عيدشرقي نيز توانست بيش از پيش حضور مردم در عباس‌آباد را با برنامه‌هاي فرهنگي متعدد همراهي كند، اما استقبال مردم از پل طبيعت بسيار مشهود بود. معاون اجتماعي و فرهنگي شركت نوسازي عباس‌آباد معتقد است: تاكنون ميدان آزادي مكاني خاطره‌انگيز براي مردم بود. به‌گونه‌اي كه مردم با گرفتن عكس، در حوالي آن خاطرات خود از تهران را ثبت مي‌كردند اما در اين زمان كوتاه بسياري از مردم از سراسر كشور با انتشار تصاويرشان در شبكه‌هاي اجتماعي و در كنار پل طبيعت، اين سازه را به‌عنوان نمادي خاطره‌آفرين از تهران پذيرفته‌اند. حجازي همچنين مي‌گويد كه ثبت خاطره و احساس تعلق نسبت به اين سازه عظيم نشانه خوبي از پويا بودن اين پروژه شهري و جاري بودن حيات مدني و زندگي اجتماعي در آن است.

-------------------------------------------------------------------------------

  • 3 طبقه پل براي گذشتن، ايستادن و به‌خاطر سپردن زيبايي پايتخت

پل طبيعت 3طبقه دارد، طبقه اول1450، طبقه دوم 2870 و طبقه سوم 571مترمربع است. همچنين قرار است در طبقه سوم انواع فضاهاي تفريحي از نمايشگاه و كافي‌شاپ گرفته تا گالري و رستوران‌هاي متنوع به‌عنوان يك مقصد گردشگري جذاب ايجاد شود. پيش‌بيني فضاهاي مكث روي پل و طراحي مبلمان شهري مناسب و هماهنگ با ويژگي‌هاي اين سازه از نكاتي است كه در طراحي اين پل مدنظر بوده است.

-------------------------------------------------------------

  • رضايت شهروندان، معتبرترين جايزه:

ليلا عراقيان طراح پل طبيعت

ما همه عضو گروهي هستيم كه در طراحي و ساخت پل طبيعت نقش داشتند. مهندسين سازه، مديران و مسئولين اراضي عباس‌آباد، سازندگان و همه افرادي كه به نوعي در ساخت اين پل سهيم بودند، همه آنها در اين جايزه سهيم‌اند. پل طبيعت پيش از آنكه در يك مسابقه بين‌المللي بتواند رتبه‌اي به‌دست آورد، در ميان شهروندان تهراني اعتبار يافت. حضور گسترده مردم بر فراز اين پل در روزهاي مختلف سال و تبديل آن به يك مقصد گردشگري در اين روزها بسيار ارزشمند است.

آنچه داراي اعتبار است، اهميتي است كه مردم به اين پل مي‌دهند، روي آن راه مي‌روند هيچ جايزه‌اي معتبرتر از احساس آرامش و حس تعلق و رضايت شهروندان تهران و كشور نيست وقتي كه بر فراز اين پل قدم مي‌زنند و تهران را از منظري تازه مي‌نگرند.

----------------------------------------------

  • همه جوايزي كه پل طبيعت به دست آورد

پل طبيعت در سال 92به‌عنوان سازه برتر فولادي كشور شناخته شد. سال 93 جايزه بين‌المللي خشت طلايي به پل طبيعت داده شد. سال‌ 93پل طبيعت در زمره 6 پل برتر كشور قرار گرفت. هفته گذشته پل طبيعت جزو 5 طرح برتر از سوي 300معمار برجسته جهان جايزه A+ را گرفت.

---------------------------------------------------

  • پلي براي جذب اذهان گردشگر

مصطفي بهزادفر، طراح شهري و مهندس شهرساز احداث پل طبيعت را در منطقه عباس‌آباد موجب توسعه گردشگري در پايتخت مي‌داند. او با اشاره به ويژگي تاريخي پايتخت مي‌گويد: يك شهر هنگامي مي‌تواند به‌طور متوازن رشد كند كه پايگاه اقتصادي، اجتماعي، محيطي، سياسي همه با هم به‌طور سيستماتيك كار كنند.

يكي از شاخصه‌هاي ساختاري كردن كه زيست‌بوم پايدار تهران را حفظ مي‌كرد، رود دره‌ها و برخي مناطق تهران مثل تپه‌هاي عباس‌آباد بود كه بعد از توسعه آن درون مجموعه شهري تهران جاي گرفت. ايجاد فضاهاي متعدد در تپه‌هاي عباس‌آباد و احداث مراكزي كه بتوانند جاذب گردشگر باشند در راستاي عملكرد تاريخي تهران است. پل طبيعت نيز مي‌تواند عرصه‌اي موافق و همراستا با توان اكولوژيكي باشد كه در اين منطقه وجود دارد. چرا كه منطقه عباس‌آباد به‌عنوان يك تنفسگاه شهري كاركرد گردشگري و تفريحي و فضاي سبز را نيز دارد.

--------------------------------------------------------------

  • نماد شهري؛ معرف طبيعت و فرهنگ شهر

محمد حقاني، رئيس كميته محيط‌زيست و خدمات شهري شوراي شهر گفت كه كاملا مشخص است براي ساخت پل طبيعت زحمات بسيار زيادي كشيده شده است و اين جاي تقدير دارد. وي عقيده دارد كه پيچيدگي‌هاي پل نشان‌دهنده اين است كه در ساخت اين سازه ابتكارهاي منحصر به‌فردي به‌كار گرفته شده است. اين عضو شوراي شهر تهران در عين حال بر اين نظر است كه اين پل مي‌توانست نام ديگري به‌خاطر نوع سازه و كاركردش داشته باشد.

حقاني همچنين اين نكته را كه پل طبيعت و در مجموع اراضي عباس‌آباد مي‌تواند در جذب گردشگري شهري هم مؤثر واقع شوند تأييد كرد و در اين رابطه گفت كه مسلما اين منطقه از پايتخت با جاذبه‌هايي كه دارد مي‌تواند گردشگران زيادي را به سمت خود جذب كند. وي يكي از دلايل اين امر را اين ويژگي پل طبيعت عنوان كرد كه 2 قسمت شرقي و غربي بوستان‌ها و اراضي عباس‌آباد را به هم متصل مي‌كند.

------------------------------------------------------------

  • پل طبيعت؛ تداوم خودباوري و عزم جهادي

احمد دنيا مالي، رئيس كميسيون فني و عمراني شوراي شهر تهران گفت: در طول سال‌هاي گذشته، توان مهندسي كشور رشد قابل‌توجهي داشته است. اگر روزگاري ساخت تونل رسالت 9سال زمان برد يا ساخت يك پروژه تقاطع غيرهمسطح بزرگراهي چند سال طول مي‌كشيد، امروزه ساخت يك پروژه عمراني زمان كمتري مي‌برد. دانش فني كه امروزه جامعه مهندسي كشور به آن دست يافته بيانگر توان و عزم ملي توأم با مديريت جهادي است. طليعه اين اتفاق را مي‌توان در مديريت شهري تهران ديد. دانش ساخت پل‌ها در پايتخت تنها به پل‌هاي سواره محدود نمي‌شود.

ساخت پل طبيعت نمونه‌اي است از تلاش مهندسان كشور براي ساخت يك پل غيرخودرويي كه با الهام از طبيعت و در دل قطب فرهنگي پايتخت احداث شده است. پل طبيعت نمونه‌اي است هوشمندانه از به كار‌گيري فناوري مهندسي براي پروژه‌هاي توسعه پايدار. اين پروژه تنها يك اتفاق فني و مهندسي نيست بلكه در‌هم‌آميزي توان مهندسي و حفظ محيط‌زيست و در خدمت توسعه پايدار پايتخت است.

کد خبر 292684

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha