شنبه ۵ اردیبهشت ۱۳۹۴ - ۱۶:۵۷
۰ نفر

همشهری آنلاین: عکسی از یکی از کشته‌های نبرد گالیپولی در کنار یک دسته گل در گورستان «شارپنل ولی» نزدیک خلیجک آزناک در روز ۲۳ آوربل (۳ اردیبهشت) در نزدیکی شهر اسابات ترکیه.

gallipoli

 نمایندگان نیروهای متفقین و ترکیه و نیز اعضای سربازان شرکت‌کننده در این نبرد صدمین سالگرد آن را در روزهای ۲۴ و ۲۵ آوریل گرامی می‌دارند.

نبرد گالیپولی یا نبرد داردانل یکی از خونین‌ترین نبردهای جنگ جهانی اول بود که در شبه‌جزیره گالیپولی  (یا گلیبلو در ترکیه مدرن) در ترکیه عثمانی میان نیروهای این کشور و نیروهای متفقین - از جمله سربازان استرالیایی و نیوزیلندی- رخ داد.

این نبرد در ترکیه به عنوان یک از لحظات تعیین‌کننده در تاریخ این کشور شمرده می‌شود: خیزشی نهایی در دفاع از سرزمین مادری در  حالیکه امپراتوری عثمانی در حال فروپاشی بود. 

این کشاکش اساسی برای نبرد استقلال ترکیه و اعلام جمهوری ترکیه در هشت سال بعد بوسیله مصطفی کمال آتاتورک شد که برای نخستین بار به عنوان فرمانده در گالیپولی به شهرت رسیده بود.

نبرد گالیپولی همچنین اغلب نشانه‌ای از تولد خودآگاهی ملی در استرالیا و نیوزیلند شمرده می‌شود که سربازانشان برای نخستین بار به عنوان ارتش‌های کشورهایی مستقل در آن شرکت کرده بودند.

منبع: گتی‌ایمجز

کد خبر 293142

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha