شنبه ۵ اردیبهشت ۱۳۹۴ - ۰۹:۴۴
۰ نفر

همشهری آنلاین: فروشگاهی با قدمتی چند‌صد ساله در ژاپن برای خوشامد‌گویی و راهنمایی مشتریان خود از نیروی کاری متفاوتی بهره‌برده‌است: روباتی کیمونو‌پوش در ورودی این فروشگاه در انتظار مشتریان ایستاده‌است.

براساس گزارش CNN، روبات آيكو چي‌هيرا محصول شركت توشيبا است و به گونه‌اي طراحي شده كه شباهت بسياري به انسان داشته و به گونه‌اي حركت مي‌كند كه به سختي مي‌توان او را از يك انسان واقعي تشخيص داد. اين روبات به صورت موقت در اين فروشگاه به كار گرفته شده‌است.

روبات

توشيبا مي‌گويد اين روبات داراي 43 موتور است كه به او كمك مي‌كند تا به راحتي حركت كند، به زبان اشاره سخن بگويد و يا حتي آواز بخواند. با اين‌همه به گفته توشيبا، روبات هنوز نمي‌تواند با انسان‌ها مكالمه واقعي داشته باشد، اما تكنولوژي آن به سرعت درحال تكامل است و روزي روبات‌هايي مانند چي‌هيرا مي‌توانند در مشاغلي خاص جايگزين انسان‌ها شوند.

ژاپن يكي از معدود كشورهايي است كه در آن پديده جايگزين كردن روبات‌ها در تجارت‌ها و شركت‌هاي مختلف آغاز شده‌است و شركت‌هاي مختلفي درحال آزمودن روبات‌ها به عنوان راه‌حلي قابل‌اجرا و عملي براي مهار معضل كمبود نيروي كار در اين كشور هستند. امروزه روبات‌ها را مي‌توان در فروشگاه‌ها، بانك‌ها و به زودي در هتل‌هاي ژاپن مشاهده كرد.

بانك توكيو-ميتسوبيشي قصد دارد روبات نائو را در بخش خدمات مشتريان اين بانك براي پاسخگويي به سوالات ساده مشتريان به كار بگيرد. اين روبات توانايي سخن‌گفتن به 19 زبان مختلف را دارد. روبات‌هاي چند‌زبانه در طول رقابت‌هاي المپيك توكيو در سال 2020 نيز براي كمك به مشتريان خارجي كاربردي خواهند‌بود.

همچنين هتلي كه قرار است به زودي در ناكازاكي افتتاح شود نيز قصد دارد 90 درصد از كارمندان خود را از ميان روبات‌ها انتخاب كرده و به اولين هتل روباتيك جهان تبديل شود.

ژاپن كشوري سالخورده‌است كه نگراني‌هاي زيادي درباره كاهش روزافزون نيروي كار در اين كشور وجود دارد و روبات‌ها به راه‌حلي جدي براي رفع اين بحران تبديل شده‌اند. يكي از گروه‌هايي كه از روبات‌ها بيش از ديگران استقبال مي‌كنند، سالمندان ژاپني هستند. براساس نتايج تحقيقي كه در يك خانه سالمندان در ژاپن انجام شده‌است، بيشتر افراد مسن ترجيح مي‌دهند يك روبات از آنها پرستاري كند تا يك پرستار خارجي.

به نظر مي‌آيد روبات‌ها در آينده كشوري با جمعيت سالخورده، نيروي كار رو به اتمام، و مقاومت شديد در برابر مهاجر‌پذيري،‌ نقشي حياتي به عهده خواهند‌داشت.

کد خبر 293220

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha