همشهری‌آنلاین: اجرای طرح کاوش در قره تپه سگز آباد قزوین با دو هدف پژوهشی و آموزشی به ویژه شناسایی دقیق دوره مادها و هخامنشیان شروع شد.

باستان شناسی

به گزارش روابط عمومی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری، مصطفی ده پهلوانسر پرست هیأت کاوش در محوطه قره تپه سگز آباد، با اعلام این خبرتصریح کرد: قره‌تپه سگزآباد محوطه بسیار مهم و ارزشمندی است که پس از زلزله سال 1341 بوئین زهرا مورد چپاول مردم محلی قرار گرفت و آسیب هایفراوانی بر آن وارد شد.

به گفته او ، با آغاز دور جدیدی از کاوش های گروه باستان شناسی دانشگاه تهران از سال 1393 تاکنون تصمیم گرفته شد تا با بهره گیری از یافته های بهدست آمده از کاوش های گذشته و انجام کاوش در لایه های متاخر محوطه قره تپهسگزآباد به تدریج وارد بررسی باستان شناختی گستره زمانی مورد نظر شد.

این باستان شناس تصریح کرد: این کاوش به طور کلی دو هدف پژوهشی و آموزشی رادر دستور کار خواهد داشت که اهداف پژوهشی آن شامل شناسایی دقیق و مستنددوره تاریخی لایه فوقانی سگزآباد (آهن IIو III) همزمان با دوره ماد و هخامنشیو تشخیص کاربری (حکومتی یا مذهبی یا سکونتی) و نوع جامعه ای که در لایه هایفوقانی سگزآباد استقرار داشته اند می شود.

وی افزود: همچنین شناسایی تعاملات منطقه ای و فرا منطقه ای اقتصادی و فرهنگی سگزآباد در هزاره نخست ق.م.، دلیل متروک شدن محوطه سگزآباد و بازنگری مجدد در یافته های دوران تاریخی سگزآباد در کاوش‌های زنده یاد دکتر عزت ا.. نگهبان و دکتر صادق ملک شهمیرزادی در کنار طرح کاوش سگزآباد از دیگراهداف پژوهشی این طرح است.

ده پهلوان خاطر نشان ساخت که ،بازنگری مجدد یافته‌های بررسی میدانی دشتقزوین که توسط دکتر نگهبان و هیات همراه در سال 1349 انجام شده، در کنارطرح جدید کاوش سگزآباداز دیگر اهداف پژوهشی این کاوش خواهد بود.

وی آموزش شیوه های درست و روزآمد کاوش (مراحل پیش از کاوش، کاوش و پس ازکاوش) به دانشجویان باستان شناسی دانشگاه تهران را هدف آموزشی این کاوشاعلام کرد.

او در خصوص ضرورت و اهمیت اجرای برنامه اظهار داشت: با توجه به این که درسال ها ی گذشته تمرکز کاوش های باستان شناختی بر دوره های مفرغ و آهنIمحوطهسگزآباد بوده است آگاهی درستی از ویژگی های فرهنگی و تاریخی لایه های سطحیتر وجود ندارد.

به گفته این باستان شناس از آنجایی که بخش های شمالی مرکز فلات ایران دردوره تاریخی ابهامات زیادی را در خود دارد، چندان دور از ذهن نیست که باتمرکز بر لایه های تاریخی محوطه سگزآباد، بازنگری مجدد در یافته های دورانتاریخی (آهن 2 و 3) سگزآباد در کاوش های زنده یاد دکتر عزت ا.. نگهبان و دکتر صادق ملک شهمیرزادی، بازنگری مجدد یافته های بررسی میدانی دشت قزوین توسط دکتر نگهبان در سال 1349همراه با یافته های پروژه کاوش سگزآباد در فصلگذشته(1393) و جاری (1394) بتوان گام مهمی در شناسایی شرایط اقتصادی وفرهنگی این محوطه و مناطق پیرامونی و به عبارتی دشت قزوین برداشت.

وی خاطر نشان ساخت که دکتر عزت ا... نگهبان بنیانگذار باستان شناسی علمی وایرانی سال 1349 در قالب هیأتی مرکب از استادان باستان شناسی ،زمین شناسی،جانورشناسی و ... به بررسی سطحی دشت قزوین و کاوش در 3 محوطه مهم زاغه،قره تپه و قبرستان پرداخت.

به گفته سرپرست هیأت کاوش در قره تپه سگز آباد ، در حال حاضر نزدیک به 44سال است که به طور غیر مستمر کاوش های آموزشی و پژوهشی گروه باستان شناسیدر این3 محوطه متمرکز شده است و دستاوردهای علمی فراوانی به همراه داشتهکه یکی از این سه محوطه مهم قره تپه سگزآباد است.

به گفته او ، پیشینه کاوش های باستان شناسی در این محوطه بسیار طولانی است ودر طول سالیان گذشته چندین بار عملیات کاوش توسط هیأت های داخلی و خارجیدر این محوطه تاریخی انجام گرفته که از آن دسته می توان به کاوش های باستانشناسی هیأت بلژیکی و هیأت ژاپنی اشاره کرد.

ده پهلوان ، کاوش امیر ماهانی رئیس وقت اداره فرهنگ و هنر قزوین درسال1347،کاوش های گروه باستان شناسی دانشگاه تهران، از سال 1349 تا سال 1356 به سرپرستی دکتر عزت ا... نگهبان در قالب 8 فصل کاوش وکاوش های گروهباستان شناسی دانشگاه تهران، از سال 1376 تا سال 1378به سرپرستی دکتر حسنطلایی در قالب 3 فصل را نیز از کاوش های باستان شناسی انجام شده در اینمحوطه دانست.

او اظهار داشت :کاوش های گروه باستان شناسی دانشگاه تهران، در سال 1387، بهسرپرستی دکتر کمال الدین نیکنامی و همکاری حجت دارابی 1 فصل، کاوش هایگروه باستان شناسی دانشگاه تهران در سال 1388، به سرپرستی کمال الدیننیکنامی و همکاری دکتر حسن فاضلی و دکتر حسین عزیزی 1 فصل و کاوش‌های گروهباستان شناسی دانشگاه تهران در سال 1389، به سرپرستی سیما یداللهی و همکاری دکتر حسین عزیزی 1 فصل ازدیگر کاوش های باستان شناسی است که در این محوطه انجام شده است.

به گفته او، در اکثر این کاوش ها تمرکز بر دوره های پیش از تاریخ شامل دوره‌های مس سنگی، مفرغ، آهن IوII این محوطه بوده است و به دوره های متاخر آن شامل آهن IIوIII همزمان با ماد و هخامنشی پرداخته نشده است.

ده پهلوان اظهار داشت: پس از سال ها فعالیت پژوهشی در دشت قزوین و شمال مرکزی ایران متاسفانه الگوها و ویژگی های فرهنگ مادی این منطقه و چگونگیتعاملات فرهنگی آن در گستره زمانی 800سال ق.م تا 622 پ. م ، آهنIII ،ماد ،هخامنشی، اشکانی و ساسانی گنگ و مبهم مانده است.

گفتنی است ،عملیات کاوش تپه سگز آباد که مجوز آن از طرف رییس پژوهشگاهمیراث فرهنگی و گردشگری صادر شده است تا دهم خرداد سالجاری ادامه دارد.

کد خبر 293285

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha