۲ روز پس از خنثی‌سازی بمبی که سال‌ها در گوشه پذیرایی خانه‌ای در روستای قلعه‌گاه استان کردستان نهفته بود، آرامش به این روستا بازگشت.

بمب

بعد از ظهر چهارشنبه گذشته بود كه به اهالي روستاي قلعه‌گاه در حوالي شهرستان سروآباد استان كردستان اعلام شد بايد هر چه زودتر خانه‌هايشان را ترك كنند تا عمليات خنثي‌سازي بمبي كه در خانه پيش‌نماز مسجد روستا مدفون بود، انجام شود. بزرگان و مخصوصا مسئولان شوراي روستا از مدت‌ها قبل با نامه‌نگاري، براي خنثي كردن اين بمب درخواست كمك كرده بود و حالا تيم خنثي‌سازي ستاد كل نيروهاي مسلح راهي روستا شده بود تا به ترس و وحشت مردم روستا پايان دهد.

عبدالرحمن عزيزي، رئيس شوراي اسلامي روستاي قلعه‌گاه در گفت‌وگو با همشهري مي‌گويد: 28اسفند سال‌66 و در دوران جنگ روستاي قلعه‌گاه هدف بمباران رژيم بعثي قرار گرفت. در آن زمان خيلي از مردم روستا مجبور به ترك خانه‌هايشان شدند. ازجمله يكي از ساكنان روستا به نام رحماني. آنها به يكي از روستاهاي اطراف گريختند و مدتي بعد وقتي به روستا برگشتند، با صحنه عجيبي روبه‌رو شدند. يكي از بمب‌ها سقف خانه را سوراخ كرده و با ايجاد گودالي به عمق حدودا 1.5متر، در دل پذيرايي خانه فرو‌رفته بود.

او ادامه مي‌دهد: در آن زمان مي‌گفتند بمب عمل نكرده، شيميايي بوده كه پس از اصابت به زمين و از بين رفتن پوسته آن، مواد شيميايي‌اش تخليه شده اما چاشني انفجاري آن عمل نكرده بود. صاحبخانه نيز با ريختن خاك و بتن روي بمب، آن را پوشاند و به همراه اعضاي خانواده‌اش به زندگي‌شان ادامه دادند اما با اين حال هر از‌گاهي مردم روستا از بمبي حرف مي‌زدند كه داخل اين خانه مدفون بود.

سال‌ها از اين ماجرا گذشت تا اينكه آقاي رحماني تصميم به فروش خانه‌اش گرفت. اما زماني كه صاحبخانه جديد قصد نقل‌مكان به آنجا را داشت، به او درباره بمب و اينكه در كدام قسمت از خانه نهفته است گفت.رئيس شوراي اسلامي روستا مي‌گويد: پس از آن هر كس كه خانه را مي‌خريد، چند‌ماه بيشتر نمي‌توانست وجود يك بمب در خانه را تحمل كند و مجبور مي‌شد كه خانه را بفروشد. پس از آن دست‌كم 5بار اين خانه خريد و فروش شد تا اينكه تصميم گرفتيم آن را براي مسجد روستا خريداري كنيم و در اختيار پيش‌نماز روستا قرار دهيم. با اين حال هر از گاهي و از هر طريقي كه مي‌توانستيم با مسئولان نامه‌نگاري مي‌كرديم و آنها را از وجود اين بمب باخبر و براي خنثي‌سازي آن درخواست كمك مي‌كرديم.

  • عمليات شروع شد

از سال گذشته بود كه مسئولان روستا با جديت بيشتري براي خنثي‌سازي اين بمب تلاش كردند. نامه‌نگاري‌هاي آنها نتيجه داد و قرار شد تيم خنثي‌سازي بمب از تهران راهي كردستان شده و بمب را خنثي كند.عبدالرحمن عزيزي مي‌گويد: حدود 3‌ماه پيش بود كه يك تيم از طرف سپاه براي ارزيابي محل بمب آمدند. پس از بررسي‌هاي لازم، قرار شد كه چهارشنبه تيم خنثي‌سازي به روستا بيايند. وقتي آنها آمدند، از آنجا كه احتمال خطر وجود داشت، قرار شد روستا را تخليه كنيم. قلعه‌گاه به 2بخش سفلي و عليا تقسيم مي‌شود كه بمب در بخش سفلي‌ بود و مجبور شديم دست‌كم 100خانوار و در مجموع 700نفر را از خانه‌هايشان تخليه كنيم. عمليات آنقدر حساس بود كه حتي جاده سنندج- مريوان نيز تا پايان عمليات مسدود شد.

ساعت حدود 6صبح پنجشنبه، درحالي‌كه مردم روستا آنجا را ترك كرده بودند، عمليات خنثي‌سازي شروع شد. مأموران با ورود به خانه مورد نظر، با تجهيزاتي كه داشتند عمليات حفاري را شروع كردند و پس از چند ساعت تلاش و در بعداز ظهر همان روز موفق شدند بمب عمل‌نكرده را از دل زمين بيرون بكشند.

رئيس شوراي روستاي قلعه‌گاه مي‌گويد: در همه اين مدت در كنار مأموران در روستا بودم و آنها سرانجام چاشني بمب را خنثي كردند و پس از اينكه آن را از داخل خانه بيرون كشيدند، داخل يك پتو قرار داده و با انتقال به 20كيلومتري روستا و جايي كه هيچ آبادي‌ وجود ندارد، اين چاشني را منفجر كردند و آرامش را به روستا بازگرداندند. به اين ترتيب مردم نيز به خانه‌هايشان برگشتند و حالا عمليات بازسازي خانه‌اي كه در همه اين سال‌ها ميزبان بمب بود، شروع شده است.

  • پايان وحشت

در روستاي قلعه‌گاه حالا همه خيالشان راحت است و مردم زندگي عادي‌شان را از سر گرفته‌اند. يكي از ساكنان روستا كه خانه‌اش ديوار به ديوار محل حادثه است به همشهري مي‌گويد: وقتي اعلام كردند كه بايد روستا را تخليه كنيم، ما به خانه پدرشوهرم در روستاي مجاور رفتيم اما خيلي‌ها مجبور شدند شب را در چادر، باغ‌ها و زمين‌هاي كشاورزي بگذرانند.او ادامه مي‌دهد: از سال‌ها قبل يادم است كه مردم درباره بمب حرف مي‌زدند. بيشتر از 10سال بود كه مردم روستا درباره آن مي‌دانستند و حالا كه بمب خنثي شده، خيال همه راحت شده است.

  • بمب شيميايي بود؟

درحالي‌كه مردم روستا و حتي اعضاي شوراي اسلامي روستا از شيميايي بودن بمب عمل نكرده مي‌گويند، فرماندار شهرستان سروآباد معتقد است كه هنوز اظهارنظر در اين زمينه زود است. روحاني در گفت‌وگو با همشهري مي‌گويد: كارشناسان هنوز درباره اينكه بمب شيميايي بوده است، به يقين نرسيده‌اند. اين بمب سال‌ها در خانه مورد نظر در دل زمين مدفون بوده و صاحب آن در اطرافش بتن و سيمان ريخته بود تا به كسي آسيب نرساند.

اين بمب تقريبا از بين رفته بود اما با اين حال چاشني آن هنوز سالم بود و عمل نكرده بود. ما براي عمليات خنثي‌سازي‌ بايد همه جوانب احتياط را رعايت مي‌كرديم و به همين دليل بود كه دست‌كم 100خانوار از ساكنان روستا تخليه شدند و خوشبختانه عمليات خنثي‌سازي نيز با موفقيت انجام شد. به گفته وي، از مدت‌ها قبل درباره وجود اين بمب با نهادهاي مختلف نامه‌نگاري شده بود تا اينكه تيم خنثي‌سازي بمب به اين ماجرا پايان داد.

کد خبر 295954

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha