یکشنبه ۳ خرداد ۱۳۹۴ - ۰۴:۳۹
۰ نفر

علی‌اصغر محمدی: طرحی دوفوریتی در دستور کار نمایندگان مجلس قرار دارد که درصورت تصویب نهایی آن و همکاری دولت، حقوق فرهنگیان تا ۵۰۰هزار تومان افزایش پیدا می‌کند، ‌البته این افزایش ربطی به طرح رتبه‌بندی معلمان ندارد.

معلم و دانش آموز

به گفته جليل جعفري‌بنه، عضو كميسيون انرژي براساس اين طرح دوفوريتي يك درصد به ماليات ارزش افزوده اضافه مي‌شود تا صرفا براي افزايش حقوق فرهنگيان اختصاص يابد كه درصورت تصويب نهايي اين طرح بين 400 تا 500هزار تومان به حقوق فرهنگيان افزوده مي‌شود.

نماينده مردم خلخال و كوثر در اين‌باره به همشهري مي‌گويد: 144نماينده مجلس طرح دوفوريتي «اعمال يك درصد ارزش افزوده و اختصاص آن به آموزش و پرورش» را امضا كرده‌اند كه درصورت تصويب نمايندگان مجلس صرفا براي افزايش حقوق فرهنگيان هزينه مي‌شود.

وي با بيان اينكه اغلب نمايندگان مجلس با اين طرح موافق هستند توضيح مي‌دهد: «حداكثر ظرف يك‌ماه آينده اين طرح در صحن علني مجلس بررسي و درصورت تصويب نهايي يك درصد به 9درصد ماليات ارزش افزوده اضافه و مبلغ اين ماليات از زمان اجرا به 10درصد افزايش مي‌يابد.»

جعفري با اشاره به اينكه بدين‌ترتيب هر سال حدود ۴هزار ميليارد تومان بودجه به آموزش و پرورش اختصاص پيدا مي‌كند مي‌گويد: با درنظر گرفتن يك ميليون فرهنگي شاغل به حقوق هر فرهنگي 400 تا 500هزار تومان اضافه مي‌شود و دولت حق ندارد از اين بودجه براي امور ديگري جز افزايش حقوق فرهنگيان هزينه كند و اين نكته در طرح قيد شده است.

به گفته وي اين طرح دوفوريتي پس از تأييد هيأت رئيسه مجلس، از سوي معاونت قوانين مجلس بين نمايندگان توزيع شده و بعيد است دولت با اين طرح مخالفت كند.

جعفري در پاسخ به اينكه آيا ممكن است اين افزايش حقوق اجراي طرح رتبه‌بندي معلمان را تحت‌تأثير قرار دهد تأكيد مي‌كند كه اين طرح ربطي به افزايش حقوق ناشي از رتبه‌بندي معلمان ندارد.

  • دولت لايحه بدهد

برخي معتقدند كه اين طرح درصورت تصويب نمايندگان مجلس در شوراي نگهبان به‌دليل تحميل بار مالي به دولت رأي نياورد. عطاءالله سلطاني‌صبور، رئيس كميته آموزش‌وپرورش مجلس در اين‌باره به همشهري مي‌گويد: «پيش‌تر هنگام بررسي بودجه سال94 اين طرح در كميسيون تلفيق مطرح شد ولي رأي نياورد.»

اين عضو كميسيون آموزش و تحقيقات مجلس با تأكيد بر اينكه خودش هم يكي از امضا‌كنندگان اين طرح است، توضيح مي‌دهد: «البته افزايش يك درصد به ماليات ارزش افزوده به مشكلات مردم اضافه مي‌كند ولي مردم مي‌دانند اين كار براي ارتقاي كيفي آموزش و پرورش فرزندان‌شان است و مشكلات جامعه فرهنگيان را حل مي‌كند.»

  • 5هزار ميليارد تومان براي ترميم حقوق

عليرضا سليمي، يكي ديگر از نمايندگان عضو كميسيون آموزش مجلس ضمن موافقت با اين طرح در گفت‌وگو با همشهري مي‌گويد: «اگر دولت با اين طرح موافقت نكند، با توجه به بار مالي آن براي دولت اين طرح در شوراي نگهبان رد مي‌شود و مغاير اصل75 قانون اساسي شناخته مي‌شود.»

نماينده مردم محلات و دليجان در خانه ملت با بيان اينكه براي حل اين مشكل بهتر است دولت اين موضوع را در قالب لايحه‌اي تقديم مجلس كند، مي‌گويد: «هنگام بررسي لايحه بودجه سال94 مبلغ 5هزار ميليارد تومان به آموزش و پرورش اضافه شد و انتظار اين است كه اين مبلغ براي ترميم حقوق فرهنگيان استفاده شود.»

قاسم جعفري، عضو كميسيون آموزش مجلس نيز پيش‌بيني مي‌كند اگر دولت به‌طور جدي در اين‌باره وارد ميدان نشود اين طرح به‌علت بار مالي آن مغاير اصل75 قانون اساسي شناخته و در شوراي نگهبان رد مي‌شود. آنچه مسلم است اينكه رفع مشكلات و دغدغه معيشتي معلمان در دستور دولت و مجلس است ولي اينكه تا چه حدي وعده‌هاي داده شده عملي شود و رضايت خاطر معلمان را به‌دنبال داشته باشد موضوعي است كه بايد تا مهر امسال صبر كرد. قرار است با اجراي طرح رتبه‌بندي معلمان از مهر امسال 150 تا 700هزار تومان به حقوق معلمان اضافه شود.

  • بدون دغدغه معيشت

درحالي‌كه موضوع معيشت معلمان به‌طور همزمان هم از مسير لايحه رتبه‌بندي معلمان و هم از مسير اين طرح در حال پيگيري است، سيدمحمد بطحايي، معاون توسعه مديريت و پشتيباني وزارت آموزش و پرورش با اشاره به اينكه حل مشكلات معلمان باور دولت و مجلس است گفت: معلم بايد انگيزه لازم براي كاركردن داشته باشد و دغدغه معيشت و رفاه نداشته باشد. توجه به رفاه و معيشت معلمان در كنار كيفيت‌بخشي به آموزش بايد مورد توجه قرار گيرد و اين امر تحقق كيفيت‌بخشي را تسريع مي‌كند.

کد خبر 295987

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آموزش

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha