چهارشنبه ۱۰ تیر ۱۳۹۴ - ۱۱:۰۶
۰ نفر

همشهری آنلاین: پژوهش جدید محققی ایرانی از خطر مرگبار نوشیدنی‌های قند‌داری مانند انواع نوشابه‌ها برای سلامت انسان‌ها پرده‌برداشته و مصرف این نوشیدنی‌ها را با مرگ سالانه ۱۸۴ هزار نفر مرتبط دانسته‌است.

نوشابه

براساس گزارش ساينس‌الرت، دارويش مظفريان مدير كالج علوم تغذيه فرايدمن در دانشگاه تافتز در بوستون و محقق ارشد اين پروژه مي‌گويد بسياري از كشورهاي جهان از آمار مرگ و مير قابل توجه ناشي از تنها يك عامل تغذيه‌اي،‌مصرف نوشيدني‌هاي قند‌ي برخوردارند و كاهش يا حذف اين نوشيدني‌ها از سيستم غذايي انسان‌ها بايد در اولويت جهاني قرار گيرد.

اين پژوهش جديد علاوه بر ارائه آمار قابل توجه مرگ ناشي از مصرف نوشيدني‌هاي قند‌دار، شواهدي را ارائه كرده‌است تا انسان‌ها به منظور پيشگيري از بروز خطرات احتمالي براي سلامتي خود، بيشتر از پيش به آنچه مي‌خورند يا مي‌نوشند توجه نشان دهند.

مظفريان و گروه مطالعاتي‌اش براي انجام اين محاسبات از اطلاعات 62 تحقيق تغذيه كه در سال‌هاي 1980 تا 2010 و با حضور 600 هزار داوطلب انجام گرفته بود استفاده كردند. تحليل آنها از ميزان مصرف نوشيدني‌هاي قند‌دار در 187 كشور جهان در كنار يافته‌هاي ديگر پژوهش‌هاي دانشگاهي درباره عوارض مخرب نوشيدني‌هاي شيرين‌شده نشان داد نزديك به 184 هزار مرگ سال 2010 در اثر ابتلا به ديابت، بيماري‌هاي قلبي-عروقي و سرطان تحت تاثير مصرف نوشيدني‌هاي قندي رخ داده‌است.

در اين مطالعه نوشابه‌هاي گازدار، نوشيدني‌هاي ميوه‌اي، ورزشي و انرژي‌زا، آيس‌تي‌هاي شيرين‌شده و نوشيدني‌هاي خانگي شيرين كه هر 235 ميلي‌ليتر آنها حاوي 210 كيلوژول انرژي است، به عنوان نوشيدني‌هاي خطرناك معرفي شده‌اند. 

براساس بررسي‌هاي انجام شده،‌از ميان 184 هزار مرگي كه در سال 2010 دراثر نوشيدن اين نوع نوشيدني‌ها رخ داده، 133 هزار نفر آنها در اثر ابتلا به ديابت، 45 هزار نفر در اثر بيماري‌هاي قلبي-عروقي و 6 هزار و 450 نفر از آنها به دليل ابتلا به سرطان جان خود را از دست داده‌اند.

به گفته محققان خطر نوشيدني‌هاي شيرين‌شده در كشورهاي مختلف و متناسب با ميزان مصرف در هر كشور متفاوت است، براي مثال در ژاپن تنها يك درصد از مرگ‌هاي سال 2010 دراثر استفاده از اين نوشيدني‌ها بوده،‌درحالي كه اين تعداد در مكزيك به 24 هزار نفر مي‌رسد. همچنين آمار مرگ در كشور‌هاي كم‌درآمد و فقير به بيشترين حد خود مي‌رسد.

کد خبر 299783

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha