پنجشنبه ۱۱ تیر ۱۳۹۴ - ۰۳:۰۰
۰ نفر

آمارهای رسمی نشان می‌دهد که تعداد بیکاران در سال ۹۳ نسبت به سال ۹۲ افزایش یافته است.

اشتغال

طبق گزارش مركز آمار ايران، ميانگين نرخ بيكاري در سال گذشته 10.6درصد بوده است در حالي‌كه اين شاخص در سال 92معادل 10.4درصد برآورد شده بود. در فصل ابتدايي سال‌جاري نيز نرخ 10.8درصدي براي بيكاري به ثبت رسيده است.براساس گزارش مركز آمار، زمستان سال گذشته بالاترين نرخ بيكاري در ميان فصل‌هاي اين سال رقم خورد تا اين شاخص با يك درصد افزايش نسبت به پاييز همان سال به 11.5درصد برسد.

گزارش‌هاي مركز آمار نشان مي‌دهد كه تعداد بيكاران در سال 92به‌طور ميانگين 2ميليون و 488هزار نفر بوده است اما در سال 93جمعيت بيكاران به 2ميليون و 514هزار نفر افزايش يافته است. نرخ بيكاري جوانان 15تا 24سال نيز از 24درصد در سال 92به 25.2درصد در سال 93رسيده است. بيكاري در بين زنان نسبت به مردان و در نقاط شهري نسبت به مناطق روستايي بيشتر بوده است. بررسي نرخ مشاركت اقتصادي جمعيت 10ساله و بيشتر نشان مي‌دهد كه در سال گذشته 37.2درصد جمعيت در سن كار، از نظر اقتصادي فعال بوده‌اند.

براين اساس نرخ مشاركت اقتصادي در ميان زنان نسبت به مردان و در نقاط شهري نسبت به نقاط روستايي كمتر بوده است. نرخ مشاركت اقتصادي كل در سال گذشته نسبت به سال 1392با كاهش 0.4درصدي همراه بوده است.بررسي سهم اشتغال ناقص نشان مي‌دهد كه 9.6درصد جمعيت شاغل داراي اشتغال ناقص بوده‌اند. اين شاخص در ميان مردان بيش از زنان و در نقاط روستايي بيشتر از مناطق شهري بوده است. همچنين داده‌هاي اين گزارش حاكي از آن است كه در ميان اشتغال بخش‌هاي عمده اقتصادي، بخش خدمات با 48.3درصد بيشترين سهم اشتغال كشور را به‌خود اختصاص داده است. در مراتب بعدي بخش‌هاي صنعت با 33.8درصد و كشاورزي با 17.9درصد قرار دارند.

براساس گزارش مركز آمار ايران، 21.9درصد از جمعيت فعال 15تا 29ساله كشور نيز در سال گذشته بيكار بوده‌اند كه ميزان بيكاري اين گروه در سال گذشته نسبت به سال92با افزايش 0.7درصدي همراه بوده است. بررسي سهم شاغلان 15ساله و بيشتر نيز نشان مي‌دهد كه در سال گذشته 38.7درصد شاغلان كشور به‌طور معمول بيش از 49ساعت در هفته كار مي‌كنند كه اين شاخص بيانگر آن است كه تعداد زيادي از شاغلان كشور بيش از استاندارد جهاني كار مي‌كنند.

  • وضعيت اشتغال در بهار امسال

مركز آمار ايران نرخ بيكاري فصل بهار ۹۴ را ۱۰.۸ درصد اعلام كرد. در اين فصل نرخ بيكاري مردان و زنان به‌ترتيب ۹ و ۱۹.۲ درصد محاسبه شده و نرخ بيكاري جوانان ۲۵ درصد است كه اين نرخ براي مردان و زنان جوان به‌ترتيب ۲۰.۹ و ۴۳.۱ درصد است. نرخ بيكاري مناطق شهري و روستايي به‌ترتيب ۱۲ و ۷.۶ درصد گزارش شده است. همچنين اعلام شده كه تعداد بيكاران كشور معادل ۲ ميليون و ۶۴۷ هزار و ۲۳۳نفر هستند.در بهار امسال نرخ بيكاري در ۲۰ استان كشور دورقمي و در ۱۱ استان تك رقمي بوده است. همچنين در بهار امسال بيكارترين استان كشور كهگيلويه و بويراحمد با ۱۶ درصد و پُركارترين استان نيز كرمان با ۵.۹ درصد بيكار بود.

جدول

کد خبر 299822

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha