همشهری آنلاین: هفدهمین جشنواره بین‌المللی نمایش‌های آیینی و سنتی بخش ویژه‌ای را به نظامی گنجوی شاعر بزرگ ایران اختصاص داده ولی تاکنون هیچ اثری برای حضور در این بخش از سوی هنرمندان نمایش‌های ایرانی، ارائه نشده است.

نمایش

به گزارش مهر؛‌ داود فتحعلی‌بیگی دبیر هفدهمین جشنواره بین‌المللی نمایش‌های آیینی و سنتی درباره وضعیت بخش ویژه این دوره از جشنواره که به نمایش‌های تولید شده بر اساس آثار نظامی گنجوی اختصاص دارد، گفت: در این دوره از جشنواره بخش ویژه‌ای را به نام نظامی گنجوی در نظر گرفتیم. نظامی از ادبای بزرگ ایران زمین است که آثار گرانقدری در قلمرو ادبیات عرفانی خلق کرده که این آثار می‌توانند دستمایه تولید آثار نمایشی قرار گیرند. قصد ما این است که نمایش‌هایی برگرفته از آثار نظامی در بخش ویژه هفدهمین جشنواره بین‌المللی نمایش‌های آیینی و سنتی اجرا شوند.

وی درباره استقبال هنرمندان تئاتر از این بخش، یادآور شد: متأسفانه تا به امروز هیچ اثری از سوی هنرمندان تئاتر برای شرکت در بخش ویژه جشنواره هفدهم نمایش‌های آیینی و سنتی ارائه نشده و هیچ هنرمندی کار خاصی در این زمینه انجام نداده است.

این هنرمند با سابقه نمایش‌های آیینی و سنتی درباره چرایی نبود استقبال و فعالیت هنرمندان تئاتر برای بخش ویژه جشنواره و پرداختن به آثار ادبی ایران زمین، متذکر شد: این کار نیازمند زمان است زیرا باید آثار توسط هنرمندان خوانده شوند و سپس نمایشنامه‌ای بر اساس آن نگارش شود. ضمن اینکه باید بدانیم آموزش در زمینه نمایش‌های آیینی و سنتی انجام نمی‌گیرد و مکان ویژه‌ای که فقط اختصاص به اجراهای آیینی و سنتی داشته باشد، وجود ندارد و هر مدیر نیز مطابق سلیقه خود با نمایش‌های آیینی و سنتی برخورد می‌کند. در طول سال هم کارگاه‌های آموزشی برگزار نمی‌شود و مهمتر از همه سیاست‌های تشویقی برای فعالیت‌های انجام شده در عرصه نمایش‌های آیینی و سنتی از سوی مدیران، اعمال نمی‌شود.

فتحعلی‌بیگی با بیان اینکه همه این عوامل دست به دست هم داده تا فعالیت در عرصه نمایش‌های آیینی و سنتی کمرنگ شود، تصریح کرد: باید تصمیم عاجل و به موقعی برای نجات نمایش‌های آیینی و سنتی و فعالیت در این عرصه، گرفت در غیر اینصورت شاهد از بین رفتن نمایش‌های آیینی و سنتی خواهیم بود.

دبیر هفدهمین جشنواره بین‌المللی نمایش‌های آیینی و سنتی با اشاره به تهیه فیلم‌های آموزشی نقالی برای عرضه در این دوره از جشنواره، توضیح داد: تولید این فیلم‌های آموزشی ۳ سال پیش تدارک دیده شد که خوشبختانه بعد از ۳ سال در جشنواره هفدهم در دسترس عموم قرار می‌گیرند. طبق قولی که آقای مهدی شفیعی مدیرکل هنرهای نمایشی داده، در ۶ ماهه دوم سال جاری از فعالیت‌های پژوهشی کانون نمایش‌های آیینی حمایت می‌شود تا در کنار کارهای پژوهشی به تربیت نیرو بپردازیم.

هفدهمین جشنواره نمایش‌های آیینی و سنتی شهریورماه سال جاری در تهران برگزار می‌شود.

کد خبر 300285

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha