سه‌شنبه ۱۶ تیر ۱۳۹۴ - ۰۹:۲۹
۰ نفر

محمد مهدی معمار: حال و هوای این روز‌ها و شب‌ها جان می‌دهد برای دوستی بیشتر با کتابی که فصل بهارش رسیده است.

قلم قرآنی

كتاب را كه دست مي‌گيري مي‌خواهي جرعه جرعه گواراي روح تشنه‌ات كني. خواندن آنچه خدايت فرموده است شوقي دوچندان و ثوابي صدبرابر دارد. كريم، مجيد، مبين، عظيم يا هر اسم ديگري روي اين كتاب بگذاري، صفتي مي‌شود براي بزرگ داشتن معجزه خاتم. از اين روست كه به روايت از حديث نبوي فرا گرفتن آن بر هر مسلمان واجب شمرده شده است. خب شايد كمي در خواندن اين كلام نور مشكل داري، هنوز به روان خواندن اين كلام خدا عادت نكرده‌اي، چه بايد كرد؟ يك راه‌حل اين است كه سراغ جلسه‌هاي قرآن بروي و با جمع‌خواني، صحيح‌خواني قرآن را ياد بگيري، اما مشغله‌هايت نمي‌گذارند كه فرصت اين كار را پيدا كني. يك راه‌حل ديگر اين است كه سراغ قرآن‌هاي ديجيتال بروي. با اين قرآن‌ها، هر وقت و هر كجا مي‌تواني با كلام خدا همراه شوي. اينجا مي‌توانيد با قلم‌هاي قرآني و انواع مختلف اين قلم‌ها كه براي اقشار مختلف جامعه طراحي شده، آشنا شويد. مركز خريد اين روزها براي خريد قلم‌هاي قرآني هم نمايشگاه قرآن است كه در باغ موزه دفاع‌مقدس برپا شده. اطلاعات اين صفحه به شما امكان شناخت و مقايسه انواع قلم‌هاي قرآني را با يكديگر از نظر كيفيت و محتوا مي‌دهد.

  • قبل از خريد

همه كاربردهاي قلمي كه با من است
بازار محصولات قرآني، انواع متنوعي از اين كالا را عرضه مي‌كند. شايد اين قلم‌ها در ارائه امكانات مختلف با هم تفاوت‌هايي داشته باشند اما كاركرد‌هاي اصلي آنها يكي است. اين كاركردها را اينجا دسته‌بندي كرده‌ايم تا اگر اين قلم‌ها به كارتان مي‌آيد سراغ خريدشان برويد.

از قلم‌هاي قرآني به‌منظور حفظ و قرائت قرآن استفاده مي‌شود.

شما مي‌توانيد با استفاده از قلم‌هاي قرآني، قرآن را با صداي قاري مورد علاقه خود گوش دهيد. به اين ترتيب كه با استفاده از قرآني مخصوص كه در بسته قلم قرآني موجود است، قلم را روي نام قاري و سپس روي آيه مورد نظر قرار مي‌دهيد و قلم، آيه را با صداي قاري براي شما پخش خواهد كرد.

اين قلم‌هاي قرآني به شما امكان ضبط صداي خود و مقايسه آن با صداي قاري مورد نظر را مي‌دهد تا شما بتوانيد قرائت خود را تقويت كنيد. قلم‌هاي قرآني ابتدا صداي ضبط شده شما و سپس صداي قاري مورد نظر را پخش مي‌كند و آن وقت شما به مقايسه مي‌پردازيد.

بعضي از قلم‌هاي قرآني داراي تلفظ كلمه به كلمه قرآن هستند. كافي است قلم را روي هر يك از كلمه‌هاي قرآن قرار دهيد تا به شما تلفظ صحيح آن را بگويد. با استفاده از اين قلم شما مي‌توانيد قرائتي صحيح داشته باشيد.

با قلم‌هاي قرآني مي‌توان به ترجمه قرآن هم گوش داد. در قلم‌هاي قرآني امكان ترجمه همزمان آيه و حتي كلمه به كلمه وجود دارد. به اين ترتيب شما مي‌توانيد هر كلمه را كه متوجه معني آن در آيه نمي‌شويد با استفاده از اين قلم‌ها ترجمه كنيد.

همچنين در بسياري از قلم‌هاي قرآني برنامه حفظ قرآن در 300 روز قرار داده شده است و كساني كه تمايل به حفظ قرآن دارند مي‌توانند از اين قلم‌ها استفاده كنند. اين برنامه يك جدول زمانبندي شده است كه شما مي‌توانيد با آن طي 300روز قرآن را كامل حفظ كنيد و اگر در حفظ آيه‌اي به مشكل برخورد كرديد اين قلم‌هاي قرآني به شما امكان تكرار از يك تا صد بار را مي‌دهند.

قلم‌هاي قرآني، تفسير قرآن را هم فراموش نكرده است. شما مي‌توانيد به تفسير‌هاي مختلف قرآن گوش دهيد.

اين قلم‌ها تنها مخصوص قرآن نيست. علاوه بر قرآن، مفاتيح‌الجنان، نهج‌البلاغه، صحيفه سجاديه، ادعيه منتخب، زيارت‌نامه‌هاي حج و عتبات عاليات و مناجات‌نامه‌ها تقريبا در تمامي قلم‌هاي قرآني موجود است. حتي بعضي از قلم‌هاي قرآني، نهج‌البلاغه، صحيفه سجاديه و مفاتيح‌الجنان را به ۲ زبان فارسي و عربي پخش مي‌كنند.

از ديگر امكانات بعضي از قلم‌هاي قرآني مي‌توان به دارا بودن مباني اصول اعتقادات، تفسير‌الميزان، بيانات رهبر معظم انقلاب، سخنراني‌هاي مختلف درباره فقه، شادي در اسلام و موارد ديگر اشاره كرد.

برخي از اين قلم‌ها صرفا به مسائل مذهبي نمي‌پردازد و به شما امكاناتي از قبيل مترجم همراه در سفر‌هاي مختلف را مي‌دهد.

بعضي از قلم‌هاي قرآني، امكان ترجمه تا 14زبان مختلف را دارند و شما مي‌توانيد با كتابچه‌هاي مربوط به سفر، از اين قلم‌هاي قرآني در سفر‌هاي خود استفاده كنيد.

شما مي‌توانيد در قلم‌هاي قرآني با احكام فقهي هم آشنا شويد و به احكام مرجع تقليد خود مراجعه كنيد. بيان احاديث و روايات هم بخشي از برنامه‌هاي اين قلم‌ها است.

از ديگر امكانات اين قلم‌ها مي‌توان به دعا‌ها و اعمال مربوط به روز‌هاي مختلف مثل روز‌هاي ‌ماه رمضان و شب‌هاي قدر اشاره كرد.

براي استفاده از قلم‌هاي قرآني نيازي به حمل قرآن و كتاب‌هاي قطور ديگر نداريد بلكه مي‌توانيد با همراه داشتن دفترچه‌هاي مربوط به بخش مورد نياز خود از قلم‌هاي قرآني استفاده كنيد. براي مثال شما براي قرآن‌خواني نيازي به حمل قرآن نداريد و تنها با داشتن دفترچه‌اي كوچك و سبك مي‌توانيد آيه، سوره و جزء موردنظرتان را انتخاب كنيد و به كلام خدا گوش دهيد.

  • انتخاب

چند مدل دارند نياز شما كدام است؟
وقتي وارد نمايشگاه قرآن مي‌شويد با انواع و اقسام قلم‌هاي قرآني در غرفه‌هاي مختلف روبه‌رو مي‌شويد كه ممكن است كمي در انتخاب گيج‌تان كند. اينجا اشاره‌اي به انواع و اقسام قلم‌هاي قرآني در يك دسته‌بندي كلي شده است كه احتمالا در اين انتخاب به كارتان مي‌آيد.

براي هر يك از سنين مختلف جامعه از كودك تا سالمند، قلم قرآني مخصوص آن سن وجود دارد. هر فرد با استفاده از قلم مربوط به سن خود مي‌تواند نياز‌هاي خود در زمينه احكام و مسائل مذهبي را برطرف كند.

بعضي از اين قلم‌ها مخصوص عروس و داماد‌ها طراحي شده‌است. اين قلم‌ها علاوه بر بخش ثابت تمامي قلم‌ها كه شامل قرآن، نهج البلاغه، صحيفه سجاديه و مفاتيح‌الجنان مي‌شود، احكام مربوط به ازدواج، مسائل روانشناسي، آموزش بچه‌داري، آراستگي در منزل و آموزش آشپزي براي عروس‌ها را دارد. همچنين در قلم قرآني مخصوص عروس و داماد از قرآن نفيس با جلد چرم استفاده شده است.

قلم‌هاي قرآني مخصوص دوستداران ادبيات فارسي هم در بازار موجود است. در اين مدل قلم‌ها، برنامه‌هايي از قبيل حافظ‌خواني و شاهنامه‌خواني قرار داده شده‌است. علاقه‌مندان به اين بخش مي‌توانند با صدا‌هاي مختلف چون آغاسي و خسروشكيبايي به اشعار حافظ و فردوسي گوش دهند.

در قلم‌هاي قرآني براي سالمندان، قرآن‌هايي با خط نسبتا درشت درنظر گرفته شده است.

برخي مدل‌ها كاملا خانوادگي طراحي شده‌اند؛ يعني يك بسته قلم‌ قرآني كامل كه براي تمامي افراد و سنين مختلف طراحي شده است.

طرح‌ها و رنگ‌هاي مختلف قلم‌هاي قرآني هم در بازار موجود است كه انتخاب آنها بستگي به سليقه شما دارد. اما پيشنهاد ما توجه بيشتر به كيفيت و محتواي اين قلم‌هاي قرآني است.

دسته‌بندي ديگر اين قلم‌هاي قرآني مربوط به تعداد قاري‌هاست كه از ۸ قاري تا ۴۰ قاري در بازار وجود دارد.

  • بررسي

كيفيت سنسور و صدا شرط است
خريد قلم‌هاي قرآني قلق‌هايي دارد كه شما با دانستن اين قلق‌ها مي‌توانيد خريد مناسب‌تر و بهتري داشته باشيد. اينجا با مهم‌ترين نكاتي كه بايد در خريد يك قلم قرآني به آن توجه داشته باشيد آشنا شويد.

نخستين نكته كه هنگام خريد بايد به آن توجه كرد ميزان قدرت تشخيص سنسور قلم‌هاي قرآني است. قلمي كه بتواند به سرعت آيه و سوره مورد نظر را از روي قرآن يا كتابچه كوچك مخصوص شناسايي كند از امتياز بيشتري برخوردار است. در بعضي از قلم‌ها نياز است چند ثانيه قلم را روي كد كتابچه قرار دهيد يا اينكه روي كد مورد نظر فشار دهيد و بالا و پايين كنيد تا سنسور كد را بخواند. اين قلم‌ها مسلما از كيفيت خوبي برخوردار نيستند.

كيفيت صداي قلم‌هاي قرآني هم اهميت دارد چرا كه اين قلم‌ها اساسا با پخش صدا، مورد استفاده قرار مي‌گيرند، پس كيفيت اسپيكر‌ها از نكات مهم در قلم‌هاي قرآني است.

به حافظه داخلي دستگاه هم دقت كنيد كه تعداد قاري‌ها، بخش‌هاي مختلف و تعداد برنامه‌ها به ميزان آن بستگي دارد.

حافظه خارجي دستگاه هم مهم است كه تا چه مقدار ظرفيت را مي‌تواند پوشش بدهد چرا كه با توجه به ميزان و نوع استفاده افراد، اين ظرفيت در دستگاه‌هاي مختلف فرق مي‌كند.

به ميزان نگهداري شارژ توسط دستگاه هم توجه كنيد. هر چقدر بيشتر باشد مسلما بهتر است.

قابليت به‌روز شدن قلم‌هاي قرآني هم مهم است. قلم‌هاي قرآني به سرعت در حال پيشرفت هستند و برنامه‌هاي جديدي به آنها اضافه مي‌شود، پس اگر شما قلم را تهيه كنيد و قابليت به روز شدن نداشته باشد نياز به تهيه مجدد قلم قرآني پيدا خواهيد كرد.

بحث گارانتي و خدمات پس از فروش قلم‌هاي قرآني هم بايد موقع خريد مورد توجه قرار گيرد.

کد خبر 300414

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha