پنجشنبه ۵ شهریور ۱۳۹۴ - ۰۹:۰۳
۰ نفر

آیدا ابوترابی: رفتن به فضا و زندگی در شرایط بی‌وزنی، فقط عجیب یا لذت‌بخش نیست؛ بلکه مشکلاتی هم برای انسان پدید می‌آورد.

دوچرخه‌ی شماره‌ی ۷۹۶

آخر، همان‌طور كه مي‌دانيم بدن ما براي زندگي در چنان وضعيتي ساخته نشده و مخصوصاً وقتي فضانورد، مدتي طولاني در فضا به‌سر ببرد، بدنش با مشكلات خاصي روبه‌رو مي‌شود كه در اين صفحه به مهم‌ترين آن‌ها اشاره مي‌شود.

دوچرخه‌ی شماره‌ی ۷۹۶

فضانوردان با سختی‌های زیادی دست و پنجه نرم می‌کنند که دوری از خانواده و گذراندن دوره‌های سخت آموزشی تنها بخشی از آن‌هاست! درست است که کار جذابی را انجام می‌دهند و تجربیاتی به دست می‌آوردند که تعداد خیلی خیلی کمی از آدم‌های روی زمین شانس آن را دارند که طعمشان را بچشند، اما به همان نسبت هم دشواری‌هایی در انتظارشان است! فضانوردان، این دانشمندان پرکار و زحمتکش، علاوه بر همه‌ی آمادگی‌های علمی‌اي که باید کسب کنند، بدنشان هم باید سرحال، سالم و آماده‌ی مبارزه باشد! آخر برای زندگی میان زمین و آسمان که ساخته نشده‌اند!

دوچرخه‌ی شماره‌ی ۷۹۶

  • اولین مشکل، بودن در فضا برای مدتي طولانی، «بیماری فضایی» است که فضانوردان به آن دچار می‌شوند؛ انگار که برای مدت زیادی توی ماشین‌بنشینید و از حرکت مداوم آن حالتان بد شود! سرگیجه و تهوع از نشانه‌های آن است.
  • ماهیچه‌های بدن فضانوردان به دلیل آن که حرکت زیادی ندارند و کار کشیدن از آن‌ها در فضا سخت است، به‌تدریج ضعیف می‌شود؛ این اتفاق حتی برای قلب هم می‌افتد. وقتی مجبور نباشی زیاد از‌ آن کار بکشی تا عمل خون‌رسانی را با فشار و شدت بالایی انجام دهد، به‌مرور ضعیف می‌شود. در واقع انگار کل اعضای بدن در تعطیلات به‌سر می‌برند!
  •   یکی از مشکلات قرار گرفتن در شرایط بی‌وزنی، از دست‌دادن کلسیم و فسفر بدن است. این موضوع باعث می‌شود که استخوان‌ها به‌مرور تحلیل بروند.
  • پوست بدن فضانوردان به‌دلیل نبود لایه‌ی محافظ که از برخورد اشعه‌های مضر به بدن جلوگیری می‌کند، در معرض خطر قرار دارد.

دوچرخه‌ی شماره‌ی ۷۹۶

  • وقتی که روی زمین هستیم حجم زیادی از مایعات بدن به‌دلیل نیروی جاذبه، دراندام‌های پایینی بدن جمع می‌شوند. در جایی که گرانش صفر است، مایعات به اندام‌های بالایی می‌روند و مغز این پیام را می‌گیرد که بدن با مشکلی مواجه شده و باید فکری کرد!
  • ساختار ایمنی و گوارشی بدن نیز تحت‌تأثیر شرایط بی‌وزنی با مشکلاتی مواجه می‌شود. برای همین فضانوردان باید به‌طور مرتب گزارش دقیقی از وضعیت سلامتشان بدهند و هرگونه تغییرِ حتی کوچک در بدنشان را به‌اطلاع گروه متخصصی برسانند كه در زمين مستقرند و وضعيت سلامت بدني آن‌ها را زير نظر مي‌گيرند. البته همه‌ی آ‌ن‌ها برای شرایطی بحرانی و مراقبت‌های ویژه‌ی فضایی دوره دیده‌اند و در مواقع ضروری می‌توانند کارهای اولیه را انجام دهند.
  • قد انسان در فضا بیش‌تر می‌شود! یکی از تأثيرهاي زیان‌آور بی‌وزنی روی بدن این است که بین مهره‌های کمر فاصله می‌افتد و ستون مهره‌ها باز می‌شود. نتیجه‌اش بیش‌ترشدن قد، تا حدود پنج سانتی‌متر است! و البته به‌دنبال اين بلند شدن قد،کمر درد و مشکلات مفصلی هم می‌آید.
کد خبر 302337

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha