همشهری آنلاین: مالزی همیشه سبز از نخستین ساعات صبح شنبه شاهد حضور معترضان و اصلاح طلبانی به رنگ زرد بود که با حضور در خیابان های شهر کوالالامپور خود را تیتر نخست رسانه های این کشور کردند.

تجمعات اعتراضی معترضان به سیاست های نخست وزیر مالزی

به گزارش ایرنا، تجمعات اعتراضی زردپوشان مالزیایی معترض به سیاست های 'نجیب تون رزاق' نخست وزیر، تنها محدود به شهر کوالالامپور پایتخت این کشور نیست، بلکه سایر شهرها مالزی نیز روز شنبه شاهد حضور گسترده زردها در خیابان ها و اعتراض به برخی سیاست های دولتمردان از جمله فساد مالی است.

تاکنون گزارشی از برخورد پلیس با معترضان و یا حادثه ای در این زمینه گزارش نشده است و تنها شب گذشته بیش از 100 نفر بازداشت شده اند.

این تجمعات براساس برخی گزارش ها صبح روز شنبه در استرالیا نیز برگزار و مالزیایی های ساکن در این کشور، اعتراض خود را با تجمع و خواندن سرود ملی و سردادن شعار 'برسیح - برسیح' (پاک - پاک) نشان دادند.

دولتمردان مالزی مخالفت خود را با این تجمعات دو روزه که تا یکشنبه شب ادامه می یابد اعلام کرده اند و تا مرز هشدار در مورد اعلام برقراری شرایط ویژه نیز پیش رفتند، اما به نظر می رسد روز استقلال این کشور مانع بزرگی است که دولت را مجبور کرده است اقدامی انجام ندهد و از حضور مردم در خیابان ها جلوگیری نکند.

روز دوشنبه 31 آگوست پنجاه و هشتمین سالگرد استقلال مالزی است.

هرگونه اقدام دولت مالزی برای ممانعت از حضور مردم در تجمعات 'برسیح 4' در آستانه روز استقلال می تواند پیامدهای ناگواری برای دولت به همراه داشته باشد.

مشاهدات خبرنگار ایرنا از بخش های مرکزی شهر کوالالامپور نشان می دهد این منطقه مملو از زردپوشانی است که با حضور گسترده خود مانع از به چشم آمدن سایر رنگ ها می شوند.

در حرکت های اعتراضی روز شنبه که با حدود صد نفر از حدود ساعت 11 و 30 دقیقه در کوالالامپور کلید خورد و در کمتر از چند ساعت به هزاران نفر رسید، رهبران مخالف دولت مالزی از جمله 'لیم گوانگ تنگ' سر وزیر ایالت پینانگ، 'وان عزیزه وان اسماعیل' رییس حزب عدالت مردم و همسر انور ابراهیم رهبر زندانی مخالفان دولت، 'آنتونی لوک' و 'نورالعیزا انور' از اعضای پارلمان این کشور نیز حضور دارند.

همزمان با افزایش قابل توجه معترضان، صدها نیروی امنیتی مالزی با مستقر شدن در اطراف میدان استقلال (مردکا) شهر کوالالامپور در تلاشند مانع از ورود معترضان به داخل این مکان تاریخی شوند که روز دوشنبه میزبان آیین روز استقلال است.

اگر چه تخمین زدن تعداد شرکت کنندگان در این اعتراضات مشکل است، اما جوانان حضور گسترده ای دارند و به رغم همه هشدارهای دولت در برخورد با شرکت کنندگان، هر ثانیه عکس های زیادی از خیابان های شهر کوالالامپور در شبکه های اجتماعی منتشر می شود که نشان دهنده حضور هزاران نفر در نقاط مخالف است.

هوای گرم و مرطوب مالزی نیز نتوانسته است تزلزلی در اراده کسانی که خواستار قطع ریشه های فساد در این کشورند ایجاد کند و اطلاعاتی که منتشر می شود حاکی است این تجمعات می تواند تا ساعت 24 یکشنبه شب ادامه یابد.

معترضان قرار است تا نیمه شب فردا در اطراف میدان مرداکا و خیابان های اطراف آن حضور داشته باشند و با این حضور پیام خود را مبنی کناره گیری 'نجیب تون رزاق' نخست وزیر مالزی به وی برسانند و اصلاحات در برخی بخش های سیاسی از جمله انتخابات را فریاد بزنند.

حامیان برخی احزاب مخالف مالزی نیز در این تجمعات تصاویری از 'انور ابراهیم' رهبر زندانی مخالفان را با خود حمل می کنند و با امضای طوماری خواستار آزادی وی می شوند.

گفته می شود امضای این طومار به یک میلیون خواهد رسید.

سازمان دهندگان این حرکت اعتراضی اعلام کرده انه این اعتراضات علاوه بر شهرهای مختلف مالزی در هفتاد شهر دیگر جهان نیز برگزار می شود.

کد خبر 305399

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha