دوشنبه ۹ شهریور ۱۳۹۴ - ۰۳:۰۰
۰ نفر

بحران پناهجویان در اروپا ادامه دارد و کشورهای اروپایی همچنان در یافتن راه‌حلی برای آن ناتوان بوده‌اند.

پناهجویان

با جدي‌تر شدن اين بحران، روز گذشته وزراي كشور آلمان، فرانسه و انگليس با صدور بيانيه‌اي خواستار تشكيل جلسه‌اي اضطراري تا 2هفته آينده با حضور وزراي كشور و دادگستري كشورهاي عضو اتحاديه اروپا شده‌اند.آلمان، فرانسه و انگليس خواستار ايجاد مراكز پذيرش در كشورهاي ايتاليا و يونان هستند تا وضعيت افرادي كه وارد خاك اروپا مي‌شوند، از بدو ورود ثبت شود. اغلب پناهجويان پس از عبور از مديترانه براي ورود به اروپا وارد خاك ايتاليا و يونان مي‌شوند. وزراي آلمان، فرانسه و انگليس در بيانيه خود همچنين بر لزوم تهيه ليستي از كشورهاي مبدأ كه ورود پناهجويان و آوارگان از آنها به خاك اروپا مجاز است، تأكيد كرده‌اند. اين مورد آخر طبق درخواست آلماني‌ها مطرح شده است. دولت آلمان پيش‌بيني كرده تا پايان سال، 800هزار پناهجو وارد خاك اين كشور شوند.

همزمان، لوران فابيوس، وزير امور خارجه فرانسه با انتقاد از رويكرد برخي كشورهاي اروپاي شرقي در قبال پناهجويان، رفتار آنها را «شرم‌آور» خواند. فابيوس در گفت‌وگو با راديوي فرانسه گفت: «برخي كشورهاي خاص به‌ويژه در شرق اروپا را مي‌بينيم كه سهم خود از ورود پناهجويان را نمي‌پذيرند؛ اين رفتار شرم‌آور است.» گفته‌هاي وزير امور خارجه فرانسه به‌طور مشخص به اقدام مجارستان در مقابله با ورود پناهجويان و كشيدن سيم خاردار و حصارهاي فلزي در طول مرز با صربستان اشاره دارد.

مجارستان در حال ساخت حصاري فلزي به ارتفاع 4متر در سراسر مرز 175كيلومتري‌اش با صربستان است. حدود نيمي از پناهجويان براي رسيدن به كشورهاي ثروتمند شمال و غرب اروپا، مسير بالكان غربي را انتخاب مي‌كنند تا با عبور از يونان، مقدونيه و صربستان خود را به مجارستان برسانند كه عضو پيمان شنگن است. 26كشور عضو شنگن مرزهاي خود را برچيده‌اند، بنابراين تردد در اين منطقه و رسيدن به شمال و غرب اروپا براي پناهجويان راحت‌تر خواهد بود. مجارستان كه عضو اتحاديه اروپا نيز هست، طي سال‌جاري ميلادي مانع ورود بيش از 140هزار پناهجو از مرز صربستان شده است.

  • آلمان و مسئله پناهجويان

در ميان رهبران اروپايي آنگلا مركل، صدراعظم آلمان، بيشتر از بقيه در قبال موضوع آوارگان و پناهجويان موضعگيري داشته است. مركل 2 هفته پيش هشدار داده بود كه بحران پناهجويان مي‌تواند به بحراني بزرگ‌تر و جدي‌تر از بحران اقتصادي يونان تبديل شود. رويكرد مردم آلمان در مورد پناهجويان اما متفاوت بوده است. طي ماه‌هاي اخير بيش از 200بار به سكونتگاه‌هاي پناهجويان در آلمان حمله شده و خانه‌ها و كمپ آنها به آتش كشيده شده است.

هفته گذشته حدود هزار نفر از ساكنان شهر درسدن كه يكي از مراكز اصلي اسكان پناهجويان در شرق آلمان است، در اعتراض به ورود گروه جديدي از اين افراد به‌مدت 2شبانه‌روز دست به اعتراض زدند كه به درگيري با نيروهاي پليس منتهي شد. در مقابل، روز گذشته تعداد ديگري از آلماني‌ها در اين شهر به حمايت از پناهجويان و آوارگان راهپيمايي كردند. اين راهپيمايي در حضور نيروهاي پليس ضدشورش در آرامش برگزار شد. منابع پليس تعداد شركت‌كنندگان را حدود هزار نفر اعلام كرده‌اند اما برگزار‌كنندگان كه جزو گروه‌هاي ضدنازي آلمان هستند، تعداد شركت‌كنندگان را بيش از 5هزار نفر اعلام كرده‌اند.

طي روزهاي اخير و پس از درگيري نيروهاي مرزي مقدونيه با پناهجويان در مرز يونان و همچنين كشف اجساد 71نفر از آوارگان سوري در يك كاميون در مرز اتريش و مجارستان حجم انتقادها در شبكه‌هاي اجتماعي نسبت به كشورهاي اروپايي و رهبران آنها ناگهان افزايش پيدا كرده است. كاربران اين شبكه‌ها خواستار يافتن راه‌حلي براي پايان دادن به بحران پناهجويان هستند.

کد خبر 305554

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اروپا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha