دوشنبه ۹ شهریور ۱۳۹۴ - ۱۷:۵۲
۰ نفر

عباس ثابتی‌راد: لایحه مدیریت یکپارچه شهری همچنــــان در کارگروه‌های شش‌گانه‌ای که به‌منظور تدوین مفاد لایحه تشکیل شده، درحال بررسی و مطالعه است و به‌نظر می‌رسد با روند پیچیده کار و مسائل فنی و تخصصی که در لایحه مورد بررسی است، در نیمه دوم سال‌جاری به کمیسیون‌های فرعی کلانشهرهای کشور در دولت ارائه شود.

شهر

چندي پيش معاون توسعه و برنامه‌ريزي و شوراي شهرداري تهران از احتمال جمع‌بندي لايحه مديريت يكپارچه شهري تا پايان شهريورماه خبر داده بود كه اين اتفاق به‌دليل پيچيدگي مباحث مطرح‌شده در كارگروه‌هاي شش‌گانه همچنان مراحل بررسي دقيق‌تر را طي مي‌كند. ناصر اماني روز گذشته در گفت‌وگو با همشهري با اعلام اين مطلب عنوان كرد: 6كارگروه براي تدوين لايحه مديريت يكپارچه مشغول فعاليت هستند و تنها 2كارگروه توانستند به كارشان پايان دهند و 4كارگروه ديگر همچنان مشغول كار روي مفاد لايحه هستند.

به گفته وي، كارگروه شهرسازي يكي از پيچيده‌ترين و سخت‌ترين كارگروه‌هاست تا بتواند مفاد متناسب با مسائل شهرسازي و معماري را در اين لايحه تدوين كند. از اين‌رو كار در حال اجراست و به‌نظر مي‌رسد اين لايحه در نيمه دوم سال‌جاري بتواند به كميسيون كلانشهرهاي دولت ارائه داده شود. اماني با تغييرات صورت‌گرفته در اين لايحه گفت: هنوز هيچ خروجي منسجمي از لايحه ارائه نشده و هر كارگروه به تناسب وظايفش مشغول كار است و بر اين اساس اميدواريم با پايان فعاليت كارگروه‌ها روي مفاد اين لايحه، هرچه زودتر اين لايحه به كميسيون‌ كلانشهرها ارائه شود.

  • گامي براي كاهش هزينه‌ها‌ ‌

لايحه مديريت يكپارچه شهري انقلابي بزرگ در عرصه مديريت شهري كشور است. شهرهاي ايران در حال حاضر بيش از 70درصد از جمعيت كشور را در خودجاي داده‌اند و برنامه‌ريزي به‌منظور ساماندهي امور آنها مي‌تواند گامي مهم در عرصه مديريت كشور باشد. لايحه مديريت يكپارچه شهري مي‌تواند علاوه بر كاهش هزينه‌ها، زمينه را براي خدمات‌رساني بيشتر به شهروندان فراهم كند و از سويي بار دولت را در ارائه خدمات زيربنايي كاهش دهد.

رئيس شوراي‌عالي استان‌هاي كشور با اشاره به لزوم استقرار مديريت يكپارچه شهري در شهرهاي كشور گفت: نهاد مديريت شهري در كلانشهرها كار عظيمي برعهده دارد. بسياري از كارها در تعارض با يكديگر عموما در شهرهاي كشور صورت مي‌گيرد. به‌عنوان مثال، شهرداري‌ها در شهرهاي بزرگ در حال احداث كتابخانه و فرهنگسرا هستند. نهاد كتابخانه‌هاي عمومي كشور نيز همين كار را انجام مي‌دهد.غلامرضا بصيري‌پور گفت: اگر‌ اين موازي‌كاري‌ها برطرف شود، دستاوردهاي مثبتي هم به همراه خواهد داشت. از يك سو هم از اتلاف انرژي جلوگيري مي‌شود و از سوي ديگر منجر به كاهش هزينه‌ها و صرفه‌جويي در منابع مي‌شود.

به گفته رئيس شوراي‌عالي استان‌ها، تجربه جهاني در مورد پارلمان محلي نشان داد كه سياست غيرمتمركز گام مؤثري براي استفاده از ظرفيت مديريت شهري‌ است. الگوي حكومت‌هاي محلي نشان داده است كه مديريت‌هاي غيرمتمركز مي‌توانند با توجه به نياز جوامع محلي برنامه‌ريزي و فعاليت كنند. بصيري‌پور با اشاره به تنظيم لايحه‌اي توسط دولت گفت: برخي مفاد آن با نظرات شوراي‌عالي استان‌ها همخواني ندارد. از اين‌رو در تلاش هستيم تا با كسب‌ نظرات از اعضاي شوراي استان‌ها و شوراهاي كلانشهرها آن ‌را اصلاح كنيم.‌

  • مديريت يكپارچه در مجلس دهم

قرار است لايحه مديريت شهري پس از تكميل در كارگروه‌هاي شش‌گانه به كميسيون كلانشهرهاي دولت ارائه شود؛ كميسيوني كه در آن علاوه بر وزراي كشور، راه و شهرسازي و آموزش و پرورش و بهداشت و درمان، اعضايي از مديريت شهري هم در آن حضور دارند. رئيس شوراي‌عالي استان‌ها و شهردار تهران در اين كميسيون به بررسي مفاد اين لايحه خواهند پرداخت و درصورت لزوم اين لايحه را به كميسيون‌هاي فرعي براي بررسي دقيق‌تر ارائه خواهند كرد.

معاون توسعه و برنامه‌ريزي شوراي شهرداري تهران اظهار اميدواري كرد كه اين فرايند تا آخر سال‌جاري به پايان برسد. به گفته ناصر اماني، اين لايحه به‌منظور انجام كار كارشناسي دقيق تا پايان سال‌جاري در هيأت دولت باقي خواهد ماند و پس از تصويب در كميسيون‌هاي فرعي و ارائه به كميسيون اصلي و رفع اشكالات در نهايت در اختيار هيأت دولت قرار خواهد گرفت تا با تصويب آن، مقدمات ارائه به مجلس شوراي اسلامي فراهم شود. اماني پيش‌بيني كرد كه لايحه مديريت يكپارچه شهري در مجلس دهم امكان طرح پيدا كند .

  • نبود فاصله روشن ميان 2مديريت

رئيس شوراي شهر تهران نيز بارها درباره اهميت استقرار مديريت يكپارچه شهري در كشور سخن گفته و اين امر را ضامن توسعه بيشتر مناطق شهري و حتي روستاها دانسته است. مهدي چمران با بيان اينكه شوراها مديريت‌هاي محلي هستند و مجلس شوراي اسلامي و دولت نيز مديريت كلان كشور را برعهده دارند، گفته بود: نبودن فاصله روشن و مشخص بين اين دو مديريت مشكل بزرگي است كه بايد براي برطرف كردن آن كوشيد. وي‌خاطرنشان كرده: اگر سيستم مديريت يكپارچه در سطح كشور شكل گيرد مي‌تواند كارهاي مهم و عمده‌اي انجام دهد.

کد خبر 305674

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شورای شهر

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha