دوشنبه ۹ شهریور ۱۳۹۴ - ۲۳:۰۰
۰ نفر

حسن‌ بهشتی‌پور: پنجشنبه ۵ شهریور‌ماه گزارش فصلی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی منتشر شد و باز انتشار این گزارش مثل همیشه بازتاب‌های منفی و مثبتی داشت.

 در اين بين بايد به 2موضوع اشاره كرد؛ موضوعي كه مجموعا مي‌تواند راهبرد پيش روي ايران را چه در بعد فني و چه در بعد سياسي و رسانه‌اي ترسيم كند.الف: بعد از گزارش فصلي آقاي آمانو، يك بازي رسانه‌اي توسط رويترز و آسوشيتدپرس آغاز شد. در اين ميان بايد توجه داشت كه اين نقشه توسط 2رسانه‌اي طراحي و پيگيري شد كه تحت سيطره صهيونيست‌ها هستند.

نقشه‌اي كاملا اسرائيلي كه متأسفانه در داخل كشور هم غافلانه دنبال شد. هدف اين رسانه‌هاي غربي براساس ديكته جريان‌هاي ضد‌ايراني كماكان پروژه كهنه ايران هراسي بود؛ پروژه‌اي كه توسط رهنمود‌هاي حكيمانه رهبر معظم انقلاب و دستگاه ديپلماسي نظام جمهوري اسلامي ايران در حال خنثي شدن است.

در اين سو متأسفانه آنچه رسانه‌هاي داخلي هم گاهي دنبال مي‌كنند، تكميل‌كننده نقشه اسرائيلي است. غوغاي رويترز و آسوشيتدپرس فقط به‌خاطر تك پاراگرافي از گزارش آژانس بود كه به ساخت و ساز‌هاي جديد در پارچين اشاره داشت. اين درحالي است كه ايران معتقد است براي ساخت‌وساز در اماكن نظامي خود نياز به اجازه آژانس ندارد و اين موضع هم از زبان وزير دفاع و هم از زبان نماينده ايران در آژانس انرژي اتمي اعلام شد. از سوي ديگر حتي جان كربي سخنگوي وزارت خارجه آمريكا نيز به اين موضوع واكنش نشان داد. وقتي از جان كربي درباره ساخت و سازهاي جديد در سايت پارچين سؤال شد، وي گفت: به‌خاطر داشته باشيد وقتي درباره محلي مثل پارچين صحبت مي‌كنيد، درباره يك مكان نظامي متعارف صحبت مي‌كنيد و نه يك سايت هسته‌اي.

نگارنده معتقد است كه چه در داستان پارچين، چه در موضوع مريوان، چه در موضوع مجتمع امام خميني(ره) و چه حتي در موضوع PMD بعضي از رسانه‌هاي ما در بازي‌هاي ساخته و پرداخته شده لابي صهيونيسم گرفتار شده‌اند و اين در حالي است كه رسانه‌هاي داخلي، خود بايد زمين بازي رسانه‌اي را تعريف كنند.

ب: از سوي ديگر طبق توافقي كه ايران با آژانس بين‌المللي انرژي اتمي كرده بود، ايران بايد به تمامي سؤالات آژانس بين‌المللي انرژي اتمي پاسخ مي‌داد كه در حال حاضر پاسخ تمامي اين سؤالات به آژانس، ارسال شده است. در آن سو آقاي آمانو دبيركل آژانس بين‌المللي انرژي اتمي هم قراراست طبق برنامه از پيش تعيين شده تا‌ماه دسامبر(اوايل آذرماه) نظر خود را درخصوص پاسخ‌هاي ايران بدهد. در واقع تا به اينجاي كار بايد به اين حقيقت اذعان داشت كه همكاري خوبي بين ايران و آژانس براي رسيدن به نتيجه توافقات صورت گرفته است؛ نتيجه‌اي كه اگر به سياست بازي‌هاي آژانس گره نخورد، صهيونيست‌ها قطعا متضرر خواهند شد.

ما در اين نوشتار به‌دنبال روشن كردن هدفي كه ذكر شد هستيم و به اين واسطه طراحي زمين بازي را دنبال خواهيم كرد. به همين منظور براي روشن شدن ابعاد گزارش آژانس بين‌المللي انرژي اتمي، كه به اقتدار ايران هسته‌اي اذعان داشته است، اشاره خواهيم كرد؛ ضمن اينكه اين گزارش نخستين گزارش پس از توافق برجام بوده و از اين جهت توجه به محتواي آن مهم است:
در اين گزارش تأكيد شده كه ايران درباره 18تأسيسات اتمي و 9محلي كه خارج از اين حوزه تأسيسات است، به آژانس توضيح داده. اين گزارش در عين حال تأكيد كرده است كه فعاليت تمام آنها صلح‌آميز بوده و انحرافي نداشته است.

در اين گزارش تأكيد شده، ايران نسبت به گزارش قبلي آژانس 714كيلو اورانيوم بيشتر غني كرده است. اين موضوع نشان مي‌دهد در دوره مذاكرات، غني‌سازي‌ ايران افزايش هم پيدا كرده است.آمانو در اين گزارش تأكيد مي‌كند كه «از زمان گزارش قبلي مديركل، ايران به‌طور متناوب هگزافلورايد اورانيوم طبيعي را به سانتريفيوژهاي IR-1، IR-2m، IR-4، IR-6و IR-6s تزريق كرده كه اين تزريق گاه به ماشين‌هاي تكي و گاه به آبشارهايي با اندازه‌هاي متفاوت انجام شده است. آژانس تأييد كرده كه يك سانتريفيوژ IR-5 و يك سانتريفيوژ IR-8 نمونه اوليه، مستقر، اما بدون اتصالات هستند.

نكته مهم ديگري كه در اين گزارش به آن اشاره شده ادامه تحقيق و توسعه در اين روند بوده است. از سوي ديگر ايران علاوه بر ادامه تحقيق و توسعه در روند تبديل هگزافلورايد اورانيوم به دي اكسيد اورانيوم با موفقيت اين مسير را پشت سر گذاشته و درواقع گام‌هاي اساسي براي توليد سوخت هسته‌اي را طي كرده است.

همانطور كه اشاره شد اين موارد محتوايي در گزارش فصلي آژانس، حاكي از فعاليت مقتدرانه ايران در طول دوران مذاكرات بوده كه هيچ قدرت خارجي نتوانسته است مانع آن شود. در پايان هم بايد گفت با اين تعريف و با مانوردادن روي موارد ذكر شده مي‌توان نقشه رسانه‌اي دشمنان را به شكست كشاند و خود ابتكار عمل سياسي و ­رسانه‌اي را در دست بگيريم.

  • كارشناس مسائل بين‌الملل
کد خبر 305681

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست داخلی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha