سه‌شنبه ۱۰ شهریور ۱۳۹۴ - ۲۲:۰۰
۰ نفر

رئیس اتاق بازرگانی، صـنـایع، مـعادن و کشاورزی تهران روز گذشته در شرایطی از ۵نشانه رکود در اقتصاد ایران سخن گفت که گزارش‌های رسمی از وضعیت تولیدات صنعتی نشان‌دهنده منفی شدن این شاخص طی بهار سال‌جاری است.

صنعت

مسعود خوانساري روز گذشته در نشست هيأت نمايندگان اتاق تهران، از كاهش بودجه عمراني، افت ۱۵.۸درصدي صادرات، تنزل ۸‌درصدي توليدات صنعتي، افول ۱۲درصدي فروش صنايع و افزايش ۴درصدي ذخاير انبارهاي توليدي در سال‌جاري، به‌عنوان نشانه‌هاي ركود ياد كرد.

در همين حال اتاق تهران با همكاري پژوهشكده پولي و بانكي، گزارشي از وضعيت توليدات صنايع در شركت‌هاي بورسي ارائه داده است كه نشان از نرخ رشد منفي 19.3شاخص توليد صنعتي در بهار سال‌جاري نسبت به بهار سال گذشته دارد. رشد اين شاخص در مقايسه با فصل زمستان 1393نيز منفي يك درصد بوده است.

همچنين نرخ رشد سالانه منتهي به فصل اول سال‌جاري در اين بخش منفي 5درصد برآورد شده است. اين برخلاف روند توليد صنعتي در سال 93است كه رشد مثبت را نشان مي‌داد.شركت‌هاي صنعتي عضو بورس 39درصد از ارزش توليد صنعتي كشور را توليد مي‌كنند.

بررسي‌هاي انجام شده روي شاخص توليد صنعتي شركت‌هاي بورسي با روند شاخص توليد كارگاه‌هاي بزرگ صنعتي و ارزش افزوده صنعت و معدن از سال 1386تا فصل اول 1394نشان‌دهنده اين است كه شاخص محاسبه شده با استفاده از اطلاعات شركت‌هاي بورسي تا حدود زيادي مي‌تواند تغييرات در بخش صنعتي كشور را پوشش دهد.

طبق اين گزارش، توليدات صنعتي بدون درنظر گرفتن صنعت فرآورده‌هاي نفتي در بهار سال‌جاري نسبت به فصل مشابه سال گذشته كاهش 7.6درصدي را تجربه كرده است. اين شاخص در مقايسه با زمستان سال قبل 5.9درصد بوده است. نرخ رشد سالانه منتهي به بهار سال‌جاري در توليد صنعتي بدون صنعت فرآورده‌هاي نفتي‌4درصد برآورد شده است.

طبق اين گزارش، وضعيت توليد در فرآورده‌هاي نفتي بدتر از ساير صنايع بوده است. از طرف ديگر عملكرد صنعت خودرو رو به بهبود بوده و در فصل اول سال94 نسبت به‌مدت مشابه سال گذشته با رشد مواجه شده است. از اين‌رو شاخص توليد صنعتي بدون درنظر گرفتن صنعت خودرو رشد منفي 25.3درصدي را نشان مي‌دهد.

مسعود خوانساري رئيس اتاق تهران روز گذشته در نشست هيأت نمايندگان اين اتاق نسبت به ركود اقتصادي ابراز نگراني كرد و گفت: «ركود باعث عدم‌پرداخت مطالبات پيمانكاران از سوي دولت شده و اين موضوع منجر به اخراج برخي از نيروهاي كار شده است كه مي‌تواند مشكلات را بيشتر كند. بحران تقاضا نيز در اين ميان قابل توجه است.»

  • پيش‌بيني وضعيت توليد

طبق پيش‌بيني شركت‌هاي بورسي از وضعيت توليد صنعتي در فصل تابستان 1394، عمده گروه‌هاي صنعتي به استثناي صنعت خودرو و قطعات، چشم‌انداز مثبتي را براي توليدات خود در مقايسه با فصل بهار 1394پيش‌بيني مي‌كنند؛ اگرچه اين پيش‌بيني در مقايسه با تابستان 1393در برخي از گروه‌ها ازجمله غذايي وآشاميدني، محصولات دارويي و خودرو منفي ارزيابي شده است.

براساس پيش‌بيني شركت‌هاي بورسي شاخص وزني توليد صنايع در تابستان امسال نسبت به بهار، رشد 1.6درصدي خواهد داشت اما نرخ رشد شاخص توليد در تابستان امسال نسبت به تابستان سال گذشته منفي 1.4درصد پيش‌بيني شده است. در مجموع، صرفا 2گروه صنعت خودرو و قطعات و محصولات شيميايي رشد مثبتي را براي سال 1394پيش‌بيني كرده‌اند و چشم‌انداز ساير گروه‌ها براي اين بازه زماني منفي پيش‌بيني شده است. پيش‌بيني شركت‌هاي بورسي در اواخر فصل نخست سال 1394تنظيم شده است.

کد خبر 305820

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha