مجموع نظرات: ۰
یکشنبه ۱۸ شهریور ۱۳۸۶ - ۰۶:۳۵
۰ نفر

بهارک ثابت دیوشلی: یکی از رویکردهایی که توجه مجامع بین‌المللی به آن افزایش یافته است روان‌سازی ترافیک است.

مداخلاتی ‌که برای روان‌سازی ترافیک ‌صورت می‌گیرد شامل‌ دوربرگردان‌ها، کنترل سرعت، تغییر عرض خیابانها و سرعت گیرها است.

وقتی یک ماشین پلیس حتی اگر هیچ کس داخل آن نباشد در یک نقطه مستقر می‌شود هر راننده به محض مشاهده آن سرعت را کم کرده و تا جایی ‌که ماشین پلیس هنوز در منطقه دیدش قرار دارد به این کاهش سرعت ادامه می‌دهد و وقتی‌ که دیگر در میدان دید پلیس نبود، دوباره وسیله نقلیه سرعت می‌گیرد تا به سرعتی ‌که از قبل داشت برسد.

 به خاطر عدم توانایی در ایجاد تغییر در رفتارهای رانندگی در جامعه، عدم استمرار کنترل پلیس منجر به هزاران مرگ در سال می‌شود. بررسی‌ها نشان می‌دهد که وجود نیروی پلیس به تعداد کافی نقش کلیدی در کاهش مرگ و میرهای ناشی از سرعت در حوادث ترافیکی دارد.

 این یک راه راحت با بازدهی فوری در برنامه‌های پیشگیری در حوادث ترافیکی است. اما دوازدهم دی ماه سال 1385 فرمانده نیروی انتظامی‌گزارش داد که پلیس با کمبود 60 درصدی پرسنل مواجه است. خوشبختانه مقامات پلیس اعلام کردند امسال 5 هزار افسر پلیس استخدام خواهند شد.

 استفاده از کمربند ایمنی سالانه منجر به نجات جان 9 هزار و 500 نفر می‌شود. در ایالات متحده آمریکا رانندگان برای اولین تخلف نبستن کمربند ایمنی 50 دلار و برای دومین تخلف 100 دلار جریمه می‌شوند و اگر فرزندانشان را داخل صندلی کودک قرار ندهند در اولین برخورد 273 دلار جریمه می‌شوند. در حقیقت نتیجه این برخورد افزایش استفاده از کمربند ایمنی از 88 درصد به 94 درصد است.

بسیاری از مطالعات نشان داده‌اند که با افزایش سرعت وسایل نقلیه میزان تصادفات‌ جاده‌ای و مرگ ومیر ناشی از آن افزایش می یابد، بنابراین استفاده از رادارها و دوربین‌های متحرک و ثابت باعث کاهش سرعت می‌شود.

با کاهش رفتارهای پرخطر رانندگی مانند عدم عبور از چراغ قرمز و علائم بازدارنده و رانندگی بی محابا و بدون احتیاط، مرگ و میر و آسیب‌های جدی در تصادفات به صورت معنی‌داری کاهش می یابد.

کد خبر 30953

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز