مجموع نظرات: ۰
سه‌شنبه ۲۱ مهر ۱۳۹۴ - ۰۹:۳۱
۰ نفر

همشهری آنلاین: پروژه عظیم مهندسی و علمی که در چین در دست اجراست قصد دارد بشر را یک قدم به یافتن پاسخ این پرسش همیشگی که آیا انسان در جهان تنهاست،‌ نزدیکتر سازد.

براساس گزارش CNN، در اين برنامه فضايي تحت نظارت ارتش در چين قرار است بزرگترين راديوتلسكوپ جهان،‌تلسكوپ ديافراگم پانصد متري كروي يا FAST ساخته شود و تصاويري كه به تازگي از اين تلسكوپ در رسانه‌هاي دولتي چين منتشر شده خبر از نزديك شدن مراحل پاياني ساخت اين سازه بزرگ مي‌دهد.

اين پروژه بزرگ كه پس از تكميل وسعتي برابر 30 زمين فوتبال خواهد‌ داشت، مي‌تواند روند درك بشر از جهان هستي و جستجو براي يافتن سياره‌اي شبه‌زميني در جهان را متحول سازد.  اين تلسكوپ مي‌تواند سيگنال‌هاي راديويي و احتمالا نشانه‌هاي حيات را از سياره‌هايي كه در مدار ميليون‌ها ستاره در حركتند، دريافت كند.

آژانس خبري شينهوا مي‌گويد تلسكوپ FAST در سال 2016 تكميل خواهد‌شد و محققان امكان آن را خواهند داشت تا سيگنال‌هاي راديويي را در فاصله ده‌ها ميليارد سال نوري رديابي كنند. نن رندونگ مدير پروژه تلسكوپ FAST به شينهوا گفته كه صفحه عظيم اين تلسكوپ امكان رديابي‌هاي بسيار دقيق‌تر را فراهم خواهد آورد. به گفته وي يك راديوتلسكوپ مانند يك گوش حساس است، به پيام‌هاي معني‌دار راديويي در ميان هياهوي جهان به دقت گوش فرا مي‌دهد، اين كار شبيه به رديابي صداي يك جيرجيرك در ميان هياهوي توفان و رعد و برق است.

  • پيشبرد اخترشناسي

دقت خارق‌العاده اين تلسكوپ به اخترشناسان امكان خواهد داد تا در ميان كهكشان راه شيري و ديگر كهكشان‌ها به جستجوي كوچكترين و كم‌فروغ‌ترين پالسارها بپردازند. همچنين اين تلسكوپ مي‌تواند ايستگاه زميني قدرتمندي براي ماموريت‌هاي فضايي آينده به شمار رود. در عين حال واضح است كه هدف اصلي بناي اين تلسكوپ پيشبرد روند جستجوها براي يافتن نشانه‌هاي حيات در ديگر نقاط جهان هستي است.

درحال حاضر رديابي سياره‌هاي شبه‌زميني از طريق تجهيزاتي مانند تلسكوپ كپلر امكان‌پذير شده‌است، اما رديابي سيگنال‌هاي راديويي يا همان نشانه‌هاي حيات در ميان سياره‌ها فراتر از حد توان تجهيزات زميني است،‌البته اين شرايط براي تلسكوپ FAST متفاوت است.

وو زيانگ‌پينگ مدير كل انجمن نجومي چين درباره توانايي‌هاي اين تلسكوپ بسيار خوش‌بين و مطمئن است و مي‌گويد اين دستگاه به ما كمك خواهد كرد تا در خارج از كهكشان به دنبال منشا حيات  باشيم.

  • جاگيري مناسب

ساخت و ساز تلسكوپ FAST از سال 2011 آغاز شد و موقعيت آن در يك گودي طبيعي در ميان كوه‌هاي آهكي زيباي استان گويژو تعيين شد. دورافتادگي اين منطقه به اين معني است كه كمترين مزاحمتي از سوي سيگنال‌هاي راديويي ديگر وجود نخواهد داشت و شرايط توپوگرافي اين منطقه آن را به موقعيتي بي‌نظير براي قرارگيري تلسكوپ تبديل كرده‌است.

پس از فعال شدن اين تلسكوپ از بزرگترين تلسكوپ راديويي كنوني،‌رصد‌خانه آرچيبو در پورتوريكو با قطري برابر 305 متر فراتر خواهد رفت.

  • جهش رو به جلو

برنامه فضايي چين تاكنون فراز و نشيب‌هاي زيادي را تجربه كرده‌است. در سال 2003 چين به سومين كشور جهان تبديل شد كه توانسته انسان را در مدار زمين قرار دهد و پس از آن فضانوردان چيني در فضا راهپيمايي كردند، آزمايشگاه مدارگردي را به فضا ارسال كردند و كاوشگري را به ماه فرستادند.

در سال 2015 نيز چين درحال ساخت يك راكت سنگين بوده و قصد دارد دومين ماموريت روباتيك خود به سوي ماه و ساخت ايستگاه فضايي 60 تني‌اش را آغاز كند. 

تلسكوپ FAST كه نام مستعار آن چشم آسمان است نيز بخشي جديد از برنامه فضايي بلند‌پروازانه چين است كه در عين حال مي‌تواند ديدگاه بشر از جهان هستي را متحول سازد.

انسان‌هاي زيادي هستند كه باور دارند انسان در اين جهان نيست. اينكه FAST مي‌تواند شواهدي براي اثبات يا رد اين نظر به دست آورد نيازمند گذر زمان است،‌اما آنچه واضح‌است،‌ گسترده شدن ديد بشر و افزايش قدرت او در ديدن دوردست‌ها توسط اين تلسكوپ غول‌پيكر است.

کد خبر 310338

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فضا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha