همشهری آنلاین: پست در ایران تا پیش از سال ۱۲۹۷ به صورت اداره بود و تمامی امور پستی در آن زمان توسط همین اداره صورت می‌گرفت.

آشنایی با وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات

در این سال به سبب موفقیت‌هایی که به دست آمده بود، ناصرالدین شاه دستور داد تا موسسه پست آن روز به وزارت تبدیل شود و ادارهی آن را به امین الملک وزیر وظایف و رئیس دارالشوری سپرد.

وی یک سال بعد یعنی در سال ۱۲۹۸ از وزارت وظایف و ریاست دارالشوری استعفا کرد تا برای رسیدگی به امور وزارتخانه جدید فرصت بیشتری پیدا کند. وزارت جدید پست همچنان توسط امین الملک و میرزا رحیم که به معاونت این وزارتخانه منصوب شده بود اداره می‌شد.

در ۱۵جمادی الاولی سال ۱۳۰۳ جزوه‌ای کوچک در ۵۲ صفحه به نام تعرفه اداره‌ جلیلیه‌ پستخانه ایران با چاپ سنگی منتشر شد. در این رساله نقشه‌هایی از جمیع تلگرافخانه‌ها، پست ‌خانه‌ها و چاپارخانه‌ها و خطوط پستی آن ایام آمده بود.

به موجب مندرجات آن رساله، کشور ایران در سال ۱۳۰۳ دارای ۷ خط اصلی و پنج خط فرعی پستی بوده است.

از این سال به بعد تغییرات عمده‌ای در اداره یا وزارت پست آن وقت به جز تغییر در تشکیلات ساختاری و سازمانی آن صورت نگرفته است.

پس از صدارت امیرکبیر تحولات تازه‌ای در پست کشور رخ می‌نماید. به نحوی که فعالیت پست‌های کشورهای استعمارگر در ایران تعطیل می‌شود و پیک‌های پست ایران با نظم و نظامی که از سوی امیرکبیر در ترکیب وزارت پست شکل داده بود با سرعت و دقت بسیار امور مراسلاتی را انجام می‌دادند.

پست در سال ۱۳۲۷ هجری قمری دستخوش تغییراتی شد و تشکیلاتی نو یافت. اداره‌ تلگراف در این زمان به پست اضافه شد و وزارت پست و تلگراف شکل تازه‌ای به خود گرفت.

در سال ۱۳۲۱ قمری اولین امتیاز تلفن به بصیر الممالک واگذار شد و  به این ترتیب تلفن نیز در تهران شروع به کار کرد. در ۱۹ جمادی الاخر ۱۳۵۰ وزارت پست و تلگراف پیشنهادی به مجلس تقدیم کرد که با مصوبه‌ای سهام شرکت تلفن وقت را خریداری کند. پس از صدور این مجوز و خرید سهام شرکت تلفن از اواخر سال ۱۳۴۷ قمری وزارت پست و تلگراف و تلفن شکل گرفت.

از این سال به بعد توسعه‌ همه جانبه‌ای در این وزارتخانه صورت گرفت تا سال۱۳۸۲ که شرکت‌ها و مراکز متعددی زیرمجموعه آن را تشکیل می‌دادند و هر یک از آنها با توانمندی‌ها و فعالیت‌های بسیار، تحولات فراوانی را شکل داده و باعث گسترش وضع ارتباطی کشور در بخش‌های پست و مخابرات شدند.

در سال ۱۳۸۲ همزمان با تصویب لایحه تغییر وظایف و نام وزارت پست و تلگراف و تلفن به  وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات توسط مجلس محترم شورای اسلامی و با توجه به تغییر ساختار شرکت مخابرات ایران، مجموعه قوانین وظایف و اختیارات جدید این وزارتخانه، تدوین و تصویب شد.

از این رهگذر سه شرکت ارتباطات دیتا - که در سال ۱۳۸۴ به فناوری اطلاعات تغییر نام داد - زیر ساخت و ارتباطات سیار در کنار شرکت مخابرات ایران تشکیل شد.

علاوه شرکت مادر تخصصی مخابرات و پست، تشکیل دو سازمان فضایی و تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی و دو شورای فرابخشی با عناوین شورای عالی فناوری اطلاعات و شورای فضایی نیز بخشی از این تحولات به حساب می‌آید.

وزیران پست و تلگراف و تلفن پس از انقلاب 

۱- محمدحسن اسلامی (۱۳۹۷–۱۳۱۲)  از ۳ اسفند ۱۳۵۷ تا  ۱۳ آبان ۱۳۵۸ 
۲- محمود قندی (۱۳۶۰–۱۳۲۳) از ۷ آذر ۱۳۵۸ تا ۷ تیر ۱۳۶۰   
- غلامحسین دلجو (زادهٔ ۱۳۲۳) کفیل:  از ۸ تیر ۱۳۶۰ تا  ۲۶ مرداد ۱۳۶۰    
۳- سید مرتضی نبوی (زادهٔ ۱۳۲۶) از ۲۶ مرداد ۱۳۶۰ تا ۶ آبان ۱۳۶۴   
۴- سید محمد غرضی (زادهٔ ۱۳۲۰) از ۶ آبان ۱۳۶۴ تا ۲۹ مرداد ۱۳۷۶   
۵- محمدرضا عارف (زادهٔ ۱۳۳۰)  از ۲۹ مرداد ۱۳۷۶    ۲۸ خرداد ۱۳۷۹   
- نصرالله جهانگرد (زادهٔ ۱۳۳۶)  سرپرست: از ۲۸ خرداد ۱۳۷۹ تا ۱۲ مهر ۱۳۷۹   
- سید عبدالله میرطاهری (زادهٔ ۱۳۲۸) سرپرست: از ۱۶ مهر ۱۳۷۹ تا ۲۵ دی ۱۳۷۹    
۶- سید احمد معتمدی (زادهٔ ۱۳۳۲)  از ۲۵ دی ۱۳۷۹ تا ۱ دی ۱۳۸۲  

وزیران ارتباطات و فناوری اطلاعات

۶- سید احمد معتمدی (زادهٔ ۱۳۳۲) ۱ دی ۱۳۸۲ تا ۲ شهریور ۱۳۸۴    
۷- محمد سلیمانی (زادهٔ ۱۳۳۳) ۲ شهریور ۱۳۸۴ تا  ۱۲ شهریور ۱۳۸۸   
۸- رضا تقی‌پور (زادهٔ ۱۳۳۶)  ۱۲ شهریور ۱۳۸۸  تا  ۱۱ آذر ۱۳۹۱    
-   علی نیکزاد (زادهٔ ۱۳۴۴) سرپرست / ۱۱ آذر ۱۳۹۱ تا ۱۴ بهمن ۱۳۹۱
۹- محمدحسن نامی (زادهٔ ۱۳۳۲) سرپرست:  ۱۴ بهمن ۱۳۹۱    ۸ اسفند ۱۳۹۱/ وزیر: ۸ اسفند ۱۳۹۱ تا ۲۴ مرداد ۱۳۹۲ 
۱۰-محمود واعظی (زادهٔ ۱۳۳۱) ۲۴ مرداد ۱۳۹۲ تا  ۲۹ مرداد ۱۳۹۶   
۱۱- محمدجواد آذری جهرمی (زادهٔ ۱۳۶۰) ۲۹ مرداد ۱۳۹۶  تا  ۳ شهریور ۱۴۰۰   
۱۲- عیسی زارع‌پور (زادۀ ۱۳۵۹) ۳ شهریور ۱۴۰۰ تاکنون

آخرین بروزرسانی  Nov ۳, ۲۰۲۳ - جمعه ۱۲ آبان ۱۴۰۲

کد خبر 89284
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار رسانه و روزنامه‌نگاری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز