شنبه ۲۲ فروردين ۱۳۸۳ - سال يازدهم - شماره ۳۳۴۷ - Apr 10, 2004
يَا كُمَيْلُ! مُرْ أَهْلَكَ أَنْ يَرُوحُوا فِي كسْبِ الْمَكَارِم. وَيُدْلِجُوا فِي حَاجَهِ مَنْ هُوَ نَائِم. فَوَالّذِي وَسِعَ سَمْعُهُ الأَصْوَاتَ، مَا مِنْ أَحَدٍ أَوْدَعَ قَلْباً سُرُوراً إِلا وَ خَلَقَ اللهُ لَهُ مِنْ ذلِكَ السُّرُورِ لُطْفاً، فَإِذَا نَزَلَتْ بِهِ نَائِبَه جَرَي إِلَيْهَا كَالْمَاءِ فِي انْحِدَارِهِ حَتَّي يَطْرُدَهَا عَنْهُ كَمَا تُطْرَدُ غَرِيبَهُ الإِبِلِ.
كميل! كسان خود را بگو تا روزها در پي بزرگي باشند و شب ها در پي برآوردن نياز خفته ها. چه، بدان كس كه گوش او بانگ ها را فراگيرد، هيچ كس دلي را شاد نكند جز كه خدا از آن شادماني براي وي لطفي آفريند، و چون بدو مصيبتي رسد آن لطف همانند آبي كه سرازير شود روي به وي نهد تا آن مصيبت را از او دورگرداند چنانكه شتر غريبه را - از چراگاه - دورسازند.
امروز با حافظ
صلاي سر خوشي اي صوفيان باده پرست
شكفته شد گل حمرا و گشت بلبل مست
ببين كه جام ز جاجي چه طرفه اي بشكست
اساس توبه كه در محكمي چو سنگ نمود
استقبال گسترده ايتاليايي ها از فيلم  رنجهاي مسيح
نخستين  روز از نمايش  فيلم  «رنجهاي  مسيح  (ع )» ساخته  «مل  گيبسون» كارگردان  آمريكايي  با موضوع  دشمني  سخت  و بدرفتاري  برخي  بزرگان  دين  يهود با حضرت  عيسي  مسيح  (ع ) در آخرين  نيمروز زندگي  اين  پيامبر، با موج  استقبال گسترده  در سراسر ايتاليا مواجه  شد.
به گزارش  ايرنا از رم به نقل از راديو و تلويزيون  دولتي  (راي ) و مطبوعات  ايتاليا، در تمامي نوبتهاي  نمايش  اين  فيلم  در ۷۰۰ سينماي  اين  كشور در روز چهارشنبه ، حضورگسترده  جمعيت  و ازدحام  مردم  براي  تماشاي  اين  فيلم  به  چشم  مي خورد.
همچنين ، بسياري  از افراد بعد از پايان  نمايش  فيلم  با چهره هايي  متاثرو گريان  از سينما خارج  شده  و صحنه هاي  تصوير شده  از بدرفتاري  با حضرت  عيسي (ع ) را تكان دهنده  توصيف  كردند.
با توجه  به  بازتاب  گسترده  فيلم  رنجهاي  مسيح  (ع ) در ايتاليا قبل  ازنمايش  و همچنين  تأييد آن  از سوي  واتيكان ، بخش  اصلي  بينندگان  اين  فيلم  درروز گذشته  كشيشان ، راهبه ها و دست اندركاران  امور كليسايي  بودند كه  ازمدتها قبل  براي  ديدن  اين  فيلم  و تهيه  بليت  برنامه ريزي  كرده  بودند.
علاوه  بر اهميت  پخش  اين  اثر در ايتاليا به عنوان  ميزبان  واتيكان  مركزجهاني  مذهب  كاتوليك  كه  تماشاگران  بسياري  را جذب  كرده ، نمايش  بي سانسور وبدون  محدوديت  سني  فيلم  رنجهاي  مسيح  يكي  ديگر از ديگر دلايل  اين  اقبال عمومي  است .
۱۵ دقيقه  از اين  فيلم  ۱۲۶ دقيقه اي  شامل  صحنه هايي  از خشونت  شديد دربرخورد با حضرت  عيسي  (ع ) در چند كشور حذف  شد يا تماشاي  آن  براي  افراد زير۱۴ سال  ممنوع  بود ولي  در ايتاليا همه  مي توانند نسخه  كامل  آن  را ببينند.
فيلم  دربرگيرنده  قدرت  خاخامهاي  يهودي  در مجبور كردن  حكومت  وقت  براي انجام  بدترين  رفتارها با حضرت  عيسي  (ع ) و پيروان  ايشان  است  كه  تشابه  آن با وضعيت  كنوني  فلسطين  اشغالي  و حمايت  خاخامهاي  صهيونيست  از قتل عام فلسطينيان ، سبب  نگراني  محافل  پشتيبان  رژيم  نژاد پرست  صهيونيستي  شده  است .فيلمبرداري  بخشي  از اين  اثر در شهر «ماتراي » ايتاليا انجام  شده  كه به  سرزمين  فلسطين  در زمان  حيات  آن  پيامبر شباهت  بسياري  دارد.
به همين  دلايل ، پخش  فيلم  رنجهاي  مسيح  در سرزمينهاي  اشغالي  ممنوع  اعلام شده  و محافل  طرفدار رژيم  نژادپرست  صهيونيستي  با ادعاي  يهودستيزانه  اين اثر، خواستار محكوميت  فيلم  از سوي  واتيكان  شده  بودند كه  اين  درخواست  ردشد.

رئيس اداره كل فرهنگ و ارشاد اسلامي نيشابور:
تنديس عطار در آلمان پرده برداري مي شود
خبرگزاري فارس: رييس اداره كل فرهنگ و ارشاد اسلامي نيشابور گفت: در روز ۲۵ فروردين (روز عطار) بعد از امضاي تفاهم نامه ميان نيشابور و انجمن دوستداران حافظ و گوته تنديس عطار در يكي از ميادين كشور آلمان نصب مي شود.
محمد رضا توحيدي فر، رييس اداره كل فرهنگ و ارشاد اسلامي نيشابور در گفت وگو با خبرگزاري فارس درباره برنامه هاي روز بزرگداشت عطار نيشابوري (۲۵ فروردين) گفت: در صبح روز ۲۵ فروردين مراسم گل افشاني آرامگاه عطار توسط تعدادي از دانش آموزان انجام خواهد شد و همچنين در ساعت ۹ صبح زنگ عطار در كليه مدارس نيشابور به صدا در مي آيد و دانش آموزان و دانش پژوهان با ارائه مقالات و اساتيد با ايراد سخنراني مقام عطار را پاس خواهند داشت.
وي در ادامه از برگزاري مراسم ويژه در فرهنگسراي سيمرغ خبر داد و بيان داشت: در اين مراسم از دكتر اشرف زاده و دكتر پورنامداريان عطار شناسان كه چندين كتاب را درباره اين شاعر بزرگ تاليف كرده اند تقدير مي شود و اين دو شخصيت به ايراد سخنراني خواهند پرداخت. همچنين سه نفر از شاگردان «هلمورد ريتر» عطارشناس و مستشرق آلماني در اين مراسم حضور خواهند داشت و تفاهم نامه اي نيز ميان نيشابور و انجمن دوستداران حافظ و گوته آلمان به امضا خواهد رسيد كه بر اساس آن تنديس «عطار» در يكي از ميادين كشور آلمان و تنديس «هلمورد ريتر» در كنار آرامگاه عطار در نيشابور نصب شود.

جهانگير الماسي:
آويني مبلغ و مروج ميل به عبوديت گمشده بود
به اعتقاد من بايد بيشتر به نظريات آويني بپردازيم. بيشتر از اينكه به خودش توجه كنيم بايد به انديشه هايش بپردازيم. انديشه اي كه فقط در آويني نيست.
جهانگير الماسي - بازيگر سينما و تلويزيون - در حاشيه مراسم بزرگداشت شهيد آويني طي گفت و گو با خبر گزاري مهر در خصوص تفكرات شهيد آويني گفت : به خاطر دارم كه در سمينار بررسي مسائل سينماي ايران شهيد آويني اصرار بر نقش رسانه اي هنر و به خصوص سينما داشت - اين برداشت من است ، شهيد آويني به اين صراحت نمي گفت - از آنجاكه هنر سينما بايستي عهده دار وظيفه توزيع اطلاعات وجوانب مهمي براي ساخت جامعه باشد- نه سينماي دولتي و سينماي متعهد. منظور از توزيع اطلاعات لزوما از مجراي مديران دولتي نيست - در آن موقع من بيشتربه خواستگاه و پايگاه هنري سينما و بخش هنر در سينما در كنار ارج نهادن به رسانه و صنعت سينما توجه داشتم ،ولي امروز با چالشي كه در جامعه پيش آمده من فكر مي كنم آن روز حق با آويني بود. مسئولين سينما و مديران دولتي ما بايستي به اين نظرآويني احترام مي گذاشتند و دركش مي كردند كه او مرادش از تعهد هنر و تعهد در هنر و تعهد در سينماي ايران چيست. منظورم گرفتن استقلال فردي سينماگران نيست. منظورم درك تعهد تاريخي و اجتماعي توسط سينما گر است.
جهانگير الماسي در مورد برداشت خود از نظريات آويني افزود : به اعتقاد من نظر آويني كاركرد اجتماعي هنر بود. او نقش ويژه و جدي براي كاركرد اجتماعي هنرهاي سمعي بصري قائل بود. مثل سينما و تلويزيون. او معتقد بود از اين طريق مي شود حقيقت ناب را درجهان بشريت ساماندهي كرد. شهيد آويني معتقد بود نه به گريز و نه به مواجهه كه بعضي ها به آن معتقدند، بلكه معتقد بود به كنار گذاشتن عقلانيت صرف و شهود و دل ، به موضوع حاكميت دل.

رابعه در تالار وحدت به صحنه مي آيد
نمايش رابعه نوشته چيستا يثربي به كارگرداني حسين سحرخيز از نيمه دوم خرداد در تالار وحدت به روي صحنه مي رود.
به گزارش ايسنا، اين نمايش سال گذشته و در بيست و دومين جشنواره تئاتر فجر به اجرا درآمد.
حسين سحرخيز درباره احتمال حضور اين نمايش در جشنواره هاي خارجي، گفت:  مسئولان بنياد رودكي تصميم دارند پس از اجراي عمومي اين نمايش و انجام رايزني هاي لازم، براي حضور اين نمايش در كشورهاي خارجي به ويژه كشورهاي همجوار كه با زبان فارسي آشنا هستند، اقدام كنند.
وي از انجام اقدامات اوليه در اين خصوص خبر داد و گفت: تاكنون پيش نويس خلاصه متن به زبان انگليسي آماده شده و قرار است بعد از اين كه، نمايش روي صحنه رفت، اقدامات بعدي صورت گيرد؛ اما اين كه اين موضوع تا چه حدي تحقق يابد، هنوز مشخص نيست.
وي با اشاره به تغييرات اين نمايش در متن و اجرا نسبت به اجراي جشنواره گفت: به اين سمت و سو مي رويم كه از نظر كيفي، كاري موجزتر و بهتر به تماشاگر ارائه دهيم.
وي همچنين درباره حضور دو بكتاش در اين نمايش گفت: بازيگري كه نقش بكتاش را در جشنواره ايفا مي كرد، در واقع بازيگر نيست؛ بلكه خواننده اي حرفه اي است؛ اما آموزش هاي لازم را براي بازيگري نديده است و از آن جا كه اين نقش نيز جزو نقش هاي اساسي محسوب مي شود،  نيازمند بازيگري حرفه اي بوديم.
به همين دليل رابعه در اجراي عمومي  با دو بكتاش به روي صحنه مي آيد.
بكتاشي كه نمايانگر صورت است و بكتاشي كه نشان دهنده سيرت است.

در بوشهر برگزار شد
آيين بزرگداشت شاعر جنوب
پانزدهيمن  سالروز درگذشت  شاعر شوريدگي ها روانشاد محمد رضا نعمتي زاده ملقب  به  نيماي  جنوب  صبح  روز جمعه  در مجتمع  فرهنگي  و هنري  بوشهربرگزار شد.
در اين  آيين  كه  به  همت  بنياد ايران  شناسي  شعبه  بوشهر و همكاري  اداره  كل فرهنگ  وارشاد اسلامي  اين  استان  برگزار شد صدها نفر از شاعران ، فرهيختگان ، دانشجويان  و مردم  فرهنگ  دوست  اين  استان  حضور داشتند.
استاد عبدالمجيد زنگويي  يكي  از شاعران  بوشهري  گفت : روانشاد نعمتي  زاده و استاد منوچهر آتشي  دو شاعر نوپرداز بوشهري  هستند كه  گام  به  گام  شعركلاسيك  و نيمايي  را با هم  آغاز و علاوه  بر سرودن  آن را تفسير نيز مي كردند.
رئيس  بنياد ايران  شناسي  شعبه  بوشهر نيز در اين  آيين  گفت : اين  آيين تجليل  از يك  انسان  كاملي  است  كه  در دوران  حيات  خود نه  تنها به  وظيفه خطير شعر و شاعري  پرداخت  بلكه  با عملكرد مثبت  خود در زندگي  اجتماعي نيز الگويي  خوب  براي  دفاع  از ارزشهاي  انساني  و انتقال  آن  به  جوانان  بود.
دكتر عبدالكريم  مشايخ  افزود: اين  شاعر روانشاد با حضور در جبهه هاي  حق عليه  باطل  نيز نشان  داد كه  چگونه  مي توان  در دو عرصه  نظريه  پردازي  و شعرسرايي  از يك  سو و دفاع  از ارزشهاي  اسلامي  به عنوان  انساني  كامل  گام  برداشت .

ناگفته هاي آويني در كتاب «حكومت فرزانگان»
خبرگزاري فارس: موسسه فرهنگي، هنري شهيد آويني در آستانه يازدهمين سالروز شهادت آويني برنامه هاي خود را اعلام كرد.
به گزارش خبرگزاري فارس،  كتاب «حكومت فرزانگان» به قلم شهيد آويني كه براي نخستين بار پس از شهادت وي منتشر مي شود، مروري بر مباني حاكميت سياسي در اسلام دارد كه در ۱۴۰ صفحه و توسط واحد نشر اين مؤسسه انتشار يافته وروانه بازار شده است. اين كتاب مجموعه مقالات گردآوري شده شهيد در سالهاي حيات وي و در مجله اعتصام است كه مباحثي از جمله «راي اكثريت»، «ولايت فقيه»، «مساوات» و... را مورد سنجش و ارزيابي قرار داده است. علاوه بر كتاب مذكور تهيه و توليد سي. دي چند رسانه اي «معبري از نور» مشتمل بر زندگينامه،  خاطرات، فيلم، عكس،  نقد فيلم و مقالات شهيد از جمله ديگر آثار توليد شده اين مجموعه است.
همچنين برگزاري دومين همايش «شهيد حقيقت» با همكاري بسيج دانشجويي دانشگاه امام صادق(ع) و دانشكده هنرهاي زيباي دانشگاه تهران در روزهاي ۲۹ و ۳۰ فروردين ماه و در تالار شهيد آويني اين دانشكده و با حضور همرزمان، انديشمندان و دانشگاهيان و عموم علاقمندان به تفكر اين شهيد توسط مؤسسه برگزار مي شود.
 مراسم ديگري با عنوان «مبشر صبح» در تالار اجتماعات دانشگاه آزاد اسلامي واحد اراك و با همكاري بسيج دانشجويي اين دانشگاه در تاريخ ۲۵ فروردين ماه برگزار مي گردد كه از طلاب، دانشجويان و فرهيختگان استان مركزي نيز براي حضور در اين برنامه دعوت شده است. در اين مراسم ،  سخنراني، برپايي نمايشگاه، نمايش فيلم، ارائه آثار شهيد اعم از فيلم و كتاب و تحليل و تشريح ديدگاه هاي وي و نيز نشست هاي تخصصي براي بهره برداري علاقه مندان و شركت كنندگان تدارك ديده شده است.

اخراج از چهارمين فيلم هري پاتر
صحنه هاي مربوط به خاله وشوهر خاله شيطان صفت هري پاتر از چهارمين فيلم اين مجموعه حذف شد. به گزارش خبرگزاري «مهر» به نقل ازسايتهاي اينترنتي ريچارد گريفيتز وفيونا شاو، هنرپيشگان انگليسي زمانيكه دريافتند بخشهاي مربوط به آنها ازفيلم «هري پاتر و جام آتش» حذف شده ، كاملا حيرت زده شدند.
گريفيتز، هنرپيشه فيلم اسليپي هالو دراين مورد گفت : «فيلمبرداري قسمت چهارم اين فيلم آغازشده ومن وشاو ازتهيه كننده ها سئوال كرديم كه آيا نقش ما همچنان پابرجاست اودرپاسخ به ما گفت كسي به شما خبرنداده است؟ مشكل اين است كه چهارمين كتاب ازاين مجموعه بسيارطولاني است بنابراين ما بسياري ازصحنه هاي مربوط به خانواده دورسلي را حذف كرديم وفيلم را اززماني آغازمي كنيم كه هري درمدرسه قرارمي گيرد.»
اين هنرپيشه ۵۶ ساله حتي ازجي كي رولينگ ، نويسنده اين اثردرخواست كرده كه صحنه خاصي را براي وي به رشته تحريردرآورد.اودراين مورد مي گويد : «من به رولينگ گفتم نمي توان كاري كرد كه شخصيتهاي خاله وشوهرخاله درمدرسه به ديدن هري بروند. اودرپاسخ گفت : گمان نمي كنم.»گريفيتز، شاووهري ملينگ (ايفاگرنقش دادلي) بايد تا ساخت قسمت پنجم اين كتاب صبركنند تا ببينند كه آيا درآن اثرجايي خواهند داشت ويا خير.

ادبيات دانشجويي ايران در پاتوق فرهنگي كتاب ماه
ششمين نشست پارلماني ادبيات دانشجويي ايران، با مديريت وحيد حيدري - شاعر و منتقد - و با حضور نمايندگاني از دانشگاه ها، به موضوع «نقد روزنامه نگاري» و «ملت هاي ايران در ايران بزرگ» اختصاص مي يِابد.
به گزارش ايسنا، در اين پارلمان ادبي، حسين آهي (شاعر)، ناصر پورپيرار (تاريخ نويس)، بهرام ولدبيگي (سردبير روزنامه ئاشقي) ترانه جوانبخت (شاعر مقيم كانادا)، انوشيروان جعفري (روزنامه نگار)، عطاءالله شهدايي (از مديران مركز خبرنگاران و فيلمبرداران داخلي و خارجي) سخن خواهند گفت و تذكرات آيين نامه اي جلسه گذشته به بحث گذاشته خواهد شد.همچنين در بخش جداگانه، گفت وگوي تلفني انجام شده با محمود دولت آبادي (نويسنده)، فاطمه معتمدآريا (بازيگر)، عباس جمال پور (نقاش و محقق) پخش خواهد شد و گروه موسيقي دالقا در دستگاه هاي اصيل تركي ايران به سرپرستي سولدوز مهدي پور و محمدرضا خليقي در دستگاه موسيقي لرستان ايران به هنرنمايي خواهند پرداخت. اين نشست از ساعت ۱۵ تا ۳۰/۲۰ روز دوشنبه بيست وچهارم فروردين در خيابان شريعتي، روبه روي بهار شيراز، طبقه سوم، پاتوق فرهنگي كتاب ماه برگزار مي شود.

عزاداري اقوام ايراني در نمايشگاه محرم
عزاداري اقوام بزرگ ايران در ايام محرم، در نمايشگاهي با عكس هاي جمشيد بايرامي به نمايش درمي آيد.
به گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران، اين نمايشگاه عصر روز شنبه - همزمان با شب اربعين حسيني - با حضور وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي گشايش مي يابد و تا پنجشنبه ۲۷ فروردين ماه ادامه خواهد داشت.
جمشيد بايرامي در اين باره توضيح داد: ۸۰ عكس رنگي در ابعاد ۶۰*۴۰ و شش پلات بزرگ از عزاداري اقوام بزرگ ايران از مناطقي چون لرستان، يزد،  تهران،  آذربايجان در طول پنج سال عكاسي شده كه مسائلي چون نذورات، شيوه عزاداري فعاليت علامت سازان، توليد پرچم و غيره را دربر مي گيرد.
به گفته اين عكاس،  نمايش اين مجموعه كه همراه با پخش ويديوآرتي همراه است، به عزاداري شيعيان در ۱۰ روز نخست ماه محرم اختصاص دارد.
گشايش اين نمايشگاه با گشايش نگارخانه اي در مركز هنري و نمايشگاهي سازمان چاپ و انتشارات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي، همزمان خواهد بود. محل اين نگارخانه يك ساختمان قديمي و بازسازي شده است كه در ميدان حسن آباد، ابتداي خيابان امام خميني (ره)، نبش خيابان استخر، واقع است.

نگارستان
004575.jpg
درهم شكسته
۱- كاسپار ديويد فردريش «Caspar David Friedrich»
۲- تولد: گريف والد ۱۷۷۴ / وفات: درسدن ۱۸۴۰
۳- سبك نقاش: رمانتيسيسم (اين سبك از اروپا آغاز شد و بعد از آن در قرن هجدهم و نوزدهم به آمريكا رسيد. در اين سبك هنرمندان احساسات مختلف مانند ترس، پيروزي، ويراني، عشق واقعي و... را به تصوير مي كشيدند. اين سبك در اواسط قرن نوزدهم پايان يافت و در قرن بيستم به نام نيورومانتيسيسم احياء شد.)
۴- درباره هنرمند: فردريش، نقاشي رمانتيك بود، او صداي «زوزه باد» را به تصوير مي كشيد تا ويراني و تنهايي را نشان بدهد! اغلب آثار او، برداشتي روحاني و ماوراءالطبيعه اي از دنيا و طبيعت داشت به طوري كه گاهي حالتي ماليخوليايي در آثارش ديده مي شد. او موضوع هايي چون، دريايي آرام و بدون هيچ موجود زنده با كوه هاي اطراف دريا، دشت هاي پوشيده از برف با نوري ترسناك و دلهره آور و خالي از سكنه و... را به تصوير مي كشيد كه نشان از افكار خاص او داشت. او از «نور» براي نشان دادن فصل ها بهره مي برد. بيشتر آثار باقي مانده از او، فضايي خيالي، رمانتيك و عجيب دارد.
۵- نام تابلو و مشخصات تابلو: درهم شكستگي كشتي اميد / ۱۸۲۴ / رنگ و روغن روي بوم / ۹/۱۲۶*۷/۹۶ سانتي متر. تكه هاي بزرگ يخ، كه شكسته و در آب سرگردانند، تصوير غالب اثرند. قطعات يخي چنان طراحي شده و رنگ و نوري زيبا دارند كه قابل لمس به نظر مي رسند. احساس سرما و سردي محيط به خوبي قابل انتقال است. استفاده از رنگ چنان به جا و زيباست كه انعكاسي خاص در اثر ايجاد كرده است. «كشتي» كه در سمت راست تصوير ديده مي شود، «ويليام پري» است كه با تعدادي ملوان براي تجسس، بين سال هاي ۱۸۲۰-۱۸۱۹ به قطب اعزام شد. كوچكي كشتي، سمبل ضعف بشر در مقابل طبيعت است!
۶- محل نگهداري تابلو: كانستال / هامبورگ

بهارستان
كنار درياچه، در زير درختان، خانه اي كوچك
از بامش دود برمي خيزد
اگر دودي برنمي خاست
چه اندوهبار بود:
درياچه، درختان و آن خانه
برتولدبرشت - ترجمه بهروز مشيري

شناسنامه
نشاني و تلفن هاي همشهري
دفتر مركزي: تهران ـ خيابان آفريقا ـ كوچه تنديس ـ شماره ۱۰
كد پستي: ۱۹۱۵۶ ـ صندوق پستي: ۵۴۴۶/۱۹۳۹۵
شماره نمابر
شماره تلفن
۲۰۴۶۰۶۷
(۹ خط) ۲۰۵۹۳۸۶
دفتر مركزي
پيام گير: ۲۰۴۲۴۹۰
۲۰۵۱۴۹۲
دفتر ارتباطات توزيع و اشتراك
۲۰۵۸۸۱۱
۲۰۴۲۴۹۰
دفتر ارتباطات تحريريه
۶۴۸۰۴۰۰
۳۴۱۲۰۱۷
اشتراك
۲۰۴۶۰۶۷
۲۰۱۲۷۰۰
اشتراك الكترونيكي
نشاني اينترنت: http://www.Hamshahri.org
نشاني اينترانت: http://www.Hamshahri.net
نشاني پست الكترونيكي: Editorial@Hamshahri.org


سازمان آگهي ها: خيابان مطهري ـ چهارراه سهروردي ـ شماره ۹۱
تلفن: ۸۶۰۶۶۰۴ ـ ۸۶۰۶۶۲۲ ـ ۸۶۰۶۵۹۸ ـ ۸۶۰۶۵۹۱ ـ ۸۴۲۳۳۶۲ ـ ۸۶۰۶۶۰۴
نمابر: ۸۶۰۶۶۵۴ ـ ۸۴۰۸۳۱۶ ـ ۸۴۰۶۱۳۲


دفتر مركزي راهنماي همشهري (نيازمنديهاي صبح تهران):
خيابان كريمخان زند ـ خيابان حافظ ـ كوچه امير رضايي ـ شماره ۲۱۴
تلفن: ۸۸۰۶۶۶۶

روزنامه صبح ايران: اجتماعي ـ فرهنگي ـ اقتصادي
صاحب امتياز: شهرداري تهران
چاپخانه هاي: افست و ايرانچاپ

داستانك
كرم ضدآفتاب
مرد از پشت شيشه اتوبوس نگاه كرد به صف آدم هاي آفتاب سوخته و چرك مرده اي كه ايستاده بودند كنار پياده رو، زير تابلوي تبليغاتي كرم ضدآفتاب...
عباس قديرمحسني

گشتي در دنياي خبرها
سارق پاكيزه
لندن: يك سارق ۴۱ ساله در آمريكا كه به سرقت خودرو شهروندان مي پرداخت و پس از تميز كردن خودروهاي سرقتي آن را به صاحبش برمي گرداند به تحمل ۶ سال حبس محكوم شد.
اين مرد در حالي كه كت و شلوار بر تن داشت، خودروها را به سرقت مي برد و پس از چند ساعت رانندگي، داخل و خارج وسيله نقليه را كاملاً تميز مي كرد و رنگ خودرو را برق مي انداخت. در نهايت وي، خودرو را به صاحبش برمي گرداند.
بهترين مادر
آركانزاس: يك خانم ۳۷ ساله در آمريكا جايزه بهترين مادر جوان آركانزانس را دريافت كرد. اين خانم در حال حاضر صاحب ۱۴ فرزند است و پانزدهمين كودك وي نيز در راه است. وي در سن ۱۷ سالگي ازدواج كرد و اولين فرزندش را هنگامي به دنيا آورد كه ۲۱ سال داشت.
او به همراه شوهرش به بچه ها در خانه درس مي دهند و به علت پرجمعيت بودن خانواده شان در حال ساخت يك خانه جديد هستند.
خانه جديد آنها ۱۰ دستشويي و يك اتاق ويژه نظافت خواهد داشت كه در اين اتاق ۸ دستگاه ماشين لباسشويي قرار داده خواهد شد.
كوكايين در شكم زنداني
فلوريدا: يك زنداني چاق در آمريكا، مواد مخدر در لايه هاي چربي شكم خود پنهان مي كرد. اين زنداني ۱۷۰ كيلوگرمي پس از خريد كوكايين از ساير زندانيان، اين مواد مخدر را در لابلاي طبقات چربي شكم خود پنهان مي كرد به همين دليل مأموران در حين بازرسي نمي توانستند اين مواد مخدر را كشف كنند.
سرانجام ديروز، مأموران با بازرسي بدني، ۲ گرم كوكايين از لابلاي شكم اين زنداني خارج كردند.
سگي كه توپ فوتبال شد
تنسي: يك جوان ۲۳ ساله در آمريكا، سگ خانگي همسايه خود را به قتل رساند. اين جوان، سگ همسايه را كه سبك وزن بود در دست گرفت، مانند توپ فوتبال آنرا بالا انداخت و مثل يك دروازه بان به زير بدن سگ لگد زد.
براثر ضربه وارد شده، سگ به هوا پرتاب شد و سپس به زمين سقوط كرد و بلافاصله جان باخت.
قرار است اين جوان در دادگاه محاكمه شود.
شكلات و خنده رويي
هلسينكي: دانشمندان فنلاندي مي گويند، مصرف شكلات در حين بارداري باعث خنده رو شدن كودكان مي شود.
خانم هاي بارداري كه دچار استرس هستند درصورت مصرف مداوم شكلات، نوزاداني به دنيا خواهند آورد كه پس از ۶ سالگي خنده رو و خوش اخلاق مي شوند.
البته ممكن است عوامل ديگري نيز به جز مصرف شكلات در خوش اخلاق شدن كودكان مؤثر باشد.
مادر خودكفا
لندن: يك خانم باردار در مكزيك شخصاً اقدام به انجام عمل سزارين كرد و نوزادش را به دنيا آورد.
اين خانم در دهكده اي زندگي مي كرد كه فاقد برق و آب بهداشتي بود و با نزديكترين بيمارستان حداقل ۸ ساعت فاصله داشت.
به همين دليل هنگامي كه درد زايمان به سراغش آمد با چاقوي آشپزخانه عمل سزارين را انجام داد و پس از به دنيا آوردن نوزادش بيهوش شد.
خوشبختانه فرزند اول اين خانم پس از مشاهده شرايط مادر بلافاصله پرستار دهكده را خبر كرد و پرستار با سوزن و نخ، شكم خانم شجاع را بخيه زد.
در حال حاضر وضعيت عمومي اين خانم و نوزادش رضايتبخش اعلام شده است.
جواهر چشمي
آمستردام: پيش از اين شنيده بوديم كه برخي از مردم روي بدن خود خالكوبي مي كنند اما اخيراً چند نفر در كشور هلند به تزيين چشم هاي خود با تكه هاي طلا پرداخته اند.
پزشكان با انجام عمل جراحي، يك تكه كوچك طلاي ويژه را كه به شكل ماه و يا قلب طراحي شده در قسمت سفيد كاسه چشم قرار مي دهند.
اين عمل جراحي در محيطي كاملاً استريل صورت مي گيرد و ۱۵ دقيقه به طول مي انجامد.
هزينه اين عمل در حدود هزار يورو است كه تاكنون يك مرد و ۶ زن حاضر به انجام آن شده اند.

ساعات شرعي
اذان ظهر امروز:ساعت ۱۳ و ۵ دقيقه
اذان مغرب امروز:ساعت ۱۹ و ۵۴ دقيقه
اذان صبح فردا:ساعت ۵و ۹ دقيقه
طلوع آفتاب فردا:ساعت ۶ و ۳۶ دقيقه

بر ديوار نگارخانه ها
مروري بر آثار نقاشان قهوه خانه اي
نمايش آثاري از حسين قوللر آقاسي، محمد مدبر، عباس بلوكي فر، فتح الله قوللر آقاسي، حسين همداني، حسن اسماعيل زاده، محمد حميد، علي اكبر لرني و محمد فراهاني / گالري مژده / تا ۳۰ فروردين ۸۳ / ساعت بازديد ۳ تا ۷ عصر / نشاني: سعادت آباد، علامه طباطبايي شمالي، هيجدهم شرقي، شماره ۹۱، واحد يك / تلفن:  ۲۰۶۷۴۴۲
نمايشگاه نقاشي
نمايش آثاري از پري سيما پارسايي / نگارخانه بامداد / از ۲۴ تا ۲۹ فروردين ۸۳ / ساعت بازديد ۳ تا ۷ عصر / نشاني: خيابان استاد مطهري، خيابان فجر، كوچه ماگنوليا، پلاك ۳۵ / تلفن: ۸۸۴۵۴۱۶

گل و گياه
مخلصه
004572.jpg
نام علمي: Pyrethrum roseum
خانواده: compositae
گياه دائمي به بلندي ۹۰-۶۰ و گستردگي ۶۰ سانتي متر است كه داراي برگهاي سرخس مانند بوده و گلهاي منفرد صورتي - قرمز آن اوايل تا اواسط تابستان ظاهر مي شوند.
نيازها: به مكان آفتابي يا كمي سايه خاك غني با زهكش خوب نياز دارد و حداقل دماي قابل تحمل آن ۱۵- درجه سانتيگراد است.
ازدياد: از طريق تقسيم گياه در بهار و تهيه قلمه چوب نرم در اوايل تابستان امكان پذير است.
سازمان پاركها و فضاي سبز شهر تهران
www.tehranparks.org
tehranparks@tehranparks.org

صفحه آخر
اجتماعي
اقتصادي
خارجي
سياسي
شهري
ورزش
ورزش جهان
يادداشت
همشهري ضميمه
همشهري دانشجو
همشهري ايرانشهر
شناسنامه
داستانك
دنياي خبرها
ساعات شرعي
برديوارنگارحانه ها
گل و گياه
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   خارجي   |   سياسي   |   شهري   |   ورزش   |   ورزش جهان   |   يادداشت   |  
|  صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |