سه شنبه ۱۹ خرداد ۱۳۸۳ - سال يازدهم - شماره ۳۴۰۱ - Jun 8, 2004
متن پيش نويس منشور وفاق براي تصويب نهايي آماده شد
متن پيش نويس منشور وفاق در هفتمين همايش فصلي خانه احزاب ايران در روز پنج شنبه ۱۶ بهمن ۱۳۸۲، در جوار مرقد مطهر حضرت امام خميني(ره) بنيان گذار جمهوري اسلامي ايران با حضور جمعي از دبيران كل و نمايندگان احزاب، تشكل ها و گروه هاي سياسي عضو خانه احزاب ايران مورد نقد و بحث و بررسي قرار گرفت.به گزارش ايسنا با توجه به اين كه پس از برگزاري همايش مذكور و جمع بندي ديدگاه ها و نظرات مكتوب و شفاهي اعضاي خانه احزاب ايران و حاضرين در آن همايش متن تكميل گرديده منشور وفاق براي تصويب نهايي و امضا در مجمع عمومي فوق العاده تنظيم و آماده شده است.مجمع عمومي فوق العاده خانه احزاب ايران بدين منظور از ساعت ۹ بامداد الي ۱۷ بعدازظهر روز پنج شنبه۲۱ ‎/ ۳ ‎/ ۸۳ در تالار اجتماعات وزارت كشور تشكيل مي شود.

پيام تسليت مقام معظم رهبري به مناسبت درگذشت حجت  الاسلام والمسلمين سجادي
درپي درگذشت مرحوم حجت الاسلام والمسلمين حاج سيدابراهيم سجادي، حضرت آيت الله خامنه اي رهبر معظم انقلاب اسلامي پيام تسليتي خطاب به حجت الاسلام والمسلمين سليماني امام جمعه زاهدان صادر فرمودند.
به گزارش خبرگزاري مهر متن پيام بدين شرح است:
بسم الله الرحمن الرحيم
جناب حجت الاسلام آقاي سليماني
امام جمعه محترم زاهدان
از خبر درگذشت مرحوم عماد الاعلام و ثقه الاسلام آقاي حاج سيد ابراهيم سجادي متاسف گشتم. تسليت اينجانب را به مردم عزيز ايرانشهر و بخصوص به خانواده اين روحاني خدوم و پرتلاش ابلاغ نماييد.
خداوند رحمت و مغفرت خود را شامل حال ايشان بفرمايد.

پيام تسليت رهبر معظم انقلاب خطاب به حجت الاسلام والمسلمين محي الدين حائري شيرازي
پيام تسليت رهبر معظم انقلاب خطاب به حجت الاسلام والمسلمين محي الدين حائري شيرازي
تهران - خبرگزاري جمهوري اسلامي: رهبر معظم انقلاب اسلامي روز دوشنبه در پيامي به حجت الاسلام والمسلمين محي الدين حائري شيرازي، درگذشت حجت الاسلام والمسلمين آقاي حاج شيخ صدرالدين حائري شيرازي را تسليت گفتند.متن پيام رهبر معظم انقلاب به اين شرح است:
بسم الله الرحمن الرحيم
جناب حجت الاسلام والمسلمين آقاي حاج شيخ محي الدين حائري شيرازي
(دامت بركاته)
درگذشت تأسف بار اخوي مكرم جناب حجت الاسلام والمسلمين آقاي حاج شيخ صدرالدين حائري شيرازي رحمت الله عليه را صميمانه به جنابعالي و ديگر بازماندگان آن مرحوم تسليت عرض مي كنم.
ايشان عمر با بركتي را درخدمت به اسلام و آرمانهاي نظام اسلامي سپري كردند و در اين راه رنجها و مجاهدات بسياري را گذراندند.
از خداوند متعال مسئلت مي كنم كه تلاشهاي ايشان را مأجور و مشكور فرمايد و ايشان را با اولياء معصومين عليهم السلام محشور گرداند.
والسلام عليكم و رحمه الله
سيدعلي خامنه اي
هجدهم خرداد ۱۳۸۳

جلسه مشترك نمايندگان تهران با اعضاي شوراي شهر
خبرگزاري فارس: نايب رييس مجمع نمايندگان تهران در مجلس شوراي اسلامي گفت: نمايندگان تهران تعامل خوبي با اعضاي شوراي شهر در جهت حل مسايل و معضلات شهر تهران خواهند داشت.
به گزارش خبرنگار پارلماني فارس، حسين مظفر پس از نخستين جلسه مشترك مجمع نمايندگان تهران در مجلس شوراي اسلامي با اعضاي شوراي شهر تهران در جمع خبرنگاران با بيان اينكه اين جلسه با دعوت مجمع نمايندگان تهران برگزار شده، گفت: تهران به عنوان پايتخت كشور، داراي نقش سياسي و اجتماعي در نظام بين المللي است و يك ششم جمعيت كشور در آن زندگي مي كنند. تصميم گيري در اين شهر تاثيري در بقيه نقاط كشور دارد. نمايندگان مردم تهران در مجلس شوراي اسلامي غير از نظارت و قانون گذاري، در خصوص مسايل و مشكلات شهر تهران نيز وظايفي دارند.
نايب رييس مجمع نمايندگان تهران با بيان اينكه مهدي چمران رييس شوراي شهر تهران برخي مشكلات و معضلات اين شهر را در جلسه مطرح كرد، اظهار داشت: مديريت واحد شهري، استفاده از ظرفيتهاي پراكنده در اين شهر، بافتهاي فرسوده تهران، مقاوم سازي، مساله زلزله، مسايل زيست محيطي، آلودگي هواي تهران و مشكل ترافيك از جمله مباحث مطرح شده در جلسه عصر ديروز بود.
وي تاكيد كرد: اعضاي حاضر در جلسه تاكيد داشتند كه نگاه به مسايل يك نگاه ملي باشد و مسايل و مشكلات شهر تهران به عنوان مسايل ملي مورد توجه قرار گيرد.
مظفر با بيان اينكه جلسه ديروز يك جلسه معارفه و بيان مشكلات بود تصريح كرد: در اين جلسه تصميم واحدي گرفته نشد و قرار شد مشكلات و مسايل شهر تهران جمع بندي شود و در كميسيون مشترك بين نمايندگان تهران و اعضاي شوراي شهر مورد بحث و بررسي قرار گيرد و با انتخاب رابطي بين نمايندگان و اعضاي شوراي شهر در جهت رفع مشكلات تلاش شود.
نايب رييس مجمع نمايندگان تهران در مجلس شوراي اسلامي افزود: اگر شوراي شهر جهت رفع مشكلات نياز به تصويب قانون داشت مجلس جهت همكاري آماده است.
وي نحوه تعامل نمايندگان مردم تهران در مجلس شوراي اسلامي با اعضاي شوراي شهر را بسيار صميمي توصيف كرد و گفت: شعار شوراي شهر تهران و نمايندگان مجلس خدمتگزاري به مردم است و اميدواريم با ارتباط صميمي بين آنها در جهت رفع مشكلات تلاش شود.
مظفر با بيان اينكه نمايندگان تهران در مسايل شهري نقش و مسئوليت اجرايي ندارند، اظهار داشت:  مسايل و مشكلات درون شهري مربوط به شوراي شهر و شهرداري هاست و بسياري از اختيارات جهت رفع اين مشكلات را نيز دارا مي باشند. جلسه ديروز ما با اعضاي شوراي شهر مربوط به آن دسته از مسايل و مشكلاتي است كه نياز به تصويب قانون است.
نايب رييس مجمع نمايندگان تهران در خصوص شايعات مربوط به زلزله شهر تهران با بيان اينكه در اين زمينه متخصصان مربوط بايد اظهار نظر كنند، افزود: مسئولين بايد در آگاه سازي مردم وظيفه خود را ايفا كنند و از شايعه پراكني در خصوص زلزله بايد پرهيز شود. اميدواريم كه با هوشياري بيشتر تصميم خوبي در اين خصوص در آينده گرفته شود.
وي خاطر نشان كرد: ما در جلسه ديروز تصميمي در اين خصوص نگرفته ايم.

در ايالت جورجياي آمريكا برگزار مي شود
اجلاس سران گروه هشت با حضور رهبران هفت كشورخاورميانه
طرح دو موضوع مهم،اين اجلاس را از جلسات پيشين سران گروه هشت
متمايز مي سازد: موضوع عراق و طرح خاورميانه بزرگ
سران هشت كشور بزرگ صنعتي جهان يعني آمريكا، انگلستان، فرانسه، ژاپن، آلمان، كانادا، روسيه و ايتاليا امروز در ييلاق سي آي لند در ايالت جورجياي آمريكا گردهم مي آيند.
براي تأمين امنيت اين اجلاس سه روزه اقدامات شديدي اتخاذ شده است. ظاهراً سفر جورج بوش به كشورهاي ايتاليا و فرانسه و گفتگو با سران اين دو كشور به ويژه فرانسه زمينه را براي توافق درباره بهترين مسائل جهاني مهيا كرده است. آنچه كه اين نشست را از اجلاس هاي گذشته سران گروه ۸ متمايز مي سازد طرح دو موضوع بسيار مهم با حضور برخي سران كشورهاي خاورميانه مي باشد:
۱- موضوع عراق و حضور رئيس جمهور جديد عراق غازي ياور
۲- طرح خاورميانه بزرگ آمريكا و آنچه كه اصلاحات در كشورهاي عربي ناميده مي شود
عراق
در آستانه برگزاري اجلاس سالانه كشورهاي عضو گروه ۸ ايالات متحده آمريكا تلاش فراواني را براي صدور يك قطعنامه جديد در مورد عراق سامان داده و انتظار مي رود پيش از آغاز اين اجلاس شوراي امنيت اين قطعنامه را تصويب كرده باشد. در عين حال انتظار مي رود كه واشنگتن از سران كشورهاي صنعتي بخواهد كه بخش اعظم بدهي هاي ۱۲۰ ميليارد دلاري آمريكا را مورد بخشش قرار دهند.
همچنين از كشورهاي اروپائي خواهد خواست تا در روند بازسازي عراق پس از واگذاري قدرت به عراقي ها در ۳۰ ژوئن نقش فعالتري ايفا نمايند. غازي ياور رئيس جمهور جديد عراق كه به عنوان ناظر در اين اجلاس حضور خواهد داشت در آستانه عزيمت خود به آمريكا به خبرنگاران گفته است كه حضور عراق در نشست سران گروه ۸ براي دستيابي به كمك بين المللي كشورهاي مؤثر جهان در عمليات بازسازي عراق و اسقاط ديون اين كشور صورت مي پذيرد.
طرح خاورميانه بزرگ
جورج بوش همچنين تلاش مي كند موافقت سران گروه ۸ را با طرح خاورميانه بزرگ به دست آورد. قرار است كه جورج بوش طرح جديد آمريكا در اين باره را به اجلاس ارائه كند.
پيش نويس طرح آمريكا در مورد خاورميانه بزرگ كه در بهمن ماه گذشته به روزنامه ها درز داده شد با عكس العمل شديد برخي كشورهاي منطقه مواجه گرديد. در عين حال از سوي مقامات اروپايي نيز مورد انتقاد قرار گرفت. كشورهاي عربي و اروپايي در مقام انتقاد از پيش نويس طرح خاورميانه بزرگ آمريكا به نكات ذيل اشاره كردند:
اين طرح به اصلي ترين كانون بحران در خاورميانه يعني منازعه فلسطين- اسرائيل هيچ اشاره اي ندارد گويي مي خواهد بدون توجه به حقايق موجود در خاورميانه اوضاع را به سمت و سويي پيش ببرد كه اصلي ترين مسئله منطقه به فراموشي سپرده شود.اين طرح متضمن تحميل «اصلاحات» به منطقه آن هم از خارج آن مي باشد كه با توجه به ويژگي هاي خاص اين منطقه و خصوصيات فرهنگي - عقيدتي آن شدني نيست.
در اين طرح به تفاوت ساختاري كشورهاي منطقه با يكديگر توجه نشده گويي كه نسخه اي واحد براي مجموعه كشورهاي منطقه طراحي شده است حال آن كه عملاً چنين امري امكان پذير نخواهد بود.مقامات آمريكايي در طول اين مدت با ايجاد تغييراتي اساسي در پيش نويس اوليه خود پيش نويس جديدي را به اجلاس گروه ۸ ارائه كرده اند كه همه مطالب فوق را مدنظر قرار داده و در عين حال از اظهارات مقامات كشورهاي عربي مبني بر ضرورت انجام اصلاحات از داخل استقبال كرده است. در بحث منازعه خاورميانه نيز علاوه بر گنجانيدن آن در طرح به قطعنامه هاي ۲۴۲ و ۳۳۸ شوراي امنيت و همچنين ضرورت تشكيل دولت داراي حاكميت فلسطيني نيز اشاره شده است.
بوش بسياري از سران كشورهاي عربي را براي حضور در مراسم شام كاري با سران گروه ۸ كه شامگاه چهارشنبه ۲۰ خرداد ماه جاري است، دعوت كرده است، ولي مصر، عربستان سعودي و حتي تونس از پذيرش اين دعوت خودداري كرده و هيچ نماينده اي در آن نخواهند داشت. رهبران كشورهاي عراق، الجزاير، بحرين، اردن، يمن، تركيه و افغانستان در اين مراسم شركت خواهند كرد. مسئولان آمريكايي گفته اند كه انتظار مي رود تركيه تجربه موفق خود در زمينه دمكراسي را به حاضران ارائه كند.
دولت آمريكا از هيچ توضيحي در مورد عدم حضور بسياري از سران كشورهاي منطقه در اين نشست ارائه نكرده است ولي گفته مي شود كه نارضايتي آنها از طرح هاي بلندپروازانه و غيرواقعي آمريكا در مورد منطقه عامل اصلي عدم حضور آنهاست. عربستان سعودي و مصر از همان ابتدا نگراني هاي زيادي در مورد طرح خاورميانه بزرگ و نتايج اجراي آن ابراز نموده اند.
از سوي ديگر آمريكا از سران كشورهاي غنا، نيجريه، سنگال، آفريقاي جنوبي و اوگاندا نيز دعوت كرده است تا روز پنجشنبه آينده با سران گروه ۸ ديدار نموده و مسائل مربوط به رشد و توسعه، سرمايه گذاري مستقيم خارجي، بازرگاني، مبارزه با گرسنگي، امنيت غذايي، توليدات كشاورزي و مبارزه با امراض ايدز و فلج اطفال و همچنين عمليات حفظ صلح در قاره آمريكا را مورد بررسي قرار دهند.

سخنگوي آژانس بين المللي انرژي اتمي:
بررسي اظهارنامه ايران زمان مي برد
سخنگوي آژانس بين المللي انرژي اتمي در باره افشاي بخش هايي از گزارش البرادعي گفت: جاي تاسف دارد كه مطالب بخش هايي از گزارش به بيرون درز كرده است؛ حقيقت اين است كه اين گزارش در اختيار اعضاي شوراي حكام قرار گرفته و آنها نيز آن را به طريقي در اختيار رسانه هاي كشورهاي متبوع خود گذاشته اند.
مليسا فلمينگ، در گفتگو با خبرنگار خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) افزود: رسانه هاي خبري نسخه هاي گزارش را از سوي اعضاي شوراي حكام به دست آورده اند؛ در اين رسانه ها گزارش هاي زيادي درباره  مطالب و محتواي اين گزارش وجود داشته است؛ هم چنين واكنش هايي از سوي مقامات ايران و مقامات آمريكايي و اروپايي صورت گرفته و در اين زمينه تعادلي شكل گرفته است.
وي با اعلام اين كه نمي تواند در خصوص تصميم آتي شوراي حكام آژانس بين المللي انرژي اتمي درباره  ايران نظر دهد گفت: موارد مختلفي در نشست آتي شوراي حكام به آنها پرداخته مي شود از جمله حفاظ و بررسي هاي هسته اي و در خصوص اين دو موضوع كه در دستور كار آژانس قرار دارد؛ دو موضوع به صورت زيرمجموعه مطرح مي شوند كه يكي از آنها گزارش البرادعي درباره  ليبي و ديگري گزارش وي در خصوص ايران است.
سخنگوي آژانس بين المللي انرژي اتمي در ادامه تصريح كرد: اعضاي شوراي حكام گفت وگوهاي دو هفته اي درخصوص اين دو گزارش خواهند داشت و در پي آن نسبت به اين دو گزارش واكنش خود را ارايه خواهند كرد و امكاني كه در اين باره مي توان تصور كرد، ارايه قطعنامه  خواهد بود.
سخنگوي آژانس بين المللي انرژي اتمي با تاييد حضور نمايندگاني از سوي ايران در نشست آتي شوراي حكام گفت: همواره نمايندگاني از سوي ايران در جلسات شوراي حكام حضور داشته اند؛ با اين حال و در حال حاضر ايران عضو شوراي حكام نيست، اما همواره درها براي حضور اعضاي آژانس در خصوص حضور نمايندگانشان در جلسات شوراي حكام باز است.
وي در خصوص اين كه قرار است چه كساني از سوي ايران در جلسات آتي شوراي حكام حضور يابند، ابراز
بي اطلاعي كرد.
وي با بيان اين كه اظهارنامه  هزار صفحه اي ايران بسيار حجيم بوده و هنوز مورد تحليل قرار نگرفته است گفت: آژانس بين المللي انرژي اتمي سوالهايي به خصوص درباره  وجود مسايل چشمگير دارد كه از آن جمله مي توان به مساله  نشانه هايي از فوق غني سازي و مساله سانتريفيوژ P2 اشاره كرد؛ از ايران اطلاعاتي در اين خصوص خواسته شده است كه احتمالا در اظهارنامه  ايران نيز منعكس شده است؛ بنابراين برخي از اين اطلاعات ارايه شده در اين اظهارنامه بايد مورد تجزيه و تحليل قرار بگيرند تا بدين وسيله به حل و فصل اين مسايل چشم گير بپردازيم.
احتمال حضور نماينده
ويژه مجلس در مذاكرات وين
خبرگزاري مهر به نقل از مقامي مطلع در مجلس شوراي اسلامي نوشت كه احتمال دارد يك نماينده از طرف نمايندگان مجلس براي بررسي دقيق رفتار آژانس بين المللي انرژي اتمي در قبال پرونده ايران، رسما در مذاكرات آتي وين حضور يابد.
اين مقام گفت كه با نهايي شدن مذاكرات درباره اين موضوع، احتمالا يكي از اعضاي كميته ان.پي.تي (NPT) مجلس هفتم در نشست آينده شوراي حكام آژانس شركت كند.
به گفته اين مقام نمايندگان تصميم دارند كه رفتار و نحوه تعاملات آژانس با اقدامات شفاف ايران را به دقت مورد مطالعه قرار دهند تا درباره سياست آتي تهران در مواجهه با آژانس تصميم گيري كنند.
رياست گروه كاري ۲۱ نفره مجلس در مورد پرونده هسته اي ايران (كميته NPT) بر عهده علاءالدين بروجردي است و محمود محمدي هم به عنوان دبير و سخنگوي آن معرفي شده است.

كوتاه از سياست ايران
انتخابات قزوين باطل شد
در جلسه اخير شوراي نگهبان ابطال انتخابات شهرستان قزوين به تصويب رسيد.
به گزارش خبرگزاري فارس در اين جلسه پس از استماع گزارش بازرسي ويژه شوراي نگهبان از تخلفات و فعاليتهاي غير قانوني دور دوم انتخابات شهرستان قزوين، شوراي نگهبان تصميم به ابطال اين دور انتخابات قزوين گرفت.
تهديد برخي كشاورزان، خريد و فروش آراء و اثبات تخلفات گسترده ديگر از جمله موارد گزارش بازرس ويژه شوراي نگهبان بوده است. در همين حال جلال الدين شريفي فرماندار شهرستان قزوين در گفتگويي كوتاه با خبرنگار خبرگزاري فارس گفت: مسئله به صورت رسمي به ما اعلام نشده و ما نيز اين مسئله را در حد اخبار غير رسمي شنيده ايم. داود محمدي در دور دوم انتخابات اين شهرستان موفق به كسب اكثريت آراء شد.
فرماندار قم تفهيم اتهام شد
فرماندار قم صبح ديروز در شعبه ۵ بازپرسي دادسراي جرايم كاركنان دولت حاضر شد.به گزارش ايسنا محمدجواد كرخي، فرماندار قم پس از تفهيم اتهام در اين جلسه بازپرسي، با كفالتي به مبلغ سه ميليون تومان آزاد شد.
اتهام فرماندار قم، نشر اكاذيب و شاكي وي هيأت نظارت استان قم عنوان شده و جلسه بعدي بازپرسي نيز هنوز مشخص نشده است.
فرمانده كل سپاه:
آمريكا يك دولت دست نشانده در عراق روي كار آورده است
فرمانده كل سپاه پاسداران گفت: حوادث اخير در عراق نشان داد كه آمريكا از تأمين حقوق مردم عراق در ايجاد دولتي كه منتخب مردم عراق باشد، ناتوان است و يك دولت دست نشانده را در عراق روي كار آورده است.
به گزارش خبرگزاري فرانسه به نقل از روابط عمومي دفتر فرماندهي كل سپاه، رحيم صفوي كه در جمع پاسداران نيروي هوايي مستقر در شيراز سخن مي گفت با اشاره به مشكلات پيش روي ايالات متحده آمريكا، گفت: عدم اقناع افكار عمومي ملت عراق، اختلافات بين سازمان سيا، پنتاگون و وزارت خارجه و به تبع آن بركناري جورج تنت و معاون عملياتي وي از سازمان سيا و ناامني موجود در عراق نشانه هاي آشكاري از ضعف استراتژي آمريكا در عراق است.صفوي به كينه توزي هاي آمريكا و رژيم صهيونيستي به عنوان بزرگترين تهديد عليه انقلاب اسلامي اشاره و تصريح كرد: عظمت انقلاب اسلامي در بعد جهاني از جهت مشاركت مردم در پيروزي و تداوم آن، ايدئولوژيك بودن آن، رهبري بي نظير، موقعيت استراتژيك و تمدن گرانسنگ آن سبب عميق تر شدن كينه دشمنان شده است.
ملوانان ايراني به دستگاه هاي قضايي امارات معرفي شده اند
القدس العربي در شماره ديروز خود نوشت كه مقامات امارات دستگيري ملوانان لنج ماهيگيري ايراني را در آب هاي جزيره ابوموسي تاييد كردند.
به گزارش ايسنا، اين روزنامه چاپ لندن به نقل از مقامات امارات ادعا كرد كه اين لنج در آب هاي منطقه يي امارات توقيف شده است.
خبرگزاري امارات نيز به نقل از يكي از مسئولان گارد ساحلي امارات ادعا كرد كه يكي از قايق هاي گشتي وابسته به گارد ساحلي امارات چهارشنبه گذشته يك لنج ماهيگيري ايراني را كه در آب هاي امارات مشغول صيد ماهي بوده است توقيف كرد.
خبرگزاري امارات ادامه داد: گارد ساحلي بعد از دستگيري ملوانان ايراني آنها را به دستگاه هاي قضايي كشور معرفي كرده است.
پاسخ جمعيت مصدومين سلاح هاي كشتار جمعي ادعاي دولت آلمان
جمعيت مصدومين سلاح هاي كشتار جمعي در نامه اي به بارون پاول فون مالتزان، سفير جمهوري فدرال آلمان در تهران ادعاي دولت آلمان مبني بر مجازات مقامات شركت هاي آلماني حامي رژيم صدام را غيرواقعي دانست.
به گزارش ايسنا در بخشي از اين نامه با اشاره به اينكه مقامات آلمان طي سالهاي گذشته به طور مكرر و رسمي اعتراف نموده اند كه خود را در قبال جنايت ادعايي واقع شده توسط مردم آلمان عليه يهوديان مقصر دانسته و با اهداء ده ها ميليارد دلار تجهيزات ادوات پيشرفته نظامي درصدد جبران جنايات مقامات سلف خود مي باشند، آمده است: جمعيت مصدومين با توجه به قرائن و شواهد غيرقابل انكار ادعاي دولت آلمان مبني بر مجازات مقامات شركت هاي آلماني حامي جنايات رژيم صدام را غيرواقعي مي داند.

ديدار ۱۶سفير آفريقايي با رئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام
سفراي ۱۶ كشور آفريقايي عضو گروه كشور آفريقايي مقيم تهران ديروز با آيت الله هاشمي رفسنجاني ديدار و گفت وگو كردند.
به گزارش ايسنا، رئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام در جمع سفراي كشورهاي آفريقايي، با اشاره به نقش و جايگاه كشورهاي جهان سوم و مسلمان در سياست خارجي جمهوري اسلامي ايران بر ضرورت وحدت همدلي و همكاري بيش از پيش براي ارتقاء جايگاه آفريقا در سطح جهاني تأكيد كرد.
هاشمي رفسنجاني توقف بهره كشي و جبران حقوق از دست رفته آفريقايي ها را توسط كشورهاي استعمارگر از جمله راهكارهاي اساسي پيشرفت و ترقي قاره آفريقا دانست و افزود: اين امر تنها به خواست و اراده مردم و دولت هاي آفريقايي بستگي دارد.
رئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام سطح همكاري هاي كشورهاي آفريقايي با جمهوري اسلامي ايران را مطلوب ندانست و افزود: زمينه هاي فراواني براي همكاري مستقيم و قطع واسطه ها وجود دارد كه لازم است از اين فرصت به وجود آمده استفاده بهينه كرد. وي عدم آشنايي مردم دنيا با قابليت ها و زمينه هاي همكاري مردم آفريقا را يكي از علل عدم بسط و ارتقاء مناسبات دانست و تأكيد كرد: بايد در اين امور اقدامات اساسي و اطلاع رساني مناسبي انجام پذيرد.
در اين ديدار كه سفراي شانزده كشور آفريقايي مقيم تهران شركت داشتند، خانم آلاري كول، سفير سيرالئون و رئيس نمايندگي اين گروه نظرات آنان را در قالب بيانيه اي به اطلاع رئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام رساند.
گروه سفراي كشورهاي آفريقايي مقيم تهران شامل ۱۶ سفير و رئيس نمايندگي از كشورهاي آفريقاي جنوبي، مالي، ساحل عاج، گينه، كنيا، اوگاندا، الجزاير، سودان، مراكش، مصر، نيجريه، ليبي، تونس، سيرالئون، زميبابوه و سنگال مي باشد.

گزارش ديده بان حقوق بشر درباره ايران منتشر شد
آسوشيتدپرس از انتشار گزارشي از سوي سازمان ديده بان حقوق بشر درباره ايران خبر داد.به گزارش ايسنا اين خبرگزاري آمريكايي در ادامه آورده است كه سازمان ديده بان حقوق بشر گزارش ۷۳ صفحه اي را كه اعلام كرده براساس گفت وگوهايش با افرادي كه زندانيان سياسي سابق خوانده شده اند، تهيه كرده است يكشنبه گذشته منتشر كرد.
اين گزارش مي افزايد: ديده بان حقوق بشر با زندانيان سياسي سابق كه خارج از ايران به سر مي بردند گفت وگوهايي كرده است بسياري از آنان از افشاي نامشان و نيز از واضح صحبت كردن در داخل ايران واهمه داشتند.
روزنامه اينديپندنت نيز با اشاره به همين خبر و با اشاره به تصويب قانون منع شكنجه در ايران به نقل از سازمان ديده بان حقوق بشر نوشت، اين قانون بدون اجراي موثر بي معناست.اين روزنامه  همچنين نوشت: ديده بان حقوق بشر از اتحاديه اروپا خواست در روابط خود با تهران تجديد نظر كند.
خبرگزاري رويتر نيز ضمن اشاره به اين خبر گزارش داد: ديده بان حقوق بشر از اتحاديه اروپا خواسته است تا فشارهاي وارد بر تهران را افزايش دهد.
به گزارش رويتر، ديده بان حقوق بشر در گزارش  انتقادي خود از ايران گفت كه مذاكرات ميان اروپا و ايران در خصوص حقوق بشر كه وارد سومين سال خود شده است نتيجه اي در بر نداشته است.
به گزارش رويتر، سارالياويستون، مدير اجرايي بخش خاورميانه و آفريقاي شمالي سازمان ديده بان حقوق بشر مدعي شد پاسخ ضعيف اتحاديه اروپا به آن چه كه وي نقض حقوق بشر در ايران مي خواند، عميقا نگران كننده است.

پيروز حسيني:
گروه كاري غيرمتعهدها درباره گزارش البرادعي تشكيل شد
ايران طي روزهاي آتي ملاقات هايي را با اعضاي غيرمتعهد و كشورهاي اروپايي خواهد داشت.
پيروز حسيني، نماينده ايران در آژانس بين المللي انرژي اتمي در وين در گفتگو با خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) اظهار داشت: پس از آنكه البرادعي گزارش خود را ارائه داد، اين گزارش توسط اعضاي شوراي حكام به پايتخت هايشان ارسال شده است و آنها در حال بررسي آن هستند.
وي افزود: در ارتباط با اين گزارش و اينكه عكس العمل شوراي حكام درباره آن چگونه باشد، صحبت ها و مشورت هايي ميان كشورها در حال انجام است؛ كشورهاي اروپايي رايزني هايي انجام مي دهند و گروه غيرمتعهدها امروز اولين گروه كاري خود را در اين ارتباط در وين تشكيل داده كه بيانيه رئيس گروه را تهيه و تدوين كنند.
نماينده ايران در آژانس بين المللي انرژي اتمي گفت: گزارش بررسي هايي كه تاكنون انجام شده در گزارش البرادعي است و به طور كلي بازرسان توانسته اند از سايتهاي مورد نظرشان بازديد كرده و گزارش تهيه كنند. كم و كيف اين بازرسي ها و همكاري ايران با آژانس به گونه اي بوده كه البرادعي در گزارش خود آورده است:
پيشرفت خوبي در ارتباط با همكاري ها با آژانس از سوي ايران انجام شده است.
حسيني در خصوص اظهارنامه هزار صفحه اي ايران گفت: آژانس بايد اين اظهارنامه را مطالعه كند؛ صحبت هايي كه اخيرا توسط بازرسان آژانس در خصوص وارداتي بودن قطعات سانتريفيوژ P2 انجام شده مورد بحث ما و آژانس است. ما به آژانس اعلام كرده ايم كه اين قطعات كاملا داخلي است.
وي همچنين در خصوص قطعنامه آلمان، انگليس و فرانسه نيز اظهار داشت: بايد در روزهاي آتي با همكاران اروپايي مان جلسه داشته باشيم كه در اين باره صحبت خواهيم كرد. به طور كلي تهران انتظار دارد كه با توجه به همكاري هاي گسترده اي كه ايران با آژانس داشته و همچنين اقداماتي كه در ارتباط با ايجاد ارتباط بيشتر در جامعه بين المللي انجام داده قطعنامه اي كه صادر خواهد شد متناسب با فعاليت هاي بسيار خوب ايران در اين زمينه باشد.
بايد منتظر ماند و ديد در ۱۴ ژوئن تصميم شوراي حكام به چه صورت خواهد بود.

درخواست غرب از ايران براي همكاري در عراق
الوطن نوشت كه سه كشور بزرگ اروپايي با ارسال نامه مشتركي به ايران از تهران خواستند تا به آنها در آرام كردن اوضاع امنيتي عراق كمك كند.
به گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، اين روزنامه چاپ عربستان ادامه داد: ارسال اين نامه در حالي است كه محمد خاتمي، رئيس جمهور ايران اظهار داشته است كه دولت بوش قراردادي را كه ممكن بود درباره همكاري در عرصه عراق بين واشنگتن و تهران بسته شود، از بين برد.
روزنامه ياد شده به نقل از يكي از مقامات بلندپايه اروپايي بدون ذكر نام نوشت كه ايران نقش دوگانه اي را درباره عراق در پيش گرفته است و تمايلي ندارد كه آمريكا به آساني در عراق به موفقيت دست يابد و همچنين تمايلي هم ندارد كه آمريكاييها كاملا در عراق با شكست مواجه شوند؛ چرا كه اين شكست تهديدي عليه امنيت ملي آنها (ايران) به شمار مي رود.
الوطن به نقل از مقامات ديپلماتيك اروپايي كه نامي از آنها نبرد افزود: فرانسه، انگليس و آلمان اين نامه  را به خواست دولت جورج بوش تهيه و براي مقامات ايراني ارسال كرده اند كه محتواي اين نامه درباره تمايل اروپا براي همكاري ايران، اروپا و جامعه بين الملل در عراق در برقراري صلح و ثبات و مهيا كردن تسهيلات اجرايي براي اقدامات ضروري مربوط به اجراي انتخابات سال ۲۰۰۵ و تشكيل دولت قانوني جديد است.
الوطن افزود: در اين نامه به ضرورت ايفاي نقش مثبت ايران در عراق و همچنين نقش آن در آرام كردن اوضاع امنيتي، حمايت از مراجع ديني عراق و جلوگيري از افزايش عملياتهاي نظامي تأكيد و موضع گيري مثبت تهران در قبال مسائل عراق راهي براي گسترش و بهبودي روابط اروپا و ايران شمرده شده است.

سياسي
اجتماعي
اقتصادي
خارجي
شهري
ورزش
ورزش جهان
صفحه آخر
همشهري ضميمه
بازارچه همشهري
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   خارجي   |   سياسي   |   شهري   |   ورزش   |   ورزش جهان   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |