چهارشنبه ۲۰ خرداد ۱۳۸۳ - شماره ۳۴۰۲
سايه روشن ورزش
تيم فوتبال رئال مادريد در ژاپن
معراج مژده - با برنامه ريزي  صورت  گرفته  ، تيم  فوتبال  رئال  مادريد اسپانيا يك  سفــر كوتاه  مدت  به  ژاپن  خواهد داشت .
به  گزارش  خبرگزاري  رويترز از مادريد ، تيم  رئال  مادريد كه  در فصل  پيش نه  تنها در رقابت هاي  فوتبال  قهرماني  دسته  اول  باشگاه هاي  اسپانيا و نه  در رقابت هاي  قهرماني  باشگاه هاي  اروپا ، نتوانست  چهره  خوبي  از خود به  نمايش گذارد در روزهاي  ششم  تا يازدهم  مرداد ماه  سال  جاري  براي  انجام  دو ديدار دوستانه  به  ژاپن  سفر خواهدكرد.
هنوز نام  حريفان  تيم  رئال  مادريد براي  انجام  اين  دو ديدار اعلام  نشده  است .
تيم  رئال  مادريد پس  از بازگشت  از توكيو به  مادريد تمرينات  خود را براي  حضور موفق  در فصل  آينده  رقابت هاي  فوتبال  قهرماني  دسته  اول  باشگاه هاي  اسپانيا آغاز خواهد كرد.
رئال در فصل  گذشته  فوتبال  باشگاه هاي  اسپانيا پس  از تيم هاي  والنسيا ، ديپورتيوولاكرونيا و بارسلونا در مكان  چهارم  ايستاد.
آزمايش سيستم جديد مسابقات اتومبيلراني در رالي آكروپليس
008217.jpg

فدراسيون بين المللي اتومبيلراني ( فيا) اعلام كرد: سيستم جديد مسابقات اتومبيلراني كه به رانندگان اجازه مي دهد بعد از تصادم، دوباره وارد مسابقه شده يا از ادامه آن انصراف دهند، هفته آينده در مسابقات رالي آكروپليس اجرا و آزمايش مي شود.
به گزارش خبرگزاري رويترز از لندن، بنابر اعلام فيا، شركت كنندگان در مسابقات اتومبيلراني طبق سيستم جديد، هيچ نگراني در مورد ثبت امتيازات يا رتبه بندي روزانه نخواهند داشت.
سيستم جديد «سوپ رالي» به رانندگان اوت شده اجازه مي دهد روز بعد به دور مسابقات برگشته و هر روز امتيازات محاسبه خواهد شد.
در حال حاضر فقط براي رانندگاني كه از خط پايان عبور مي كنند، امتياز محاسبه شده و اتومبيل هايي كه نتوانند يك مرحله را به پايان برسانند، از شركت در ادامه مسابقه محروم مي شوند.

بهترين گلزن سال آفريقا
008214.jpg
مصطفي شعرباف- گلزن كامرون، ساموئل اتو كه به تازگي مرد سال فوتبال آفريقاشد، مردي خنده رو، بي ريا و دوست داشتني است. اما هنگام عصبانيت و كار و بازي از آن خنده هاي دوست داشتني خبري نيست.
اتو، صاحب دلي بزرگ و دهاني حتي بزرگ تر از دلش است. او در كريسمس سال گذشته به خاطر لگدي كه از فرط خوشحالي به تياكوماتو، بازيكن بارسلونا زد صاحب كارت قرمز شد و در ضمن كتك مفصلي هم از مربي خود در قسمت نيمكت  ذخيره خورد. بدتر از همه از كشور خود نيز ممنوع الخروج گرديد. تنها اتو مانده بود و يك جفت كفش ورزشي.
زشت ترين كار او تاكنون دزديدن يك جفت كفش فوتبال از باشگاه بوده كه به قول كامروني ها به خاطر اين كار استحقاق مرگ داشت.
وراي تمام اينها او بازيكني بسيار جذاب است. او در سن ۱۶ سالگي در سال ۱۹۹۸ جوان ترين عضو تيم خود بود و تا به حال در بيش از ۵۰ بازي در كنار تيم كشور خود بوده است. او هم اكنون به عنوان يك ستاره در جام ملت هاي آفريقا و در آرزوي انتخاب شدن به عنوان بازيكن سال است.
عليرغم سن كمش او، برنده ۲ جام از جام هاي بازي هاي ملي آفريقا در سال هاي ۲۰۰۰ و ۲۰۰۲ بوده است و همچنين برنده مدال طلا در المپيك سيدني ۲۰۰۰ و جام قهرماني باشگاه هاي اسپانيا در سال ۲۰۰۳.
آخرين نشان پيروزي تيم مايوركا را، اين بازيكن با احساس، به تنهايي با به ثمر رساندن ۲ گل به هولووا در مسابقات فينال به اين تيم هديه كرد. اين پيروزي بزرگترين جايزه را از آن او كرد و او اين نشان پيروزي را به دوست خود در بازي هاي ملي، مرحوم مارك ويون فو كه در روز قبل از آن، در مسابقات نيمه نهايي جام كنفدراسيون ها در مقابل كلمبيا جان باخته بود هديه كرد.
او در اين مسابقه شركت نكرد و پس از بازي هاي گروهي از فرانسه به اسپانيا بازگشت و در مسابقه نهايي اسپانيا شركت نمود و پيروزي را براي مايوركا به ارمغان آورد. او براي ديدن جام كنفدراسيون ها مرحله نهايي به فرانسه رفت و اظهار داشت كه دوستش به همراه خدا بازي او را نگاه مي كرده اند و او وظيفه خود را انجام داده است.
هميشه آقاي گل
ساموئل اتو متولد مارس ۱۹۸۱ در نكون(Nkon) شهري با جمعيت ۴۰۰ هزار نفر به فاصله ۴۰ كيلومتر از پايتخت كامرون است. اين بازيكن در سن ۱۵ سالگي به رئال مادريد گرويد و اولين بازي خود را در ليگ در ۱۹۹۸ آغاز نمود و در مدت دو سال ۸۸ دقيقه براي اين تيم بازي كرد.
در سال ۱۹۹۹، مايوركا حاضر به پرداخت ۵ ميليون پوند براي او شد و اتو آن را پذيرفت و در فصل بعد بهترين گلزن اين تيم شد.
او چون صاعقه اي سريع و محكم است، و يك مهاجم مخرب براي هر خط دفاعي- شتابش او را تا آخرين نقطه پيش مي برد قبل از اين كه عكس العملي از حريف سر بزند او را پشت سر مي نهد، او بي همتا است، هوش او در اجراي حركات، محاصره او را غيرممكن ساخته است. هر ضربه اي را به گل تبديل مي كند. با هوشياري و توانايي تمام خط دفاع را از محدوده خود بيرون مي كشد. شايد او به اندازه تيري هانري با وقار و محترم نباشد و يا حتي به اندازه رونالدو مطمئن و با اعتماد به نفس، اما از هر ويژگي ذره اي را داراست و علاوه بر اينها، نرم و سبك، سريع و غيرقابل مهار نيز است. فصل پيش، فصل چهارم او در مايوركا فصل اعجاب انگيز او بود. ۱۴ گل زيبا در اين تيم به ثمر رساند، زيباترين و تماشايي ترين كارش در برنابئو بود. جايي كه مايوركا، رئال مادريد را با نتيجه ۵ بر ۱ در هم كوبيد. او در اواخر اين بازي وارد زمين گرديد. توسط موج عظيمي از طرفداران مضطرب و نگران و سرپا ايستاده مورد تشويق و استقبال قرار گرفت كه واقعاً سزاوار آن بود.
به نظر مي آمد هم بازي شدنش با فرناندو هيه رو اشتباه بود، او مثل آهو مي دويد و هيه رو مثل اسب آبي، ولي به هر حال حمله اتو، دفاع مادريد را كه شامل روبرتو كارلوس هم مي شد در هم شكست. مربي مايوركا، مانزانو اظهار نمود: ساموئل اتو به راحتي قادر است به ديويد بكهام برسد.
جاي تعجب هم نيست. اتو در تابستان با قراردادهاي خود با ليورپول، چلسي و والنسيا ركورد درآمد خود را در هم شكست. با استراتژي فوق العاده اي كه از آغاز اين فصل از خود نشان داد، شماره تحسين كنندگان او افزايش يافته و همچنين قيمت بي واهمه اين بازيكن سر به سوي ۱۵ ميليون پوند گذاشته است.
مربي كنوني او، لوئيس آراگونز او را بهترين بازيكن در تاريخ مايوركا مي پندارد و همچنين يكي از ۵ بازيكن برتر جهان و به همين دليل تيم هاي منچستر، بارسلونا، يوونتوس، آتلتيكو مادريد و ميلان چشمي نگران به اين تيم دوخته اند. رئال مادريد كه حق دريافت ۵۰ درصد پول فروش اتو را دارد در حال تشويق او به پيوستن به آرسنال مي باشد چرا كه زمينه دعوت تيري هانري به تيمشان مهيا مي شود. البته بعضي ها معتقدند كه بهتر است اتو را باز پس بگيرند كه فكر غير عادلانه اي هم نيست ولي اتو اظهار دارد كه كار او در مايوركا تمام شده و حالا وقت آسودگي اوست. به قول خودش اين براي او به صرفه است.
اتو مي گويد: «تعداد كمي از بازيكنان، مثل من، در هنگام بازي، تمام انرژي خود را در زمين مي گذارند. من لياقت بازي براي تمام تيم هاي دنيا را دارم و فقط بعد از ۲ بازي طرفداران زيادي از آن خود خواهم كرد.
من ممكن است به خوش تيپي بكهام نباشم اما بهتر از او بازي مي كنم.» و شايد واقعاً هم همينطور باشد.

خبرها و نگاه ها
۱۵ ميليون دلار هزينه جذب بازيكنان خارجي براي گالاتاسراي
گروه ورزشي- «اوزحان  جان  آيدين » رئيس  باشگاه  «گالاتاسراي » تركيه  اعلام  كرد، در فصل جاري  حداقل  ۱۵ ميليون  دلار براي  انتقال  پنج  بازيكن  خارجي  به  تيم  فوتبال اين  باشگاه  هزينه  خواهد شد.
«جان  آيدين » در گفت  وگو با   روزنامه  «استار» گفت : مبلغ  ياد شده  حداقل  ميزان  در نظر گرفته  شده  است  و در صورت  نياز اين  مبلغ  افزايش خواهد يافت .
آيدين  گفت : هدف  گالاتاسراي  خريد دو بازيكن  خط دفاعي ، دو بازيكن  خط مياني  و يك  بازيكن  خط حمله  است .
رئيس  باشگاه  گالاتاسراي  گفت : دولت  به  وي  پيشنهاد خريد باشگاه  «علـــــي سامين » متعلق  به  اين  باشگاه  و تبديل  آن  به  يك  مركز برگزاري  كنگره  را داده  و در مقابل  پيشنهاد تخصيص  يك  زمين  ديگر را كرده  است . وي  افزود: پيشنهاد تاسيس  ورزشگاه  جديد براي  شخص  وي  بسيار جذاب  بود و تصميم  نهايي  در اين  زمينه  را در هفته هاي  آينده  اتخاذ خواهند كرد.
رئيس  باشگاه  گالاتاسراي  گفت : پيشنهادهايي  براي  تخصيص  اعتبار ساخت ورزشگاه  جديد دريافت  كرده  كه  از جمله  اين  پيشنهادها تخصيص  يك  اعتبار ۷۰ميليون  دلاري  از سوي  بانك  صادرات  آمريكاست .
جان  آيدين ، با اشاره  به  اينكه  سال  آينده  يكصدمين  سالگرد تاسيس  باشگاه  گالاتاسراي  را جشن  خواهند گرفت ، گفت : هدف  تيم  فوتبال  گالاتاسراي  كسب  عنوان  قهرماني  ليگ  دسته  اول  باشگاههاي  تركيه  در يكصدمين  سالگرد تاسيس  اين  باشگاه  است .
گالاتاسراي  از جمله  تيم هاي  سرشناس  فوتبال  باشگاه هاي  تركيه  است .
اين  تيم  در فصل  جاري  درخشش  چنداني  در مسابقات  ليگ  دسته  اول  نداشت  و در رده  ششم  ليگ  جاي  گرفت .
«ايناموتو» جام ملت هاي
آسيا را از دست داد
«يونيچي  ايناموتو» ملي پوش  تيم  فوتبال  ژاپن  ، به دليل  مصدوميت  حضور در رقابت هاي  فوتبال  جام  ملت هاي  آسيا را از دست  داد.
به  گزارش  خبرگزاري  رويترز از توكيو ، ايناموتو در ديدار دوستانـــــه  سه شنبه  شب  تيم هاي  ملي  فوتبال  انگليس  و ژاپن  كه  در شهر منچستر برگزار شد ، از ناحيه  استخوان  پاي  چپ  دچار مصدوميت  شد.
آسيب ديدگي  ايناموتو به  حدي است  كه  وي  به  مدت  ۳ ماه  نمي تواند در رقابت هاي  فوتبال  شركت  كند ، همين  امر باعث  خواهد شد كه  وي  نتواند به همراه  تيم  ملي  فوتبال  ژاپن  در پيكارهاي  قهرماني  جام  ملت هاي  آسيا شركت  كند. با اين  آسيب  ديدگي  وضعيت  ايناموتو براي  پيوستن  به  تيم  فولهام  انگليس  نيز در پرده  ابهام  قرار گرفت .
اين  بازيكن  كه  به  عنوان  بازيكن  قرضي  به  تيم  فولهام  پيوسته  بــــود ،اكنون  معلوم  نيست  كه  بتواند به صورت  قطعي  به  اين  تيم  انگليسي  بپيوندد.

ورزش
اقتصاد
انديشه
ايران
زندگي
سياست
علم
فرهنگ
مدارا
هنر
|  اقتصاد  |  انديشه  |  ايران  |  زندگي  |  سياست  |  علم  |  فرهنگ   |  مدارا  |
|  ورزش  |  هنر  |
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |