چهارشنبه ۱۸ شهريور ۱۳۸۳ - سال يازدهم - شماره ۳۴۹۰ - Sep 8, 2004
تا پايان برنامه چهارم
۳۰ درصد جوانان تحت پوشش آموزش عالي قرار مي گيرند
معاون آموزشي وزارت علوم گفت: ۳۰ درصد جوانان ۱۸ تا ۲۴ سال كشور تا پايان برنامه چهارم توسعه تحت پوشش آموزش عالي قرار مي گيرند.
دكتر حسن خالقي،در دومين گردهمايي دانشجويان بورسيه دكتراي داخل دانشگاه ها، گفت: همچنين بايد تا پايان برنامه سوم توسعه ۱۵ تا ۱۷ درصد جوانان ۱۸ تا ۲۴ سال كشور تحت پوشش آموزش عالي قرار بگيرند.
وي با بيان اينكه پوشش تحصيلي آموزش عالي در كشورهاي پيشرفته ۵۰ تا ۶۰ درصد است، اين ميزان را در ايران ۱۷ درصد عنوان كرد. وي بزرگترين چالش پيش روي وزارت علوم را تقاضاي زياد براي حضور در آموزش عالي دانست.
دكتر خالقي در ادامه توسعه دوره هاي تحصيلات تكميلي و حمايت از رشته هاي جديد در دانشگاه را از اهم برنامه هاي وزارت علوم دانست و گفت: از ميان ۵۰ دانشگاه وزارت علوم ۴۰ دانشگاه داراي طرح جامع مصوب آموزش هستند.
معاون آموزشي وزارت علوم در ادامه دوره هاي مشترك دانشگاه هاي خارج را معتبر دانست و در عين حال تاكيد كرد كه هيچ شعبه دانشگاه خارجي در كشور وجود ندارد.

وزير دفاع: ايران بطور مستمر توان دفاعي خود را ارتقا مي دهد
وزير دفاع  و پشتيباني  نيروهاي  مسلح ايران ، تأكيد كرد: اقتدار به  معناي جنگ  طلبي  نيست ، همانگونه  كه  راه  صلح  از امتيازدهي  نمي گذرد.
علي  شمخاني  با تأكيد بر موفقيت آميز بودن  آزمايش  اخير موشك  شهاب  ۳گفت : اين  وزارتخانه  آماده  است  كه  در حضور ناظران ، بارديگر موشك  شهاب  ۳ را آزمايش  كند.
وي  كه  در نوزدهمين  اجلاس  مديران  ارشد وزارت  دفاع ، سخن  مي گفت ، افزود: رمز ماندگاري  انقلاب  اسلامي با وجود همه  توطئه ها، مقاومتي  است  كه  شاگردان امام  (ره ) در عرصه هاي  مختلف  از خود نشان  دادند.
دريابان  شمخاني  مقاومت  را توليدكننده  قدرت  دانست  و افزود: مقاومت به  قدرت  نياز دارد كه  بايد آن را توليد كرد در غير اين  صورت  مصادره  مي شود و يا به  هدر مي رود.
دريابان  شمخاني  افزود: موفقيت  وزارت  دفاع  در توليد قدرت  و دستيابي  به  ابزار بازدارندگي  موثر و همچنين  كسب  رتبه  اول  در جشنواره  شهيد رجايي  مرهون  مقاومت  و پايداري  مديران  و كاركنان  خدوم  وزارت  دفاع  در ايجاد تحول و پويايي  اين  وزارتخانه  است . وزير دفاع  در پايان  تأكيد كرد: با توجه  به  اين كه  سياست  بازدارندگي  موثر معمولا در نقطه  ثابتي  متوقف  نمي شود، جمهوري  اسلامي  ايران  نيز به صورت  مستمر توان  دفاعي  خود را ارتقاء مي دهد.

توزيع دفترچه هاي خانوار در بم
معاون عملياتي سازمان امداد و نجات هلال احمر گفت: دفترچه هاي خانوار بر اساس تعداد افراد هر خانوار در بم بين خانواده ها توزيع مي شود.
دكتر فرشيد توفيقي در گفتگو با خبرگزاري مهر گفت: در حال حاضر ۳۳ هزار و ۱۳۸ دفترچه خانوار براي ۱۲۵ هزار و ۴۶۰ نفر از افراد تحت پوشش از مناطق ۱۳ گانه شهر بم صادر شده است.
وي افزود: بيشترين فراواني مربوط به خانوارهاي ۲ نفره است و در رتبه بعد خانواده هاي ۳ نفره قرار دارند.
معاون عملياتي سازمان امداد و نجات هلال احمر در رابطه با ديگر فعاليت هايي كه اين سازمان در بم انجام داده است، گفت: در حال حاضر ۳۰۰ نفر در بخش امداد و نجات در ۱۳ منطقه بم فعاليت مي كنند. بيمارستان صليب سرخ به عنوان اصلي ترين بيمارستان شهر كه مجهز به تمام بخش هاي درماني است، در حال امداد رساني به بيماران و مجروحين به جا مانده از زلزله است كه نياز به مداواي طولاني مدت دارند.
دكتر فرشيد توفيقي افزود: در كنار اين اقدامات سازمان امداد و نجات هلال احمر كمك هاي نقدي را هم در اختيارباز ماندگان زلزله بم قرار داد، در مرحله اول مبلغ ۹۵ ميليارد و ۸۴۰ ميليون ريال هزينه كفن و دفن ارايه شده كه براي ۲۵ هزار و ۳۵۴ نفر فوت شده بوده است.
وي گفت: در كنار پرداخت هزينه هاي كفن و دفن مقداري هم جيره نقدي به خانواده ها پرداخت شده است.

وزير علوم اعلام كرد:
توسعه دانشگاه آزاد از امسال با هماهنگي وزارت علوم انجام مي شود
خبرگزاري فارس: وزير علوم، تحقيقات و فناوري گفت: به منظور ايجاد هماهنگي ميان كل
دانشگاه ها و مراكز آموزش عالي كشور توسعه دانشگاه آزاد از امسال با هماهنگي وزارت علوم، تحقيقات و فناوري انجام مي شود.
جعفر توفيقي در گفتگو با خبرگزاري فارس افزود: كميته هماهنگي گسترش دانشگاه آزاد از ۲ ماه پيش فعاليت خود را در وزارت علوم آغاز كرده و فعاليت اين كميته قطعا قدم بسيار مثبتي براي رفع ناهماهنگي هاي آموزش عالي در كشور است.
وي اظهار اميدواري كردكه آغاز به كار كميته مشترك وزارت علوم و دانشگاه آزاد كه با تشكيل جلسات مشترك در شوراي گسترش وزارت علوم دنبال مي شود زمينه مناسبي براي رفع ناهماهنگي ها در ساختار نظام آموزش عالي كشور فراهم كند.
وي همچنين با اشاره به مشكل اشتغال فارغ التحصيلان دانشگاهها گفت: در حال حاضر حدود ۱۴ تا ۱۵ درصد فارغ التحصيلان دانشگاههاي دولتي با مشكل اشتغال مواجه هستند كه براساس آمارهاي رسمي كشور با اجراي سياستهاي اشتغالزايي، بيكاري در كشور حدود يك درصد نسبت به سال گذشته كاهش داشته است.
وي ادامه داد: وزارت علوم نيز به منظور بهينه سازي رشته هاي دانشگاهي و هماهنگي آنها با نيازهاي جامعه به طور مستمر براي تغيير و هماهنگي دروس دانشگاهي با نيازهاي جامعه اقدام مي كند.
وي ادامه داد: سياست كلي وزارت علوم در گسترش رشته هاي دانشگاهي نگاه به بازار كار و نياز جامعه است. به طور مثال با توجه به سرمايه گذاري عظيم در حوزه نفت، گاز و پتروشيمي  با همكاري وزارت نفت رشته هاي بالادستي نفت، استخراج و اكتشاف نفت راه اندازي شده است و در هر زمينه ديگري نيز كه بازار كار تقاضا كند آمادگي راه اندازي رشته هاي جديد و متناسب هستيم.

زايران با مجوز اداره گذرنامه عراق تردد مي كنند
فرماندار مهران گفت: با راه اندازي اداره گذرنامه عراق در مجاورت مرز مهران زايران عتبات عاليات بايد با اجازه اين دستگاه تردد كنند.
حجت اسماعيلي ديروز در گفت وگو با ايرنا افزود: اين درحالي است كه قبل از اين گذرنامه زايران تنها توسط اداره گذرنامه جمهوري اسلامي در مرز مهران ممهور مي شد.
وي ادامه داد: باتوجه به استقرار اداره گذرنامه عراق در مرز اين كشور پليس اين كشور درصورت برخورد با زايران غيرمجاز از ورود آنان به عراق جلوگيري مي كند.
اسماعيلي اظهارداشت: اكنون مرز بين المللي مهران به روي زايران عتيات عاليات باز است و زوار مي توانند در قالب كاروان هاي حج و زيارت به صورت قانوني راهي شهرهاي مذهبي عراق شوند.

اولين همايش معرفي فرهيختگان ايثارگر برگزار مي شود
گروه علمي فرهنگي: همايش معرفي فرهيختگان ايثارگر، مهرماه امسال از سوي دبيرخانه شوراي هماهنگي و نظارت بر امر ترويج برگزار مي شود.
به گزارش خبرنگار ما، دكتر ايماني، دبير شوراي هماهنگي و نظارت بر امر ترويج فرهنگ ايثار و شهادت، ضمن معرفي دبيرخانه شوراي هماهنگي و نظارت بر امر ترويج فرهنگ ايثار و شهادت گفت: باتوجه به بند «د» ماده ۱۵۹ برنامه سوم توسعه كشور، درخصوص طرح ترويج فرهنگ ايثار و شهادت، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي موظف شده است اين دبيرخانه را با حضور دستگاه هاي مرتبط تشكيل بدهد.
دكتر ايماني افزود: ۱۵ دستگاه فرهنگي و علمي از قبيل وزارت علوم و تحقيقات و فناوري، وزارت كشور، وزارت آموزش و پرورش، وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي، بنياد نشر و حفظ آثار ارزش هاي دفاع مقدس، بنياد شهيد و امور ايثارگران، سازمان تبليغات اسلامي، دفتر مشاوران رييس جمهور در امور ايثارگران و سازمان هاي ديگر اعضاي اين شورا هستند.
معاون وزير ارشاد گفت: ترويج فرهنگ ايثار و شهادت، هماهنگي بين دستگاه هاي موجود، گسترش و تعريف برنامه هاي خاص و معرفي ايثارگراني كه در بخش هاي مختلف مشغول هستند از اهم وظايف اين دبيرخانه است كه درواقع جزء امور مربوط به شوراي فرهنگ عمومي كشور است.
دكتر ايماني افزود: تشكيل سايت فرهنگ ايثار به نشاني: www.farhangeisar.com به شكل گسترده جزو برنامه هاي اين دبيرخانه است كه به وسيله اين سايت كل ايثارگراني كه در سراسر كشور هستند با هم مرتبط مي شوند.
وي در پايان، با اشاره به ديدگاه مقام معظم رهبري كه فرموده اند: نگذاريم چراغ نورافزاي ايثار و شهادت به خاموشي بگرايد، يادآور شد: در آينده اي نزديك و همزمان با گراميداشت هفته دفاع مقدس اولين همايش بزرگ معرفي فرهيختگان ايثارگر را برگزار مي كنيم كه مقدمه اي است براي برگزاري همايش بزرگ ملي ايثارگران كه عزيزان مي توانند مقالات و آثارشان را به اين دبيرخانه ارسال كنند.

نحوه استخدام اعضاي هيأت علمي دانشگاه ها تغيير كرد
معاون آموزشي و امور دانشجويي وزارت بهداشت اعلام كرد: استخدام اعضاي هيات علمي از اين پس از طريق فراخوان و بر اساس سوابق علمي، آموزشي و پژوهشي آنان صورت مي گيرد.
دكترعبدالله كريمي، گفت: پر رنگ كردن حضور موثر اساتيد در دانشگاه ها با بازنگري وظايف اعضاي هيات علمي و نحوه ارزشيابي عملكرد آنان يكي از اولويتهاي معاونت آموزشي وزارتخانه است كه به دنبال آن از دانشگاه ها خواسته شد تا با تهيه ابزار ارزشيابي ،تغييراتي را در مقررات استخدامي ايجاد كنند. وي با اشاره به اجراي برخي طرح ها  در اين راستا، تصريح كرد: بر اساس يكي از اين طرحها، ۱۵ درصد اعضاي هيات علمي با سابقه ۱۵ ساله دانشگاه ها، به صورت پاره وقت و بر اساس نياز دانشگاه يا درخواست آنها به كار گرفته مي شوند.

توضيح
به دنبال درج خبري به نقل از خبرگزاري جمهوري اسلامي در مورد ارزيابي عملكرد پرسنل نيروي انتظامي در ۲۴ مرداد ماه، مركز اطلاع  رساني ناجا توضيحي به شرح زير ارسال كرده است: 
پيرو مطالب مندرج در صفحه ۲۶ مورخ ۲۴/۵/۸۳ آن روزنامه در خصوص ارتباط مستقيم مسئولين ناجا با مردم از طريق تلفن ۱۹۷ مورخ ۱۳/۵/۸۳ به آگاهي مي رساند يكي از گزارشگران ايرنا ضمن بازديد از سايت به طور غيررسمي اقدام به گفتگو با احدي از كارشناسان نموده و پس از آن مطالب مطروحه را بدون هماهنگي با عنوان رئيس دفتر نظارت همگاني ناجا به صورت خبر منتشر ساخته است. بدين وسيله اعلام مي گردد اولا رئيس دفتر نظارت همگاني ناجا سرهنگ عليرضا محمودي مي باشد و ثانيا براي درج اينگونه اخبار حتما پس از هماهنگي و اخذ مجوز اقدام فرمائيد.

معاون راهنمايي و رانندگي نيروي انتظامي:
طرح تعويض پلاك خودروهاي قديمي از مهرماه آغاز مي شود
معاون راهنمايي و رانندگي نيروي انتظامي با اشاره به هماهنگيهاي انجام شده با دفاتر ثبت اسناد گفت: طرح تعويض پلاك خودروهاي قديمي مدلهاي ۸۰ ، ۸۱ و ۸۲ از مهر ماه جاري آغاز مي شود.
به گزارش ايسنا سردار محسن انصاري ديروز در حاشيه حضور در مركز نظارت همگاني ناجا به خبرنگاران گفت: بر اساس اين طرح خودروهاي پلاك قديمي مدلهاي مذكور هنگام نقل و انتقال بايد پلاك جديد دريافت كنند.
وي به كاهش نرخ رشد تصادفات اشاره كرد و گفت: درحاليكه نرخ رشد تصادفات در سال ۸۱ ، ۲۹ درصد افزايش يافت، اين رشد در ۵ ماهه اول امسال تنها ۱۱ درصد بود و بدين ترتيب نرخ رشد تصادفات در سال جاري كاهش يافته است.
وي از رعايت مقررات توسط مردم، اثرگذاري طرحهاي ترافيكي و اقدامات فرهنگي، آموزشي و هماهنگي نيروهاي انتظامي، اصلاح زيرساختهاي ترافيكي و... به عنوان عوامل كاهش اين رشد نام برد و ادامه داد: درحاليكه رشدتعداد كشته هاي تصادفات گزارش شده از سوي پزشكي قانوني داراي ميانگين ۱۵ درصدي است، اين رقم در خرداد ماه به ميانگين ۵ درصد و در تيرماه كه اوج سفرهاست، به ۳ درصد كاهش يافته است.
معاون راهنمايي و رانندگي نيروي انتظامي در ادامه به كاهش تعداد موتورسواران مقصر در تصادفات اشاره كرد و گفت: در ۵ ماهه اول سال ۸۲ شمار اين موتورسواران ۵/۵ درصد بوده كه اين تعداد با ۲۶ درصد كاهش به ۴ درصد رسيد.
وي با اشاره به اين كه ۹۵ درصد موتورسواران هم اكنون در بزرگراهها از كلاه ايمني استفاده مي كنند افزود: با اجراي طرحهاي ويژه، هم اكنون ۴۰ تا ۵۰ درصد موتورسواران در سطح معابر و شهرها از اين وسيله ايمني بهره مي گيرند.
سردار انصاري در ادامه به ممنوعيت ترددخودروهاي فرسوده در ۷ شهر آلوده كشور از ابتداي آذر ماه سال جاري اشاره كرد و گفت: بر اساس مصوبه دولت خودروهاي ۴ سيلندر با عمر ۳۰ سال، ۶ سيلندر با عمر ۲۷ سال و ۸ سيلندر با عمر ۲۵ سال فرسوده محسوب شده و تردد آنها از ابتداي سال جاري در ۷ شهر آلوده كشور- تهران، مشهد، تبريز، اراك، اصفهان، شيراز و اهواز - ممنوع بوده كه با توجه به شرايط خاص دارندگان اين خودروها حدود ۹ ماه به اين افراد مهلت داده شده است.
وي افزود: دارندگان اين دسته از خودروها مي توانند يا از تسهيلات طرحهاي خروج از رده خودروهاي فرسوده بهره گيرند و يا آن كه پس از اين مهلت در خارج از ۷ شهر آلوده كشور تردد كنند.
معاون راهنمايي و رانندگي نيروي انتظامي همچنين تصريح كرد: از ابتداي آذرماه سال جاري تردد خودروهاي فرسوده در سطح معابر ۷ شهر آلوده كشور ممنوع است.
سردار انصاري در ادامه به افزايش بيش از يك ميليون وسيله نقليه اعم از خودرو و موتوسيكلت در سال جاري به تهران اشاره كرد و گفت: طي ۵ ماه نخست سال جاري، ۳۳۰ هزار خودرو سواري در تهران شماره گذاري شده است كه نسبت به ۵ ماه پيش از آن حدود ۳۳ درصد افزايش نشان مي دهد.
همچنين در اين مدت ۷۷۰ هزار موتوسيكلت نيز شماره گذاري شده است.
به گفته وي طي ۵ ماه نخست سال جاري حدود نيم ميليون گواهينامه جديد نيز صادر شده است.
معاون راهنمايي و رانندگي ناجا همچنين به طرح تعويض پلاك خودروها اشاره كرد و گفت: از آغاز اين طرح تاكنون حدود ۳۶۰ هزار پلاك جديد به خودروسازان اختصاص يافته و ۱۵ هزار نقل و انتقال در سطح شهرها صورت گرفته كه ۱۰ هزار مورد در تهران و ۵ هزار مورد در سطح شهرستانها بوده است.
سردار انصاري به طرحهاي ويژه ترافيكي در آستانه بازگشايي مدارس اشاره كرد و گفت: از ابتداي مهر ماه ۲۰ درصد بر حجم ترافيك در سطح كشور افزوده مي شود كه اميدواريم با اقدامات و هماهنگيهاي انجام شده اعم از افزايش نيروها و طرحهاي ويژه روانسازي ترافيك در ۱۵ روز اول مهرماه وضعيت موجود را بهبود بخشيم.
وي با اشاره به اين كه طي ۵ ماه گذشته تا كنون يكهزار نفر به نيروي راهنمايي و رانندگي افزوده شده است، گفت: درحاليكه ظرفيت معابر در شهر تهران حداكثر پاسخگوي يك ميليون و ۵۰۰ هزار خودروست، هم اكنون دو ميليون و ۸۰۰ هزار خودرو در پايتخت تردد مي كند.
معاون راهنمايي و رانندگي ناجا در ادامه با اشاره به اين كه ۶۴ درصد مرگ و ميرهاي تصادفات در سال گذشته بر اثر ضربه مغزي بوده است گفت اين رقم در سال جاري به ۶۰درصد كاهش يافته است.
سردار انصاري، در خصوص لزوم شماره ملي براي دريافت گواهينامه رانندگي گفت: الزام دريافت شماره ملي براي دريافت گواهينامه به كليه مراكز صدور گواهينامه ابلاغ شده است. از سوي ديگر سازمان ثبت احوال نيز از طريق تلفن اين شماره را در اختيار شهروندان قرار خواهد داد و مأموران راهنمايي و رانندگي شماره را در صورت نياز از طريق سيستم مكانيزه چك خواهند كرد.

رسيدگي به برخي جرايم اطفال در صلاحيت دادسراها نيست
در جرايمي كه تقسيم بندي شده و جزء جرايم معمولي است دادگاههاي عمومي صلاحيت رسيدگي به آن را دارند و به هيچ وجه دادسرا نبايد دخالت داشته باشد.
سرپرست مجتمع قضايي اطفال در گفت وگو با خبرگزاري مهر با بيان اين مطلب افزود : در جرايمي كه تقسيم بندي شده و در صلاحيت دادگاههاي عمومي است به هيچ وجه دادسرا نبايد در اين پرونده ها دخالت داشته باشد اما در جرايمي كه در صلاحيت دادگاههاي كيفري استان است و جرايمي كه مجازات آن اعدام و حبس ابد است ، دادسرا مي تواند دخالت داشته باشد.
ربابه قادري افزود : با توجه به اينكه فاصله اي كه پرونده از دادسرا به دادگاه ارسال مي شود حداقل يكسال به طول مي انجامد و در اين فاصله متهم بازداشت مي شود و با توجه به اينكه حضور نوجوان در زندان عواقب خطرناكي براي آن به همراه دارد بايد پرونده هايي كه در صلاحيت دادگاههاي عمومي است در همان دادگاه مورد رسيدگي قرار گيرد و تا حد امكان از نگهداري اطفال بزهكار در زندان خودداري شود .
وي گفت : سياست اصلي كه در دستگاه قضايي وجود داشته و دنبال مي شود وجود يا عدم وجود دادسرا است به نحوي كه دستگاه قضايي بايد اين مسئله را در قانون دادگاه اطفال دقيق تر و ظريف تر مورد توجه قرار دهد و به درستي دخالت و عدم دخالت دادسرا را در رسيدگي به تمامي جرايم اطفال مشخص كند .
وي گفت : در قسمتي از لايحه دادگاه اطفال تاكيد شده كه براي جرايم اطفال پايين تر از ۳ سال حبس و زير جزاي نقدي نياز به وجود دادسرا نيست ولي آنچه كه از زمان تشكيل دادسرا در سال اخير در مورد دادگاههاي اطفال تجربه شده و حتي به تاييد قضات دادسراي اطفال نيز رسيده باعث مشكلاتي براي نوجوانان شده است.
سرپرست مجتمع قضايي اطفال با بيان اينكه دادگاههاي اطفال به صورت ويژه معرفي نشده است ، تصريح كرد : در لايحه جديد، دادگاههاي اطفال به صورت ويژه معرفي نشده و تعريف درستي از دادگاه ، نوجوان و طفل ارائه نشده است در حالي كه بايد در ابتدا مطالب اصلي در قانون تعريف شود.

مردم تهران ياد شهداي ۱۷ شهريور را گرامي داشتند
جمعي از شهروندان تهراني همزمان با سالروز واقعه ۱۷ شهريور ۱۳۵۷، ديروز با حضور در ميدان شهدا ياد و خاطره شهيدان اين روز را گرامي داشتند.
به گزارش ايرنا، از سوي نهادهاي مختلف نيز سراسر ميدان شهدا غرق در گل شد و مردم با اهداي گل به يكديگر، خاطره اين روز بزرگ را گرامي داشتند.

آيت الله صافي گلپايگاني:
بايد قدرت دفاعي ايران قوي باشد
آيت الله  صافي  گلپايگاني  از مراجع  عظام  تقليد قم  گفت : ما بايد براي مقابله  با توطئه هاي  دشمنان  اسلام  مسلح  و مجهز شويم .
به گزارش ايرنا وي ديروز در ديدار فرمانده  لشكر ۱۷ علي  ابن  ابيطالب  (ع ) و مسئول نمايندگي  ولي  فقيه  در اين  لشكر با وي  افزود: كشور ما نبايد از نظر قدرت دفاعي  در مقابل  هيچ  كشوري  ضعيف  باشد.وي  اضافه  كرد: همانگونه  كه  ما ايمان  و اعتقادات  قوي  و محكمي داريم  بايدقدرت  دفاعي  خود را نيز افزايش  دهيم .
آيت الله  صافي  گلپايگاني  اضافه  كرد: در شرايط كنوني  كه  رسالت  اصلي  دنيا،اسلام  ستيزي  است ، مرزباني  از آرمانها و ارزشهاي  اسلام ، عبادت  محسوب  مي شود.
وي  خاطرنشان  كرد:كساني  كه  به  استقلال  و آزادي  ملت  خود اعتقاد دارند بايدسنت ها و ارزش هاي  اسلامي را حفظ كنند.

خرازي: در گفت وگو با اروپايي ها و آژانس تحولات مثبتي داشتيم
كمال  خرازي  وزيرامورخارجه  درمكالمه  تلفني  با وزير امور خارجه  اسپانياگفت : ما با آژانس  بصورت  مستمر در ارتباط هستيم  و در سايه  همين  ارتباطات ، شاهد تحولات  مثبت  و گفت  و گوهاي  روبه  پيشرفت  با اروپا و آژانس  بين المللي انرژي  اتمي بوده ايم .
به  گزارش  اداره كل  اطلاعات  و مطبوعات  وزارت  امورخارجه ، خرازي ضمن  بحث  و تبادل  نظر با موراتينوس  درمورد همكاري  ايران  با اروپا و آژانس ، بااشاره  به اجلاس  آتي  شوراي  حكام  و رياست  اسپانيا براين  شورا، اظهاراميدواري  كرد:   نتيجه  اين  اجلاس  تصميمي منطبق  بر واقعيت  و كارشناسي باشد.
وزير امور خارجه  اسپانيا نيز با تاييد اقدامات  مثبت  جمهوري  اسلامي ايران  در رابطه  با برنامه هاي  هسته اي ، بر حفظ روابط و ادامه  گفت  و گوي اروپا با ايران  تأكيد كرد.
موراتينوس  افزود: بهترين  راه  براي  حفظ اين  شرايط، حركت  به  جلو وادامه رايزني  هاست  و عليرغم  اين كه  برخي  كشورها مخالف  چنين  شرايطي  هستند، اما باهمكاري  مي توان  شاهد پيشرفت  در روابط بود.

انتخاب ايران در كميته دائم همايش احزاب آسيايي
حسن  غفوري  فرد رئيس  خانه  احزاب  ايران  از انتخاب  ايران  به  عنوان  عضوكميته  دائم  برگزاري  و نظارت  همايش  احزاب  آسيايي  خبر داد.
رئيس  خانه  احزاب  ايران  و رئيس  هيات  ايراني  شركت كننده  در اين  همايش  كه  در پكن  پايتخت  چين  برگزار شد، ديروز  به  خبرنگار ايرنا در پكن ، گفت : ايران  درپايان  اين  همايش  به عنوان  يكي از اعضاي  ۱۵ نفره  كميته  دائم  برگزاري و نظارت  همايش  برگزيده  شد.
وي  گفت ، چين ، تايلند، فيليپين ، پاكستان ، هند، كره  جنوبي ، بنگلادش ، كامبوج ، نپال  و اندونزي  از جمله  ديگر اعضاي  اين  كميته  دائمي هستند.

خاتمي در جلسه شوراي برنامه مطالعات جهاني شدن:
نسبت خود را با جهاني شدن بايد مشخص كنيم
000328.jpg
سيد محمدخاتمي رئيس  جمهوري  بر ضرورت  و اهميت  كار شوراي  راهبردي برنامه  ملي  مطالعات  جهاني  شدن  به  منظور تعيين  خط مشي  و جهت گيري  نظام جمهوري  اسلامي در قبال  جهاني  شدن  تأكيد كرد.
به  گزارش  دفتر امور رسانه هاي  رياست  جمهوري ، رئيس  جمهوري كه  در جلسه  افتتاحيه  شوراي  راهبردي  برنامه  ملي  مطالعات  جهاني  سخن  مي گفت ،با اشاره  به  برداشت هاي  مختلف  از پديده  جهاني  شدن ، تبيين  و شناخت  اين مساله  را ضروري  ارزيابي  كرد.
خاتمي گفت : نتايج  كار شوراي  راهبردي  برنامه  ملي  مطالعات  جهاني  مي تواند به  حاكميت  و مديريت  جامعه  در تنظيم  امكانات  موجود با توجه  به  پديده جديد جهاني  شدن  كمك  كند.
رئيس  جمهوري  با بيان  اينكه  برخي  جهاني  شدن  را به  معناي  فراهم  شدن سلطه  يكجانبه  آمريكا بر دنيا قلمداد مي كنند، تا يك  كشور بتواند منافع خود را با استيلاي  بر دنيا محقق  سازد، اظهار داشت : بعد از فروپاشي  شوروي ،آمريكا خود را محور دنيا مي داند و به  بسياري  از پيمان ها و كنوانسيون هاي  بين المللي  در عرصه هاي  مختلف  بي اعتناست  و مي خواهد دنيا را بامصالح  خود همخوان  كند، كه  اين  مساله  انتقادهاي  زيادي  را بوجود آورده  است .رئيس  جمهوري  در عين  حال  تصريح  كرد: حتي  با فرض  نادرست  بودن  اين تصوير از جهاني  شدن ، بايد مساله  را شناخت  تا بتوان  متناسب  با تحولات  والزامات  جديد جامعه  جهاني  تصميم گيري  كرد.
خاتمي همچنين  با اشاره  به  ضرورت  نگاه  و بررسي  چگونگي  برخورد نظام  باپديده  جهاني  شدن ، اين  كار را موضوعي  فرابخشي  و فراگيرنده  رابطه  حاكميت ملي  با كل  دنيا توصيف  كرد و گفت : هنوز ابهامهاي  بزرگي  در مديريت  و نوع اداره  كشور درباره  چگونگي  مواجهه  با پديده  جهاني  شدن  وجود دارد، همانطوركه  ما هنوز درباره  نگاه  به  توسعه،  ديدگاه هايي  كاملا متفاوت  داريم .رئيس  جمهوري  با رد ايده  نفي  مطلق  يا تسليم  در برخورد با پديده جهاني  شدن  ادامه  داد: ما بايد با انجام  كار گسترده  نسبت  خود با پديده جهاني  شدن  و همزمان  با لحاظ آن در برخورد با جهان  را مشخص  كنيم .خاتمي از دكتر نهاونديان  و پژوهشگاه  علوم  انساني  و محققين  وپژوهشگران  و دست  اندركاران  قدرداني  كرد.پيش  از سخنان  رئيس  جمهوري ، دكتر نهاونديان  مسئول  برنامه  ملي  مطالعات جهاني  شدن ، با اشاره  به  برنامه  كشورهاي  مختلف  جهان  براي  برخورد با اين مساله ، گزارشي  از برنامه  و فعاليت هاي  شوراي  راهبردي  مطالعات  ملي ارايه  كرد.وي  با بيان  اينكه  جهاني  شدن  با جهاني سازي  كه  يك  حاكميت  بدنبال تحقق  آن است ، متفاوت  مي باشد، خواستار موضع  مستقل  انتخابگر حاكميت  كشوردر برخورد با اين  پديده  شد.

معاون اول قوه قضائيه خبر داد:
جلوگيري از نفوذ افراد در رسيدگي به پرونده هاي مفاسد اقتصادي
معاون اول قوه قضائيه گفت: مجتمع رسيدگي به مفاسد اقتصادي در تهران به صورت هماهنگ عمل خواهد كرد و از اعمال نفوذ افراد در جريان رسيدگي به پرونده ها به شدت جلوگيري مي شود.
به گزارش خبرگزاري فارس سيد ابراهيم رئيسي در جمع خبرنگاران با اعلام خبر افتتاح مجتمع رسيدگي به مفاسد اقتصادي در تهران افزود: چند پرونده در رابطه با زمين خواري در دادگستري تهران در دست بررسي و هم اكنون در مرحله تحقيقات و در حال تكميل شدن است.
وي افزود: مجتمع رسيدگي به مفاسد اقتصادي در تهران به صورت هماهنگ عمل خواهد كرد و كار دقيقي انجام خواهد داد و از نفوذ افراد در جريان رسيدگي به پرونده ها به شدت جلوگيري مي شود.
رئيسي گفت: با مسئولان انتظامي و اطلاعاتي هماهنگي شده و ان شاءالله مردم در جريان رسيدگي اين پرونده ها قرار مي گيرند.
معاون اول قوه قضائيه با بيان اين كه زمين خواري و تبديل اراضي كشاورزي به واحدهاي تجاري يك مشكلي است كه ريشه هاي مختلفي دارد، تصريح كرد: يك سري مشكلات ناشي از قوانين و مقررات است كه بايد در آنها تجديد نظر شود.
وي سرگرداني پول در بخش خصوصي را از ديگر مسائل دامن زننده به اين مشكل دانست و افزود: اگر پول در نظام بانكي با برنامه ريزي به سمت توليد هدايت شود، ديگر براي كشور مشكل زا نخواهد بود.
وي مبارزه با مفاسد اقتصادي را داراي مراحلي دانست و تصريح كرد: در اين زمينه يك مرحله، پيشگيري است كه در اختيار دولت قرار دارد و قوه قضائيه نيز در مرحله تخلف بايد برخورد عبرت آموزي داشته باشد.
رئيسي با بيان اين كه با دستور رئيس قوه قضائيه در احيا ي دادسراها سرعت داده مي شود، گفت: تاكنون يك سوم دادسراها احيا شده و ان شاءالله تا پايان سال جاري دو سوم بقيه دادسراها احيا خواهد شد.

گستره
پالايش يأس جوانان
يكي از بزرگترين دلايل جوانان در رويگرداني از ازدواج به ويژه در تهران محروميت آنها از مسكن و يا نوميدي براي دسترسي به مسكن از طريق كار و تلاش  عادي و روزمره است.
آنچه مي تواند نوميدي و يأس را از اردوي جوانان برهاند، بسترسازي براي رفع نارسايي ها و كاستي هايي است كه به واسطه آن جوانان از ازدواج رويگردانند. گذشته از شمار اندكي از جوانان كه علت تأخير در ازدواج را رؤياهاي دست نيافتني و خواسته هاي غيرمعقول و غيرمتعارف مي دانند، شمار قابل توجهي از جوانان اگر نيازهاي مقدماتي ازدواج براي آنها فراهم شود به سنت حسنه ازدواج پايبند بوده و هيچ تعلل و ديركردي را در اين باب نمي پذيرند. تدارك وام ازدواج مديريت شهري براي زوج هاي جوان و تأسيس صندوق مسكن جوانان بستري مناسب براي گرايش جوانان به ازدواج و روزنه اي اميدواركننده براي كاهش سن ازدواج در ميان جوانان خواهد بود. گذشته از اين جايگزيني جوانان جوياي كار به جاي بازنشستگان امكان سازي ايجاد اشتغال و توليد فرصت هاي شغلي براي گروه هايي است كه بيش از سايرين در معرض آسيب هاي اجتماعي قراردارند.
اگر همه اين اقدامات با يكديگر ديده شود و نهادها و سازمان هاي متولي امور جوانان به صورت عملي براي رفع مشكل جوانان به ويژه ازدواج آنان چاره انديشي كنند، بي ترديد، پنجره اي روشن به روي جوانان گشوده خواهد شد.
سپيده اسدي

مسابقه سراسري بهداشت روان دانشجويان برپا مي شود
گروه علمي فرهنگي: اولين مسابقه سراسري بهداشت روان دانشجويان دانشگاههاي كشور، نوزدهم مهرماه سال جاري همزمان با روز جهاني بهداشت (۱۰ اكتبر ۲۰۰۴) به همت دفتر مركزي مشاوره وزارت علوم، تحقيقات و فناوري و مركز مشاوره دانشجويي دانشگاه علم و صنعت ايران برگزار مي شود.
مريم رامش سرپرست مركز مشاوره دانشگاه علم و صنعت ايران در گفت وگو با خبرنگار ما ضمن اعلام اين خبر، گفت: اين مسابقه با هدف مشاركت دانشجويان در شناخت علمي و دقيق آسيب هاي موجود در محيط هاي دانشگاهي، دريافت نقطه نظر دانشجويان به عنوان قشر صاحب  تفكر و انديشه در ارائه راهكارهاي مقابله با آسيب هاي رواني- اجتماعي موجود در محيط هاي دانشگاهي و ايجاد شرايط مناسب جهت ارتقاي سطح بهداشت روان دانشجويان و افزايش ظرفيت روانشناختي برگزار مي شود و طي آن دانشجويان شركت كننده در مسابقه ضمن مطالعه ويژه نامه پيام مشاور به پرسش هاي اين مسابقه پاسخ مي دهند.

اخبار كوتاه
آيين پاسداشت شهداي ۱۷ شهريور در فرهنگسراي انقلاب برگزار شد
گروه اجتماعي: آيين پاسداشت ۱۷ شهريور ديروز با حضور شخصيت هاي فرهنگي، مورخان و شهروندان تهراني در فرهنگسراي انقلاب تهران برگزار شد.
به گزارش خبرنگار، در اين مراسم كه با عنوان كالبدشكافي يك واقعه آغاز شد ، عبدالمجيد معاديخواه پژوهشگر و مورخ انقلاب اسلامي، پرويز سعادتي مورخ و كاشناس انقلاب اسلامي، هدايت الله بهبودي كارشناس تاريخ انقلاب اسلامي و حميدرضا شاه آبادي مورخ پژوهشگر درباره پيامدهاي واقعه ۱۷ شهريور در انقلاب اسلامي سخن گفتند.
همچنين در اين مراسم معاون فرهنگي فرهنگسراي انقلاب درباره فعاليت هاي فرهنگسرا پيرامون انقلاب اسلامي و دستاوردهاي انقلاب گزارش داد.
به گواهي اسناد موجود در ساواك منحله و مراكز اسنادي و تحقيقاتي كشور تعداد شهداي ميدان ژاله مدفون در بهشت زهرا دست كم ۵۷۰ نفر اعلام شده است كه طي روزهاي ۱۸ تا ۲۰ شهريور به خاك سپرده شده اند. گواهي فوت دفن شدگان اغلب پاره و مخدوش گزارش شده است.
همزمان با هفته دفاع مقدس برگزار مي شود
همايش آيه هاي ايثار و تلاش در تهران
000352.jpg

گروه اجتماعي: همزمان با هفته دفاع مقدس به همت بنياد حفظ آثار و ارزش هاي دفاع مقدس همايش آيه هاي ايثار و تلاش سي ام شهريور در سالن همايش هاي صداوسيما برگزار مي شود.
به گزارش خبرنگار ما در اين همايش كه از بامداد ۳۰ شهريور آغاز مي شود كارشناسان و شخصيت هاي مدعو درباره دفاع مقدس و تاثيرات اجتماعي، اقتصادي، فرهنگي، سياسي و نظامي ۸ سال جنگ بر چشم اندازهاي گذشته و آينده نظام سخن خواهند گفت.در چهارمين همايش آيه هاي ايثار و تلاش از مقام شامخ زنان فرهيخته و ايثارگر تجليل مي شود. تداوم كاركرد بانوان از طريق حضور پرتلاش در صحنه هاي علمي، فرهنگي، هنري و اجتماعي و معرفي شان به عنوان الگوهاي برتر به نسل جوان از اهداف همايش آيه هاي ايثار و تلاش ذكر شده است.
تدريس دروس انتخابي در دبيرستانها
براساس  مصوبه  شوراي  عالي  آموزش  و پرورش ، دروس  انتخابي  به  مدت  دو سال  در دوره  متوسط به  صورت  آزمايشي  تدريس  مي شود.
اين شورا به  وزارت  آموزش و پرورش  اجازه  داد دروس  انتخابي  دوره  متوسطه  را متناسب  با نياز تعيين  و پس از تأييد وزير آموزش  و پرورش  براي  مدت  دوسال  به صورت  آزمايشي  در دوره  متوسطه  ارائه  كند.

معلمان «مازاد» مشمول طرح ارتقاي شغل نمي شوند
دومين نشست جمعي معلمان تهران با موضوع بررسي عملكرد طرح ارتقاي شغلي معلمان با شركت معاون پشتيباني سازمان آموزش و پرورش شهر تهران برگزار شد.
در اين نشست قاسمي معاون پشتيباني آموزش و پرورش تهران طي سخناني، گفت: معلمان مازاد مشمول طرح ارتقاي شغلي نمي شوند. وي اظهار كرد: متأسفانه اجراي طرح ارتقاي شغلي در شرايطي مطرح شد كه معلمان انتظار توجه ويژه آموزش و پرورش به وضعيت معيشتي خود را داشتند و چون در مجموع در اين زمينه با وضعيت مناسبي روبه رو نبوديم، اجراي طرح ارتقاي شغل معلمان با مشكل مواجه شد. وي تأكيد كرد: طرح ارتقاي شغلي به هيچ وجه جبران كسر حقوق معلمان نيست.

۷۵ درصد زنان ۴۰ كشور جهان بدون سواد و شناسنامه
مشاور رئيس جمهوري با اعلام اين كه ۵۰درصد زنان باردار در اغلب كشورهاي جهان با كمبود آب و غذاي سالم مواجهند، گفت: قاچاق زنان و خشونت عليه آنها در دنيا بيداد مي كند.
زهرا شجاعي، رييس مركز امور مشاركت زنان در گفت و گو با ايسنا افزود: وضعيت زنان در جهان به گونه اي است كه ۸۰درصد پناهندگان را تشكيل مي دهند و در قريب به ۴۰كشور جهان از جمله دول اسلامي بيش از ۷۵درصد زنانسواد خواندن و نوشتن نداشته يا فاقد شناسنامه، تابعيت و هويت هستند.

سه چهارم پزشكان ،پزشك عمومي هستند
رييس سازمان پزشكي قانوني كشور، اعلام كرد: سه چهارم پزشكان كشور را پزشكان عمومي تشكيل مي دهند كه بار سنگين درمان بيماران و ارايه خدمات درماني را به عهده دارند. به گزارش ايلنا، سيد شهاب الدين صدر، رييس سازمان پزشكي قانوني كشور، در نشست خبري همايش پزشكان عمومي، گفت: ۶۳ هزار پزشك عمومي در كشور داريم و توجه به شرايط كاري و كيفيت حرفه آنها در سيستم بهداشتي بسيار موثر است.وي، در ادامه افزود:همايش پزشكان عمومي، ۲۱ شهريورماه آغاز مي شود.

توصيه پزشكي - بهداشتي
نحوه استفاده از «كرم ضد آفتاب»
قرارگيري خارج از اصول و متناوب در مقابل نور آفتاب مهمترين، قوي ترين و مؤثرترين عامل پيري، چروكيدگي و شكنندگي پوست است. تأثيرگذاري سوء و آسيب پوست در نتيجه قرار گرفتن در معرض نور آفتاب از دوران كودكي شروع مي شود، بنابراين به منظور پيشگيري از وقوع آسيب پوستي و عوارض، بايد پوست را از دوران كودكي مقابل نور آفتاب حفاظت كرد. استفاده از لباس ضخيم با بافت فشرده، استفاده از كلاه هاي لبه دار و پهن، عينكهاي محافظت كننده در مقابل نور آفتاب و بكارگيري كرم هاي ضدآفتاب در مقابل نور آفتاب توصيه مي شود.در آب و هواي ايران و تيپ پوستي ايرانيان، فاكتور حفاظتي كرم ضدآفتاب بايد بين ۱۵ تا ۳۰ دقيقه قبل از قرارگرفتن در معرض آفتاب استفاده شود.

نحوه تشكيل كلاسهاي جديد پيش دبستاني
000356.jpg
دستورالعمل اجرايي دوره پيش دبستاني به استناد اساسنامه مصوب شوراي عالي آموزش و پروش با تاكيد بر توجه به آن در برنامه آموزش براي همه (EFA) از سوي وزير آموزش و پرورش ابلاغ شد.
بر اساس اين دستورالعمل كلاس هاي پيش دبستاني اعم از نوباوه و آمادگي مي توانند به صورت نيمه وقت، تمام وقت،  يك نوبته ، يك روز در ميان و در تمامي ايام هفته با توجه به شرايط و نوع مركز و نياز و تقاضاي والدين تشكيل شود و مدت فعاليت هاي روزانه آن حداقل ۴ ساعت خواهد بود.
بر اساس اين دستورالعمل تشكيل كلاس هاي ويژه كودكان گروه سني ۴ ساله در ضميمه دبستانهاي دولتي و غير دولتي ممنوع است و در مراكز دولتي وابسته به آموزش و پرورش اولويت ثبت نام با نوآموزان دوره آمادگي خواهد بود.
طبق اين دستور العمل، حد نصاب تعداد نوآموزان براي تشكيل كلاس نوباوه در مناطق شهري حداكثر ۲۰ و در مناطق روستايي ۱۵ نفر و در دوره آمادگي در مناطق شهري حداكثر ۲۵ و مناطق روستايي حداكثر ۲۰ نفر و تعيين حداقل ها نيز بر عهده شوراي منطقه خواهد بود.
همچنين مربيان مراكز پيش دبستاني بايد در زمينه شناخت كودكان تخصص و آگاهي داشته باشند و داراي يكي از شرايط تحصيلي ليسانس علوم تربيتي با گرايش پيش دبستاني، ليسانس در رشته هاي روان شناسي، ليسانس با گذراندن دو سال سابقه كار پرورشي، فوق ديپلم يا مربي كودك، ديپلم كودكياري با حداقل ۲ سال سابقه كار پرورشي و ديپلم با حداقل ۵ سال سابقه كار آموزشي و پرورشي، با كودكان پيش دبستاني باشند.
از ديگر ويژگيهايي كه در اين دستورالعمل براي مربي اين مركز بر آن تاكيد شده است، علاقه مندي به حرفه و كار، ظاهر آراسته و شاد، اعتماد به نفس و پايبندي به اصول اخلاقي است.
در اين دستورالعمل تصريح شده است: محتواي آموزشي دوره پيش دبستاني بر اساس راهنماي برنامه درسي توسط وزارت آموزش و پرورش تهيه و به تصويب شوراي عالي آموزش و پرورش مي رسد و تناسب با فرهنگ ملي و بومي و شرايط ويژگي هاي خاص منطقه تدوين و پس از تاييد نهايي دفتر برنامه ريزي و تاليف كتابهاي درسي در كليه مراكز پيش دبستاني اعم از دولتي و غيردولتي مورد استفاده قرار مي گيرد.
همچنين ميزان شهريه ثبت نام نوآموزان اين مراكز هر ساله با پيشنهاد شوراي منطقه اي و تصويب شوراي استاني تعيين مي شود و بايد توسط اوليا به حساب بانكي مركز پيش دبستاني واريز و تحت نظر شوراي مالي مركز هزينه شود.
بر اساس دستورالعمل ياد شده دريافت هرگونه وجه براي بازديدها، گردشهاي علمي، تفريحي و تربيتي، ضمن موافقت اولياي كودكان بايد متناسب با هزينه هاي مربوط باشد و به حساب مركز واريز شود.

در پي جمع آوري پسربچه هاي متكدي
شمار دختران متكدي افزايش يافت
000350.jpg
گروه اجتماعي: رئيس كميسيون فرهنگي اجتماعي شوراي شهر تهران گفت: به علت جمع آوري مستمر پسربچه هاي متكدي در سطح شهر، افزايش دختران و بزرگسالان متكدي را در تهران شاهد بوديم. رسول خادم رئيس كميسيون فرهنگي اجتماعي شوراي شهر تهران در نشست مطبوعاتي كه در باشگاه خبرنگاران جوان با بيان اين مطلب افزود: ۶۰ درصد از كودكان خياباني كه جمع آوري مي شوند از مهاجران افغان اند و بهزيستي نمي تواند همه اين كودكان را تحت پوشش قرار دهد و در اين صورت جايي براي كودكان ايراني نمي ماند. وي درمورد اقدامات شوراي اسلامي شهر براي جمع آوري كودكان خياباني گفت: شوراي شهر با همكاري دادستاني و قوه قضائيه، خانواده هايي را كه كودكان آنها جمع آوري شده است در ارتباط با قضات قرار مي دهند تا به تعهدات خود عمل كنند و دوباره كودكشان را رها نكنند و در حال حاضر قاضي در مركز كودكان ياسر مستقر است و خانواده ها نيز با توجه به جايگاه قوه قضائيه همكاري بيشتري با بهزيستي دارند. خادم همچنين يادآور شد: شوراي شهر و شهرداري، بهزيستي، قوه قضائيه و نيروي انتظامي در كنار هم جايگاه جديدي در مديريت شهري در مورد كودكان خياباني ايجاد كرده اند، اما درواقع آمار اين كودكان در تهران زياد است و فراتر از توان اين دستگاه هاست و علت اين امر غيرفعال بودن مراكز شهرستان هاست و تهران در عمل بار همه كشور را به دوش مي كشد، چرا كه ۹۰ درصد از اين كودكان شهرستاني اند.

توضيح
بدنبال درج عكسي از يك مجموعه آپارتمان در صفحه ۱۶ روز دوازدهم مردادماه جهت تزئين خبري با عنوان «۵۵ درصد مردم از زندگي در آپارتمان متنفرند» شركت آتي ساز پاسخ و توضيحي ارسال كرده كه عيناً درج مي شود:
۱- شركت آتي ساز افتخار جلب رضايت مشتري را سرلوحه كليه حركت هاي عمراني و ساختماني خود قرار داده است بنابراين چاپ عكس برج هاي مشهور آتي ساز در ذيل مطلب فوق نمي تواند مصداق عيني موضوع باشد. معهذا با چه مجوز و ادله فني از عكس برج هاي آتي ساز براي مطلبي كه صحت و سقم آن بعهده سازمانهاي ذيربط است استفاده شده است؟
۲- شركت آتي ساز عكس هاي مختلف پروژه هاي خود را به رسم امانت در اختيار آن روزنامه قرار داده تا در جهت چاپ و نشر آگهي هاي موردنظر در زمان مناسب استفاده گردد. آيا رسم امانت داري بايد در جهت منفي و با اين شيوه مورد بهره برداري قرار گيرد؟
۳- اين شركت با محفوظ داشتن حق شكايت و پيگيري قضايي از آن مطبوعه محترم اميد دارد با درايت و كياست مسئولين ذيربط روزنامه همشهري موضوع در اسرع وقت مورد بررسي و رسيدگي لازم قرار گيرد و موجبات رفع سوءتفاهم ايجاد شده ،فراهم شود.

طبق قانون اساسي زبان و خط رسمي مشترك مردم ايران ، فارسي است
در پي چاپ مطلبي با عنوان «كتاب هاي درسي مناطق دوزبانه به زبان مادري تأليف مي شود» كه به نقل از خبرگزاري مهر و در قالب گفت وگو با حاج آقالو مدير كل دفتر آموزش و پرورش ابتدايي در همشهري چاپ شد، پاسخي از روابط عمومي وزارت آموزش و پرورش براي روزنامه همشهري فرستاده شده است.
وزارت آموزش و پرورش ضمن تكذيب موضوع «تأليف كتاب هاي درسي مناطق دوزبانه به زبان مادري» آورده است: چنين مسئله اي در آموزش و پرورش به ويژه دفتر تأليف كتاب هاي درسي مطرح نبوده است و براساس اصل پانزدهم قانون اساسي جمهوري اسلامي ايران زبان و خط رسمي و مشترك مردم ايران فارسي است و اسناد و مكاتبات و متون رسمي و كتب درسي بايد با اين زبان و خط باشد ولي استفاده از زبان هاي محلي و قومي و رسانه هاي گروهي و تدريس ادبيات آنها در مدارس و كنار زبان فارسي آزاد است.

هنجارهاي ازدواج در ايران نسبت به گذشته تفاوت نكرده است
000354.jpg
يافته هاي يك تحقيق پيمايشي در ۲۸ استان كشور نشان مي دهد كه هنجارهاي ازدواج درايران نسبت به گذشته تفاوت چنداني نكرده است.
به گزارش خبرگزاري فارس براساس بخشي از يافته هاي پيمايش ملي ارزشها و نگرش هاي ايرانيان ۴/۱۹ درصد از پاسخ دهند گان نجابت؛ ۹/۱۷درصد ايمان و تقوا و ۹/۱۵ درصد اخلاق و رفتار خوب را به عنوان مهمترين خصوصيت زن خوب براي ازدواج معرفي كرده اند.
همچنين۷/۲۲ درصد از شركت كنندگان در اين پيمايش معتقدند باايمان بودن مهمترين خصوصيت يك مرد خوب براي ازدواج است. اخلاق خوب با ۱/۲۱درصد و صداقت با ۶/۱۴ درصد اوصاف ديگري است كه شركت كنندگان در اين تحقيق ملي براي يك مرد  مناسب ازدواج تشخيص داده اند.

اجتماعي
اقتصادي
بـورس
حوادث
خارجي
سياسي
شهري
علمي
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   شهري   |   علمي   |  
|  ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |