چهارشنبه ۲۵ شهريور ۱۳۸۳ - سال يازدهم - شماره ۳۴۹۶ - Sep 15, 2004
خاتمي نتايج سفرش به كشورهاي آسياي ميانه را تشريح كرد
امضاي ۱۸ سند همكاري و ايجاد منطقه  آزاد تجاري اكو
رئيس  جمهوري  اسلامي  ايران  نتايج  سفر دوره اي  خود به  سه  كشور ارمنستان،  بلاروس  و تاجيكستان  و شركت  در اجلاس  اكو را مثبت  خواند.
آقاي  خاتمي عصر روز گذشته پس  از پايان  سفر دوره اي  خود و ورود به  تهران  در فرودگاه  مهرآباد به  خبرنگاران  گفت : ارمنستان ، بلاروس  و تاجيكستان  كشورهاي  دوست  ما هستند و از زمان  استقلال  با ما رابطه  خوبي  داشته اند.
وي  خاطرنشان  كرد: تلاش  شده  تا رابطه  با اين  سه  كشور با سرعت  بيشتري در مسير رشد و توسعه  پيش  رود. آقاي  خاتمي  با اشاره  به  سفر خود به  ارمنستان  گفت : در اين  سفر هفت  سند همكاري  به  امضا رسيد كه  مهم ترين  آنها سند انتقال  گاز ايران  به  ارمنستان  است .
آقاي  خاتمي خاطرنشان  كرد: در اين  سفر با مقام هاي  ارمني  در همه  زمينه هاي  دوجانبه ، منطقه اي  و جهاني  بحث  و گفت  و گو شد.
رئيس  جمهوري  با اشاره  به  منابع  طبيعي  و صنعتي  بلاروس  اظهار داشت : در بلاروس  پنج  سند ميان  مقام هاي  دو كشور امضا شد. وي  افزود: ما با بلاروس  در زمينه  ساخت  كاميون هاي  بزرگ  و تراكتور ويژه  به  توافق  رسيديم  و قرار شد در مقابل  ما هم  صادرات  به  اين  كشور داشته  باشيم . رئيس  جمهوري  با بيان  اين كه  قرار شد كميسيون  توانمندي هاي  ايران  در بلاروس  تشكيل  شود گفت : كارخانه  توليد مشترك  كاغذ در بلاروس  تاسيس  خواهد شد. رئيس  جمهوري  در ادامه  با اشاره  به  پيوستگي  عميق  فرهنگي  و همزباني  ايران  و تاجيكستان  گفت : روابط تجاري  ما با تاجيكستان  در سال هاي  اخير سه برابر شده  ولي  هنوز ظرفيت  براي  گسترش  روابط زياد است .
وي  با بيان  اين  كه  در اين  سفر شش  سند ميان  دو كشور امضا شد گفت : مهم ترين  آنها احداث  تونل  انزاب  جهت  اتصال  شمال  به  جنوب  اين  كشور و احداث  نيروگاه  برق  سنگتوده  با مشاركت  ايران ، روسيه  و تاجيكستان  در اين  كشور است . وي  با اشاره  به  تشكيل  اجلاس  اكو در تاجيكستان  گفت : در دنياي  پيچيده  امروز كه  سازمان هاي  منطقه اي  مي توانند كارساز باشند و باتوجه  به  ظرفيت هاي  منطقه  و تاريخ  و فرهنگ  مشترك  مردم  عضو اكو، سازمان  همكاري هاي  اقتصادي  اكو نيز مي تواند كارهاي  خوبي  را انجام  دهد.
آقاي  خاتمي خاطرنشان  كرد كه  در اجلاس  سران  اكو در دوشنبه  دو پيشنهاد ايران  يكي  اصلاح  سازوكار تصميم گيري  اكو و ديگري  ايجاد منطقه  آزاد تجاري به  تصويب  رسيد.
وي  خاطرنشان  كرد: قرار است  تا سال  ۲۰۱۵ ميلادي  اكو به  هدف  خود در زمينه  منطقه  آزاد تجاري  دست  يابد.

در صورت تصويب نهايي دولت
شوراي عالي پيشگيري از وقوع جرم تشكيل مي شود
براساس قانون پيشگيري از جرم كه توسط قوه قضائيه پيشنهاد شده و در كميسيون لوايح دولت در حال بررسي است، شوراي عالي پيشگيري از وقوع جرم تشكيل مي شود.
به گزارش خبرگزاري فارس براساس اين لايحه دولت موظف است پس از بررسي هر ساله در رديف بودجه، به طور جداگانه و متمركز بودجه اي براي اجراي برنامه هاي ملي، منطقه اي و محلي پيشگيري از جرم منظور نمايد.
مصوبه هاي اين شورا پس از ابلاغ براي تمامي سازمانها در حدود وظايف قانوني آنها
لازم الاجرا است.
بر اساس ماده ۲ اين لايحه و براي اجراي بند (۵) اصل (۱۵۶) قانون اساسي جمهوري اسلامي ايران مبني بر «اقدام مناسب قوه قضاييه براي پيشگيري از وقوع جرم و اصلاح مجرمين» و اتخاذ سياستهاي جامع، هماهنگ و اثر بخش در زمينه پيشگيري از جرم يا مشاركت مردم، اجتماعات محلي و نهادهاي غيردولتي شورايي به نام «شوراي عالي پيشگيري از جرم» تشكيل مي شود.
تصويب طرحها و برنامه ها و بررسي لوايح مورد نياز براي پيشگيري از جرم، اقدام مناسب براي اصلاح قوانين و مقررات جرم زا، اتخاذ سياستهاي لازم براي توسعه و گسترش فرهنگ پيشگيري از جرم، اتخاذ تدابير لازم براي جلب مشاركت مردم و نهادهاي مدني در تهيه، تدوين و اجراي طرحها و برنامه هاي پيشگيري از جرم و تخصيص اعتبارهاي لازم و استفاده بهينه از منابع و امكانات موجود در زمينه پيشگيري از جرم از جمله وظايف اين شورا است.

برق سراسري عراق قطع شد
000834.jpg
به گزارش خبرگزاري ها در پي وقوع عمليات خرابكارانه در شهر بيجي عراق، برق در تمامي بخش هاي اين كشور قطع شد. به گفته مسئولان وزارت برق عراق اگر چه احتمال اينكه برق مناطق جنوبي عراق بار ديگر برقرار شود زياد است اما ترميم خسارت ها براي برقراري جريان برق در شمال اين كشور به مدت زمان بيشتري نياز دارد.
آيت الله سيستاني:
زندانيان حزب الله را آزاد كنيد
به گزارش واحد مركزي خبر آيت الله سيستاني در گفت و گوي تلفني با اياد علاوي نخست وزير عراق خواستار آزادي فوري مسئولان و اعضاي حزب الله عراق شد.
نيروهاي امنيتي عراق چند هفته پيش با حمله به دفتر حزب الله عراق در بغداد تعدادي از مسئولان و اعضاي آن را دستگير كردند كه با فشار شخصيت هاي سياسي و مذهبي رئيس اين حزب حسن الساري آزاد شد.
نخست وزير عراق: صدام تروريست ها را وارد كشور كرده است
اياد علاوي، نخست وزير موقت عراق در تازه ترين اظهارات خود از خلاء قدرت در عراق پس از سرنگوني صدام حسين سخن گفت و اظهار داشت رييس جمهوري سابق عراق پيش از آغاز جنگ تعداد زيادي از تروريست هاي جهان را وارد اين كشور كرده است.
علاوي كه دوشنبه شب در يك مصاحبه اختصاصي با شبكه تلويزيوني العربيه شركت كرده بود با اظهار تأسف از ادامه وقوع حملات خشونت بار در عراق از بكارگيري نيروهاي ويژه ارتش موسوم به رنجرها در مقابله با افراد مسلح خبر داد. وي در اين مصاحبه گفت كه در عمليات روز يكشنبه گذشته افراد پليس و ارتش عراق در منطقه عدل در بغداد ۱۶ نفر از ۲۱ نفر از اعضاي يك شبكه تروريستي در اين عمليات دستگير شدند. وي از مشاركت بخشي از گروه هاي عراقي كه در خدمت رژيم گذشته بودند با تروريست ها اظهار تأسف كرد و گفت كه بر اثر عمليات تروريستي بيش از سه هزار غيرنظامي جان خود را از دست داده اند.
وي تأكيد كرد كه هر چه اين عمليات ادامه پيدا كند، زمان حضور نيروهاي نظامي خارجي در عراق نيز طولاني خواهد شد.
وي راجع به حوادث شهر تلعفر گفت: در اين شهر باندهاي جنايتكار فعاليت مي كنند و اين عده از آن دسته از مجرمان و محكوماني مي باشند كه صدام پيش از وقوع جنگ آنها را از زندان آزاد كرده بود. وي گفت كه صدام تعداد ۳۱ هزار نفر قاتل و جاني را به بهانه مقاومت در برابر نيروهاي متجاوز از زندان آزاد و زندانيان سياسي را اعدام كرد. وي افزود كه صدام در راستاي اين اقدام با تماس با نيروهاي تروريست در جهان تعداد زيادي از آنها را پيش از آغاز جنگ وارد عراق كرد.
وي با اشاره به حملات مسلحانه برضد خطوط لوله نفت گفت كه در حملات افراد مسلح طي ده روز معادل ۸۰۰ ميليون دلار به اين تأسيسات ضرر رسيد، البته حجم ضررهاي رسيده به عراق از بابت اين حملات از دو ميليارد دلار فراتر رفته است.
اتهامات جديد
عليه نظاميان آمريكايي در عراق
نيروهاي آمريكايي در عراق با اتهامات جديدي در خصوص شكنجه زندانيان عراقي روبرو هستند.به گزارش واحد مركزي خبر به نوشته شماره ديروز روزنامه انگليسي گاردين در اينترنت اتهامات جديدي مبني بر اينكه نيروهاي آمريكايي بطور مداوم زندانيان عراقي را شكنجه مي كرده اند در سومين شهر عراق نيز مطرح شده است و بدين ترتيب نگرانيها را مبني بر اينكه شكنجه زندانيان عراقي امري گسترده و نظام مند بوده است جدي تر ساخته است.به نوشته گاردين، سربازان آمريكايي در شهر موصل زندانيان را مورد ضرب و شتم قرار داده، آنها را به آزار و اذيت جنسي تهديد كرده و آنها را مجبور به گوش دادن به موسيقي غربي مي كرده اند.
گاردين مي افزايد: وكلايي كه اين ادعاها را بررسي مي كنند جزئيات مربوطه را به پنتاگون و وزارت دفاع انگليس ارسال كرده و خواستار تحقيق و تفحص در اين باره شده اند.
به نوشته اين روزنامه، اگر چه مسئله شكنجه زندانيان در زندان ابوغريب و بصره همراه با مدرك و سند بوده است اما براي اولين بار است كه چنين ادعايي در شمال عراق مطرح مي شود.تاكنون دو زنداني كه در موصل بازداشت شده اند چنين ادعاهايي را مطرح كرده اند.
احضار وزير كشور و رئيس سازمان اطلاعات عراق به دادگاه
زهير مالكي رئيس دادگاه جنايي عراق گفت: به دنبال صدور بازداشت غيرقانوني افراد توسط وزير كشور و رئيس سازمان اطلاعات عراق، دستور قضائي براي احضار آنها به دادگاه صادر شده است. به گزارش خبرگزاري فارس به نقل از روزنامه الشرق الاوسط چاپ لندن، مالكي افزود:مسائل مهمي وجود دارد كه بايد روشن شود. اين در حالي است كه صباح كاظم سخنگوي رسمي وزير كشور عراق هرگونه احضاريه از سوي دادگاه به اين وزارتخانه را رد كرد و گفت: تمامي بازداشت ها كه توسط نيروهاي عراقي صورت گرفته، قانوني بوده است. قضات عراقي تلاش دارند بر استقلال اين قوه و بي طرفي آن تأكيد و در عين حال خود را از هرگونه گرايش هاي حزبي و سياسي حفظ كنند.
ادامه تهديد تركيه
در همين حال دولت آمريكا در پاسخ به تهديد تركيه مبني بر قطع همكاري ها با آمريكا در عراق، اعلام كرد بغداد بايد به سئوالات آنكارا درباره عمليات در شهر «تلعفر» پاسخ دهد. به گزارش خبرگزاري فرانسه از واشنگتن، يكي از مقامات وزارت امور خارجه آمريكا گفت، نيروهاي چند مليتي تحت امر آمريكا در عراق با همكاري كامل با دولت موقت عراق، فعاليت مي كنند.
طبق اين گزارش، اين مقام وزارت امور خارجه آمريكا كه خواست نامش فاش نشود تأكيد كرد كه هرگونه اظهار نظري درباره اين عمليات بايد خطاب به دولت عراق و يا نيروهاي چند مليتي صورت گيرد.
نخست وزير عراق با فيگارو :مقتدا صدر در انتخابات نمي تواند شركت كند
نخست وزير دولت موقت عراق در مصاحبه با يك روزنامه فرانسوي گفت: مقتدا صدر به علت دخالتش در ترور مجيد خويي حق شركت در انتخابات را ندارد.
به گزارش خبرگزاري فارس، اياد علاوي در مصاحبه با روزنامه فيگارو درباره انتخابات سراسري عراق كه قرار است در ماه ژانويه آينده برگزار شود، گفت: ما در هر شرايطي اين انتخابات را برگزار مي كنيم و اگر شهروندان برخي شهرها مانند فلوجه نيز نتوانند در اين انتخابات شركت كنند، ما شرايطي را بعدا براي برگزاري انتخابات در اين شهرها مهيا خواهيم كرد. علاوي احتمال مذاكره با كساني كه كنترل فلوجه را در دست دارند، منتفي دانست و تاكيد كرد، شبكه هاي شبه نظامي در عراق بايد از بين بروند.
نخست وزير دولت موقت عراق درباره اين كه نيروهاي آمريكايي تا چه زمان در عراق باقي مي مانند و آيا عراقي ها عمليات نيروهاي آمريكايي را كنترل مي كنند يا خير، گفت: من هم مانند همه عراقيها دوست ندارم نيروهاي بيگانه در كشورم باشند اما بايد اين نكته را نيز مد نظر داشت كشور ما به علت چندين دهه حكومت استبدادي صدام حسين و جنگ و اشغال نابود شده است. ما اكنون نه ارتش و نه پليس درست و حسابي داريم. بنابراين در شرايط كنوني، نمي توانيم از نيروهاي آمريكايي بخواهيم خاك عراق را ترك كنند و اين چنين كشور در برابر تروريستها بي دفاع بماند.
ساير خبرها
* به گزارش واحد مركزي خبر نيروهاي اشغالگر آمريكايي ده پليس عراق را به اتهام همكاري با نيروهاي مقاومت در نزديكي فلوجه بازداشت كردند كه در ميان آنها تعدادي افسر وجود دارد.
* رئيس موسسه  شهيد محراب در نجف از قانون برگزاري انتخابات سراسري در عراق كه پل برمر آن را وضع كرده بود انتقاد كرد و خواستار لغو آن شد.
* ژنرال اندرزيي اكريت يكي از فرماندهان نيروهاي لهستاني در عراق كشمكش خونين كنوني در اين كشور را بدترين نوع جنگ چريكي توصيف كرد و گفت: هيچ كس نتوانسته است پس از سال ها مشكل مشابهي را كه در چچن و افغانستان وجود دارد
حل كند.

مخالفت همزمان آمريكا و غيرمتعهدها
قطعنامه اروپا حامي ندارد
آمريكا خواستار تغييرات گسترده  در پيش نويس قطعنامه اروپايي ها عليه ايران شده است
كشورهاي غيرمتعهد با ارائه پيشنهادهايي خواستار تغيير پيش نويس قطعنامه اروپايي ها به نفع ايران شده اند
000837.jpg
گروه سياسي _ شوراي حكام آژانس بين المللي انرژي هسته اي بحثهاي اوليه در مورد پرونده فعاليتهاي هسته اي ايران را پشت سر گذاشته است. موضوع فعاليتهاي هسته اي ايران كه از سوي محافل ديپلماتيك در آژانس مهمترين موضوع اجلاس ماه سپتامبر تلقي مي شود با توجه به سرعت روند مذاكرات در آژانس مجددا و به صورت تفصيلي امروز دوباره طرح مي گردد.
مثلث اروپايي فعال در پرونده هسته اي ايران پس از مذاكرات خود با نماينده آمريكا در اجلاس ژنو پيش نويس قطعنامه اي را تهيه كردند كه به صورت محدود در اختيار ديپلماتهاي نزديك به اروپا در آژانس قرار دادند كه عصر ديروز رسما آن را تقديم شوراي حكام كردند.
اين قطعنامه ضمن درخواست از ايران براي ارائه اطلاعات بيشتر درمورد برنامه سانتريفوژهاي p1  و P2 و حوزه آلودگي ها و نيز علل تصميم ايران براي تبديل ۳۷ تن كيك زرد به اورانيوم گازي بر اين نكته تأكيد كرده كه ايران تمامي فعاليتهاي مربوط به غني سازي از جمله ساخت و مونتاژ و آزمايش قطعات سانتريفوژ و توليد مواد اوليه ucf را تعليق سازد.
همچنين ايران به منظور اعتمادسازي در ساخت تجهيزات آب سنگين در اراك تجديدنظر كند و براساس آخرين اقدامات ايران دبير كل آژانس تا ماه نوامبر (آبان ماه) گزارش جامعي در مورد پرونده ايران تهيه كند تا براساس آن شوراي حكام تصميم قطعي خود را درباره پرونده ايران در نشست آينده اعلام كند.
در اين گزارش مستقيما اشاره  اي به ارجاع پرونده ايران به شوراي امنيت نشده است ولي از قسمت آخر اين پيش نويس چنين بر مي آيد كه شوراي حكام مي تواند در تصميم گيري نهايي خود در صورت نارضايتي از عملكرد جمهوري اسلامي پرونده را به شوراي امنيت ارجاع دهد.
محمد البرادعي دبير كل آژانس در حالي مخالف جدي پايان بررسي هاي پرونده ايران در ماه نوامبر درشوراي حكام است كه هم طرف ايراني وهم طرفهاي غربي بر اين موضوع اتفاق نظر دارند.
آمريكا هر چند در عقب نشيني آشكاري ديگر در پي ارجاع يكباره پرونده ايران به شوراي امنيت نيست ولي خواستار تشديد فشارها بر ايران و تشديد قطعنامه اروپا است.
خبرگزاري مهر به نقل از خبرگزاري فرانسه گزارش داد ديپلماتهاي غربي آژانس مي گويند: آمريكا بر جلسه شوراي حكام آژانس بين المللي انرژي اتمي در وين فشار مي آورد تا يك ضرب الاجل معين تا روز ۳۱ اكتبر براي ايران تعيين شود تا تهران در مورد برنامه هسته اي خود شفاف سازي كند.
همچنين به گزارش ايسنا، آمريكا با ارائه ليست بلندبالايي خواستار تغييرات گسترده اي در پيش نويس قطعنامه اروپايي ها در مورد ايران شد.
آمريكا پرسشهايي را طرح كرده است كه به نظر آنان در پيش نويس قطعنامه اروپا بي پاسخ مانده است.
آمريكا پرسيده است: برنامه سانتريفوژهاي P2 در تاريخ ۱۹۹۵ تا ۲۰۰۲ چه بوده است؟ چرا ايران از تعليق فعاليت تبديل اورانيوم سرباز مي زند؟ هدف تهيه ۳۷ تن كيك زرد اورانيوم از سوي ايران چيست؟
اين فهرست همچنين مي افزايد: چرا ايران پلونيوم ۲۱۰ توليد كرده است؟ چرا ايران درصدد تصويب پروتكل الحاقي نيست؟
به اين ترتيب آمريكا قصد دارد با طرح اين پرسشها شوراي حكام را به تشديد قطعنامه وادار سازد. اما از سوي ديگر گروه كشورهاي غيرمتعهد شوراي حكام (NAM) با تصويب بيانيه اي به پيش نويس پيشنهادي سه كشور اروپايي اعتراض كردند.
اين كشورها صريحا حمايت خود را از فعاليت صلح آميز هسته اي ايران اعلام كردند و بندهاي مورد نظر اروپا را به دليل تناقض با حقوق مشروع كشورها در دستيابي به فناوري صلح آميز مورد اعتراض قرار دادند.
پيش نويس قطعنامه اروپا در حالي طرح شد كه محمد البرادعي ديروز هم گفت هيچ مدركي مبني بر تسليحاتي بودن برنامه هسته اي ايران و نقض قوانين توسط تهران وجود ندارد.
موسويان سخنگوي هيأت جمهوري اسلامي ايران هم در مورد اين پيش نويس گفت: طرح هرگونه درخواست و الزام تهران به تعليق فعاليتهاي غني سازي، خلاف مقررات آژانس است و براساس اساسنامه آژانس الزام ايران به تعليق غني سازي در قطعنامه فاقد مشروعيت است.
در همين مورد صالحي نماينده سابق ايران در آژانس در گفتگو با مهر درباره تناقضات پيش نويس با قوانين بين المللي گفت: اساسنامه آژانس و بخصوص بند ۱۲ آن تصريح دارد زماني آژانس مي تواند كشوري را به عنوان متخلف اعلام كند و از خود سلب مسئوليت كرده و پرونده را به شوراي امنيت ارجاع دهد كه بتواند ثابت كند كشوري از مواد هسته اي استفاده غير صلح آميز كرده است ويا تعهداتش را نقض كرده و پاسخگوي سئوالات و يا همكاري مورد خواست آژانس نيست.
وي با تأكيد بر اينكه در مورد ايران طبق گزارش مدير كل هيچ يك از اين موارد مصداق ندارد افزود: در صورتي كه آژانس خارج از چهارچوب عرفي و اساسنامه درخواست ارجاع پرونده به شوراي امنيت را در قالب قطعنامه اعلام كند ايران مي تواند اين موضوع را در دادگاه بين المللي لاهه مطرح سازد.
اظهارنظرهاي بين المللي
وزراي خارجه اتحاديه اروپا همزمان با اجلاس آژانس در جلسه اي موضوع پرونده هسته اي را مورد بررسي قرار دادند. به گزارش ايسنا به نقل از آسوشيتدپرس وزراي خارجه اتحاديه اروپا روز دوشنبه از ايران خواستند تا به تعهداتش براي صرف نظر از فناوري غني سازي اورانيوم عمل كند البته آنان از درخواست آمريكا براي ارجاع پرونده هسته اي تهران به شوراي امنيت حمايت نكردند.
اما در همين زمينه يك ديپلمات آگاه به خبرنگار ايسنا در وين اعلام كرده است: كشورهاي عضو اتحاديه اروپا از اينكه سه كشور آلمان، فرانسه و انگلستان بدون هماهنگي با ساير كشورهاي عضو اتحاديه مبادرت به صدور پيش نويس قطعنامه كرده به شدت اعتراض كرده اند.
اين اختلافات در لحن سخنان اروپايي ها هم ديده مي شود. يوشكا فيشر وزيرامور خارجه آلمان در نشست اتحاديه اروپا به ايران هشدار داد در صورت متوقف نشدن برنامه غني سازي اورانيوم هدف اتهامات جدي نظامي قرار خواهد گرفت.
در حاليكه برخلاف اظهارات تند فيشر سخنگوي وزارت امور خارجه فرانسه اعلام كرد هدف اين كشور اين است كه در وين به تفاهمي با جمهوري اسلامي دست پيدا كند تا گفتگوها و همكاري  با تهران در راستاي اعتمادسازي ادامه پيدا كند.
همچنين معاون وزير امور خارجه روسيه گفت:  مسكو با ارجاع پرونده هسته اي ايران به شوراي امنيت مخالف است و اين اقدام را بسيار زود هنگام مي داند و همچنان به برنامه همكاري با ايران ادامه خواهد داد.
يك ديپلمات اروپايي در اين زمينه به ايسنا گفته است: در مقابل نظرات آمريكايي ها، روسيه و كشورهاي غيرمتعهد با ارائه پيشنهادهايي خواستار تغيير پيش نويس قطعنامه اروپايي ها به نفع ايران شده اند. حتي طبق كسب اطلاع خبرنگار اين خبرگزاري در وين كشورهاي چين و روسيه  اعلام كردند در صورت ارجاع پرونده ايران به شوراي امنيت از حق وتوي خود استفاده خواهند كرد.
بايد تا فردا منتظر ماند تا نتيجه نهايي اجلاس سپتامبرشوراي حكام را ديد.

مدير روابط عمومي دادسراي تهران:
برخورد با سايتهاي اينترنتي قانوني است
مدير روابط عمومي دادسراي  عمومي و انقلاب  تهران  اعلام  كرد: برخورد با سايتهاي  اينترنتي  كاملا قانوني  است .
«محمد شادابي» ضمن بيان اين مطلب در گفتگو با ايرنا ديروز افزود: حجم  قابل  توجهي  از سايتهاي  اينترنتي ، خلاف  اخلاق  هستند.
شادابي  افزود: نيروي  انتظامي ضابط قضائي  و نيز دادسراي  ناحيه  ۹ تهران  نيز مرجع  قضائي  رسيدگي كننده  به  اين پرونده  هستند.
مدير روابط عمومي دادسراي  تهران ، تصريح  كرد: تمامي افراد بازداشت  شده در اين  خصوص  با خانواده هاي  خود ملاقات  كرده اند و خانواده هاي  آنان  از وضعيتشان  اطلاع  كامل  دارند.
وي  تأكيد كرد: بدين  ترتيب  بر خلاف  نوشته هاي  برخي  مطبوعات ، اين  پرونده كاملا قانوني  است  و هيچ  نكته  مبهمي در اين  ميان  وجود ندارد.
شادابي  تأكيد كرد: سايتهايي  كه  دستور بسته  شدن  آنها صادرشده  است ، همگي  فاقد مجوز از مراجع  ذيربط بوده  و برخي  از آنان  با عوامل  خارجي  و ضدانقلاب  هماهنگ  هستند و با آنان  ارتباط نزديكي  داشته اند.
وي  گفت : به  علت  منع  قانوني  ناشي  از ماده  ۱۸۸ قانون  آيين  دادرسي كيفري ، امكان  انتشار اتهام  وارده  به  افراد و نيز اعلام  اسامي  متهمان  در اين  پرونده  وجود ندارد.
مدير روابط عمومي دادسراي  عمومي و انقلاب  تهران  افزود: عده اي  نيز از اين  محدوديت  قانوني  براي  انتشار اطلاعات  و اسناد موجود در پرونده  استفاده كرده اند و در اين  خصوص  در مطبوعات  و رسانه ها جنجال  به  پا مي كنند.
شادابي  اظهار داشت : اگر امكان  انتشار اطلاعات  و اسناد موجود به  لحاظ قانوني  فراهم  بود، افكار عمومي بهتر مي توانست  در اين  مورد قضاوت  كند.

اولويت هاي كاري قوه قضائيه اعلام شد
معاون  اول  قوه  قضاييه  اصلاح  قوانين  مربوط به  جرايم ، تشكيل  شوراهاي  حل اختلاف  و احياي  دادسراها را از اولويت هاي  كاري  اين  قوه  دانست .
حجت الاسلام  والمسلمين  ابراهيم  رئيسي  يك شنبه شب به  خبرگزاري  جمهوري  اسلامي دربيرجند گفت : بالا بودن  تعداد پرونده هاي  وارده  يكي  از مشكلات  جدي  در ادارات دادگستري  است .
وي  افزود: اقداماتي  بايد صورت  گيرد تا تعداد اين  پرونده ها كه  در برخي استان ها حدود ۱۰ تا ۱۲ درصد در هر ماه  افزايش  دارد، كاهش  يابد.
وي  گفت : يكي  از راه  حل ها در اين  زمينه  پيشگيري  از وقوع  جرم  و جنايت است  كه  اين  وظيفه  دولت ، مجلس  و همه  مي باشد.
وي  افزود: از بين  رفتن  فقر، بيكاري ، تبعيض ها و زمينه هاي  فساد در جامعه جرم  را كاهش  مي دهد.
رئيسي  بيان  داشت : راه  ديگر براي  كاهش  پرونده  در دادگاهها احياي دادسراها است  كه  موجب  اصلاح  روند دادرسي  مي شود.
وي  افزود: گسترش  شوراهاي  حل  اختلاف  در بين  اصناف ، اقشار و محلات  نيز ازديگر اقدامات  قوه  قضاييه  براي  كاهش  تعداد پرونده هاي  دادگستري  است .
وي  اظهار داشت : تشكيل  اين  شوراها واگذار كردن  كار مردم  به  مردم  و ايجادنهادهاي  شبه  قضايي  طبق  قانون  است .
او گفت : نقص  در برخي  قوانين  كه  رسيدگي  به  بسياري  از موارد جزيي  را به دستگاه  قضايي  واگذار كرده  نيز موجب  افزايش  پرونده هاي  قضايي  شده  است .
وي  افزود: اصلاح  اين  قوانين  و تعيين  دقيق  موارد جرم  مي تواند در كاهش پرونده  دادگستري  و افزايش  راندمان  دادگاه ها موثر باشد.
معاون  اول  قوه  قضاييه  تصريح  كرد: زندانها بايد طوري  باشند كه  زنداني  پس از پايان  دوران  محكوميت  متنبه  شده  باشد.
او گفت : اقدامات  موثري  در زمينه هاي  آموزشي ، پرورشي  و تربيتي  در زندان ها صورت  گرفته  است .
وي  افزود: پرداختن  به  مسايل  مربوط به  زمان  پس  از آزادي  فرد از زندان  دركاهش  تعداد زندانيان  بسيار موثر است .
وي  گفت : در اين  زمينه  بايد مسايل  شغلي  و اجتماعي  اين  افراد حل  شود به نحوي  كه  ديگر به  سوي  موارد خلاف  نروند.

حمله به نيروهاي ويژه روسيه در چچن ۷ كشته و مجروح برجا گذاشت
در حمله  موشكي  دوشنبه  شب  به  ساختمان  محل  استقرار يك  واحد از نيروهاي ويژه  پليس  روسيه «آمون» در چچن  ۳ نفر كشته  و ۴ نفر ديگر مجروح  شدند.
به گزارش ايرنا از مسكو، يك  منبع  آگاه  دولتي  ديروز با اعلام  اين  خبر به  خبرگزاري اينترفكس  افزود: اين  حمله  در روستاي  زانداك  واقع  درمنطقه  نوژاي  يورت  صورت  گرفت .
به  گفته  اين  منبع  مجروحان  كه  در وضعيت  وخيمي بسر مي برند در بيمارستان مركزي  شهر خاساويورت  بستري  شدند.
يك  گروه  متشكل  از نيروهاي  امنيتي  و انتظامي تلاش  براي  يافتن  مهاجمان  راآغاز كرده اند.
همچنين  اعضاي  يك  واحد ديگراز نيروهاي  ويژه  پليس  روسيه  كه  در اطراف روستاي  دارگو در منطقه  ودنو در جستجوي  مين  و خنثي سازي  آن بودند مورد حمله  قرارگرفتند ولي  به  هيچ  يك  از آنان  آسيبي  نرسيد.

همزمان با آغاز سال تحصيلي جديد
جشنواره اروپايي ادبيات در ايران برپا مي شود
گروه علمي فرهنگي: «جشنواره اروپايي ادبيات كودك در ايران» با هدف تبادل فرهنگي و گفت و گوي تمدن ها و با همكاري كشورهاي ايران، اتريش فنلاند، سوئد و نروژ، همزمان با بازگشايي مدارس از اول تا هفدهم مهرماه سال جاري در تهران برپا مي شود.
به گزارش خبرنگار ما محسن چيني فروشان رئيس هيات مديره و مديرعامل كانون پرورش فكري كودكان و نوجوانان روز گذشته با بيان اين مطلب به خبرنگاران گفت: طرح اوليه برپايي اين جشنواره خردادماه ۸۳ در دفتر انتشارات كانون توسط مسئولين اجرايي اين پروژه موسسه (x-change) ارائه شد. كه طي آن قرار شد تا پايان سال ۸۵ جشنواره ايراني ادبيات كودك نيز در اروپا برگزار شود تا از اين طريق زمينه اي براي آشنايي با فرهنگ ما فراهم شود.
وي مخاطبين اصلي اين جشنواره را كودكان بين ۸ تا ۱۰ سال معرفي كرد و گفت: در اين جشنواره چند تن از هنرمندان و نويسندگان بنام نيز حضور پيدا مي كنند كه با ارائه آثار خود، به معرفي فرهنگ سنتي كشور خود خواهند پرداخت.
چيني فروشان گفت: برنامه هاي اين جشنواره شامل ۴ بخش است و مشاركت كودكان در اجراي اين برنامه ها از ويژگي  خاص اين جشنواره محسوب مي شود.
وي به برپايي ۲۵۰ كارگاه نويسندگي و تصويرگري اشاره كرد و گفت: در كارگاه نويسندگي، آثار برجسته اروپايي ارائه خواهد شد كه كودكان بر اساس اين آثار، تصاويري تهيه مي كنند. همچنين كودكاني با توجه به تصاوير هنرمندان اروپايي كه در كارگاه تصويرگري ارائه مي شود قصه هايي خواهند نوشت و مجموع اين آثار پس از پايان جشنواره به صورت كتاب منتشر خواهد گرديد.
وي با اعلام اينكه در كارگاه نويسندگي و تصويرگري ۱۰ كودك حضور دارند گفت : در كل ۲۵۰۰ كودك منتخب از اعضاي برجسته كانون همراه با مربيان خود در اين كارگاه ها شركت مي كنند و علاوه بر اين ۳ كارگاه مخصوص بچه هاي استثنايي و فراگير كه عمدتا كر و لال هستند داير خواهد شد.
وي يكي ديگر از برنامه هاي اين جشنواره را، شب هاي قصه گويي عنوان كرد و گفت: هر شب يك يا دو قصه از داستان هاي افسانه اي اروپا توسط قصه گوهاي اروپايي و حدود ۲۰ قصه ايراني توسط ۱۰ قصه گوي ايراني نقل خواهد شد.
محتواي اين قصه ها به گونه اي است كه سنت و فرهنگ بومي اروپا و ايران را بازگو كنند.
مديرعامل كانون پرورش فكري كودكان و نوجوانان به حضور پنج گروه نمايش از چهار كشور اروپايي در اين جشنواره اشاره كرد و گفت: سه گروه نمايش ايران نيز در اين جشنواره به اجراي نمايش مي پردازند.
وي با اشاره به برگزاري سميناري در روزهاي چهار و پنج مهرماه افزود: در اين سمينار ۹ مقاله اروپايي و ۶ تا ۹ مقاله ايراني ارائه مي شوند.
چيني فروشان خاطرنشان كرد: در طول برگزاري اين جشنواره نمايشگاه هاي ثابتي نيز همچون نمايشگاه انيميشن و كتاب كودك برگزار خواهد شد كه در مجموع ۱۵ انيميشن و كتاب در رابطه با موضوع كتاب خواني در آن ارائه خواهد گرديد.

سخنگوي هيأت ايراني در وين:ايران ادامه تعليق را نخواهد پذيرفت
قطعنامه پيشنهادي سه كشور اروپايي عليه ايران
هاشمي رفسنجاني:اروپايي ها قابل اعتماد نيستند،اما از آمريكاييها عاقلترند
متن اولين پيش نويس پيشنهادي سه كشور اروپايي به عنوان قطعنامه ماه سپتامبر شوراي حكام در مورد پرونده هسته اي ايران منتشر مي شود.
در بندهاي اجرايي اين پيش  نويس از ايران خواسته شده است تا فورا و به گونه اي مثبت به گزارشات و درخواست هاي مديركل مبني بر دسترسي به اماكن، اشخاص و اطلاعات مربوط به توافقات پادماني در هر زمان پاسخ دهد و همچنين اطلاعات بيشتري را كه مي تواند درك آژانس از مسايل باقيمانده برنامه هاي هسته اي ايران را كامل كند در دسترس گذارد. همچنين بر تداوم عمل ايران مطابق با پروتكل الحاقي تاكيد و از ايران خواسته شده است تا بدون تاخير پروتكل را تصويب كند. در بند سوم ضمن ابراز نگراني عميق از ايران خواسته شده است كه سريعا و به شكل قابل اثباتي تمامي فعاليت هاي مربوط به غني سازي را به حالت تعليق در آورد. بويژه ساخت قطعات سانتريفيوژها، مونتاژ و آزمايش آنها و توليد مواد اوليه كه در آزمايش هاي UCF به كار گرفته مي شود.
در بند۴ از ايران خواسته شده است به عنوان معيار ديگر اعتمادسازي داوطلبانه در تصميمش براي شروع ساخت راكتور تحقيقاتي آب سنگين در اراك تجديدنظر كند.
در بند هفتم از مديركل خواسته اند تا پيش از نشست آتي شورا در ماه نوامبر گزارشي را از برنامه هسته اي ايران به همراه ارزيابي از همكاري ايران، نتايج فعاليت هاي اخيرآژانس و تحقق درخواست هاي شورا در قطعنامه هاي پيشين به ويژه تعليق كامل همه  فعاليت هاي مربوط به غني سازي و پردازش دوباره  را ارائه نمايد.
در پايان آمده است: در اين چارچوب، به ويژه براساس گزارش آتي مدير كل درباره اين كه آيا گام هاي ديگري هم براي راستي آزمايي تعهدات ايران تحت توافقنامه  پادمان و درخواست هاي شورا از ايران،صورت گرفته، تصميم قطعي اتخاذ خواهيم كرد.

بزرگترين گردهمايي اقتصادي كشورهاي اسلامي در تهران
000897.jpg
بزرگترين گردهمايي اقتصادي كشورهاي اسلامي ديروزدر تهران با حضور نمايندگان ۵۵ كشور اسلامي كار خود را آغاز كرد.
بيست و نهمين اجلاس سالانه بانك توسعه اسلامي كه از موسسه هاي مالي بين المللي و از نهادهاي تخصصي سازمان كنفرانس اسلامي است به ميزباني جمهوري اسلامي و به نشانه توسعه بيشتر همكاري هاي اين نهاد بين المللي با كشورمان در تهران برگزار مي شود.
اين نهاد مالي بين المللي با هدف پيشبرد توسعه اقتصادي اجتماعي كشورهاي مسلمان ۳۱ سال پيش بنيان گذاري شد. به گزارش خبرنگار ما اين اجلاس با سخنراني دكتر محمدرضا عارف معاون اول رئيس جمهوري اسلامي ايران آغاز شد.
وي كه در جمع وزراي اقتصاد كشورهاي عضو كنفرانس اسلامي در بيست و نهمين اجلاس سالانه بانك توسعه اسلامي سخن مي گفت: تشكيل بازار مشترك اسلامي را گامي مهم براي تقويت همبستگي اسلامي و افزايش سهم جهان اسلام از اقتصاد جهان اعلام كرد و خواستار آن شد تا همه اعضا حداكثر توان خود را براي تحقق بازار مشترك اسلامي بكار گيرند.
معاون اول رئيس جمهوري با اشاره به نقش بخش خصوصي در توسعه اقتصادي و اجتماعي تاكيد كرد: اقدامات فراوان و با ارزشي از سوي بانك توسعه اسلامي براي توسعه بخش خصوصي انجام شده است. وي افزود: بانك توسعه اسلامي بايد با تسهيل شرايط و ضوابط اعتبارات اعطاي زمان بررسي و ارزيابي طرح ها را كاهش دهد و منابع ارزان قيمت لازم را به سهولت در اختيار بخش خصوصي كشورهاي عضو قرار دهد.
در اين مراسم احمد محمدعلي رئيس بانك توسعه اسلامي نيز در سخناني بر توسعه و گسترش همكاري اين بانك با جمهوري اسلامي ايران تاكيد كرد و افزود: به دنبال استراتژي جديدي براي بانك هستيم كه از طريق كم كردن بدهي ها سرمايه گذاري ها را افزايش دهيم. وي از كشورهاي عضو خواست تا پيشنهادهاي خود را براي افزايش درآمدهاي اين بانك ارايه كنند.
در اين مراسم صفدر حسيني وزير اقتصاد و دارايي كشورمان نيز با تاكيد بر اينكه بانك توسعه اسلامي عملكرد موفقي در سال هاي گذشته داشته است خواستار رويكرد مبتني بر دانايي و تامين مالي حرفه  اي و توسعه  اي بانك توسعه اسلامي براي تامين دانش براي مديران و سياست گذاران كشورهاي عضو شد.
000900.jpg
وي يكي از راه هاي توسعه كشورهاي عضو را افزايش ظرفيت بخش هاي خصوصي و افزايش همكاري ميان آنان اعلام كرد و خواستار گسترش بخش خصوصي به ويژه بانك ها در همكاري اقتصادي ميان اعضا شد.
در مراسم آغاز كار اين اجلاس نماينده جمهوري آذربايجان در بانك توسعه اسلامي به نمايندگي از سوي كشورهاي آسيايي، نخست وزير ساحل عاج به نمايندگي از سوي كشورهاي آفريقايي ونماينده بانك توسعه اسلامي در امارات نيز ديگر سخنرانان مراسم افتتاحيه بودند.
امضاي دو موافقتنامه  ميان ايران و بانك توسعه  اسلامي
همزمان  با بيست  و نهمين  اجلاس  سالانه  بانك  توسعه  اسلامي دو موافقتنامه  همكاري  ميان  جمهوري  اسلامي  ايران  و بانك  توسعه  اسلامي  به  امضا رسيد.
موافقتنامه  اعطاي  كمك  بلاعوض  يك  ميليون  دلاري  براي  ساخت  و تجهيز مركز بازپروري  معلولين  در شهر بم  توسط صفدر حسيني  وزير اقتصاد و دارايي  و احمد محمدعلي  رئيس  بانك  توسعه  اسلامي امضا شد. همچنين  موافقتنامه  اعطاي  وام  ترجيحي  به  مبلغ  ۱۰ ميليون  دلار براي ساخت  مدارس  در شهر بم  به  امضاي  صفدر حسيني  و احمد محمد علي  رسيد.

كوتاه از سياست
همزمان با آغاز هفته دفاع مقدس رژه  نيروهاي  مسلح  در جوار مرقد بنيانگذار
جمهوري  اسلامي  ايران  برگزار مي شود
همزمان  با آغاز هفته  دفاع  مقدس  و در اولين  روز از اين  هفته ، آيين  رژه نيروهاي  مسلح  ارتش  جمهوري  اسلامي ايران  و يگانهاي  نمونه  ارتش  در جوار حرم مطهر امام  خميني  (ره ) برگزار مي شود.
آيين  رژه  نيروهاي  مسلح  ارتش  جمهوري  اسلامي ايران  روز سه شنبه  ۳۱ شهريور ماه  با حضور مسئولان  لشكري  و كشوري  در تهران  و ديگر شهرهاي  كشور برگزار مي شود.
ائمه جمعه چهار شهرستان و بخش كشور تعيين شدند
به گزارش روابط عمومي شوراي سياستگذاري ائمه جمعه، محمود ترابي، سيد حسين حسيني، رمضانعلي ثباتي مقدم و سيد ابراهيم حسيني، از طرف مقام معظم هبري به مدت سه سال به امامت جمعه شهرستانهاي شاهرود (سمنان)، مينودشت (گلستان) و بخش هاي خوشاب ( خراسان) و اسكنان (فارس) منصوب شدند.

رئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام:
اروپايي ها قابل اعتماد نيستند اما از آمريكايي ها عاقل ترند
رييس مجمع تشخيص مصلحت نظام در خصوص سياست هاي اروپا در قبال پرونده هسته اي ايران در نشست اخير شوراي حكام آژانس بين المللي انرژي اتمي گفت: نمي شود به اروپايي ها اعتماد كرد اما اروپايي ها از آمريكايي ها عاقل ترند.
به گزارش خبرنگار مهر از مشهد مقدس رييس مجمع تشخيص مصلحت نظام در بدو ورود به فرودگاه مشهد در جمع خبرنگاران در خصوص وضعيت رسيدگي به پرونده هسته اي ايران در شوراي حكام آژانس بين المللي انرژي اتمي گفت: ما راه خود را مي رويم و از حق كشور و ملت خود در خصوص استفاده از فناوري صلح آميز هسته اي صرف نظر نخواهيم كرد. هاشمي رفسنجاني افزود: همه چيز در خصوص فعاليت هاي صلح آميز هسته اي ايران واضح و روشن است و هدف ما فعاليت در جهت استفاده صلح آميز از انرژي هسته اي است. تلاش مي كنيم كه ديگران را قانع كنيم در مورد ما حرفهاي نامربوط نزنند.

كارمند دفتر حج و زيارت در عراق به شهادت رسيد
000903.jpg
لبيب محمدي كارمند دفتر حج و زيارت جمهوري اسلامي يكشنبه شب به همراه خانواده خود از نجف عازم كربلا بود كه مورد سوءقصد عده اي ناشناس قرار گرفته و در برابر ديدگان همسر و فرزندانش به شهادت رسيد.
حمله كنندگان بعد از ترور وي متواري شدند. نامبرده حسب وصيتش در نجف به خاك سپرده شد. سخنگوي وزارت امور خارجه ضمن محكوم كردن اين ترور ناجوانمردانه از دولت موقت عراق خواسته است تا اقدامات و تدابير جدي به منظور شناسايي سريع و معرفي و مجازات عاملان اين اقدام جنايتكارانه، تلاشهاي همه جانبه بعمل آورد.

خاتمي در ديدار كرزاي:
ما از وجود يك افغانستان امن استقبال مي  كنيم
حامد كرزاي رئيس دولت انتقالي افغانستان كه براي شركت در اجلاس اكو وارد «دوشنبه» شده است، در محل ملاقات رئيس جمهور كشورمان حاضر شد و با وي ديدار و گفت وگو كرد.
به گزارش خبرنگار خبرگزاري دانشجويان ايران رئيس جمهوري در اين ديدار با ابراز خرسندي از جهت گيري دولت انتقالي افغانستان در برگزاري انتخابات به منظور استقرار دولتي دائمي و نيز توسعه، اظهار اميدواري كرد كه با توجه به نشاط و شور مردمي، انتخاباتي خوب، گسترده و با حضور چشمگير مردم برگزار شود.
خاتمي با اشاره به اين كه امنيت نياز منطقه است و ما از وجود يك افغانستان امن استقبال مي كنيم اظهار داشت: سرنوشت كشورهاي منطقه به يكديگر وابسته است و پيشرفت و توسعه جز در صلح و آرامش مهيا نمي شود.
رئيس جمهور به طرح هاي عمراني در دست اجرا در افغانستان و همكاري هاي دوجانبه اشاره كرد و گفت : ايران، افغانستان و تاجيكستان بايد در كنار يكديگر در عرصه هاي توليد علم و فرهنگ همگام باشند، و نيازهاي يكديگر را برآورده سازند.
خاتمي تصريح كرد: مطمئنم با استقرار دولت دائمي در افغانستان در مبارزه با كشت، توليد و قاچاق مواد مخدر نيز حركت هاي اساسي تري صورت خواهد گرفت.
وي با اشاره به رشد علمي، فني و نيز دستاوردهاي كشورمان در بخش هاي كشاورزي و علوم جديد نظير نانوتكنولوژي و IT گفت: ملت هاي ما شايسته دستيابي به مدارج بالا هستند و ما موظفيم شرايط را براي پيشرفت آنها فراهم كنيم.
خاتمي افزود: رشد و پيشرفت افغانستان هم چون رشد و پيشرفت ايران براي ما عزيز است و ما آماده ارائه هرگونه تسهيلات در اين زمينه به دولت دوست و برادر هستيم.
در اين ديدار حامد كرزاي رئيس دولت انتقالي افغانستان با تشريح استقبال مردم به ويژه زنان از برگزاري انتخابات گفت: جهت گيري ما به سمت قانون مند شدن مردمسالاري و شكل گيري حكومتي نظام مند است و تنها در اين صورت مي توان به جايگاه شايسته افغانستان در نظام بين الملل دست يافت.
كرزاي با قدرداني و تشكر از كمك هاي عمراني دولت ايران در بازسازي و كمك به پيشرفت افغانستان روند شكل گيري برنامه هاي آموزشي و تربيت كادر تحصيل كرده را تبيين كرد.
وي تصريح كرد: شوق زندگي بهتر در مردم افغانستان وجود دارد و ما اميدواريم با سرعت بيشتر موانع را پشت سر گذاشته و عقب ماندگي ها را جبران كنيم.
طرفين در اين ديدار در خصوص چگونگي تأمين آب منطقه سيستان و بلوچستان نيز گفت وگو و تبادل نظر كردند.

آصفي:
جزاير سه گانه همواره جزو لاينفك خاك ايران بوده و خواهد بود
آصفي در واكنش به موضع وزيران امور خارجه  كشورهاي عضو شوراي همكاري خليج فارس گفت: جزاير سه گانه  همواره جزو لاينفك خاك ايران بوده و خواهد بود و هرگونه ادعايي عليه تماميت ارضي جمهوري اسلامي ايران مردود و محكوم است.
معاون وزارت امور خارجه  كشورمان، وزراي امور خارجه  شوراي همكاري را از هرگونه دخالت در روند مذاكرات سازنده دوجانبه ايران و امارات كه صدمه اي به آن وارد سازد، بر حذر داشت و حفظ ثبات و امنيت در منطقه و تداوم و تقويت همكاري هاي دو جانبه ميان كشورهاي منطقه را به سود ملت ها و دولت هاي ساحلي خليج فارس توصيف كرد.
روزنامه  الاتحاد، چاپ امارات متحده عربي نوشت: شوراي همكاري خليج فارس در پايان نود و دومين نشست در جده با صدور بيانيه اي حمايتش را از حق حاكميت امارات بر جزاير سه گانه اعلام كرد. اين بيانيه با متهم كردن ايران به اشغال جزاير سه گانه آنها را وابسته به دولت امارات خوانده است.
در اين بيانيه به استفاده از تمام راه حل ها و ابزارهاي مسالمت آميز براي بازگرداندن حق حاكميت امارات بر جزاير سه گانه تاكيد شد.

رئيس خانه احزاب:
خانه احزاب فعاليت سياسي نمي كند
رئيس خانه احزاب گفت: خانه احزاب يك نهاد سياسي نيست اما برنحوه انجام كارهاي سياسي احزاب نظارت دارد و با تشكيل كميته انتخابات به دنبال برگزاري انتخاباتي سالم در كشور است. دكتر حسن غفوري فرد در گفتگو با خبرگزاري مهر افزود: خانه احزاب با تشكيل كميته انتخابات به نهادهاي ناظر برانتخابات كمك وسعي مي كند احزابي كه درخانه احزاب عضو هستند را به رقابتي سالم درانتخابات رهنمون سازد.وي ادامه داد: برگزاري انتخاباتي پرشور و پرنشاط يكي از اهداف كميته انتخابات خانه احزاب است، خانه احزاب به عنوان يك ناظر بي طرف در نهمين انتخابات رياست جمهوري تلاش دارد مردم را براي شركت دراين انتخابات دعوت كند.

موسويان: ايران ادامه تعليق را نخواهد پذيرفت
ايران بايد ظرف چند ماه آينده قادر باشد كه فعاليت هاي غني سازي را آغاز كند، اما مقامات عالي رتبه هنوز در خصوص زمان آغاز اين فعاليت تصميم گيري نكرده اند.
به گزارش خبرگزاري فرانسه، سخنگوي هيات نمايندگي ايران در آژانس بين المللي انرژي اتمي افزود: ايران در فناوري مربوط به سانتريفوژها به خودكفايي دست يافته است.
موسويان همچنين گفت: تعليق يك ساله غني سازي اورانيوم به همراه امضاي پروتكل الحاقي از سوي ايران اجازه بازرسي هاي بيشتر را براي آژانس بين المللي انرژي اتمي فراهم كرده و دسترسي كامل به تاسيسات ايران را در اختيار بازرسان قرار داده است و اين اقدامات براي اعتمادسازي كافي هستند.
اين گزارش به نقل از دبير كميته سياست خارجي شوراي عالي امنيت ملي كشورمان افزود: تعليق فعاليت ها نمي تواند براي هميشه ادامه پيدا كند و ايران براساس معاهده منع گسترش سلاحهاي هسته اي حق دارد به غني سازي اورانيوم بپردازد.
وي ادامه داد: ايران از آلمان، فرانسه و انگليس دلسرد شده است.
موسويان همچنين گفت: ايران خواستار نابودي سلاحهاي كشتار جمعي در خاورميانه است.
موسويان همچنين در گفت وگو با خبرنگار خبرگزاري دانشجويان ايران در وين، غني سازي اورانيوم را حق مشروع همه اعضاي آژانس دانست و تعليق داوطلبانه از سوي ايران را صرفا حركتي براي اعتمادسازي بر شمرد.
وي در مورد مذاكرات ايران و كشورهاي اروپايي خاطر نشان كرد، اين مذاكرات در سطح مديران كل بود و محور اصلي اين مذاكرات عمدتا در مورد غني سازي بود و درخواست اروپايي ها توقف غني سازي بود كه اين خواسته از سوي ايران رد شد.
وي درباره موضع اخير وزراي امور خارجه آلمان و انگلستان كه به ايران در مورد برنامه هسته اي اين كشور هشدار داده اند، اظهار داشت، بحث اصلي سه كشور اروپايي اين است كه ايران تنها فعاليت غني سازي را متوقف كند و حتي آنها اعلام آمادگي كرده اند كه در مقابل در زمينه تكنولوژي صلح آميز هسته اي با ايران همكاري كامل خواهند كرد و نيروگاه و سوخت هسته اي در اختيار ايران خواهند گذارد. وي يك بار ديگر بر حق مشروع ايران در زمينه بهره برداري صلح آميز از انرژي هسته اي تأكيد كرده و خاطر نشان ساخت، ما به دنيا اعلام مي كنيم، كه قصد داريم در چارچوب معاهده هاي بين المللي حقوق مان را تأمين كنيم و غني سازي اورانيوم نيز در اين چارچوب حق ما است.
موسويان تأكيد كرد، چنانچه در قطعنامه نهايي شورا ادامه تعليق از ايران خواسته شود، اين درخواست مشروعيت قانوني نخواهد داشت و بر خلاف مقررات آژانس و ان. پي. تي است و ايران اين خواسته را نخواهد پذيرفت.
وي در ادامه گفت: بر اساس مقررات آژانس غني سازي حق مشروع همه اعضا است و تعليق غني سازي از سوي ايران براي كوتاه مدت بوده و ايران به مدت يك سال اين كار را كرده است.
موسويان با اشاره به همكاري هاي همه جانبه كشورمان با آژانس از امضا و اجراي پروتكل الحاقي و نيز ارائه گزارش هاي مربوط به فعاليت هاي هسته اي و نيز اين مسئله كه آژانس به تمام فعاليت هاي هسته اي ايران دسترسي دارد، به عنوان نمونه هايي از اين همكاري ها نام برد.

رئيس مجلس شوراي اسلامي در نامه اي به وزير راه و ترابري:
اميدوار بودم مذاكرات بعضي از نمايندگان با جناب عالي به نتيجه برسد
حدادعادل، رئيس مجلس شوراي اسلامي نامه اي در پاسخ به نامه وزير راه وترابري در خصوص استيضاح وي نوشت.
در بخشي از اين نامه آمده است:  نامه جناب عالي را كه جداگانه در رسانه ها نيز انتشار يافته، براي نمايندگان محترمي كه در جلسه مزبور حضور داشته اند، ارسال كرده ام تا درخواست شما را مورد توجه قرار دهند.
اينجانب ضمن تاييد ضرورت حفظ حرمت مسئولان و مديران نظام اميدوار بودم مذاكرات بعضي از نمايندگان با جناب عالي به نتيجه برسد، كه ظاهرا چنين نتيجه اي حاصل نشده، توجه شما را به اصل هشتاد و نهم قانون اساسي و ماده ۲۲۷ آيين نامه داخلي مجلس جلب مي كنم كه در آن، با قطع نظر از كم و كيف دلايل استيضاح كنندگان، اختيار استيضاح وزير يا هيأت وزيران به نمايندگان مجلس داده شده و هيأت رئيسه نيز طبعا در اجراي آيين نامه داخلي مجلس موظف است استيضاح را بعد از آن كه متن آن در مجلس خوانده شد در مهلت مقرر در دستور كار مجلس قرار دهد.
بديهي است نتيجه نهايي تابع رأي نمايندگان و تابع دلايل و مستنداتي است كه نمايندگان استيضاح كننده در مجلس عرضه خواهند كرد.

سردار صفوي:
مرحله اول عمليات رزمايش بزرگ عاشوراي ۵ به بهترين شكل اجرا شد
خبرگزاري فارس :فرمانده كل سپاه پاسداران انقلاب اسلامي گفت: در سه منطقه عملياتي، نيروهاي شركت كننده در رزمايش بزرگ عاشوراي ،۵ به بهترين شكل نبرد نامتقارن را به اجرا در آوردند.
سردار رحيم صفوي كه در بخش نخست رزمايش بزرگ عاشوراي ،۵ در منطقه عملياتي غرب كشور حضور داشت در گفتگو با  خبرگزاري فارس، با بيان اين كه امروز تمرين رزمايش در سه مرحله انجام شد، افزود: در مرحله اول عمليات، بمباران هواپيماهاي جنگنده دشمن فرضي انجام شد كه بر اساس آن دشمن فرضي با عمليات هلي بورن يك منطقه اي را در ارتفاعات تصرف كرده اما نيروهاي عمل كننده خودي، براي باز پس گيري ارتفاعات وارد عمل شدند و با انجام عمليات بسيار مثبت و استفاده از تكنيك هاي پيشرفته، منطقه را به تصرف خود در آورند.
وي با اشاره به عمليات دوم گفت: عمليات دوم تصرف پايگاه مستقر شماره يك دشمن فرضي بود كه در شب نيروهاي واحدهاي صابرين كه نيروهاي ويژه هستند در مدت پنج دقيقه اين پايگاه را تصرف كردند.
صفوي افزود: اين يك عمليات خاص نيروهاي ويژه صابرين بود.
فرمانده كل سپاه پاسداران عمليات سوم را عمليات «پدافند مستحكم» از يك منطقه ذكر كرد و اظهار داشت: فرض بر اين بود كه دشمن از يك سمت به مواضع نيروهاي خودي حمله مي كند و نيروهاي خودي كه بيشتر نيروهاي زرهي مكانيزه بودند، پدافند مستحكمي را براي حفظ منطقه خودشان شروع كردند و به نحو بسيار مطلوبي يگانهاي پدافند كننده از مواضع مستحكم با اجراي آتش توپخانه و واحدهاي «ميني كاتيوشا» توانستند حجم آمادگي خود را در مرحله تمرين به بهترين نحو مطلوب انجام دهند.
وي با بيان اين كه كل رزمايش در اين سه مرحله حدود ۶۳ دقيقه به طول انجاميد، اظهار داشت: از نظر ما اين مراحل سه دقيقه بيشتر وقت گرفت كه مي بايستي كل مراحل ظرف يك ساعت به اجرا در مي آمد.
صفوي با مثبت ارزيابي كردن اين مرحله از رزمايش، خاطر نشان كرد: از نظر تاكتيك هاي جنگ نوين و نبرد نامتقارن در رابطه با نيروي زميني، نيروهاي بسيجي، عمليات جنگنده هاي سوخوي ۲۵ و عمليات هلي بورن تمريني از تغيير رويكرد، جنگ نامتقارن و نبرد علوي به بهترين شكل به اجرا در آمد.
وي گفت: كل طرح ريزي عمليات بر اساس تغيير در سطح تهديدات دشمن بوده است و ما در طرح ريزي عمليات تهديدات را فرامنطقه اي ديديم و در يك محيط واقعي عمليات را طرح ريزي كرديم.

در صورت تصويب نهايي دولت
شوراي عالي پيشگيري از وقوع جرم تشكيل مي شود
براساس قانون پيشگيري از جرم كه توسط قوه قضائيه پيشنهاد شده و در كميسيون لوايح دولت در حال بررسي است، شوراي عالي پيشگيري از وقوع جرم تشكيل مي شود.
به گزارش خبرگزاري فارس براساس اين لايحه دولت موظف است پس از بررسي هر ساله در رديف بودجه، به طور جداگانه و متمركز بودجه اي براي اجراي برنامه هاي ملي، منطقه اي و محلي پيشگيري از جرم منظور نمايد.
مصوبه هاي اين شورا پس از ابلاغ براي تمامي سازمانها در حدود وظايف قانوني آنها لازم الاجرا است.
بر اساس ماده ۲ اين لايحه و براي اجراي بند (۵) اصل (۱۵۶) قانون اساسي جمهوري اسلامي ايران مبني بر «اقدام مناسب قوه قضاييه براي پيشگيري از وقوع جرم و اصلاح مجرمين» و اتخاذ سياستهاي جامع، هماهنگ و اثر بخش در زمينه پيشگيري از جرم يا مشاركت مردم، اجتماعات محلي و نهادهاي غيردولتي شورايي به نام «شوراي عالي پيشگيري از جرم» تشكيل مي شود.
تصويب طرحها و برنامه ها و بررسي لوايح مورد نياز براي پيشگيري از جرم، اقدام مناسب براي اصلاح قوانين و مقررات جرم زا، اتخاذ سياستهاي لازم براي توسعه و گسترش فرهنگ پيشگيري از جرم، اتخاذ تدابير لازم براي جلب مشاركت مردم و نهادهاي مدني در تهيه، تدوين و اجراي طرحها و برنامه هاي پيشگيري از جرم و تخصيص اعتبارهاي لازم و استفاده بهينه از منابع و امكانات موجود در زمينه پيشگيري از جرم از جمله وظايف اين شورا است.

روزنامه يواس اي تودي:
دولت بوش در موضعي نيست كه به عمليات نظامي بر ضد ايران مبادرت ورزد
روزنامه يو اس اي تودي طي مقاله اي درباره ايران نوشت: بي ثباتي در عراق موجب ايجاد فرصت هايي براي ايران شده است.
اين مقاله به گزارش موسسه سلطنتي امور بين الملل انگليس كه يكي از سازمانهاي مهم تحقيقات سياست خارجي است اشاره مي كند كه گفته است: ايران برنده واقعي ژئوپلتيك جنگ با تروريسم در درازمدت است.
اين گزارش همچنين مي افزايد: خودداري ايران از توقف برنامه هسته اي با وجود فشارهايي كه آمريكا و اروپا وارد مي كنند نشانگر اين است كه مسئولان ايراني در قضاوت خود معتقدند دولت بوش در موضعي نيست كه به عمليات نظامي جدي بر ضد ايران مبادرت كند.
ايران سال گذشته از روي دستپاچگي و نگراني از اينكه مبادا پس از حمله آمريكا به عراق هدف بعدي باشد با تعليق برنامه غني سازي اورانيوم موافقت كرد.
اين روزنامه نوشت: دولت ايران با جسارتي كه از مشكلات آمريكا در عراق بدست آورده است بطور فزاينده اي مدعي حقوقش براي ساخت زيرساخت هاي هسته اي است.

كوتاه از سياست
خاتمي در ديدار با اردوغان: فعاليت هاي مشترك ميان كشورهاي
عضو اكو زمينه ساز توسعه و پيشرفت كشورهاي منطقه خواهد بود

رئيس جمهور كشورمان و نخست وزير تركيه ديروز در حاشيه اجلاس سران كشورهاي اكو با يكديگر ديدار و گفت وگو كردند.
به گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران، خاتمي  در اين ديدار با اشاره به علاقمندي ايران براي گسترش همكاري هاي منطقه اي، گفت: فعاليت هاي مشترك ميان كشورهاي عضو اكو مي تواند زمينه ساز توسعه و پيشرفت كشورهاي منطقه شود. وي ضرورت همكاري دو كشور در خصوص عراق را خاطرنشان كرد و گفت: ايران علاقمند كمك به دولت و مردم عراق براي كسب آرامش و رسيدن به پيشرفت است.
رجب طيب اردوغان نخست وزير تركيه نيز در اين ديدار با اشاره به روابط خوب دو كشور در شرايط امروز منطقه، گفت: توسعه همكاريهاي اقتصادي و برقراري توازن تجاري از خواسته هاي ماست و ما خواهان ارتقاء روابط اقتصادي و تجاري هستيم.
اردوغان با بيان اين كه كشورهاي منطقه مي توانند كارهاي زيربنايي بسياري با يكديگر انجام دهند، ابراز اميدواري كرد كه در سفر آتي سيد محمد خاتمي به آنكارا، راهكارهاي توسعه روابط دوجانبه و منطقه اي بيش از پيش جستجو شده و قراردادهاي فيمابين عملي تر شود.
در اين ديدار درباره پروژه هاي مهم اقتصادي دو كشور از جمله ترانزيت گاز به اروپا از طريق تركيه و نهايي شدن پروژه كنسرسيوم تلفن همراه(ترك سل) بحث و تبادل نظر شد و قرار شد مذاكرات در مورد ترانزيت گاز در تركيه ادامه يابد.
عضو هيات رئيسه مجلس:
قرائت طرح استيضاح وزير راه در جلسه روز ۲۹ شهريور قطعي است

حاج بابايي عضو هيات رئيسه مجلس ، در گفتگو با خبرگزاري دانشجويان ايران گفت: اگر اتفاق تازه اي مبني بر جمع بنديهاي جديد آقاي خرم و يا نمايندگان خواستار استيضاح رخ ندهد، استيضاح وزير راه و ترابري در روز ۲۹ شهريور ماه در جلسه علني مجلس شوراي اسلامي قرائت خواهد شد.
نماينده همدان افزود: وزير راه و ترابري از ۲۹ شهريور ماه (قرائت طرح استيضاح) تا ۷ مهر يعني به مدت ۱۰ روز و طبق مواد ۲۲۷ تا ۲۳۵ آيين نامه داخلي فرصت دارد تا آ مادگي خود را براي حضور در مجلس و انجام استيضاح اعلام كند و در برابر نمايندگان استيضاح كننده، پاسخگو باشد.
همايش مشترك ايران و سوييس در مورد مواد مخدر تشكيل شد
يك  هيات  ايراني  به  دعوت  دولت  سوييس  به  منظور شركت  در همايش  دو جانبه  آشنايي  با تجربيات  نوين  اين  كشور در زمينه  مبارزه  و كنترل  مواد مخدر به  سوييس  سفر كرد.
اين  هيات  كه  متشكل  از نمايندگان  دبيرخانه  ستاد مبارزه  با مواد مخدر، قوه  قضائيه  و وزارت  بهداشت ، درمان  و آموزش  پزشكي  جمهوري  اسلامي  ايران  بود، در مدت  اقامت  در سوييس ، ضمن  ملاقات  با وزير بهداشت  و ديگر مقامات  فدرال  با پليس  كانتون  برن  و قضات  دادگستري  اين  كشور، ديدار كرد.
هيات  يادشده  علاوه  براين ، ضمن  بازديد از مراكز درمان  پزشكي ، مراكز بازپروري  و درمان  اجتماعي  معتادان ، زندان هاي  كانتون هاي  زوريخ  و برن  و شماري  از موسسات  و تشكيلات  فعال  در زمينه  كمك  به  معتادان ، از نزديك  با دستاوردهاي و تجربيات  سوييس  در امر مبارزه  با اعتياد آشنا شد.
مديركل مطبوعات خارجي:
خبرنگاران خارجي براي درك واقعيت ها به ايران بيايند

«محمد حسين  خوشوقت» در ديدار با «مايكل  زيكريك» وزير مختار دولت  آلمان ، گفت: در عصر ارتباطات  كتمان  واقعيت هاي  سياسي  و اجتماعي  غير ممكن  است  وبايد به  خبرنگاران  خارجي  اجازه  داد به  ايران  آمده  و منصفانه  مسايل  را منعكس  كنند. به  گزارش  روابط عمومي معاونت  مطبوعاتي  و تبليغاتي ، وي  با تأكيد بر  نقش  تأثير گذار رسانه هاي ايران  و آلمان  بر روابط كشورها، گفت : وزارت  فرهنگ  علاقه مند است  زمينه  حضور هر چه  بيشتر خبرنگاران  خارجي  را براي  انعكاس  حقايق  كشور فراهم  كند.
وزير مختار دولت  آلمان  در ايران  نيز در اين  ديدار از اين كه  هنوز بسياري  از مردم  و سياستمداران  آلماني  اطلاعات  درستي  از واقعيات  جاري  در ايران  ندارند، ابراز تاسف  كرد. وي  از سياست هاي  وزارت  فرهنگ  به  خاطر ايجاد فضاي  مناسب  براي  سفر خبرنگاران  آلماني  به  ايران  و كمك  به  آنها براي  انجام  فعاليت  خبري  در كشور، قدرداني  كرد.
اصلاح آئين نامه داخلي مجلس نخستين دستور كار پس از تعطيلات
حاجي بابايي عضو هيات رئيسه مجلس اعلام كرد: نخستين دستور كار مجلس پس از تعطيلات اصلاح آئين نامه داخلي مجلس شوراي اسلامي است.
حميدرضا حاجي بابايي با بيان اين مطلب افزود: اين طرح بيست و هشتم تيرماه سال جاري درصحن علني مطرح شد وبه دليل اينكه كاركارشناسي بيشتري روي اين طرح انجام شود و پيشنهادات و نظرات نمايندگان در اصلاح آئين نامه مد نظر قرار بگيرد با راي نمايندگان به مدت دو ماه مسكوت ماند و پس از گذشت دوماه براي بررسي درشور اول روز يكشنبه هفته آينده دردستوركارمجلس قرارمي گيرد.
حاجي بابايي تغييرات آيين نامه داخلي مجلس را شامل برخي اصلاحات عبارتي به منظور شفافيت ورفع ابهام درموضوعاتي نظير دعوت از مسئولان دستگاه هاي اجرايي به جلسات مجلس، تحقيق و تفحص، تذكروسئوال نمايندگان ازوزيران ومسئولان ونحوه پيگيري ونظارت نمايندگان براموراجرايي، ساماندهي ويكپارچگي امورمرتبط با امورقانونگذاري و نظارتي مجلس درآيين نامه مجلس عنوان كردو افزود: تغييرات انجام شده تغيير تعداد كميسيون ها را دربرنمي گيرد.

وزير امور خارجه فرانسه:
حل برنامه  هسته اي ايران از راه ديپلماسي ممكن است
خبرگزاري فرانسه با اشاره به بررسي پرونده هسته اي ايران در شوراي حكام به نقل از ميشل بارنيه، وزير امور خارجه فرانسه نوشت: آلمان، فرانسه و انگليس به دنبال پيش نويس قطعنامه اي در خصوص برنامه هسته اي ايران هستند، اما راه حل سياسي هنوز هم براي حل اين مسئله بدون دخالت سازمان ملل ممكن است.
براساس اين گزارش بارنيه از ايران خواست تا به جامعه جهاني اطمينان دهد كه فعاليت هاي هسته اي منحصرا صلح آميز هستند. اين گزارش حاكي است كه وزير امور خارجه فرانسه امكان اين كه آژانس بين المللي انرژي اتمي در صورت عدم تداوم همكاري ايران با آژانس، پرونده هسته اي اش را به شوراي امنيت بفرستد منتفي ندانست اما ابراز اميدواري كرد راه حل سياسي براي حل آن ممكن باشد.
بارنيه گفت: ما سه كشور آلمان، فرانسه، انگليس پيش نويس قطعنامه اي را در وين ارايه كرديم كه از محمد البرادعي مي خواهد به منظور روشن كردن مسايل، ارزيابي واقع بينانه و بي طرفي را از برنامه هسته اي ايران تا ماه نوامبر ارايه دهد.
وي ادامه داد: در حال حاضر انتخابهاي مختلفي را در پيش رو داريم. يا نگراني هايمان باقي مي مانند و ما گزينه ارجاع اين پرونده به شوراي امنيت را داريم و موضوع ديگر اين كه اميدواريم و من اميدوارم ايران نشان دهد مي تواند قابل اطمينان باشد و اين موضوع در وين حل شود.

ايران و آفريقاي جنوبي موافقت نامه استرداد مجرمان امضاء كردند
هيات دولت بنا به پيشنهاد وزارت دادگستري و در اجراي ماده (۲) آيين نامه چگونگي تنظيم و انعقاد توافقهاي بين المللي، مجوز امضاي موقت موافقتنامه استرداد مجرمان بين دولت جمهوري اسلامي ايران و دولت جمهوري آفريقاي جنوبي را در چارچوب مقررات صادر كرد.

سياسي
اقتصادي
انفورماتيك
بـورس
حوادث
خارجي
رسانه
شهري
علمي فرهنگي
ورزش
ورزش جهان
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اقتصادي   |   انفورماتيك   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   رسانه   |   سياسي   |   شهري   |  
|  علمي فرهنگي   |   ورزش   |   ورزش جهان   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |