سه شنبه ۷ مهر ۱۳۸۳ - سال يازدهم - شماره ۳۵۰۹ - Sep 28, 2004
بايرن مونيخ ،آژاكس و تكرار تاريخ ‎/ مادريد و رم با دردهاي مشترك
اروپا امشب از پنجره فوتبال مي نگرد
002127.jpg
حسن حيدري: اروپا با تمام مشكلات و مسائل سياسي و اقتصادي كه دارد، هر زمان سخن از فوتبال است، رنگ عوض مي كند و با پرچمهاي غير ملي راهي ورزشگاهها مي شوند.
پايگاههاي مهم فوتبال كجاست؟
مادريد، بارسلونا، منچستر، آمستردام، مونيخ، رم و يا ميلان.
حالا اروپا قدرتهاي ديگر هم در اين رشته عالمگير معرفي كرده است، موناكو اگر چه براي فرانسوي ها قديمي است، اما در قالب يك تيم اروپايي نورسيده است. يادمان باشدكه اولين حريف رئال در اولين فينال جام باشگاههاي اروپا رمس فرانسه بوده است.
حكايت  تيمهاي بزرگ دهه پنجاه، شصت، هفتاد را همه خوانده اند، رئال مادريد، ارباب بزرگ دهه اول فوتبال باشگاههاي اروپا بود و هنوز در همان مدار به دنبال مونوپل كردن مقامها براي خود است. تيم و يا مجموعه اي كه در رأسش پادشاه اسپانيا قرار دارد و يك رديف پائين وزراء و وكلاي مجلس اسپانيا نام آن را زمزمه مي كنند.
تيم آريستوكرات هاي هميشه ثروتمند، تيمي كه پردرآمدترين باشگاه جهان در كنار منچستر يونايتد است. شش قهرماني طي ده سال اول جام باشگاههاي اروپا كه هيچ تيمي به پاي آن نرسيد. در آنسو در منطقه كاتالوني ها، بارسلون قرار دارد، تيم فقير و تهيدستي كه به لطف و عشق يك كشيش، يك قرن پيش در بارسلون پا گرفت.
بارسلونا از كمك هاي يك پزوتايي مردم فقير كاتالوني شكل گرفت و امروز يكي از قدرتهاي فوتبال اروپا و جهان است.
رئال مادريد و بارسلونا دو قطب متضاد و با دو پايگاه طبقاتي متفاوت بودند، اما امروز هر دو كلان مي خرند و كلان مي فروشند.
در منطقه ژرمن ها هم بزرگترين تيم دوران را دارد. ستونهاي فوتبال آلمان پس از جنگ، پايه هاي فوتبال نوين اروپا و قهرمان سه دوره پياپي جام باشگاههاي اروپا در دهه هفتاد. آلمان با همين باشگاه بايرن مونيخ در سال ۱۹۷۴ بر هلند مدرن پيروز شد. قهرماني كه هيچكس باور نداشت هلند آن را از دست بدهد.
در واقع تنها بايرن مونيخ مي توانست نوار پيروزي ها و قهرماني هاي آژاكس نوظهور را قطع كند و امشب يكبار ديگر اين دو بدعت گذار فوتبال نوين دهه هفتاد مقابل يكديگر قرار مي گيرند. مونيخ امشب خاطرات سال ۱۹۷۴ را تكرار مي كند. دو تيم ملي آلمان و هلند با ستاره هاي بايرن و آژاكس. آيا بازيكنان و اعجوبه هايي چون بكن باوئر، گردمولر، ماير، كرايف، رپ، رنسن برينگ، نيسكنز، كرول، هولزن باين و هدينس، دوباره متولد مي شوند.
رئال مادريد با تمام مصيبت هاي امروزيش و دردهاي آشكار و پنهان خود با تيمي روبرو مي شود كه كمتر از رئال دچار بحران نيست. امشب اروپا با فوتبال يك شب داغ و پررونق ورزشي خواهد داشت. پنجره هاي سياست امشب بسته است و همه رو به روي فوتبال نشسته اند.
در دور دوم ليگ قهرمانان اروپا امشب بازيهاي حساسي بين بزرگان اين قاره انجام مي شود.
اوج بازي هادر اسپانيا بين رئال مادريد و آث رم، بايرن مونيخ با آژاكس در آلمان و موناكو با ديپورتيو لاكرونيا در اسپانيا مربوط مي شود.
موناكو نايب قهرمان فصل پيش ليگ قهرمانان اروپا فصل پيش در بازي رفت به يك پيروزي تاريخي هشت بر سه رسيد، البته موناكو در اين فصل تفاوت هاي بسياري با دوره قبل دارد. موناكو در بازي نخست در انگليس برابر ليورپول مغلوب شد و اكنون در دومين بازي خارج از خانه در ورزشگاه ريوز ميهمان ديپورتيو خواهد بود. در بازي ديگر گروه ۸ تيم المپياكوس يونان ميزبان ليورپول است.
جبرئيل سيسه و ميلان باروش به تدريج در خط حمله ليورپول به انسجام مي رسند.
رافائل بنيتز در آتن از هري كيول نيز مي تواند استفاده كند .او از مصدوميت رهايي يافت.
ليورپول در گروه A با ۳ امتياز پيشتاز است.
درد مشترك
سرنوشت آث رم و رئال مادريد دو تيم دردمند به كجا ختم مي شود، آنها هر دو در ليگ هاي كشورهاي خود در روز شنبه شكست خوردند كه عواقب آن كناره گيري رودي فولر شد و حالا رمي ها براي رهبري با لوئيجي دل نري وارد مذاكره شده اند. رئالي ها نيز در باسك دو بر يك از آتلتيكو بيلبائو شكست خوردند بايد ديد تا چه زمان پرز مي تواند نتايج اين چنيني گارسيا رمون را تحمل كند. دردهاي مشترك ،اين دو تيم را از پاي درخواهد آورد؟
اين دو تيم در هفته اول ليگ قهرمانان شروع نااميد كننده اي داشتند و برابر تيم هاي لوركوزن و ديناموكيف شكست خوردند.
البته پيامد شكست رم برابر ديناموكيف ماجراهاي زيادي درپي داشت از جمله محروميت ۳ جلسه اي مكسز و ۲ جلسه بازي بدون تماشاگر براي آث رم .در تيم رئال مادريد احتمال دارد مايكل اوون و ديويد بكهام را به دليل آسيب ديدگي در اختيار نداشته باشد.
در كيف اوكراين نيز تيم ديناموكيف با باير لوركوزن بر سر صدرنشيني با يكديگر مبارزه مي كنند.
002124.jpg
درك متقابل
حضور سه تيم قدرتمند بايرن مونيخ، آژاكس و يوونتوس در گروه C بازي هاي اين گروه را جذاب تر از ساير گروه ها كرده است.
فيليكس ماگات در گفتگو با رويتر در مورد بازي امشب تيمش برابر آژاكس گفت: اين يك بازي سخت براي ماست و آ ژاكس تيم خطرناكي است. آ نها فوتبال را مي فهمند، چون ما درك متقابل از يكديگر داريم.
اين دو تيم تاكنون ۶ بار در ليگ قهرمانان با يكديگر روبرو شده اند كه آژاكس سه بار و بايرن ۲ بار به پيروزي رسيدند و يك بازي نيز با تساوي تمام شده است.
آخرين بازي آنها در ورزشگاه المپيك مونيخ به سال ۹۴ بر مي گردد كه دو تيم به تساوي بدون گل رسيدند.
در اين بازي سانتاكروز به دليل آسيب ديدگي غايب است و احتمال حضور هاشميان در جريان بازي وجود خواهد داشت.
آژاكس نيز مكسويل، مارتين استيك، لينبرگ و استيو پينار را به واسطه آسيب ديدگي در اختيار ندارد.در بازي ديگر اين گروه يوونتوس در دل آلپي ميزبان مكابي از رژيم اشغالگر قدس است.
چيروفرا و راپائولو مونترو به طور قطع در اين بازي غايب هستند و حضور دل پيرو نيز در پرده ابهام قرار دارد زيرا در ديدار اين هفته با پالرمو مصدوم شد اما پزشكان هنوز نظر قطعي را در مورد او اعلام نكرده اند.
در گروه D نيز سرانجام وين روني با پيراهن منچستر به ميدان مي رود تا برابر فنرباغچه ديدار كند. منچستر يونايتد تاكنون در ۱۹ بازي اروپايي اش در اولدترافورد شكست نخورده است.
پل اسكولز در اين ديدار غايب است، در بازي ديگر اين گروه اسپارتاپراگ با المپيك ليون روبرو مي شود. جيوواني البر مهاجم برزيلي ليون و جونينهو به دليل مصدوميت احتمال حضورشان اندك است.

ورزش جهان
اجتماعي
دانش انفورماتيك
بـورس
حوادث
خارجي
سياسي
داخلي
شهري
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   دانش انفورماتيك   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |   شهري   |  
|  ورزش   |   ورزش جهان   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |