جمعه ۴ دي ۱۳۸۳ - سال يازدهم - شماره ۳۵۹۱
index
معرفي دو خودروي فورد فري استايل و مرسدس ام.ال.۵۰۰
خودرو هاي نسل جديد
محمدعلي نمازي خواه
يكي از پرطرفدارترين كلاس هاي خودرو دنيا كلاس خودروهاي اس يووي (اس يووي مخفف
Sport Utility Van به معناي ون با امكانات اسپورت)،آف رودر (خودروهاي بياباني) و واگن است. اين خودروها علاوه بر عملكرد معمولاً پر قدرت خود ويژگي بسيار مهم ديگري دارند و آن فضاي داخلي زياد آنهاست. اين خودروها با وجود قيمت تقريباً بالاي خود محبوب خانواده هاي پرجمعيت هستند. البته به جز خانواده هاي پرجمعيت مي توان به علاقه مندان پروپاقرص آنها كه هميشه بهترين خريدارشان نيز هستند اشاره كرد. براي اين شماره دو مدل جديد كه هر كدام ثمره سال ها تلاش و نوآوري شركت هاي سازنده آنها هستند براي معرفي به شما عزيزان انتخاب كرده ام، ام ال ۵۰۰ از شركت مرسدس و مدل كراس اوور فري استايل از فورد.
فورد فري استايل ۲۰۰۵
Ford Freestyle 2005

009204.jpg
چند وقتي بود كه فورد مي خواست ماشيني متفاوت با قابليت ها و ويژگي هاي گوناگون به بازار عرضه كند تا هم بتواند در رقابت با ديگر خودروسازان جايگاه خود را مستحكم كند و هم بتواند انتظار چندين ساله مشتريان خود براي داشتن متفاوت برآورده سازد. پيش از اين آنها با توليد مدل اسكيپ توانسته بودند جايگاه خود را در رقابت با شركت هاي اروپايي و ژاپني مستحكم كنند. اما اين خودرو چيزي نبود كه طرفداران فورد و از آنها مهم تر خود فورد را ارضا كند. آنها اين بار براي يكه تازي در كلاس خودروهاي اس يووي و آف رود مدلي را عرضه كرده اند كه همه اينهاست اما هيچ كدام از آنها نيست. مدل جديد آنها، فري استايل را نه مي توان يك اس يووي صرف، نه يك ميني ون صرف و نه يك ون صرف دانست. اين خودرو تركيبي از ويژگي هاي بارز اين خودروها است كه همراه با عملكرد و مهندسي فني ويژه خود خودروي متفاوتي به نظر مي رسد، خودرويي كه فورد به آن كراس اوور مي گويد اين خودرو در سه مدل اس اي، اس اي ال و ليميتد Limited (محدود) عرضه مي شود كه در هر سه مدل يك موتور سه ليتري با شش سيلندر V6 و ۲۰۳ اسب بخار توان تعبيه شده است. تفاوت اين مدل ها در امكانات اضافي و درخواستي از سوي مشتري ها است كه همين باعث تفاوت قيمت در آنها مي شود. براي مثال در اس اي ال علاوه بر امكانات موجود در اس اي  يك سيستم پخش DVD و MP3 هم وجود دارد كه همين باعث تفاوت قيمت ها در دو مدل مي شود. البته اين فقط يكي از تفاوت ها است. از ديگر تفاوت ها مي توان به وجود روكش چرم صندلي به قيمت ۷۹۵ دلار، كنترل بي سيم به قيمت ۹۹۵ دلار و... اشاره كرد. مدل ليميتد تقريباً تمام امكانات اس اي ال را داراست و از تفاوت هاي آنها مي توان به سيستم صوتي پيشرفته تر به همراه چندين ساب ، حافظه تنظيمات صندلي و اجزا رانندگي و... در مدل ليميتد اشاره كرد. با توجه به اين تفاوت ها قيمت اين خودروها ۲۴۹۴۵ دلار براي اس اي، ۲۶۳۴۵ دلار براي اس اي ال و ۲۸۵۴۵ دلار براي مدل ليميتد است.
در طراحي اين خودرو مهندسان فورد دچار مشكلات فراواني بودند. آنها از يك سو بايد ويژگي هاي ميني ون ها و اس يووي هاي معمول را در اين خودرو اعمال مي كردند و از سوي ديگر از سوي مسئولان فورد تحت فشار بودند تا محصول متفاوتي ارايه كنند. اين فشار و اصرار مسئولان فورد نتيجه داد و فري استايل خودرويي متفاوت ـ كه مي توان آن را سرآمد كلاس جديدي دانست ـ از آب درآمد. در قسمت پلت فرم و مهندسي فني و مكانيكي، اين خودرو از طرح هاي مدل جديد فورد فايوهاندرد استفاده شده است كه در نتيجه بايد چيزي شبيه فورداسكيپ باشد كه در عمل مي بينيم اين دو داراي تفاوت هاي ظاهري فراواني هستند، البته نزديك ترين خودرو از لحاظ شكل ظاهري به فري استايل همين مدل اسكيپ است اما به هيچ وجه نمي توان فري استايل را همانند آن يك واگن استيشن Wagon Station ناميد.
در طراحي داخلي اين خودرو سعي شده است بيشترين رفاه و امكانات براي سرنشينان آن در نظر گرفته شود. در هر رديف صندلي آن به راحتي شش نفر مي توانند بنشينند كه براي هر سرنشين امكانات خاصي از قبيل سيني هاي جلوي صندلي، جاليواني و... در نظر گرفته شده است.
از نظر سيستم هاي فني به كار گرفته شده در فري استايل، مي توان اين خودرو را بسيار مدرن ناميد. بهترين نمونه سيستم جعبه دنده تغييرپذير متناوب آن كه به اختصار CTV ناميده مي شود، است. در اين سيستم از كلاچ و دسته دنده خبري نيست و راننده فقط با پدال گاز سروكار دارد. اين سيستم با كنترل ميزان فشار راننده به پدال گاز به صورت خودكار نيرو را از موتور به چهارچرخ انتقال مي دهد در واقع CTV را مي توان جعبه دنده اتوماتيك مدرن ناميد كه بسيار دقيق تر و حساس تر از مدل هاي كنوني عمل مي كند. اين حساسيت بيشتر به مصرف سوخت كمتر و جلوگيري از كاركرد بيهوده موتور منتج مي شود كه اين هم به سود صاحب خودرو است. علاوه بر اين سيستم پيشرفته مي توان به سيستم ترمز اين خودرو كه آن هم از جديدترين سيستم هاي مورد استفاده در آن اشاره كرد. در اين سيستم پيشرفته كه از جگوار الگوبرداري شده است هنگام ترمز كردن مي توان صداي كليك ـ كليك را شنيد كه درواقع درگير شدن ديسك هاي سوراخ دار خودرو با هر چهارچرخ آن است.
در يك كلام مي توان فري استايل را يكي از بهترين خودروهاي فورد دانست كه در كلاسي طبقه بندي مي شود كه فعلاً تنها عضو آن خود فري استايل است.
مرسدس بنز ام ال ۵۰۰ سال ۲۰۰۵
Mercedes-Benz ML500

009165.jpg
مرسدس بنز اين بار براي بهينه سازي مدل هاي سال هاي قبل خود، يك اس يووي پرطرفدار را انتخاب كرده است كه طي هفت سال گذشته يكي از بهترين هاي كلاس خود در دنيا بوده است. يعني ام ال ،۵۰۰ اين خودرو هنگامي كه هفت سال پيش در كارخانه مرسدس بنز در اشتوتگارت آلمان توليد شد يكي از بهترين هاي كلاس خود در دنيا به شمار مي رفت اما گذشت اين هفت سال فناوري هاي استفاده شده در ام ال را تقريباً از رده خارج كرد. با اين حال ام ال هنوز پتانسيل آن را داشت كه توسط مرسدس بنز به روز شده و در كورس رقابت خودروهاي كلاس اس يووي باقي بماند. براي به روز كردن ام ال، مرسدس بنز اصلي ترين ويژگي هاي يك اس يووي را انتخاب كرد. براي اين كار مرسدس بنز چهار نوع موتور متفاوت پرقدرت، سيستم جعبه دنده جديد هفت سرعته ۷جي - ترونيك، سيستم امنيتي سرنشينان با نام PR E-SAFE، ساسپنشيون بادي AIRMATIC و سيستم انتقال نيروي جديد
۴-ETS را انتخاب كرده است كه مجموع اين سيستم ها ام ال را به يك اس يووي بسيار متمايز تبديل كرده اند، خودرويي كه در بازار روبه رشد اس يووي دنيا مي تواند موفقيت هاي بزرگ اقتصادي براي مرسدس به ارمغان بياورد.
ام ال۲۰۰۵ كه به آن نسل دوم آف رود هم گفته مي شود از لحاظ طراحي تفاوت چنداني با مدل هاي پيشين ندارد. در اين خودرو طراحي به گونه اي است كه گويي خودرو از فرط سنگيني بر روي زمين كشيده مي شود و خطوط منظم و خشن آن تقريباً هيچ تفاوتي با مدل هفت سال بيش ندارد.
تفاوت عمده موتورهاي جديد اين خودرو با مدل پيشين در مصرف سوخت آنها است به گونه اي كه مصرف سوخت در مدل هاي جديد ۱۰ درصد كمتر از مدل پيشين است. اولين موتور يك مدل شش سيلندر V6 است كه با سيستم جديد تزريق سوخت در آن جايگزين مدل عمومي چهار سيلندر خطي اين كلاس در دنيا خواهد شد. اين موتور كه در مدل ام ال ۳۲۰ سي دي آي مورد استفاده قرار خواهد گرفت ۲۲۴
اسب بخار توان دارد و گشتاور آن ۳۷۶ پوند فوت است. در مدل ۲۸۰ سي دي آي از موتور ديگري استفاده خواهد شد كه ۱۹۰ اسب بخار توان دارد و گشتاور آن ۳۲۵ پوند فوت است. ويژگي بسيار بارز اين موتور مصرف بسيار پايين آن است. اين موتور در ۱۰۰ كيلومتر فقط ۴/۹ ليتر مصرف سوخت خواهد داشت كه اين ميزان در يك اس يووي باورنكردني به نظر مي رسد. موتور ديگر كه در ام ال ۳۵۰ استفاده خواهد شد ۲۷۲ اسب بخار توان و ۲۵۸ پوند فوت گشتاور دارد اما از همه اين نمونه ها جالب تر موتور ۸ سيلندر به روز شده اي است كه با ۳۰۶ اسب بخار قلب پرتوان ام ال ۵۰۰ به شمار مي رود.
طراحي داخلي اين خودرو كه همانند ديگر اس يووي ها بايد بسيار برجسته باشد، واقعاً بي نقص است. مرسدس اين بار در اين خودرو علاوه بر استفاده از مواد جديد، سعي كرده است با استفاده هوشمندانه از فضاي موجود، سرنشين خودرو را در رفاه كامل قرار دهد. براي مثال با ايجاد تغييراتي فضاي بين صندلي جلو و عقب را به ۳/۳۴ اينچ رسانده است كه اين ميزان نيم اينچ بيشتر از مدل هاي پيشين است. همين نيم اينچ باعث مي شود كه سرنشين احساس كند در يك مدل سالن لوكس نشسته است. اندازه هاي كلي اين خودرو از اين قرار است: ۷/۱۸۶ اينچ براي طول، ۵/۷۴ اينچ براي پهنا و ۶/۷۰ اينچ براي ارتفاع خودرو.
طراحي خارجي اين خودرو هم در نوع خود بسيار چشم نواز است. هنگامي كه در سال ۱۹۹۷ اين خودرو به بازار عرضه شد، مرسدس نه تنها توانست طرفداران زيادي را به خود جلب كند بلكه توانست جوايز متعددي را براي اين طراحي از آن خود كند. در حال حاضر ۶۲۰ هزار دستگاه از مدل هاي پيشين اين خودرو در دنيا وجود دارد كه تاكنون هيچ گونه ايرادي به طراحي آنها وارد نشده است. با اين حال مي توان نسل دوم ام ال را نقطه عطفي در طراحي مدل هاي اس يووي مرسدس دانست كه از سوي اين شركت به طور قوي مورد حمايت قرار گرفته است.
ام ال پس از نمايش در نمايشگاه ديترويت ،۲۰۰۵ بهار سال آينده در آمريكا عرضه خواهد شد و زمان عرضه آن در اروپا اوايل تابستان است.

خبر
009195.jpg
همكاري ايران خودروو وزارت كار فرانسه
بنابر گزارش ايران خودرو موريس متزل يكي از مشاوران ارشد وزارت كار فرانسه طي ديدار و گفت و گوهايش با هيات  رسمي ايران خودرو كه از فرانسه بازديد مي كرد از  آمادگي اين وزارتخانه براي همكاري مداوم با اين گروه صنعتي در زمينه هاي آموزش فني نيروي انساني خبر داد. وي كه با عبدالرضا پاليزدار مدير بخش نيروي انساني و برنامه ريزي ايران خودرو گفت و گو مي كرد با اشاره به پتانسيل هاي ايران خودرو براي توسعه و پيشرفت همه جانبه، آموزش نيروي انساني را بخش مهمي در توسعه شركت هاي بزرگ صنعتي معرفي كرد. او همچنين اضافه كرد كه وزارت كار فرانسه مايل است با شركت هاي بزرگ صنعتي دنيا در زمينه بالابردن دانش كارمندان و حرفه اي كردن آنها همكاري نزديك داشته باشد كه با توجه به نقش مهم ايران خودرو در صنعت خودروسازي ايران اين همكاري متقابل به نفع دو كشور ايران و فرانسه است. پاليزدار هم با اشاره به تمايل مسئولان ارشد ايران خودرو براي ارتقاي عملكرد كارمندانش فعاليت سه هزار نفر در ايران خودرو به عنوان كارگران ورزيده و مهندسان فني با دانش روز كه نياز به كسب دانش هاي نوين را دارند، موضوع بسيار مناسبي براي همكاري متقابل دانست.
009216.jpg

همكاري ميتسوبيشي و پينينفارينا
چند هفته پيش از ارايه ميتسوبيشي كولت سه در و كولت سي زدتي(CZT)، بخش اروپايي ميتسوبيشي و شركت مشهور طراحي ايتاليايي پينينفارينا براي توليد تيپ سوم مدل كولت كه يك كانورتبل (مدلي با سقف متحرك) به توافق رسيده اند. اين موافقت نامه بين تيم توزر مديربخش اروپايي ميتسوبيشي و آندرا پينينفارينا مدير گروه طراحي پينينفارينا در مقر اروپايي ميتسوبيشي در تربور آلمان امضا شد كه طي آن دو شركت متعهد مي شوند پروژه توليد كولت نسل سوم را اوايل سال ۲۰۰۶ در تورين ايتاليا شروع كنند. پينينفارينا در اين پروژه مسئول مهندسي پيچيده و طراحي كولت خواهد بود كه از همكاري كارخانه ندكار ميتسوبيشي در هلند كه مسئول توليد مدل هاي پيشين كولت بوده است بهره خواهد برد.
009210.jpg

افزايش صادرات خودروي چين به روسيه
بنابر گزارش مسئولان رسمي چين، طي ۱۱ ماه اول سال جاري ميلادي چين از منطقه آزاد مانژولي ۲۸۰ دستگاه خودروي ساخت داخل چين را به روسيه صادر كرده است. ۸۵ درصد اين خودروها ون و مابقي اتوبوس و كاميونت  بوده اند. يكي از مقامات مسئول چين دليل اين افزايش صادرات به روسيه را كيفيت بالا و قيمت پايين خودروهاي توليد شده در چين دانست. دلايل ديگر نزديكي دو كشور و قوانين صادرات و واردات ساده بين آنها ذكر شده است. مانژولي كه در استان مغولستان داخلي چين قرار دارد، مركز دايره اقتصادي آسياي شمال شرقي است كه با داشتن امكانات گسترده و راه آهن مجهز نزديكترين راه زميني صادرات چين به اروپا است.
009213.jpg
رضايت سنگالي ها از سمند
با عملي شدن طرح توليد سمند در سنگال، فصل جديدي از روابط بين ايران و اين كشور آفريقاي غربي گشوده خواهد شد.
وزير حمل و نقل سنگال طي ديدار خود از نمايشگاه بين المللي خودرو تهران در خردادماه از مسئولان ايران خودرو درخواست كرد تا نسبت به خدمات پس از فروش در سنگال متعهد شوند تا مردم اين كشور علاقه بيشتري به خودرو سمند از خود نشان دهند. طي ماه گذشته هم نمايشگاهي دو هفته اي از سوي گروه صنعتي ايران خودرو در داكار پايتخت سنگال برگزار شد كه در آن ايران خودرو محصولات متنوع خود از جمله سمند و پژو پارس را به نمايش گذاشته بود. ايران متعهد شده است تا خط توليد سمند را در داكار راه اندازي و چهار مركز خدمات پس از فروش براي پشتيباني فروش در اين كشور تاسيس كند.
009201.jpg
يلتسين در فرمول يك
بوريس يلتسين نوه اولين رئيس جمهور روسيه به  تازگي به سمت مدير بازاريابي اولين تيم روسيه اي فرمول يك، ميدلند اف يك منصوب شده است گرچه اين تيم متعلق به روس ها است اما رانندگان روسي به دليل عدم تبحر و حرفه اي بودن فقط مي توانند رانندگان آزمايشي اين تيم باشند. اين تيم قرار است از سال ۲۰۰۶ در مسابقات حضور پيدا كند هرچند حتي الان هم تمام برنامه ريزي هاي آن براي ورود به مسابقات، پايان يافته است. صاحبان اين تيم الكس اشنيدر ـ رئيس گروه ميدلند ـ و شريك روسي او الكساندر رادونسكي هستند.
بوريس يلتسين نوه  همنام بوريس يلتسين رئيس جمهور مسئول هماهنگي اسپانسرها و كارهاي تجاري تيم خواهد بود. اين تيم در اوايل سال آينده ميلادي يعني در ماه فوريه رسماً با نمايش خودروي خود در مسكو اعلام وجود خواهد كرد و راننده آن هم يك مكزيكي خواهد بود كه هنوز دقيقاً مشخص نشده است.
009207.jpg
آتش سوزي در مزدا
مسئولان مزدا هفته گذشته اعلام كردند كه آنها هنوز مطمئن نيستند كه بتوانند واحدي از كارخانه هاي مزدا در هيروشيما را كه هفته گذشته دچار آتش سوزي شده است تا پايان سال راه اندازي كنند. بنابه گزارش شبكه خبررساني كيودو ۸۰۰۰ مترمربع از كارخانه شماره يك اوجينا به مساحت ۱۸۰هزار مترمربع از شب چهارشنبه تا صبح پنج شنبه دچار آتش سوزي شد كه بر اثر آن ماموران امداد مجبور به تخليه ۱۰۰۰ كارگر كارخانه شدند. مزدا علت آتش سوزي را سوختن سيستم تهويه طبقه سوم واحد پاشش رنگ عنوان كرده است اين كارخانه قسمت اعظمي از نيازهاي داخلي ژاپن را تامين مي كند. شركت مزدا اميدوار است اين شركت هرچه زودتر به وضعيت عادي توليد بازگردد اما هنوز زمان بازگشايي كارخانه مشخص نيست. كارخانه شماره يك كه سالانه ۲۶۸ هزار دستگاه خودرو توليد مي كند در نوامبر سال ۱۹۹۶ تاسيس شده است و محصولات عمده توليد آن دميو و آراكس ـ هشت هستند.
009198.jpg
فروش محصولات جديد جنرال موتورز در چين
جنرال موتورز بزرگترين توليدكننده خودرو در جهان از ماه مارس سال آينده ميلادي فروش بوئيك رويائوم را در چين آغاز خواهد كرد. كارشناسان مهم ترين دليل اين اقدام شركت جنرال موتورز را رقابت با فولكس واگن، سومين توليدكننده بزرگ خودرو جهان براي تصاحب بازار چين مي دانند. يكي از مسئولان شانگهاي جنرال موتورز - شركت سرمايه گذاري مشترك جنرال موتورز و بزرگترين توليدكننده خودرو در چين گروه صنعتي خودروسازي شانگهاي - اعلام كرده است اين خودرو در ۲۰ شهر بزرگ چين از جمله پكن، گوانگ ژو، شانگهاي و شن ژن به فروش خواهد رسيد. اين خودرو با مدل A6 فولكس واگن كه به قيمت ۲۷۰ هزار يوآن (۳۲۶۰۰ دلار) به رقابت خواهد پرداخت و قيمت آن ۵۳۴ هزار يوآن خواهد بود. از ديگر رقباي رويائوم مدل چيني تئانا كه محصول مشترك نيسان و دونگ فنگ موتور با قيمت ۳۵۰ هزار يوآن است را مي توان نام برد.

ماشين
ايران
هفته
جهان
پنجره
داستان
چهره ها
پرونده
سينما
ديدار
حوادث
ورزش
هنر
|  ايران  |  هفته   |  جهان  |  پنجره  |  داستان  |  چهره ها  |  پرونده  |  سينما  |
|  ديدار  |  حوادث   |  ماشين   |  ورزش  |  هنر  |
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |