پنجشنبه ۷ ارديبهشت ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره۳۹۷۰ - Apr 27, 2006
از بوسان تا به امروز
رمز انتخاب در تيم ملي فوتبال
013986.jpg
گروه ورزشي _ سيامك قليچ خاني: اعلام اسامي نفرات تيم ملي از سوي برانكو باز هم انتقاداتي در بر داشت كه مثل هميشه زاييده سليقه هاي مختلفي است كه پس از خواندن اسامي تيم ملي شكل مي گيرد كه اتفاقاً مختص ما هم نيست و شامل تمام قصه هاي انتخاباتي تيم هاي ملي در سراسر دنياست اگر منصفانه بنگريم قابل نقد هم نيست.
اما اين فهرست رازي دارد كه براي پي بردن به آن بايد به سال ۲۰۰۲ و قبل از بازيهاي آسيايي بوسان بازگرديم. در زمان رياست صفايي فراهاني.
تيم المپيك ايران زير نظر برانكو ايوانكوويچ براي بازيهاي آسيايي بوسان آماده مي شد. بازيهاي ورزشي غرب آسيا، فوتبال غرب آسيا، تورنمنت چهارجانبه تبريز مياديني بود كه مي بايست تيم المپيك (اميد) تدارك مي ديد. مديريت تيم نيز به عهده مرحوم محمد رنجبر بود، اما اتفاقاتي كه در بازيهاي مقدماتي جام جهاني افتاد باعث شد تا براي تيم المپيك چاره اي ديگر انديشيده شود. ابتدا قرار بود داريوش مصطفوي به تشكيلات فوتبال اضافه شود. اما منتقد اول فدراسيون فوتبال در برنامه هاي تلويزيوني به عنوان نايب رئيس و مدير تيم المپيك وارد ميدان شد. دكتر محمد دادكان آمد تا تنش ها به حداقل برسد و مشكلات حاشيه اي تيم ملي كم شود. مشكلاتي كه در زمان رنجبر و بلاژوويچ عامل اصلي در عدم صعود تيم ملي به جام جهاني شناخته شد. مشكلات تيم المپيك روز به روز بيشتر مي شد اما عمده آن انتخاب ۳ بازيكن بزرگسال براي بازيهاي فوتبال بوسان بود كه طبق قانون با تيم هاي زير بيست و سه سال به اضافه ۳ بازيكن بزرگسال برگزار مي شود. برانكو ابتدا روي رحمان رضايي، علي كريمي و رضا عنايتي نظر داشت. سپس رحمان از نظر افتاد و سهراب بختياري زاده مدنظر قرار گرفت، سپس يحيي گل محمدي امتحان شد. نتايج ضعيف در سوريه _ بازيهاي غرب آسيا _ باعث شد تا برانكو استفاده از دروازه بان بزرگسال را در نظر بگيرد و ابراهيم ميرزاپور نيز كانديداي حضور در بوسان شد. به اسامي كه نگاه كنيم هيچگاه نام علي دايي را نمي بينيم اما زماني كه دادكان آمد، علي دايي به تيم المپيك پيوست.
قهرماني با دايي در تورنمنت تبريز، تيم المپيك را از بحران نجات داد و با مدير و سرپرست تيم ملي (دكتر محمد دادكان)، علي دايي، يحيي گل محمدي و ابراهيم ميرزاپور بازيكنان بزرگسال تيم المپيك شدند و تيم قهرمان آسيا شد. از همان زمان بود كه مديريت ميداني دادكان تأثير خود را بر فوتبال ايران گذاشت. وي بعدها به رياست فدراسيون فوتبال رسيد و ابتدا قرارداد برانكو را تمديد نكرد، او در انديشه فضاي بزرگتري براي تيم ملي بود اما در مقابل فضاي رسانه اي كه تأثيرش را در سازمان تربيت بدني گذاشته بود، با برانكو به توافق رسيد اما هميشه به عنوان سپري عمل مي كرد تا فاصله برانكو را با مردم به حداقل برساند، هرچند نمي دانيم تا چه حد موفق بوده است. هرچند تمام اين تصميمات _ كه مي شود از كلمه درايت هم استفاده كرد _ در لابه لاي دفاعيات مطلق از تيم ملي شكل مي گرفت. و رسيديم به انتخابات تيم ملي كه به  مطالبات مردم براي انتخاب آقاي گل فوتبال ايران _ رضا عنايتي _ پايان داد اما منجر به حذف سياوش اكبرپور شد كه در فهرست اوليه برانكو قرار داشت. بعد از اين كه اين بار دادكان وارد ميدان شد، برانكو در مقابل، قلم قرمز بر نام اكبرپور كشيد. هرچند مي دانيم در فهرست برانكو نفراتي مانند محمد محمدي، محمد علوي و... نيز ديده مي شدند كه از خروجي فدراسيون فوتبال رد نشدند.

آزمون از ملي پوشان واليبال در آكادمي المپيك
گروه ورزشي: اولين گروه از دعوت شدگان به اردوي تيم ملي واليبال ايران با گذشت سه روز از تمرينات در آزمون آمادگي جسماني شركت مي كنند. مربيان تيم ملي براي اطلاع از آخرين وضعيت بدني بازيكنان امروز آنان را به آكادمي ملي المپيك مي برند تا از آنان تست گرفته شود. مهم ترين محور تمريني حاضرين در اردوي اول را تمرينات بدنسازي تشكيل مي دهد و نادر شوندي هم كه چند سالي است مسئوليت بدنسازي تيم ملي بزرگسالان را در اختيار دارد تلاش مي كند تا اعضاي تيم را براي شروع اصلي تمرينات آماده سازد.
تيم ملي حريف تداركاتي پيكان
پس از منتفي شدن سفر پيكاني ها به اهواز براي انجام بازيهاي تداركاتي در راه مسابقات باشگاه هاي آسيا آنان توانستند نظر رئيس فدراسيون واليبال را براي برگزاري دو بازي تداركاتي با تيم ملي جلب كنند. حسين حسيني سرمربي پيكاني ها با خوشحالي از اين موضوع به همشهري گفت: بزودي با صلاحديد مربيان تيم ملي زمان دقيق اين دوبازي مشخص خواهد شد.
پيكان يا تيم منتخب باشگاه ها
دعوت نشدن چند بازيكن شاخص فصل پيش پيكان به تيم ملي سخت خبرساز شد، اما هيچكس به عدم استفاده آنان از سوي اين باشگاه در مسابقات باشگاه هاي آسيا اعتراضي نكرد. جالب آنكه همين دعوت نشده هاي به تيم ملي در قهرماني و همواركردن راه حضور اين تيم در رقابت هاي ليگ برتر ايران نقش كليدي داشتند. پيكان با كمترين استفاده از بازيكنان سال قبل خود با جذب بازيكنان چند تيم ديگر شكل يك تيم منتخب را به خود گرفته است.

براي كشتي، روز موعود فرارسيد
حيدري: رئيس جديد بايد مورد قبول ورزشكاران باشد
013983.jpg
گروه ورزشي _ محمدرضا منصوريان: درحالي كه مهلت رئيس سازمان تربيت بدني مبني بر تغيير رئيس فدراسيون كشتي به زودي به پايان مي رسد و طبق گفته مهندس علي آبادي رئيس جديد اين فدراسيون امروز و فردا بايد معرفي شود، با واكنش تند يكي از قهرمانان نامي كشتي ايران اين موضوع از فضاي تازه اي برخوردار شده است.
عليرضا حيدري قهرمان كشتي و كاپيتان تيم ملي ايران در ميان نقطه  نظرهاي مطرح شده با اعتقاد به اين كه رئيس فدراسيون پل ارتباطي ميان قهرمانان و رئيس سازمان تربيت بدني است مي گويد: حال اگر رئيس فدراسيون با قهرمانان هماهنگ نباشد، چگونه مي خواهد اين ارتباط را ايجاد كند. فردي كه رئيس مي شود، ورزشكاران بايد او را قبول داشته باشند. او گفت: وقتي كه ورزش ما قوانين و مكانيسم خاصي ندارد، اين تغيير منطقي نيست. ورزش ما بدون اين كه مكانيسم خاصي داشته باشد، تنها قصد استفاده از خلاقيت و نيروي بالقوه افراد  را دارد و زماني كه اين خلاقيت قديمي شد، فرد ديگري را مي آورند.حيدري به نكته مهم ديگري هم اشاره كرده و مي افزايد: در حال حاضر افراد داخل كشتي يك سري بحث ها را نمي پذيرند، حال چگونه يك فرد خارج از كشتي مي تواند اين مشكلات را حل كند. رئيس سازمان تربيت بدني براي خود رايزني مي كند، بدون اين كه نظر ورزشكاران طراز اول كشتي را بخواهد.در اين حال به نظر مي رسد براي كشتي روز موعود فرارسيده است، چراكه ديروز محمدرضا طالقاني به خبرنگاران گفت: به بچه ها گفته ام فدراسيون را آب و جارو كرده و همه چيز را آماده كنند تا فدراسيون را به هر فردي كه سازمان مي گويد، تحويل دهم. طالقاني افزود: هركسي كه سازمان تربيت بدني به فدراسيون كشتي بفرستد، براي من قابل احترام است.

چشم اميد تيم كبدي به مدال بازيهاي آسيايي دوحه
گروه ورزشي: تيم كبدي ايران در بازيهاي آسيايي دوحه چشم به مدال دارد. محمد رضا مقصود   لو رئيس فدراسيون كبدي با اعلام اين مطلب با اشاره به ارزيابي مثبت كميته ملي المپيك و رشد خوب اين ورزش در سه ماهه چهارم سال ۸۴ گفت: در همين چند سال گذشته ورزشكاران اين رشته درخشش قابل توجهي در قاره داشتند و نشان دادند كه مي توانند در زمره ورزش هاي مدال آور بازيهاي آسيايي باشند.

ليگ قهرمانان آسيا
شكست دوباره فولاد مقابل پاختا كور ازبكستان
گروه ورزشي: در آغاز دور برگشت ليگ فوتبال قهرمانان باشگاه هاي آسيا فولاد خوزستان با شكست مقابل پاختاكور ازبكستان اميدهاي صعود خود را كمرنگ تر ساخت. پاختا كور كه در تاشكند با دو گل پيروز شده بود، در تهران و در ورزشگاه دستگري هم برتري با اختلاف دو گل را به شكل ديگر تكرار كرد. فولاد يك نيمه را خوب ظاهر شد و به لطف گل ميثم سليماني نويد تلافي در بازي برگشت را داد. پاختا كور در نيمه دوم معروف به نيمه مربيان خيلي زود به فاصله كمتر از چند دقيقه دو بار دروازه فولاد را فروريخت و آشفتگي را به اردوي نماينده ايران برد. خط دفاعي پراشتباه فولاد و ابراهيم ميرزاپور فرصت ايده آل را براي تيم باسابقه پاختاكور فراهم ساخت تا به گل سوم هم دست پيدا كند. فولاد در اين بازي عمادرضا مهاجم ملي پوش عراقي خود را نيز در تركيب داشت، اما نبود ارتباط لازم ميان خطوط سه گانه اين تيم موجب شكست سنگين ديگري شد. فولاد با اين باخت خانگي بعيد به نظر مي رسد كه بختي براي صعود داشته باشد. فولاد با القادسيه كويت در اين كشور و الاتحاد سوريه در تهران بازي دارد.

باحضور ۱۰ هزار تماشاگر خانم صورت مي گيرد:
ديدار دوستانه تيم ملي فوتبال بانوان ايران با آلمان
گروه ورزشي _ مريم رضايي: سرانجام پس از مدتها انتظار، روزهاي جمعه و شنبه ۸ و ۹ ارديبهشت ماه، باشگاه آرارات تهران با اعلام آمادگي براي حضور ۱۰ هزار نفر تماشاگر خانم، دو بازي دوستانه فوتبال بانوان ايران _ آلمان را برگزار مي كند.
خديجه سپنجي نايب رئيس فدراسيون فوتبال در امور بانوان در اين باره گفت: بازي دوستانه با آلمان كه يكي از تيم هاي برلين به نام آ.ال.در زيمپور است به صورت رفت و برگشت است و در قالب دو بازي در روزهاي جمعه و شنبه برگزار مي شود.
وي گفت: اولين بازي روز جمعه ساعت ۴ بعد از ظهر در باشگاه آرارات برگزار مي شود و تيم ملي فوتبال بانوان ايران با تيمي از تيم هاي برلين آلمان بازي دوستانه خواهد داشت.
در روز شنبه ۹ ارديبهشت ماه ساعت ۵ بعد از ظهر نيز در محل اين باشگاه تيم جوانان بانوان فوتبال ايران با اين تيم ديدار خواهد كرد.
وي افزود: اين بازيها تجربه مهمي براي فوتبال بانوان ايران است و تماشاگران خانم مي توانند بدون محدوديت و رايگان اين بازيها را از نزديك دنبال كنند. حضور مردان در اين بازيها ممنوع است.

خبرهاي فوتبال جهان
آرسنال در فينال رويايي پاريس
گروه ورزشي- حسن حيدري: آرسنال براي اولين بار در تاريخ اين باشگاه به فينال ليگ قهرمانان اروپا راه يافت تا در انتظار يك فينال رويايي در پاريس باشيم.
آرسنال در ال مادريگال با تساوي بدون گل مقابل ويارئال، بواسطه پيروزي يك بر صفر در لندن به فينال رسيد.در اين بازي حتي تيم اسپانيايي در دقايق پاياني صاحب يك ضربه پنالتي شد كه ريكلمه مامور زدن آن شد اما ينس لمان توپ را مهار كرد، تا بهترين فرصت اسپانيايي از دست برود. آرسن ونگر سرمربي آرسنال در پايان اين بازي گفت: روز فينال آرسنال تازه اي را در پاريس مشاهده مي كنيد، البته بعد از اين كه تيم به استراحت بيشتري پرداخت. آرسنال براي قهرماني همه چيز دارد و بهترين بازي خود را در فينال به اجرا خواهد گذاشت.وي در پايان گفت: من مطمئن هستم كه توانايي شكست تيم ديگر اين مسابقه را داريم. ونگر در مورد ضربه پنالتي ريكلمه گفت: داور تصميم درستي را اتخاذ نكرد اما به خودم گفتم اگر امسال سال ما باشد، لمان پنالتي را خواهد گرفت.ينس لمان دروازه بان شماره يك تيم ملي آلمان نيز درباره اين پنالتي گفت: پيش از بازي به ريكلمه فكر مي كردم كه اگر مامور زدن پنالتي شد چگونه ضربه او را مهار كنم. به عقيده من، بدليل فيزيك بدني ريكلمه، او به سمت چپ توپ را مي زند و من از اين بابت خوش شانس بودم.
انگليسي ها در انتظار شب پرخاطره ديگر
013980.jpg
فيناليست هاي جام يوفا امشب در پايان بازيهاي مرحله نيمه نهايي مشخص مي شوند. انگليسي ها بعد از يك شب پرخاطره در اسپانيا كه باعث صعود آرسنال شده،  حالا با ميدلز بورو مي خواهند به فينال جام برسند. امشب در يورو سايد ميدلزبورو به مصاف تيم استوابخارست مي رود. در بازي رفت تيم رومانيايي يك بر صفر به پيروزي رسيد و كار دشواري را در انگليس در پيش دارد. استوا كه يك بار در سال ۱۹۸۶ قهرمان اروپا شد، در اين بازي ويكتوراس ياكوب را بعد از رهايي از يك مصدوميت طولاني در تركيب تيمش قرار مي دهد. تيم ميدلزبورو در صورت رسيدن به فينال براي اولين بار در تاريخ ۱۳۰ ساله باشگاه به فينال يك جام اروپايي راه مي يابد.

ورزش
اجتماعي
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
زادبوم
حوادث
خارجي
سخنگاه
سياسي
داخلي
شهرستان ها
شهري
راهنما
يادداشت
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   خارجي   |   سخنگاه   |  
|  سياسي   |   داخلي   |   شهرستان ها   |   شهري   |   راهنما   |   ورزش   |   يادداشت   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |