گروه سلامت: رئیس پژوهشکده رویان جهاد دانشگاهی از موفقیت محققان این پژوهشکده در تولید نخستین بز تراریخته خبر داد.

در روش تراریخته، دانشمندان سعی می‌کنند با ایجاد تغییرات ژنتیک در حیوانات، از تولیدات آن حیوان در ساخت داروهای خاص استفاده کنند.

حیوانات تراریخته حیواناتی هستند که در سیستم ژنتیک آنها تغییراتی ایجاد شده است؛ به‌گونه‌ای که می‌توان آنها را به‌منظور اهدافی مانند تولید دارو یا سایر اهداف، مورد استفاده قرار داد. ایران تا‌کنون توانسته است گوسفند تراریخته به نام رویانا، بز تراریخته به نام حنا و گوساله‌های تراریخته به نام بنیانا و تامینا تولید کند.

یکی از زمینه‌های بسیار مهم در زیست ‌فناوری، تولید حیوانات تراریخته یا بیوآکتورهاست، به این معنی که بتوان مولکول‌های پروتئینی ارزشمند گونه‌های دیگر از جمله انسان را در شیر یک دام مثل بز و گاو تولید کرد. این پروژه طی 3 مرحله، شامل تولید حیوان (IVM-IVF)، حیوان شبیه‌سازی‌شده و سرانجام حیوان تراریخته قابل انجام است.

تولد رویانا نخستین گوسفند شبیه‌سازی‌ شده در ایران، نخستین گام موفقیت آمیز کشور در راه شبیه‌سازی‌ بود و بعد از آن تولد نخستین بزغاله شبیه‌سازی‌ شده با نام حنا که در تولید آن تکنیک‌ها و تکنولوژی‌های نوین به کار رفته در رویانا، بهینه شده بود و دومین گام موفقیت آمیز پژوهشگران ایرانی در عرصه شبیه‌سازی‌ بود. رویانا مهرماه ۱۳۸۵ متولد شد و 2 سال و نیم بعد، حنا نخستین بزغاله شبیه‌سازی‌ شده ایران، در پایگاه تحقیقاتی علوم سلولی اصفهان پژوهشکده رویان به دنیا ‌آمد.

در تکمیل این حلقه علمی، با اعلام تولد بنیانا نخستین گوساله شبیه‌سازی‌ شده در خاورمیانه، در بیستم تیرماه ۱۳۸۸ آخرین و مهم‌ترین حلقه توانمندی‌های دانش جنین‌شناسی در جهت نیل به اهداف بزرگ بیوتکنولوژی دارویی و زیستی در کشور کامل شد.

دکتر حمید گورابی در گفت‌وگو با مهر خبر داده که نخستین بز تراریخته با هدف تولید دام‌های تراریخته با توان تولید فراورده‌های دارویی 19 دی ماه امسال در مجتمع تحقیقاتی جهاد دانشگاهی متولد شده است.

وی گفت: جزئیات مربوط به این دستاورد محققان رویان امروز شنبه تشریح خواهد شد. رئیس پژوهشکده رویان جهاد دانشگاهی در دیدار با مقام معظم رهبری گزارشی از آخرین دستاوردهای علمی این پژوهشکده از جمله تولید نخستین حیوانات تراریخته (ترانس ژن) در کشور و منطقه را ارائه کرد.

گورابی درخصوص برنامه این پژوهشکده در زمینه تولید بز شبیه‌سازی‌ شده، گفته بود: از زمانی که به فناوری شبیه‌سازی‌ دسترسی پیدا کردیم، سعی شد از این فناوری در تولید حیوانات ترانس ژن استفاده شود که در این زمینه کارهایی انجام شد.

وی در این باره توضیح داد: نخستین گام ما تولید بز شبیه‌سازی شده‌‌ است که در داخل شیر آن پروتئین خاصی باشد و استخراج آن در مرحله بعد قرار دارد.تلاش‌های محققان پژوهشکده رویان در زمینه فناوری شبیه‌سازی‌ با تولید بز شبیه‌سازی‌ شده محقق شده است.

کد خبر 100505

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فناوری‌

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز