گروه شهری: مسئولان وزارت بهداشت و شرکت کنترل کیفیت هوای تهران وضعیت آلودگی هوای شهرهای بزرگ را نگران‌کننده دانستند

 و نسبت به آلودگی فزاینده هوای شهرهای صنعتی کشور هشدار دادند. رئیس اداره سرطان وزارت بهداشت با هشدار نسبت به وضعیت آلودگی هوا و ارتباط آن با سرطان خون گفت: درصورت ادامه وضعیت فعلی آلودگی هوا، طی چند سال آینده تمام پول نفت کشور باید صرف درمان سرطان خون شود.

به گزارش ایسنا، دکتر رمضانی، به مناسبت هفته ملی پیشگیری از سرطان عنوان کرد: هر چند اکنون سرطان خون در رده پنجم سرطان‌ها قرار دارد اما پیش‌بینی من به‌عنوان رئیس اداره سرطان وزارت بهداشت این است که درصورت ادامه روند وضعیت کنونی آلودگی هوا، طی چند سال آتی آمار سرطان‌های خون بسیار بالا رود و این امر یک واقعیت است.

وی با بیان اینکه آلودگی هوا از ترکیبات آروماتیک ناشی می‌شود، گفت: به‌عنوان مثال «بنزن» با بسیاری از سرطان‌های خون ارتباط مستقیم دارد و یک عامل خطر شناخته شده است.  دکتر رمضانی با تاکید بر لزوم جدی گرفتن مسئله آلودگی هوا، اظهار داشت:  اگر امروز به این امر توجه نشود در سال‌های آتی تمام پول نفت کشور باید صرف درمان بیماران سرطانی شود.

هشدارها جدی است

از سوی دیگر مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت آلودگی هوای تهران نیز از بالا بودن بسیاری از آلاینده‌های خطرناک در هوای تهران و بسیاری از شهرهای بزرگ ابراز نگرانی کرد. یوسف رشیدی گفت: بسیاری از آلاینده‌ها از حد استاندارد بالاتر است و این هشداری جدی برای سلامت شهروندان است. 

وی در ادامه اظهار داشت: برخی آلاینده‌ها مانند هیدروکربن‌ها که بنزن نیز در این گروه قرار دارد از نظر اداره سلامت ایالات متحده در گروه سرطان‌زایی درجه یک جای گرفته‌است.

رشیدی،  ذرات معلق در هوای تهران را بسیار بالا دانست و اظهار داشت: براساس بررسی شرکت کنترل کیفیت، آلودگی‌ در بسیاری از اوقات سال، بسیار نگران کننده‌است. این در حالی است که هر سال نیز به میزان آن به تناسب شرایط جوی افزوده می‌شود. 

رشیدی هشدار داد: از نظر ما وضعیت فعلی هوا بسیار خطرناک است و باید اقدامی جدی در این باره صورت گیرد.

اصفهان در بحران

دراین‌باره، رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان نیز نسبت به وضعیت آلودگی هوای این شهر هشدارداد. عباس حاج رسولی‌ها گفت: اگر وضعیت آلودگی هوا و میزان آلاینده‌ها در این کلانشهر به‌خصوص ذرات معلق به‌دلیل استفاده از خودروهای شخصی غیرقابل تحمل شود، مدیریت شهری در سال آینده محدودیت‌های ترافیک از جمله ممنوع کردن تردد خودروهای شخصی دست‌کم هفته‌ای یک روز را اجرا می‌کند. 

وی از تردد روزانه 500 هزار خودرو در سطح شهر اصفهان خبر داد و 70 درصد آلودگی هوای این شهر را ناشی از تردد آنها دانست.

کد خبر 101115

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز