سه‌شنبه ۲۰ بهمن ۱۳۸۸ - ۱۷:۳۶
۰ نفر

گروه ادب و هنر: شصتمین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم برلین21بهمن با نمایش فیلم چینی «جدا از یکدیگر» افتتاح می‌شود

این فیلم را ونگ کوان آن کارگردانی کرده است که در سال 2007 خرس طلایی جشنواره برلین را برای فیلم «ازدواج طوبا» دریافت کرد. امسال به مناسبت شصتمین سال برپایی این جشنواره قدیمی، مدیران آن برنامه‌های زیادی را در بخش‌های مختلف تدارک دیده‌اند.

در بخش مسابقه جشنواره که بخش اصلی آن به شمار می‌رود امسال 26 فیلم از 18 کشور مختلف جهان نمایش داده می‌شود. از این تعداد 6 تای آنها خارج از مسابقه هستند و در دور رقابت‌ها برای دریافت خرس‌های طلایی و نقره‌ای با بقیه فیلم‌های بخش مسابقه رقابت نمی‌کنند.

به نوشته فارس، از معروف‌ترین فیلمسازانی که امسال در بخش مسابقه جشنواره برلین حضور دارند می‌توان از رومن پولانسکی، مارتین اسکورسیزی و مایکل وینترباتم اسم برد. وینترباتم که قبل از این با چند فیلم ضد‌جنگ خود در جشنواره برلین حضور داشته، امسال درام اجتماعی «قاتلی درون من» را با خود به جشنواره برلین آورده است. قصه این فیلم فساد موجود در دستگاه دولتی ایالت تگزاس را به تصویر می‌کشد.

اسکورسیزی همراه با لئوناردو دی‌کاپریو با فیلم «جزیره شاتر» در جشنواره برلین حضور دارد. دی کاپریو در این درام جنایتکارانه نقش یک مأمور دولتی را بازی می‌کند که برای بررسی وضعیت یک زندان راهی یک منطقه دور می‌شود.

اما شاید رومن پولانسکی جنجالی‌ترین فیلمسازی باشد که امسال مهمان جشنواره برلین است. گرچه واپسین ساخته سینمایی او «روح نگار» در بخش مسابقه وجود دارد اما خود وی مهمان غایب جشنواره است و با وجود تلاش‌های مکرر برگزارکنندگان جشنواره فیلم برای حضور پولانسکی در برلین، مقامات سوئیسی اجازه خروج وی را از این کشور صادر نکردند.

پولانسکی بیش از 3 ماه است که به‌عنوان زندانی در کشور سوئیس دستگیر و حبس شده است. تحلیلگران سینمایی پیش‌بینی می‌کنند که جشنواره برلین امسال یکی از جوایز مهم خود را به فیلم پولانسکی بدهد.

امسال ورنر هرتسوک فیلمساز قدیمی سینمای آلمان ریاست هیأت داوران جشنواره برلین را به‌عهده دارد. 7 داور از کشورهای مختلف جهان که رمی ولوگر هم در بین آنها حضور دارد، فیلم‌های بخش مسابقه را مورد قضاوت و داوری قرار می‌دهند. از نکات قابل توجه جشنواره امسال افتتاح پیاده‌روی مشاهیر در کنار برنامه‌های این جشنواره است.

این پیاده‌رو که چیزی شبیه پیاده‌روی معروف هالیوود است، اختصاص به هنرمندان صنعت سینمای آلمان دارد و مسئولان جشنواره امیدوارند اقدام جدید آنها مورد توجه هنرمندان، رسانه‌های گروهی و مردم علاقه‌مند به سینما قرار گیرد.

در جشنواره امسال برلین چند جایزه به هنرمندان کهنه‌کار سینما به پاس یک عمر فعالیت پرثمر هنری اهدا می‌شود. یکی از این جوایز به یوجی یامادا فیلمساز قدیمی سینمای ژاپن اهدا می‌شود.

از ایران نیز فیلم «شکارچی» رفیع پیتز در بخش مسابقه و فیلم «شکارچی شنبه» پرویز شیخ طادی در بازار فیلم حضور دارند. به جز اینها مستند «قرمز، سفید، سبز» ساخته نادر داوودی در بخش پانوراما و مستند «دستور آشپزی» ساخته محمد شیروانی نیز در این جشنواره شرکت می‌کنند. 

حضور نمایندگان جامعه اصناف در برلین

محمد سریر، مریلا زارعی، مسعود میمی و سعید مستغاثی به نمایندگی از جامعه اصناف سینمایی ایران در شصتمین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم برلین شرکت خواهند کرد.

محمد سریر عضو هیأت‌مدیره خانه سینما، مریلا زارعی نایب رئیس انجمن بازیگران، مسعود میمی رئیس کانون دستیاران کارگردان و برنامه‌ریزان و سعید مستغاثی رئیس انجمن منتقدان از اعضای این گروه هستند که به‌مدت یک هفته با حضور در جشنواره برلین، فیلم‌های این جشنواره را به تماشا می‌نشینند تا آخرین تولیدات سینمایی جهان را دیده‌بانی کنند.

کد خبر 101338

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سینما

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز