چهارشنبه ۲۸ بهمن ۱۳۸۸ - ۰۹:۳۲
۰ نفر

ترجمه سپیده حسینعلی عراقی: اگر روی آوردن به سیگار در دوران نوجوانی انجام گیرد، بنابراین کنار گذاشتن آن دشوارتر و احتمال اینکه بعد از ترک اعتیاد اعضای بدن سالم نمانند خیلی زیاد است؛ ازاین‌رو پیشگیری اولیه هزینه کمتری به همراه داشته و مؤثرتر است.

 برای آنکه اعتیاد، به یک بیماری کودکانه تبدیل نشود، باید تمام تلاشمان را به سمت یک هدف متمرکز کنیم: جوانان نباید شروع به سیگار کشیدن کنند.

سیگار اغلب به جذبه و موفقیت ربط داده می‌شود. از هر دو کودک یک نفر در دوران نوجوانی به دام سیگار می‌افتد تا اطرافیان را مبهوت خود کند، از دیگران تقلید کند و آن‌را سمبل عبور به دوران بزرگسالی و استقلال می‌داند. چنانچه شما والدین سیگار می‌کشید، باید از خود بپرسید چگونه فرزندتان را از سیگار کشیدن منصرف کنید، چه زمانی این موضوع را پیش بکشید و چه گفت‌وگویی را درپیش گیرید.

در 80درصد موارد افراد سیگاری نخستین سیگار را در دوران نوجوانی کشیده‌اند.
زمـــانی‌کــه  فرزندان ما  کمابیش به توصیه‌ها، ممنوعیت‌ها و توجیهات پزشکی توجه می‌کند،  بهترین زمان برای پیشگیری است. به‌طورکلی می‌توان به اختصار آنان را به 3 گروه سنی تقسیم کرد و در هر سن از روشی استفاده کرد.

البته  برای صحبت کردن با آنان در مورد این موضوع سن ایده آلی وجود ندارد؛ هر چه زودتر در مورد آن صحبت شود بهتر است. با این‌حال، کودک بنا به سنش حرف‌شنوی متفاوتی دارد.

دوران کودکی

از سن 8 تا 12 سالگی کودکان به حد کافی دید صریح و روشنی از سیگار دارند. آنها می‌دانند که سیگار برای سلامتی مضر است، بوی بدی می‌دهد و چشم‌ها را می‌سوزاند. کودک با چشمان خود می‌بیند که افراد سیگاری خانواده به سختی آن‌را ترک می‌کنند. در این سن، کودک تشنه آگاهی در مورد همه موضوعات است. از این‌رو باید بتوان در مورد اثرات مضر سیگار روی دستگاه تنفسی- تصویر نایژه‌های یک فرد سیگاری- و تمام اعضای بدن و مواد مضری که در دود سیگار وجود دارد با او صحبت کرد.

دوران نوجوانی 

در این سن، گاه گفت‌وگو با والدین دشوار است (نوجوان در این سن والدینش را مظهر قدرت و اقتدار می‌بیند و می‌خواهد از این  اقتدار رهایی یابد.)، شخصیت آنان همانند بدنشان کاملا شکل می‌گیرد، استدلال علمی و عقلانی بازتاب کمتری دارد، احتمال ابتلا به سرطان کاملا بعید به‌نظر می‌رسد و سیگار کشیدن مربوط به میهمانی‌ها و جشن‌ها و زمانی که برای رفع خستگی در کنار دوستانشان هستند، می‌شود. از این‌رو بهتر است دلایلی که او به سیگار کشیدن وامی‌دارد تحلیل کنید و او را بر آن دارید از خود بپرسد که آیا واقعا به سیگار کشیدن نیاز دارد؟ در سنی که او به‌دنبال مدل‌های جدید هویت می‌گردد باید از استدلال‌های روانشناختی بهره گیرید و « سیگار» را از چشم او بیندازید.

• سیگار به معنای آزادی نیست بلکه بدترین نوع وابستگی‌هاست. سیگاری‌ها به بندهایی که سیگار به دور آنها پیچیده است افتخار نمی‌کنند.
•‌سیگار کشیدن مسیری ضروری به دوره بزرگسالی نیست: پک‌زدن به سیگار چیزی شبیه به مکیدن انگشت شست است که لذت دهانی به‌‌همراه دارد.
• سیگار کشیدن هزینه گزافی به همراه دارد: با توجه به مقدار پول توجیبی‌ای که دریافت می‌کنند، خرید پاکت‌های سیگار می‌تواند مقدار قابل‌توجهی از پولشان را مصرف کند و خرید سی دی، بازی‌های ویدئویی، لباس و چیزهای دیگر را کاهش می‌دهد.
• سیگار کشیدن وسیله‌ای برای جذبه و اغواگری نیست: بوی باقیمانده سیگار روی لباس یا بدن، دندان‌های زرد و نفس فرد سیگاری حقیقتا نشانگر جذبه نیست.
• ‌تأثیر سیگار روی فعالیت‌های ورزشی (کم آوردن نفس) همچنین می‌تواند استدلال مهمی باشد.

اواخر سن بلوغ

در این سن، تحولات دوران بلوغ به‌طور طبیعی رایج‌تر هستند. در این دوره نوجوان توجه بیشتری به استدلال‌های علمی نشان می‌دهد. با این استدلال که سیگار موجب مرگ می‌شود فرد غیرسیگاری را در انتخابش تقویت کنیم و در مورد  فرد سیگاری بهتر است وابستگی او را تجزیه و تحلیل کنیم و از اثرات سیگار که موجب افزایش خطر بیماری‌های قلبی و عروقی می‌شود با او صحبت کنیم.

فرزند شما در هر سنی که باشد، نقش و تصویر والدین و نزدیکان بسیار مهم است. با گوش دادن به حرف‌هایش، با همراهی او در امتناع از سیگار کشیدن و یا ترک کردن سیگار، شما نخستین مخاطبان او خواهید بود و با سیگار نکشیدن و یا ترک کردن سیگار می‌توانید الگوی کاملی برایش باشید.

سیگار یا تلفن همراه

خبر خوب از انگلستان حاکی از آن است که نوجوانان کمتر از گذشته به سمت سیگار می‌روند وهمچنین تعداد جوانانی که صاحب یک دستگاه تلفن همراه هستند بیش از پیش رو به افزایش است. این دو تمایل بارز از سال1996 می‌تواند به یکدیگر مرتبط باشد. فرضیه منتشر شده از کمیته مبارزه با سیگار با خرسندی اعلام می‌دارد که جوانان به تلفن همراه بیشتر از سیگار «وابسته» هستند.

ارقام منتشر شده در روزنامه پزشکی انگلستان شیوا و رسا است. بین سال‌های 1996 و1999، درصد نوجوانان سیگاری 15 ساله از 30درصد به 23درصد کاهش داشته‌ است. با شروع سال 90 گرایش واقعی از سیگار به سمت موبایل مشاهده شده است. در عین حال، درصد جوانانی که دارای تلفن همراه هستند به سرعت افزایش یافته و در گروه سنی 15 تا 17 سال به 70درصد رسیده است.

آیا موبایل نماد جدیدی از سرکشی در جوانان است؟
سیگار و موبایل دو محصولی هستند که نماد ترک دنیای کودکی و ورود به زندگی بزرگسالی هستند.

در گذشته، تبلیغاتی که برای سیگار صورت می‌گرفت دربردارنده مفاهیمی چون آزادی، استقلال و سرکشی بود. امروزه، همان ویژگی‌ها به موبایل نسبت داده می‌شود. اما در جایی که تصویر و حرکات فرد سیگاری تا اندازه‌ای از مد افتاده هستند، تلفن همراه با تکنولوژی مدرنش درخشیده و قلمرو جدیدی را برای تسخیر نوید می‌دهد.

Doctissimo.fr

کد خبر 101741

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار مهارت‌های زندگی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز