مجموع نظرات: ۰
چهارشنبه ۵ اسفند ۱۳۸۸ - ۱۵:۱۵
۰ نفر

پس از چاپ خبری با عنوان «خانه ملک‌الشعرای بهار تبدیل به انبار شده است» در صفحه‌7 شماره 5058 به تاریخ 27‌بهمن، جوابیه بدون امضایی از سوی اداره کل روابط عمومی سازمان میراث فرهنگی به روزنامه همشهری رسید که در ادامه آن را می‌خوانید:

روزنامه همشهری به بهانه مطلبی تحت عنوان «خانه ملک‌الشعرای بهار تبدیل به انبار شده است» تلاش کرد تا 2 موضوع را در دستور کار قرار دهد. در این مطلب که بیشتر به یک رپرتاژ آگهی برای شهرداری تهران می‌ماند تا گزارش خبری، فقط یک‌چهارم آن به این موضوع اختصاص یافته و نویسنده سعی کرده از یک‌سو سازمان میراث فرهنگی را به ناتوانی در جلوگیری از تخریب خانه‌های تاریخی و فرهنگی تهران متهم کرده و از سوی دیگر، شهرداری تهران را یگانه‌منجی دلسوز میراث تاریخی تهران نشان دهد!

چراکه در ادامه این مطلب به شکل تلویحی آمده که برخلاف بی‌توجهی سازمان مسئول، شهرداری تهران، گویی داوطلبانه و از سر حس مسئولیت خود وارد عمل شده و اقدام به ساماندهی برخی از ابنیه تاریخی تهران کرده است.

اما جهت استحضار مخاطبان محترم آن رسانه و اطلاع نویسنده، موضوع حفظ و مرمت آثار تاریخی در حریم شهرها بنا بر استناداتی که در پی می‌آید، در واقع تکلیف قانونی برای شهرداری‌ها محسوب می‌شود، نه موضوعی که شهرداران از سر لطف یا اختیار به آن بپردازند.

از این رو با ذکر مقدمه‌ای کوتاه، به وظایف پیش‌بینی‌شده در قوانین و مصوبات برای شهرداری‌ها پرداخته می‌شود:حفظ هویت مذهبی، تاریخی و ملی هر کشور و به تبع آن شهرها و خرده‌‌فرهنگ‌ها همواره در زمره مسائل حساس و مورد توجه و علاقه مردم بوده و هست. طی سال‌های گذشته پیگیری و حساسیت‌های بالای مردم در خصوص برخی از مسائل تاریخی به‌خوبی مؤید این نکته است.

از سوی دیگر در حال حاضر افزایش ضریب کالا و خدمات فرهنگی به ویژه در بخش میراث فرهنگی، بیانگر رشد و اقبال کم‌سابقه مردم به تاریخ و بازمانده‌های تاریخی شهر و دیارشان است.

در همین راستا، احیا و رسیدگی به بافت‌های تاریخی هر شهر به عنوان بخشی مهم از میراث ملموس گذشتگان، فارغ از ایجاد جذابیت‌های بصری و گردشگری، بیانگر نوعی احترام به غنای تاریخی و فرهنگی مردم یک شهر نیز هست.

از این‌رو سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور، نظر به رسالت سازمانی خود در حفظ و احیای میراث و هویت مذهبی، تاریخی و ملی کشور و همچنین  حساسیت بالای این مهم در نظر مردم، آمادگی خود را برای مشارکت با شهرداران کل کشور در زمینه حفظ و احیای بافت تاریخی داخل حریم شهرها اعلام می‌کند.

اعلام آمادگی سازمان میراث فرهنگی، گذشته از علاقه‌مندی برخی از شهرداران محترم که توجه به فرهنگ و تاریخ شهر محل خدمتشان را در اولویت کاری خود قرار داده‌اند، مستند به این مصوبات و قوانین است:

1 – بند‌22 ماده‌55 قانون شهرداری مصوب 11/ 4/ 1334 مبنی بر تشریک‌مساعی از نظر وزارت فرهنگ و هنر (سازمان میراث فرهنگی) در حفظ ابنیه و آثار باستانی شهر و ساختمان‌های عمومی و مساجد و غیره.

2 – ماده‌102 قانون شهرداری (مواد الحاقی) مصوب 11/ 4/ 1334 اگر در موقع طرح و اجرای برنامه‌های مربوط به توسعه معابر و تأمین سایر احتیاجات شهری مندرج در ماده86 الحاقی این قانون به آثار باستانی برخورد شود، شهرداری مکلف است موافقت وزارت فرهنگ و هنر (سازمان میراث فرهنگی) را قبلا جلب نماید و نیز شهرداری‌ها مکلفند نظرات و طرح‌های وزارت فرهنگ و هنر (سازمان میراث فرهنگی) را راجع به نحوه حفظ آثار باستانی و میزان حریم و مناظر ساختمان‌ها و میدان‌های مجاور آنها رعایت نمایند.

3 – مصوبه هیأت وزیران در مورخ 8/ 4/ 1384 که از سوی آقای عارف، معاون وقت رئیس جمهوری ابلاغ شده است.

ماده 1 وزارت کشور موظف است حداکثر تا پایان سال دوم برنامه چهارم توسعه، در تمام شهرهای دارای بافت تاریخی ارزشمند که محدوده آنها و ضوابط حفاظتی و کاربری، آنها به موجب ماده‌2 این آیین‌نامه توسط سازمان میراث فرهنگی و گردشگری تعیین و اعلام شده یا می‌شود، با توجه به وسعت و ویژگی‌های بافت و همچنین تعداد و تنوع بناها، محوطه‌ها و مجموعه‌های تاریخی- فرهنگی و عرصه آنها واقع در محدوده قانونی شهر،

ساختار مدیریتی مناسب در ستاد با مدیریت مناطق شهری با هماهنگی سازمان یاد‌شده ایجاد نماید.تبصره2 این آیین‌نامه- اجرای وظایف مندرج در این آیین‌نامه تا تشکیل و فعالیت واحدهای سازمانی موضوع این ماده برعهده شهرداران موضوع این آیین‌نامه است.

خاطرنشان می‌گردد ماده‌2 این آیین‌نامه که شامل‌11بند است خدمات متعددی از تأمین تأسیسات خدمات عمومی، نظافت، تأمین روشنایی، محوطه‌سازی، اجرای طرح‌های مرمت، ساماندهی و احیای ابنیه و بافت‌های تاریخی و... را با نظارت سازمان میراث فرهنگی برعهده شهرداری‌ها گذاشته است.

4 – به موجب مصوبه شورای عالی اداری در خرداد‌ماه سال1382، ایجاد و اداره کتابخانه‌های عمومی، سینماها، سالن‌های نمایش، موزه‌های محلی و سایر مراکز فرهنگی و هنری در محدوده قانونی و حریم شهرها از دستگاه‌های اجرایی جدا و به شهرداری‌ها واگذار شد.

در مصوبه مذکور همچنین مواردی مانند تأسیس دفاتر، مؤسسات و تأسیسات گردشگری، ایجاد و اداره مجتمع‌های گردشگری و خدماتی، تفریحی، اقامتی و همچنین ساخت، تجهیز، نگهداری و اداره مراکز بهداشتی و درمانی در محدوده شهرها به شهرداری‌ها واگذار شده است.

5 – از سوی دیگر 4درصد از بودجه قابل ملاحظه شهرداری‌ها به‌ویژه در کلانشهر تهران، که در زمره فعالیت‌های فرهنگی قرار می‌گیرد، می‌تواند در راستای خواسته بحق مردمی در احیای بافت تاریخی این شهر قرار گیرد.

اگرچه سازمان میراث فرهنگی استان تهران پیش از این نیز طی نامه‌هایی خطاب به شهرداری و شورای محترم شهر تهران، آمادگی مشارکت این سازمان برای احیای بافت تاریخی داخل حریم شهر را اعلام کرده است،

لیکن این سازمان بار دیگر و با توجه به شواهد موجود مبنی بر علاقه‌مندی شهرداری تهران به حفظ و احیای تاریخ این کلانشهر، آمادگی خود را برای فعالیت شهرداری تحت نظر سازمان میراث فرهنگی، برای احیای بافت‌های تاریخی تهران و همچنین تغییر کاربری فرهنگی موزه‌ها و اماکن تاریخی (به استثنای اماکن نفیس ملی)، اعلام می‌دارد.»

 

کد خبر 102273

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز