دوشنبه ۱۰ اسفند ۱۳۸۸ - ۱۷:۲۶
۰ نفر

گروه اقتصادی: قرائت گزارش کمیسیون کشاورزی مجلس و تاکید بر افزایش ابهام‌های قبلی در باره برنج‌های آلوده وارداتی و انتقاد برخی نمایندگان از به خطر افتادن امنیت غذایی مردم موجب بالاگرفتن چند باره مناقشه برنج‌های آلوده وارداتی شد

گزارش کمیسیون کشاورزی نشان می‌دهد که نه‌تنها ابهامات پیشین نمایندگان در این زمینه  برطرف نشده بلکه با محرز شدن این آلودگی و تداوم واردات برنج‌های خارجی، این ابهام‌ها و تناقض‌ها افزایش نیز یافته است.

این گزارش در شرایطی قرائت شد که روز شنبه هفته جاری، رئیس مؤسسه استاندارد و تحقیقات صنعتی ایران در پاسخ به پرسش خبرنگار ما در زمینه سرانجام پرونده برنج‌های آلوده وارداتی و علت اختلاف‌نظرها اعلام کرد: بر‌اساس بررسی‌های این مؤسسه و وزارت بهداشت، آلودگی این برنج‌ها به آرسنیک، کمتر از حد مجاز بوده و این موضوع پایان یافته تلقی می‌شود.

پس از قرائت گزارش کمیسیون کشاورزی چند نفر از نمایندگان نظرات خود را در این خصوص مطرح کردند.  عیسی جعفری، نماینده مردم بهار و کبودرآهنگ با انتقاد از اینکه هیچ کدام از دستگاه‌های مرتبط در این باره پاسخگو نبوده‌اند، تصریح کرد: اداره استاندارد یک بار آلوده‌بودن برنج‌های وارداتی را اعلام می‌کند و بار دیگر به خاطر فشارهای وارده می‌گوید که این آلودگی برطرف شده و وجود ندارد.

مهرداد لاهوتی، نماینده لنگرود نیز با بیان اینکه پس از ماه‌ها بررسی آلوده بودن برنج‌های وارداتی در کمیسیون کشاورزی بر ابهامات افزوده شده، خواستار تعیین هیاتی برای برخورد با متخلفین شد.

سلامت برنج‌های وارداتی

از سوی دیگر، نماینده وزارت بهداشت با رد این گزارش،  سرب، کادنیوم و آرسنیک برنج‌های وارداتی را کمتر از حد مجاز دانست.  محسن‌پور افزود: 67 مورد از برنج‌های وارداتی معرفی  و از این میزان 13 نوع آن‌که علامت‌گذاری و توسط مؤسسه‌ استاندارد آلوده اعلام شده بود، از سطح بازار جمع‌آوری شد.

ارجاع پرونده به قوه قضائیه

علی ادیانی راد،‌نماینده قائم شهر نیز به ایسنا گفت: مجلس از این گزارش حمایت می‌کند و اگر صحت گزارش مذکور در صحن علنی با رای نمایندگان تایید شود، پرونده این برنج‌ها برای تعیین تکلیف به قوه قضائیه ارجاع می‌شود. 

فعلا ثبت سفارش نمی‌کنند

معاون امور گمرک کشور نیز با بیان اینکه هنوز چیزی درباره آلودگی این برنج‌ها به گمرک ابلاغ نشده،  گفت: با وجود این فعلا ثبت سفارش برنج نمی‌کنند که باید علت آن را از وزارت بازرگانی پرسید. محمدرضا نادری افزود: این موضوع باید ابتدا به وزارت بازرگانی و سپس از طریق این وزارتخانه به گمرک ابلاغ شود.

کد خبر 102605

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز