شنبه ۲۲ اسفند ۱۳۸۸ - ۱۵:۵۹
۰ نفر

گفتار مثبت به همراه در نظر گرفتن چگونگی بیان آن همیشه زیباست و ما در مقابل هر زیبایی ۳وظیفه مشخص داریم.

الف: زیبایی را باید دید. قابلیت‌های ویژه خود و خصوصا دیگران را ببینید. به اطرافیان خود توجه کرده و خصوصیات زیبای آنها را مشاهده کنید.

ب: از زیبایی باید لذت برد. از اینکه خصوصیتی را در جایی به دور از وجود خود سراغ دارید غمگین نباشید بلکه لذت ببرید.

ج: زیبایی‌ها را باید تحسین کرد. تحسین هر زیبایی خود تشکر از خالق آن زیبایی است و این را بدانید که انسان‌های شرافتمند همیشه در برابر دیگران فروتن بوده‌اند و خصایص خوب آنها را تحسین کرده‌اند.

تحسین شما گاه الهام‌بخش فردی می‌شود تا خود را ارزشمند قلمداد کند. آگاه باشید که درصورت تقدیر و تحسین دیگران خللی در شخصیت شما پدیدار نخواهد شد بلکه بر بزرگواری و پهنای شخصیتی شما نیز افزوده خواهد شد.
اما گفتار مثبت نیاز به اندیشه زیبا دارد، پس انسان‌ها را دوست داشته باشیم و به همه آنها محبت کنیم.

۳- صبر و تحمل داشته باشید.

به خاطر داشته باشید در هنگام صحبت، تمام افراد از یک مسئله واحد، درک و برداشت مساوی و برابر ندارند و نظرات و ادراکات بسیاری وجود خواهد داشت. داستان فیل که مولانا به آن پرداخته نشانگر این موضوع است. شما باید این فرصت را به شنونده خود نیز بدهید تا در مقابل شنیده‌های خود، درک خود را نیز بیان کند. اجازه دهید تا او از شما سؤالاتی را بپرسد. این پرسش‌ها بهترین فرصت را به شما خواهد داد تا از چگونگی خط سیر فکری او مطلع شوید.

۴- منطقی باشید.

در هر نوع صحبتی با هر فرد یا جمعی باید توجه داشته باشید که از چارچوب منطق خارج نشوید و از استثنائات و دلایلی که فراگیر و منطقی نیست استفاده نکنید.
اینکه شما در بیان خود به شنونده، مفهوم من یک فرد منطقی هستم را منتقل کنید بسیار عالی است.

سعی کنید در بیان خود از یک یا ۲ دلیل استفاده کنید و هرگز جدل نکنید. اگر به گفته خود مصر هستید با سبک‌های گوناگون مطلب خود را توضیح دهید. هنگام صحبت از گفتار دانشمندان، شعرا و متخصصین استفاده کنید.

۵- با آرامش و متانت صحبت کنید.

در طول یک گفت‌وگو همیشه متانت خود را حفظ کرده و با کمترین استرس مطلب خود رابیان کنید. حضور آرامش باید در گفتار و حرکات فیزیکی شما مشهود باشد. گاه شنونده با ابزار مختلفی می‌تواند آرامش شما را بر هم بزند؛ مثلا: ۱- سؤال بی‌موردی را مطرح کند۲- مطلب شما را شدیدا  رد یا قبول کند. ۳- به اظهارات شما توجه نشان ندهد. شما باید بر کلام خویش مدیریت داشته باشید و یک مدیر خوب، مدیری است که اولا از بروز مشکل جلوگیری کرده و درصورت وقوع، مشکل را حل کند!

مدیریت یک ارتباط کلامی، نیازمند داشتن حس بسیار قوی و تجزیه و تحلیل مطالب است تا بتوان از بهترین شرایط انتقال پیام استفاده کرد.
تمرین این هفته: مسئولانه، منطقی و با آرامش صحبت کنیم.

دکترصمدشاه‌محمدپور

کد خبر 103361
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز