گروه سلامت: مدیر برنامه آنفلوانزا و مراقبت بهداشتی مرزی وزارت بهداشت به مسافران نوروزی به‌ویژه مسافران خارج از کشور تأکید کرد که اقدامات حفاظت فردی را دقیقا اجرا کنند.

دکتر محمود سروش، با اشاره به آخرین بررسی‌های انجام‌شده در زمینه پاندمی ویروس آنفلوانزای آ در دنیا،عنوان کرد: آخرین بررسی‌ها حاکی از آن است که موارد این بیماری در منطقه آمریکای مرکزی به‌ویژه کشور هندوراس افزایش یافته است.

وی با استناد به اظهارات سازمان جهانی بهداشت مبنی بر آنکه ویروس آنفلوانزای‌آ  در حال تغییر و تحول است، به ایسنا گفت: ممکن است به‌علت تغییرات ژنومی، بیماری‌زایی آن افزایش یابد؛ بنابراین به تمام مردم کشور توصیه می‌شود که در سفرهای نوروزی چه خارجی و چه داخلی، اقدامات حفاظت فردی را دقیقا اجرا کنند.

سروش به افرادی که قصد سفر به کشورهای آسیای جنوب شرقی را دارند نیز توصیه کرد: از آنجا که موارد آنفلوانزای آ  در مالزی نیز در حال افزایش است و با توجه به اینکه ویروس «آنفلوانزای پرندگان» هم در کشورهای آسیای جنوب شرقی به‌صورت مستقر وجود دارد، لازم است تمام افرادی که برای نوروز به این کشورها سفر می‌کنند، اصول حفاظت فردی از جمله دست ندادن، روبوسی نکردن، رعایت فاصله لازم و... را رعایت کنند.

از آنجا که فروش پرنده نیز در این کشورها مرسوم است، بهتر است مسافران نوروزی از رفتن به مکان‌های پرنده فروشی خودداری کنند.وی افزود: همچنین از آنجا که تغییرات ژنتیک و قدرت بیماری‌زایی و مرگ و میر ویروس آنفلوانزای‌آ هنوز اثبات و مشخص نشده و با توجه به افزایش موارد این بیماری در آمریکای مرکزی، هموطنانی که به آمریکای جنوبی و مرکزی سفر می‌کنند باید مراقبت از خود و رعایت نکات بهداشتی را حتمامد نظر داشته باشند.

وی با تأکید بر لزوم واکسیناسیون علیه بیماری آنفلوانزای‌آ در زنان باردار و گروه‌های در معرض خطر، گفت: از آنجا که واکسن آنفلوانزای آ برای گروه‌های در معرض خطر و واکسن ویژه زنان باردار به میزان کافی در کشور فراهم است، توصیه می‌شود که این افراد قبل از سفر، برای تزریق واکسن اقدام کنند.

دکتر سروش تأکید کرد که درصورت مشاهده علائم اختلالات تنفسی یا علائم سرماخوردگی در زنان باردار حین سفر، حتما بیمار به دانشگاه‌های علوم پزشکی بین‌راه بیمار ارجاع داده شود.

گروه‌های در معرض خطر نیز اگر واقعا تصمیم به سفرهای نوروزی دارند لازم است خود را در مقابل بیماری آنفلوانزای‌آ ایمن کنند. مدیر برنامه آنفلوانزا و مراقبت بهداشتی مرزی وزارت بهداشت تأکید کرد که گروه‌های درمعرض خطر با انجام واکسیناسیون آنفلوانزای‌آ سطح ایمنی ملی در مقابل این بیماری را افزایش دهند.

وی گفت: با توجه به اینکه موج ابتدایی پاندمی آنفلوانزای‌آ در منطقه آمریکای جنوبی اتفاق افتاد و اکنون نیز موارد افزایش آن در آمریکای مرکزی خود را نشان داده، ممکن است طی سفرهای نوروزی در دنیا، ویروس به کشور ما هم برسد؛ بنابراین بالا بردن سطح ایمنی در مقابل این بیماری یک اصل است و از آنجا که واکسن نیز به میزان کافی برای گروه در معرض خطر فراهم است، می‌خواهیم که این گروه‌ها برای واکسیناسیون اقدام کنند.

عوامل بروز آنفلوانزا در کودکان

آنفلوانزا در واقع عفونت دستگاه تنفسی است. این عفونت می‌تواند ریشه ویروسی یا باکتریایی داشته باشد. ویروس‌های آنفلوانزای ‌آ‌ و ‌ب‌ بیماری را ایجاد می‌کنند.
ویروس نوع ‌آ‌ معمولاً عامل ایجاد‌کننده شیوع سالانه آنفلوانزاست.

این ویروس‌ها مدام در حال تغییر خود هستند و انواع جدیدی ایجاد می‌کنند که خصوصیات متفاوتی دارند، به همین دلیل ساختمان ویروس از سالی به سال دیگر تغییر می‌کند و واکسن‌ها و حتی داروها برای اثر بخشی باید تغییر کنند.

درمان آنفلوانزا بستگی به تشخیص نوع عامل بروز آن دارد. اگر آنفلوانزا از نوع ویروسی باشد بهترین درمان همان مراقبت‌های خانگی است.

برای کاهش تب و درد در کودک می‌توانید از استامینوفن یا پاراستامول استفاده کنید.هیچگاه از آسپرین برای درمان کودک مبتلا به آنفلوانزا استفاده نکنید وکودکتان را تشویق کنید که تا حد امکان استراحت کرده و از فعالیت زیاد خودداری کند.

همچنین نوشیدن مایعات زیاد شامل آب و آبمیوه به برطرف شدن آنفلوانزا کمک می‌کند.
زمانی که آنفلوانزا ریشۀ باکتریایی داشته باشد به درمان پزشکی نیاز است. درمان پزشکی شامل کشت، آزمایش خون، تجویز آنتی‌بیوتیک و در موارد حاد بستری در بیمارستان است.

کد خبر 103667

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز