رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت اعلام کرد: تغییر ژنتیک ویروس آنفلوانزای جدید در قاره آمریکا و جنوب شرقی آسیا باعث افزایش موارد ابتلا و مرگ ناشی از این بیماری شده است

اما هنوز نمی‌توان با قطعیت گفت موج سوم این بیماری شروع شده است. محمدمهدی گویا در گفت‌و‌گو با فارس، افزود: گزارش‌های جدید نشان می‌دهد موارد ابتلا به بیماری آنفلوانزای H1N1‎ در قاره آمریکا به‌خصوص آمریکای مرکزی و جنوبی و نیز ایالت‌های جنوب‌شرقی کشور آمریکا افزایش یافته و این مسئله باعث افزایش موارد ابتلا و بستری در بیمارستان و حتی مرگ ناشی از این بیماری در این مناطق شده است.

وی ادامه داد: بررسی‌ها نشان می‌دهد این مسئله به‌علت تغییر ژنتیک ویروس آنفلوانزاست اما هنوز معلوم نیست این تغییر ژنتیک در ساختار ویروس آنفلوانزای H1N1‎ به معنای شروع موج جدید این بیماری است یا نه و هنوز اعلام نظر در این مورد زود است.

رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت گفت: علاوه بر ایالت‌های جنوب شرقی کشور آمریکا و برخی کشورهای آمریکای جنوبی و مرکزی مانند برزیل شاهد افزایش موارد ابتلا و تغییر ژنتیک ویروس این بیماری در برخی کشورهای آسیای جنوب شرقی مانند تایلند و مالزی هستیم.

وی افزود: این مسئله در آسیا از تایلند شروع شد و اکنون به کشور مالزی رسیده است. گویا گفت: در منطقه ما در مدیترانه شرقی و همچنین در کشور خودمان ایران طی 4 ماه گذشته هیچ مورد جدیدی از بیماری آنفلوانزای H1N1‎ گزارش نشده است؛ با این حال باید روند پیشگیری ادامه یابد و ‌آمادگی برای مقابله احتمالی با این بیماری را داشته باشیم.

وی اضافه کرد: هنوز واکسن قبلی آنفلوانزای H1N1‎ نوع A مؤثر است به همین علت واکسیناسیون بیماران خاص، گروه‌های پر خطر، زنان باردار و پرسنل بهداشتی- درمانی علیه این بیماری با واکسن قبلی در کشور ادامه دارد.

کد خبر 104078

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز