پنجشنبه ۲۶ فروردین ۱۳۸۹ - ۰۸:۵۹
۰ نفر

همشهری‌آنلاین: آشپزخانه هر خانه اگر چه محیطی دوست داشتنی برای همه اعضای خانواده است اما همین محیط گرم می‌تواند برای کودکان پر از خطر و حتی دردسرآفرین باشد

کارشناسان بهداشت محیط می‌گویند وسایل شیشه‌ای و چینی‌های گران قیمت را در کابینت‌های دربسته یا قفسه‌های بالا و دور از دسترس کودک نگهداری کنید.

از موادی استفاده کنید که کمترین احتمال مسمومیت را داشته باشند ضمن اینکه لازم است آنها را در قفسه‌ای قفل شده به نحوی که توجه کودک را جلب نکند، نگهداری کنید.

چاقوها و دیگر ابزارهای تیز مانند تیغه های میکسرهای برقی را در کشوهای قفل دار قرار دهید.

اگر کودک شما یاد گرفت که چگونه قفل‌های معمولی را باز کند، باید روشی جایگزین برای نگهداری مواد و وسایل خطرناک پیدا کنید.

این کارشناسان می‌گویند بهتر است هنگام کار در آشپزخانه کودک را در محلی قرار دهید که کاملا در میدان دید شما باشد تا هم از او مراقبت کنید و هم او بتواند شما را ببیند.

نکته دیگری که کارشناسان بهداشت محیط برای حفاظت از کودکان تاکید می‌کنند این است که لیوان‌ها، چاقوها، غذاها و نوشیدنی‌های داغ را دور از لبه میز قرار دهید، از رومیزی استفاده نکنید، چون کودک می تواند آن را بکشد و هرچه روی میز است روی خودش بریزد.

نکته جالب این است که شما می‌توانید قفسه‌ای را که وسیله خطرناکی داخل آن قرار نداده‌اید و از اجاق گاز نیز دور است به کودک نشان دهید تا وقتی مادر مشغول کار در آشپزخانه است آن را باز کند و محتویات درون آن را به هم بریزد و بازی کند.

قرار دادن وسایل جالب و ایمن مثل ماهی تابه کوچک و سبک، قاشق چوبی، بشقاب‌های پلاستیکی یا استیل و سطل ماست خالی در این قفسه مناسب است ضمن اینکه گاهی وسایل داخل قفسه را عوض کنید تا برای کودکتان تنوع ایجاد کنید.

نکته ایمنی دیگر این است که از شعله‌های عقبی اجاق گاز استفاده کنید و اگر مجبور به استفاده از شعله‌های جلو هستید، هنگام استفاده از اجاق گاز دسته ماهی تابه یا قابلمه را رو به بیرون قرار ندهید.

اگر فرزند خردسال دارید درِ سطل آشغال، سطل بازیافت، ماشین رختشویی و ماشین ظرفشویی را ببندید و هنگامی که از آنها استفاده نمی‌کنید کلید یا دستگیره ایمنی آن‌ها را فعال کنید.

همیشه کپسول آتش نشانی در منزل داشته باشید و آن را در مکانی که احتمال آتش سوزی در آن بیشتر است، مثلاً در آشپزخانه یا در نزدیکی بخاری یا شومینه قرار دهید.

مطمئنا دانستن برخی نکات ساده نیز برای والدین و کسانی که از کودکان نگهداری می‌کنند می‌تواند از خطرهایی که آنها را در محیط خانه ممکن است ایجاد شود ، حفظ کند نمونه‌هایی از آنها این است که وقتی در یک دست نوشیدنی داغ دارید هرگز کودک خود را روی دست دیگر نگه ندارید، از رویِ سرِ کودک به دیگران نوشیدنی تعارف نکنید و هنگام شیر دادن به کودک، خودتان هم نوشیدنیِ داغ نخورید

واحد مرکزی خبر

کد خبر 105168

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار مهارت‌های زندگی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز